پوستی خشک

مدت زمان مطالعه 0 دقیقه

بسیاری افراد از پوست خشک رنج می‌برند. اگرچه دلایل مختلفی باعث خشکی پوست می‌شود اما در اغلب موارد، پوست خشک به دلیل عوامل محیطی ایجاد می‌شود که رطوبت پوست را از بین می‌برد. گرما، دوش آب گرم، آب‌وهوای خشک و صابون‌های زبر همه می‌تواند باعث خشکی پوست شود. در بسیاری از موارد، شما می‌توانید روش های درمان پوست را پیگیری کنید و رطوبت و نرمی پوست را با استفاده از درمان‌های خانگی بازگردانید. در زیر به چند روش خانگی که پوست خشک شما را بهبود می‌بخشد، اشاره می‌کنیم.

روش‌های درمان خانگی خشکی پوست عبارتند از:

· روغن نارگیل

· آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا 3

· دستکش عایق برای پوست خشک دست

· استفاده از یک مرطوب‌کننده

· اجتناب از مواد آلرژی‌زا و محرک‌ها

· عسل

· ژل آلوئه ورا

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص نرم‌کننده است. نرم‌کننده‌ها فضاهای بین سلول‌های پوست را پر کرده و سطحی صاف ایجاد می‌کنند. به همین دلیل اسیدهای چرب اشباع‌شده که به طور طبیعی در نارگیل وجود دارد، می‌تواند پوست شما را نرم و مرطوب کند. شما می‌توانید روزانه از روغن نارگیل برای قسمت‌های حساس بدن استفاده کنید. این قسمت‌ها شامل ناحیه‌ی زیر چشم و دور دهان است. یک مزیت دیگر روغن نارگیل این است که شما لازم نیست آن را با چیز دیگری مخلوط کنید چون به ‌تنهایی یک نرم‌کننده برای استفاده‌ی روزمره است.

  • آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا 3

هنگامی که پوست شما خشک است، به این معنی است که پوست در معرض عناصری است که به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و روند آسیب به پوست سریع‌تر از آن است که بدن شما بتواند آن‌ها را بهبود بخشد. برخی مواد غذایی هستند که می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند. مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ می‌تواند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برساند و به بدن شما کمک کند تا سلول‌های سالم بسازد. برخی مواد غذایی که به سلامت پوست کمک می‌کنندعبارتند از:

· زغال‌اخته

· گوجه‌فرنگی

· هویج

· دانه‌های نخودفرنگی

· عدس

· غذاهای غنی از امگا 3

· غذاهای سرشار از اسیدهای چرب مانند ماهی آزاد به داشتن پوست درخشان کمک می‌کند.

  • دستکش عایق برای خشکی پوست دست

دست‌ها در معرض تماس مستقیم با محرک‌های محیطی مثل مایع ظرف‌شویی و مواد شوینده قراردارند. دست‌های شما نیز هنگام کاهش دما و کار در هوای سرد بیرون، آسیب زیادی می‌بینند. پوشیدن دستکش‌های عایق هنگام انجام کارهای خانه و یا وقتی بیرون از خانه در دماهای نامعتدل هستید پوست خشک و تحریک‌شده را کاهش می‌دهند.

  • استفاده از یک مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب برای درمان پوست خشک به خصوص در فصل زمستان بسیار مؤثر است. سعی کنید همیشه مرطوب‌کننده در خانه‌ی خود داشته باشید تا خشکی پوست که به علت سیستم‌های گرمایشی خانه به وجود می‌آید به حداقل رسد.

  • اجتناب از مواد آلرژی‌زا و محرک‌ها

گاهی اوقات پوست خشک ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر یا نوع لباس‌هایی که می‌پوشید، ایجاد شود. نشستن کنار شومینه، شنا کردن در آب کلردار یا دارای مواد شیمیایی و یا حتی پوشیدن لباس‌های پشمی، همه و همه می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و آن را خشک کند. بررسی کنید پوست شما در معرض چه چیزهایی قرار دارد و سعی کنید اقدامی برای درمان پوست خشک خود انجام دهید.

  • عسل

عسل، پوست خشک را نرم و مرطوب می‌کند. بریگیت مارس، نویسنده‌ی کتاب‌هایی درباره‌ی زیبایی توصیه کرده است از عسل خالص به طور مستقیم روی پوست خشک استفاده کنید و ناحیه را به آرامی با نوک انگشتان خود به مدت 2 دقیقه بمالید. این امر موجب افزایش گردش خون آن ناحیه از بدن شده و باعث مرطوب شدن بیشتر پوست می‌شود. پس از دو دقیقه آن ناحیه با آب گرم بشویید و پس از آن از مرطوب‌کننده، استفاده کنید. این کار را حداقل یک بار در روز برای کمک به نرم شدن و درمان پوست خشک خود انجام دهید.

  • ژل آلوئه ورا

فلیس. آ. بالچ در کتاب «نسخه‌ای برای درمان تغذیه‌ای» می‌گوید: ژل آلوئه ورا دارای خاصیت درمانی و نرم‌کننده و مرطوب‌کننده پوست است که به صورت موضعی روی پوست خشک استفاده می‌شود. این ژل برای پوست لایه لایه مناسب است، چون به آرامی لایه‌ی بالایی سلول‌های مرده پوست را بر می‌دارد. یک لایه از ژل آلوئه ورای 100 درصد خالص را به قسمت‌های آسیب دیده‌ی پوست بزنید. اگر پوست شما ژل را جذب کند، لازم نیست ناحیه را با آب بشویید. اگر بعد از 20 دقیقه ژل روی صورت باقی ماند آن ناحیه را با آب گرم بشویید. این روند را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

این راهکارهای طبیعی برای درمان پوست خشک بسیار مفید هستند؛ اما در صورتی که راه‌حل‌های خانگی، کمکی به پوست خشک شما نکرد لازم است که به یک پزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات