رشد سریع مو

رشد سریع مو

مو یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی چهره فرد به حساب می آید. داشتن موهای بلند، پرپشت و درخشان آرزوی هر زن و مردی است. میزان رشد سریع مو به عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی، مشکلات تیروئید و عفونت‌ها و … بستگی دارد. راه‌های مختلفی برای تقویت موها وجود دارد و یکی از آنها استفاده از محصولات مرغوب و باکیفیت است.

موی افراد در مدت یک ماه، بین ۶ میلی‌متر تا ۱٫۳ سانتی‌متر رشد می‌کند. فراموش نکنید که موها مدام در معرض آسیب هستند و نشانه‌هایی مثل کدر شدن، نازک شدن، خشکی، شکنندگی، وز شدن و موارد دیگر نشان‌دهنده موی آسیب‌دیده هستند. در این مقاله به دلایل متوقف شدن رشد مو و روش‌های تقویت مو می‌پردازیم.

علت کُند شدن رشد مو

علت کُند شدن رشد مو
علت کُند شدن رشد مو

اگر رشد موهای شما کُند یا متوقف شده، قطعا یکی از موارد زیر عامل اصلی