راهکار برای رشد سریع مو

مدت زمان مطالعه 4,8 دقیقه

شانه زدن موهای بلند، دست کشیدن و مرتب کردن آن‌ها و گاهی تکان دادنشان! تجربه‌هایی دلچسب که فقط موهای بلند به شما می‌دهند.

داشتن موهای پرپشت و بلند نیازمند رعایت بعضی ملاحظات و عمل به مناسب‌ترین راهکار برای رشد سریع مو است و نیاز است برای رشد بیشتر موهایتان کارهایی انجام دهید.

اما دقیقاً برای رشد سریع مو چیکار کنیم؟ در این مقاله همه چیز را از مراحل رشد مو و دلایل ریزش مو تا بهترین راهکارهای خانگی و کلینیکی، برایتان تشریح می‌کنیم؛ همراه ما باشید!

فهرست مطالب

مو چگونه رشد می‌کند؟

هر فردی با میزان مشخصی از فولیکول مو، متولد می‌شود و تا آخرین روز زندگی این میزان باقی می‌ماند بدون آن که کم یا زیاد شود. در مجموع چرخه رشد مو در هر فرد از 2 تا 6 سال می‌تواند طول بکشد. هر فردی به تنهایی حدود 100 هزار فولیکول روی سر دارد. فولیکول‌هایی که زیر سطح پوست وجود دارند توسط مویرگ‌ها که حاوی اکسیژن و مواد مغذی هستند، تغذیه می‌شوند و شروع به تولید مو می‌کنند. در هنگام رویش، موها از یک غده ریز چربی عبور می‌کنند که سبب براق شدن و نرمی تارهای مو می‌شود.

مو چگونه رشد می‌کند؟

بالا رفتن سن، یکی از عوامل توقف فولیکول‌های مو است که موجب کم پشتی مو و یا طاسی سر می‌شود.

سرعت رشد موها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن
  • نوع مو
  • سلامت کامل جسمانی
  • شرایط بهداشتی خاص

مراحل رشد مو

هر تار مو در سه مرحله و طبق زمان‌بندی خاصی رشد می‌کند:

آناژن: مرحله رشد فعال مو که از 3 تا 10 سال طول می‌کشد.

کاتاژن: مرحله گذار که در آن رشد مو به مدت 2 تا 3 هفته متوقف می‌شود.

تلوژن: مرحله استراحت که موها به مدت 3 تا 4 ماه می‌ریزند.

در فاز تلوژن، یک فرد با داشتن شرایط مطلوب حدود 150 تا 200 تار مو از دست می‌دهد.

بهترین راهکار برای رشد سریع مو

بیایید ببینیم چه اقدامات و راهکارهایی برای رشد و پرپشت شدن سریع موی سر وجود دارد. راهکارهای متنوع خانگی، کلینیکی و مرتبط با سبک زندگی برای این موضوع وجود دارد؛ اما نکته مهم نگاه همه‌جانبه و رعایت این نکات به‌صورت همزمان تا حد امکان است. هیچ روشی به‌تنهایی و بی‌استمرار، شما را در داشتن موهای زیبا و بلند موفق نمی‌کند.

رژیم غذایی اصولی

در نگاه اول همه معتقدند که تغذیه خوبی دارند و مقدار مناسبی غذا می‌خورند؛ اما نکته مهم دریافت پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم به میزان کافی است و حتی شاید به حجم یا تعداد وعده‌های روزانه مرتبط نباشد. شاید داشتن تغذیه اصولی، مهم‌ترین راهکار برای رشد سریع مو باشد.

رژیم غذایی اصولی

جنس موهای شما از پروتئین کراتین است. به همین دلیل برای تقویت و رشد مناسب، به پروتئین نیاز دارند. قبل از هزینه برای مکمل، قرص و شربت، محلول‌های مغذی و روش‌های کلینیکی، به رژیم سالم غذایی توجه کنید. رژیم اصولی توسط پزشک تجویز می‌شود اما نکات زیر می‌توانند مفید باشند:

وجود میوه و سبزیجات فصلی در برنامه غذایی برای جذب ویتامین‌های مفید

  • مصرف آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مانند چای سبز و اسفناج
  • مصرف گوشت قرمز یا سفید و لبنیات برای تامین پروتئین‌های ضروری
  • نوشیدن آب کافی برای کمک به هیدراته شدن مو
  • مصرف حبوبات تامین‌کننده آهن، روی و سایر مواد معدنی مانند نخود، لوبیا و عدس

ترمیم و رسیدگی به موها

سومین راهکار برای رشد سریع مو این است که باید در کنار استفاده از محلول‌ها، ترکیبات، داروها و مکمل‌ها و رژیم غذایی سالم، برای رعایت اندازه و حفظ سلامت موها وقت بگذارید؛ سعی کنید در بازه‌های زمانی مناسب (حداکثر هر ۳ – ۲ماه) موهایتان را کوتاه کنید تا قسمت‌های آسیب‌دیده و موخوره‌ها جدا شوند.

در صورت آسیب‌دیدگی و بهبود نیافتن با روش‌های مرسوم، برای ترمیم موها اقدام کنید. اگر به‌دنبال بلندی موهای خود هستید، حداقل نوک موها را کوتاه کنید تا دچار موخوره و وزی نشوید.

مکمل فولیکوژن

مکمل یا قرص فولیکوژن ترکیب مفیدی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت و رشد دوباره موها و همچنین پیشگیری از ضعف و ریزش فراهم می‌کند و ضخامت و استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف مکمل فولیکوژن

شست‌‌وشوی اصولی

اگر روزانه دوش می‌گیرید، نیازی نیست هر روز از مواد شیمیایی و شامپو استفاده کنید و آبکشی با آب، تمیزی لازم را فراهم می‌کند. اگر به استفاده روزانه از شامپو نیاز داشتید، شامپو بچه‌های ملایم یا شامپوهای مناسب مصرف روزانه، گزینه بهتری هستند.

استفاده از نرم‌کننده و ماسک موی پس از حمام هم تاثیر چشمگیری در جلوگیری از خشکی و رساندن مواد مغذی به مو دارد.

همچنین نحوه شستن شما مهم است. حتماً به دستورالعمل شامپو توجه کنید تا مثلاً اگر لازم است برای چند دقیقه روی سر شما بماند یا ماساژ دهید، آن را رعایت کنید.

استفاده از محصولات حاوی کافئین

کافئین فقط انرژی‌زا نیست و کاربردهای دیگری هم دارد؛ این ماده در تحریک سلول‌های رشد و بلند شدن سریع مو موثر است. بسیاری از محصولات مغذی، سرم‌ها و شامپوهای تقویتی، حاوی کافئین هستند.

استفاده از محصولات حاوی کافئین

استفاده از ماسک و نرم‌کننده

استفاده از نرم‌کننده و مرطوب‌کننده باکیفیت داخل یا پس از حمام، به‌عنوان یک راهکار برای رشد سریع مو، موهایتان را قوی، درخشان و سرحال‌ می‌کند. این محصولات، آسیب‌ها و کمبود لیپیدها و پروتئین‌های ساقه مو را ترمیم و جایگزین می‌کنند. همچنین باعث ایجاد لایه‌ای روی کوتیکول (بیرونی‌ترین لایه‌ ساقه) می‌شوند که از آن محافظت می‌کند.

خشک کردن صحیح مو

احتمالاً بلافاصله بعد از حمام موهایتان را با حرکات سخت حوله یا سشوار خشک می‌کنید. بهتر است موها را خشک نکنید یا با حالتی آهسته و ملایم، رطوبتش را بگیرید. می‌توانید از سشوار برای خشکی کامل و حالت‌دهی استفاده کنید.

خشک کردن صحیح مو

تعویض روبالشی

جنس پارچه بالش و روبالشی شما در سلامت موهایتان تاثیر دارد. ابریشم نرم‌تر از نخ است و موجب کاهش الکتریسیته مو و همچنین کاهش آشفتگی آن می‌شود‌. بنابراین توصیه می‌شود به‌عنوان راهکار برای رشد سریع مو، روبالشی نخی با ساتن یا ابریشم جایگزین کنید.

نپیچیدن موی خیس در حوله

همان طور که نباید موها را سریع و با حرکات خشن خشک کرد، نباید آن را وقتی خیس و مستعد شکنندگی است، داخل حوله بپیچید تا کاملاً خشک شود. شما می‌توانید موهایتان را در حوله بپیچید تا آب آن گرفته شود و سپس سشوار را با فاصله زیاد و دمای ملایم استفاده کنید.

نپیچیدن موی خیس در حوله

مصرف روی و آهن

فقر آهن و روی از علت‌های اصلی تضعیف و ریزش موها است. مصرف قرص و مکمل‌ها تنها باید با نظر پزشک صورت پذیرد و به عوامل مختلفی ماند سن، جنسیت، لایف‌استایل، وزن و رژیم غذایی بستگی دارد. شما می‌توانید به‌صورت طبیعی موادی مانند لوبیا، اسفناج، ماهی و سایر مواد مغذی را در برنامه خوراکی خود داشته باشید.

مصرف پروتئین و بیوتین

بیوتین بخشی از ویتامین‌های ب کمپلکس بوده که برای تأمین انرژی اندام‌های مختلف بدن مفید است. این ماده به متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه که عناصر سازنده پروتئین‌ها هستند، کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید موها از ریشه رشد می‌کنند و فولیکول موجود در ریشه مو از پروتئین ساخته شده است.

برای رشد سریع مو باید یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و بیوتین داشته باشید. مواد غذایی حاوی بیوتین و پروتئین که برای رشد سریع مو مناسب هستند، عبارتند از:

  1. بادام، بادام زمینی و گردو
  2. تخم‌مرغ (به ‌خصوص زرده آن که حاوی بیوتین است)
  3. شیر و پنیر
  4. گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز و جگر
  5.  آووکادو
مقاله پیشنهادی: قرص بیوتین برای چیست و نکات مصرف آن

شانه و برس‌ اصولی

شانه و برس کشیدن به‌صورت افراطی و مستمر، باعث کاهش استحکام و ریزش مو خواهد شد. توصیه می‌شود که هنگام خیسی کامل موها، آن‌ها را برس نکشید.

شانه و برس‌ اصولی

برس زدن روزانه مو خصوصاً پس از حمام، نباید بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. نوع شانه و برس اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از برس با سوزن‌های فلزی استفاده نکنید. سوزن‌های سرگرد و غیر فلزی برای موهای صاف و شانه چوبی با دندانه‌‎های درشت برای موهای فر، بهترین گزینه‌ها هستند.

استفاده مناسب از سشوار و اتو مو

حرارت سشوار و اتو بسیار برای ساقه و ریشه مو مضر است و استحکام و ضخامت مو را کاهش می‌دهد. در حد معقولی از این وسایل حالت‌دهنده و حرارتی استفاده و البته از ماسک‌های مراقبتی استفاده کنید.

در مقاله چگونه بدون سشوار موهایمان را خشک کنیم نحوه خشک کردن مو بدون استفاده از سشوار را آموزش داده‌ایم.

ورزش کردن

تمرین‌های بدنی به شادابی، تحرک سلول‌ها و گردش خون کمک شایانی می‌کند. ورزش، یک راهکار برای رشد سریع مو و جزو فعالیت‌های ضروری برای سلامت کلی بدن است.

ورزش کردن

نوشیدن آب کافی

یکی از ساده‌ترین موارد فهرست ما در ارائه راهکار برای رشد سریع مو؛ سعی کنید در روز حداقل ۶ لیوان آب بنوشید تا رطوبت کافی به موها برسد و حفظ شود.

کاهش و کنترل استرس

فشار و اضطراب از دشمنان بزرگ پوست و موی شما هستند و سعی کنید با ورزش، تمرین تنفس، یوگا، حذف عوامل استرس‌زا، موسیقی و…، از شدت و حجم استرس و هیجان منفی روزانه خود بکاهید.

کاهش و کنترل استرس

ماساژ سر

یکی از عواملی که در رشد مو تأثیر دارد، ماساژ پوست سر است. ماساژ صحیح سر به این شکل است که باید ابتدا روی یک صندلی بنشینید و تمام موهایتان را جلوی صورتتان بریزید؛ سپس با نوک انگشتان پوست سرتان را به مدت پنج تا ده دقیقه به‌آرامی ماساژ دهید. این روش برای سرعت بخشیدن به جریان خون و تقویت رشد موها مفید است.

    می‌توانید از روغن‌های آرگان، نارگیل و زیتون نیز در حین ماساژ استفاده کنید. سعی کنید حداقل سه روز در هفته این کار را تکرار کنید. ماساژ سر علاوه‌بر تقویت رشد مو در کم کردن استرس نیز نقش مهمی دارد.

    استفاده از شامپوها و محصولات مرغوب

    با استفاده از محصولات مناسب و شامپو های تخصصی برای انواع موها، موهایی شاداب و لطیف داشته باشید. محصولات بهداشتی استاندارد و مرغوب می‌توانند به سلامت موهای شما کمک کرده و از خشک، نازک و شکننده شدن آنها جلوگیری کنند. موهای سالم و لطیف رشد بهتری دارند. محصولات بهداشتی سینره در جهت داشتن موهایی سالم و تقویت رشد مو بسیار مناسب هستند.

    شستشوی موها با آب ولرم

    حرارت زیاد و آب داغ باعث می‌شود که رطوبت موها از بین برود و تارهای مو ضعیف و نازک شوند. موهای خشک و وز، رشد کمتری نسبت به موهای لطیف دارند. برای جلوگیری از آسیب به مو همیشه با آب ولرم حمام کنید.

    شستشوی اصولی مو

    رژیم غذایی مناسب

    در رژیم غذایی روزانه استفاده از سبزیجات، غلات، حبوبات، گوشت ماهی و مرغ را فراموش نکنید. اسفناج سرشار از ویتامین‌های A و C است و یکی از بهترین سبزیجات برای تقویت رشد مو محسوب می‌شود. کمبود این ویتامین‌ها موجب خشک و شکننده شدن مو می‌شود؛ بنابراین مصرف اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

    کلم بروکلی نیز دارای ویتامین‌های A، C و B است همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از ریزش مو و نازک شدن تارهای آن جلوگیری کرده و در تقویت رشد مو تأثیر بسزایی دارد.

    کوتاه کردن نوک موها

    گاهی در انتهای تارهای مو، موخوره ایجاد می‌شود. اگر موخوره‌ها پیشرفت کنند تا ریشه مو بالا می‌روند. موهای دارای موخوره بهم گره می‌خورند، خُرد می‌شوند و رشد آنها به کُندی صورت می‌گیرد. برای از بین بردن موخوره‌ها و داشتن موهای سالم دو یا سه ماه یک بار به اندازه یک سانتی‌متر نوک موها را کوتاه کنید. اگر تار موهای شما دوشاخه و زبر شده باید موها را تا جایی که موخوره دارند، کوتاه و مرتب کنید.

    مصرف امگا 3

    امگا 3 برای تقویت رشد مو بسیار مفید است. این ماده در چربی ماهی و دانه کتان وجود دارد. با گنجاندن امگا 3 در رژیم غذایی‌تان از خشک شدن پوست سر و ضعیف شدن موهایتان جلوگیری کنید.

    درمان بیماری‌ها

    با بررسی سالانه بدن و انجام آزمایش از سلامت خود مطمئن شوید. بعضی از بیماری‌ها مثل اختلالات تیروئید، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مزمن و عفونی موجب کاهش رشد مو می‌شوند. داروهایی مثل قرص‎های ضدبارداری، داروهای افسردگی و ضدانعقاد نیز در رشد مو تأثیر دارند.

    استفاده از روغن‌ها و ماسک‌‌های خانگی

    بسیاری از مواد معجزه‌گر تقویت رشد مو، در کابینت‌های خانه‌هایمان وجود دارند. می‌توان با مواد خانگی ماسک‌های مفید و مغذی جذابی ساخت و در خانه به راهکار برای رشد سریع مو دست یافت. ما در قسمت‌های بعدی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

    روش‌های خانگی جهت رشد سریع مو

    روش‌های خانگی طرفداران خاص خود را دارد و ممکن است در مشکلات جزئی و غیر حاد، به شما کمک خوبی کنند. مهم است که بدانید این روش‌های معمولاً زودبازده نیستند و به استمرار و تحمل بیشتری نیاز دارند؛ پس خیلی به‌دنبال روش‌های معجزه‌گر و رشد سریع مو در یک هفته با روش خانگی نباشید.

    روش‌های خانگی جهت رشد سریع مو

    در ادامه به بعضی اقدامات و روش‌های خانگی برای تسریع و تقویت رشد مو اشاره می‌کنیم.

    آبکشی با آب برنج

    آبِ بدون نمک حاصل از جوشاندن برنج، سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین B، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسید است. آبکشی موهایتان با آب برنج، در نرمی، درخشندگی و استحکام‌بخشی به آن‌ها تاثیر خوبی دارد.

    ترکیب آبِ پیاز و روغن زیتون

    محلولی عجیب ولی موثر! یک قاشق روغن زیتون را با ۳ قاشق آب پیاز ترکیب کنید، با حرکات دایره‌ای به کف سر خود ماساژ دهید و پس از حدود ۲ ساعت با شامپو بشویید و آبکشی کنید. این روش را هفته‌ای ۱ الی ۲ بار تکرار کنید.

    استفاده از روغن کرچک

    روغن کرچک در استحکام و کاهش ریزش موها بسیار موثر است. برای استفاده صحیح از این روغن، ابتدا روغن را روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید، سر خود را با کلاه پلاستیکی یا حوله بپوشانید، یک شب روغن روی سرتان بماند و روز بعد موهای خود را کاملا بشویید و خشک کنید.

    استفاده از روغن رزماری

    یکی دیگر از روغن‌های گیاهی مفید برای مو، روغن رزماری است. این روغن را روی کف سر و ریشه موها ماساژ دهید و حدود ۳۰ دقیقه بعد آبکشی کنید. به‌صورت کلی، روغن‌های گیاهی به‌عنوان یک راهکار برای رشد سریع مو مطرح هستند و با مراجعه به پزشک یا عطاری‌های معتبر، می‌توانید از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید.

    شست‌وشو با سرکه سیب

    سرکه سیب از عناصر ثابت رژیم‌های لاغری است. این سرکه علاوه‌بر کاهش وزن، در درخشش و تقویت رشد موها هم مفید است. کافی است ۲ قاشق سرکه سیب را با ۱ لیتر آب ترکیب و موها را با این محلول آبکشی کنید (شست‌وشو با شامپو فراموش نشود).

    استفاده از روغن نارگیل

    روغن نارگیل بسیار لطیف، موثر و مغذی است. درخشش و براقی، استحکام بیشتر و رشد منظم‌تر از هدیه‌هایی است که این روغن ارزشمند به شما پیشکش می‌کند. هفته‌ای ۱ الی ۲ مرتبه آن را روی کف سر خود بمالید و آرام ماساژ دهید، سپس در حمام آبکشی کنید.

    استفاده از روغن نارگیل

    ماسک تخم‌مرغ و روغن زیتون

    یک تخم‌مرغ را با یک قاشق روغن‌زیتون ترکیب کنید و به‌آرامی روی موهای خود ماساژ دهید. در ادامه حوله‌ای گرم دور موهایتان بپیچید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آبکشی کنید.

    ترکیب آلوئه‌ورا و روغن نارگیل

    یک قاشق عصاره آلوئه‌ورا را با چند قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب سرشار از ویتامین‌های E و C را روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید و پس از ۳۰ دقیقه آب بکشید. اگر از این روش مستمر استفاده کنید و توصیه‌های تغذیه‌ای و شست‌وشوی اصولی را هم رعایت کنید، این ترکیب معجون رشد سریع مو در یک هفته خواهد بود.

    مقاله پیشنهادی: طرز استفاده آلوورا برای مو و پرپشتی آن

    دلایل ریزش و کندی رشد مو

    همان طور که گفتیم، ریزش تعدادی از موها در طول روز طبیعی است و قرار نیست تک‌تک تارهای مو روی سر شما محکم باقی بمانند. خطر ریزش زمانی است که حجم زیادی از مو را به‌صورت روزانه از دست می‌دهید یا قسمت‌هایی از سرتان کامل در حال کچلی است.

    دلایل ریزش و کندی رشد مو

    در ادامه مهم‌ترین عواملی را با هم بررسی می‌کنیم که موجب ریزش غیر طبیعی مو می‌شوند:

    اختلالات تیروئید

    کم‌کاری و پرکاری تیروئید امکان دارد به ریزش مو منجر شود و باید سریعاً با مراجعه به پزشک، برای درمان آن اقدام کنید. علائم اختلالات تیروئیدی معمولاً بارز است و مثلاً افسردگی و کاهش اشتهای مستمر، نشان از کم‌کاری تیروئید دارند.

    کمبود آب بدن

    اگر فولیکول مو به‌اندازه کافی تغذیه نشود و آب کافی دریافت نکند، در مراحل اولیه رشد دچار مشکل خواهد شد و همچنین با کاهش استحکام، شدت ریزش افزایش می‌یابد.

    کمبود آب بدن

    دوره‌های درمانی و عوارض دارویی

    دوره‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی و عوارض مصرف داروهایی مانند ضد انعقاد، ضد افسردگی، پیشگیری از بارداری و… می‌تواند باعث کاهش رشد و در ادامه ریزش موها شوند که نظر پزشک در این موارد مرجع اصلی است.

    تغییرات هورمونی

    پاسخ فولیکول‌ها به هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT)، موجب ریزش موها می‌شود. نامتوازنی تعادل هورمون‌ها در ایامی مثل بارداری و یائسگی خانم‌ها و افزایش سن آقایان، موها را دچار ریزش می‌کند. استروژن و پروژسترون، هورمون‌هایی هستند که در رشد مو تأثیر دارند. وقتی تعادل این هورمون‌ها در بدن بهم بخورد، موها نازک و شکننده می‌شوند و رشدشان کُند می‌شود.

    کمبود مواد مغذی و معدنی

    مشکلات تغذیه‌ای و کمبود آهن، سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، روی و ویتامین از رایج‌ترین عوامل ریزش و کندی رشد مو هستند. از ویتامین‌های موثر در کاهش ریزش مو می‌توان به ویتامین‌های گروه B، D و C اشاره داشت.

    استفاده بیش‌از حد از سشوار و مواد حالت‌دهنده

    همه ما خواهان موهایی زیبا و خوش‌حالت هستیم، اما استفاده بیش‌از حد از سشوار و ژل‌های حالت‌دهنده می‌تواند به موها آسیب جدی بزند. با توجه به اینکه گرمای مستقیم می‌تواند به موها آسیب بزند و آن‌ها را بسوزاند، استفاده از اتوی مو و سشوار را به حداقل برسانید. برای خشک کردن موها بعد از حمام، آن‌ها را در حوله بپیچید تا آب آن گرفته شود و سپس سشوار را با فاصله زیاد و دمای ملایم استفاده کنید.

    تغییرات مختلف مدل مو

    صاف کردن، اکستنشن، فر کردن و کراتینه؛ روش‌های رایج تغییر مدل مو هستند که شما را جذاب می‌کنند.

    تغییرات مختلف مدل مو

    اما آیا ضرری هم دارند؟ قطعاً بله؛ مواد شیمیایی که شکل‌دهی و تثبیت این حالت‌ها به کار می‌روند، برای مو مخرّب و مضر هستند و از عمر مفید موها کم می‌کنند. برای مثال، صاف کردن زیاد باعث موخوره می‌شود.

    علت‌های ژنتیکی

    امکان دارد کم‌پشتی و سرعت کم رشد مو ارثی باشد و تقصیر فعالیت‌های مراقبتی و تغذیه‌ای شما نباشد! اگر حس می‌کنید که مشکلتان ارثی است، مراجعه به پزشک می‌تواند به شما کمک کند.

    افزایش سن

    افزایش سن و ورود به مرحله‌های بالاتر زندگی در کنار عواملی مانند آلودگی‌های شهری، تغییرات هورمونی و فشار و استرس، می‌تواند باعث ریزش موها شود.

    افزایش سن

    استرس و فشار

    فشار و اضطراب مستمر از اصلی‌ترین عوامل اختلال در فرایند رشد مو هستند و باعث ریزش‌های ناگهانی، کدری و ضعف موها می‌شوند. ورزش، خواب کافی، مدیتیشن و تراپی در کاهش این فشارها موثر هستند. کنترل این استرس‌های روزانه، یک راهکار برای رشد سریع مو است.

    عوارض دوران بارداری

    خانم‌ها معمولاً و پس از بارداری و زایمان دچار تغییراتی در روند رشد و ریختن موهایشان می‌شوند. شوک به بدن و تغییر در عملکرد هورمون‌ها عامل اصلی این اتفاق هستند و استفاده از دارو برای کنترل آن و تنظیم رژیم غذایی، فقط باید با نظر پزشک انجام شود.

    عوارض دوران بارداری

    شست‌وشو با آب داغ

    پس از دوش گرفتن مداوم با آب داغ، لطافت اولین چیزی است که با موهای شما خداحافظی می‌کند و در ادامه این مسیر، کندی رشد و ریزش شدیدی در موهایتان خواهید دید. برای تمیزی موها از آب ولرم استفاده کنید و در پایان برای چند ثانیه، با آب سرد آبکشی نمایید.

    محکم بستن با کش مو و سنجاق

    موهای خرگوشی و دم اسبی از مدل‌های زیبایی هستند که برای انجام دادن آن‌ها، از کش یا سنجاق‌های محکم استفاده می‌کنید و تا جای ممکن موهایتان را می‌کشید. در درازمدت، این کار با فشار به ریشه و ساقه مو، باعث ضعف و شکستگی موها شده و با کاهش سرعت رشد موها، در نقاط مختلف دچار کم‌پشتی خواهید شد.

    محکم بستن با کش مو و سنجاق

    محکم بستن مو باعث می‌شود که اکسیژن کافی به موها نرسد و موها شاخه‌شاخه شوند. هرگز موها را به صورت خیس نبندید، موهای خیس بیشتر مستعد آسیب دیدن و خرد شدن هستند.

    استعمال دخانیات و مواد مخدر

    استفاده از سیگار، قلیان و مواد مخدر صنعتی یا سنتی باعث ایجاد اختلالات هورمونی، کاهش جریان خون به پوست کف سر و در نهایت ریختن موها می‌شود. ترک دخانیات یک راهکار برای رشد سریع مو است.

    رنگ زیاد با مواد شیمیایی

    موهای رنگ‌شده واقعاً جذابیت خاصی دارند، اما نیمه تاریکی هم هست: خشکی، سوختگی، کندی رشد و در نهایت ریزش مو!

    رنگ زیاد با مواد شیمیایی

    اگر زیاد موهایتان را رنگ می‌کنید، حواستان به این موضوع باشد. شما می‌توانید از رنگ‌ موهای طبیعی یا با ترکیبات ملایم استفاده کنید که ممکن است کمی گران‌تر باشند. همچنین به مایع رنگ موی خود، روغن یا ماسک مخصوص استفاده کنید تا ساقه مو آسیب کمتری ببیند.

    اکثر رنگ موها در ترکیبات خود آمونیاک دارند که عامل قدرتمندی برای آسیب به فولیکول و ایجاد خشکی و شکنندگی در موهاست.

    رژیم غذایی نامناسب

    همانند دیگر اعضای بدن، رژیم غذایی مناسب روی رشد، سلامت و زیبایی مو هم تأثیر به‌سزایی دارد. اگر موهای شما رشد طبیعی ندارند، حتما یک بازنگری در رژیم غذایی‌تان داشته باشید. رژیم مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین برای رشد موها مفید است.

    استفاده از محصولات نامرغوب

    برخی از محصولات برای مو مفید هستند و برخی دیگر به سلامت موها آسیب جدی می‌زنند. توجه داشته باشید محصولاتی که در ساخت آن‌ها مواد شیمیایی زیادی به‌کار رفته است، موها را خشک و شکننده می‌کنند. محصولات سینره می‌تواند به درخشش و زیبایی موهای شما کمک کند.

    رشد سریع مو

    اقدامات سرخود کاهش وزن یا مصرف داروها

    تصمیماتی مانند کاهش وزن ناگهانی و پرفشار یا مصرف مستمر دارو بدون تجویز پزشک، خطرهای زیادی برای سلامتی دارد که شاید یکی از کوچک‌ترین آن‌ها ریزش مو باشد.

    بیماری آلوپسی آره آتا

    اگر سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند، ریزش موهای شما در اثر این بیماری آغاز می‌شود و تمام موهای نقاط مختلف بدن در معرض ریزش قرار خواهند گرفت. البته بیماری‌های قارچی دیگر و پسوریازیس هم برای مو وجود دارند که عمدتاً در اثر بی‌توجهی به نظافت موها ایجاد می‌شوند.

    روتین مراقبتی موی خوب برای رشد سریع موها

    داشتن یک روتین مراقبتی ملایم، موثر و مغذی برای موها بسیار اهمیت دارد. توصیه‌ها و محصولات زیادی برای تقویت و رشد مو وجود دارند و ما در ادامه به شما کمک می‌کنیم محصولات و روتین مناسبی برای خود انتخاب و استفاده کنید.

    روتین مراقبتی موی خوب برای رشد سریع موها

    • تغذیه اصولی و کاملی در (تمام وعده‌های غذایی) داشته باشید و مواردی را که ذکر شد، در رژیم خود رعایت کنید
    • خواب عمیق و کافی به رشد موهای سالم و قوی کمک کند. خواب ۷ تا ۹ ساعتی مقدار مناسبی برای استراحت و کمک به رشد موها است
    • ورزش و فعالیت بدنی عضو ثابت روتین اصولی مراقبت از موها است. ورزش باعث بهبود ترشح هورمون‌ها و جریان گردش خون می‌شود و رشد موها را تحریک و تقویت می‌کند
    • از ورزش‌های ذهنی، مدیتیشن و یوگا استفاده کنید تا ضمن کنترل خشم و عصبانیت، بتوانید استرس و فشار روزانه را کنترل کنید
    • حداقل ۲ الی ۳ بار در هفته، موهای خود را با شامپو و نرم‌کننده‌های مناسب و مغذی بشویید
    • از محصولات پروتئینه و ویتامینه‌ای استفاده کنید که حاوی روغن آرگان، کلاژن، بیوتین (ویتامینB7) و کراتین باشند
    • برس‌های چوبی یا سرگرد فلزی استاندارد را جایگزین شانه‌ها و برس‌های غیر استاندارد کنید
    • از حرارت مستقیم و درجه بالای سشوار برای خشک کردن سریع موهایتان استفاده نکنید. از حوله و حرکات ملایم استفاده کنید و از حرارت کم و دور پایین سشوار استفاده کنید یا بگذارید در هوای آزاد خشک شوند
    • هفته‌ای ۱ الی ۲ مرتبه از اسکراب‌های مخصوص کف سر برای تقویت فولیکول استفاده کنید. همچنین از ماسک‌های داخل حمام به‌عنوان یک راهکار برای رشد سریع مو غافل نشوید
    • هر روز موهایتان را به مدل‌هایی مثل دم‌اسبی که موها را می‌کشند، نبندید و به آن‌ها فشار وارد نکنید

    مقاله پیشنهادی: علت و راه‌های درمان ریزش ابرو

    تقویت رشد مو با روش‌های کلینیکی

    گاهی عجله دارید و به‌دنبال دریافت بازدهی سریع از بهترین راه رشد سریع مو هستید یا مشکلاتی در ریزش یا روند رشد و تقویت موهایتان دارید که با اقدامات معمولی و خانگی درمان نمی‌شوند. در این موقعیت‌ها، روش‌های کلینیکی به کمک شما می‌آیند.

    در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

    پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

    روش پی‌آرپی یک راهکار برای رشد سریع مو و مسیر کلینیکی غیر جراحی و غیر تهاجمی است.

    پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

    پلاکت‌ها نوعی پروتئین هستند و از جریان خون و DNA استخراج می‌شوند. این روش با تزریق پلاکت‌های خود بیمار، به فرایند تحریک، ترمیم و تسریع رشد و رویش مجدد مو کمک می‌کند.

    تزریق دوباره پلاکت‌ها در بدن خود فرد، عملکردی مانند سلول‌های بنیادی از خود نشان می‌دهد و این تزریق با ابزار مزوگان صورت می‌گیرد.

    مزوتراپی

    مزوتراپی تکنیک درمانی غیر تهاجمی است که مواد دارویی یا غیر دارویی مفید را با سوزن‌های بسیار کوچک، در بازه‌های زمانی مشخص به نواحی تعیین‌شده مزودرم (لایه ضخیم زیر اپیدرم) تزریق می‌کند.

    این تزریق مواد معدنی، ویتامین و پروتئین‌های ضروری را به پوست و مو می‌رساند. مزوتراپی موفق و صحیح، به بازگشت انقباض فولیکول‌ها و افزایش ضخامت و رشد مو کمک می‌کند.

    کاشت مو

    گاهی وضعیت سلامت یا تراکم موها جالب نیست و نمی‌توان از روش‌های درمانی استفاده کرد. همچنین اگر روش‌های طبیعی، خانگی و کلینیکی ذکرشده منجر به نتایج دلخواه نشود یا تراکم مطلوبی ایجاد نکند، به سراغ کاشت مو می‌رویم.

    کاشت مو

    کربوکسی تراپی

    در این روش دی اکسید کربن به لایه‌های زیر پوست تزریق می‌شود.

    کربن دی اکسید به افزایش جریان خون افزایش کمک و رشد موها را تحریک می‌کند. کربوکسی تراپی در درمان نازکی مو موثر است و ضمن تقویت رشد مو، علائم آلوپسی، کشیدگی، چین‌وچروک و زخم را هم درمان می‌کند. زمان مشاهده نتایج این روش به متغیرهای زیادی بستگی دارد؛ اما معمولاً طی ۳ ماه، تکلیف مشخص می‌شود.

    لیزر تراپی

    لیزر تراپی به بازسازی و تقویت بافت ریشه مو کمک می‌کند و موهایی ضخیم‌تر، محکم‌تر و براق‌تری به شما تحویل می‌دهد.

     

    جمع‌بندی؛ بهترین راهکارهای تقویت و افزایش سرعت رشد مو

    اهمیت مو در زیبایی قابل انکار نیست: اما حفظ سلامت و روند طبیعی رشد مو در دنیای سرشار از آلودگی ما، کار دشواری است. اولین راهکار برای رشد سریع مو نگاه به زندگی روزمره و حذف عوامل آسیب‌زننده به سلامت موها است و در گام دوم، شما باید برنامه و روتینی مناسب و سالم برای خود تنظیم کنید؛ برنامه‌ای که اجرایی باشد و به آن پایبند باشید.

    در این مقاله به صورت مفصل، فرایند رشد، راهکارهای رشد سریع، دلایل ریزش و کندی و روش‌های کلینیکی تقویت رشد مو را بررسی کردیم. همچنین ترکیباتی را به شما معرفی کردیم که به‌راحتی در خانه می‌توانید تهیه کنید. با اجرای این راهکارها موهای پرپشت و بلند خود را به دست آورید.

    سوالات متداول

    بهترین راهکار رشد سریع مو چیست؟

    برای تقویت و رشد موها، یک بهترین راهکار وجود ندارد و باید مجموعه‌ای از کارها را برای گرفتن بهترین نتیجه انجام داد. می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    داشتن رژیم غذایی اصولی، ترمیم و رسیدگی به موها، شست‌‌وشوی اصولی مو با شامپو و ماسک مناسب، رعایت نکات خشک کردن مو با حوله و وسایل حرارتی، مصرف مواد معدنی و ویتامین، ورزش کردن و نوشیدن آب کافی.

     

    مهم‌ترین دلایل ریزش و کندی رشد مو چه هستند؟

    اختلالات تیروئید، کمبود مواد مغذی و معدنی، علت‌های ژنتیکی، استعمال دخانیات و مواد مخدر، اقدامات سرخود کاهش وزن یا مصرف دارو.

    یک دیدگاه

    1. السانا زمانپور 7 خرداد 1402 در 11:24 ب.ظ - پاسخ

      ببخشید این روش برای تمام رده سنی جواب میده؟؟

    ارسال دیدگاه

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    مطالب مرتبط

    پرطرفدارترین محصولات

    دسته مقالات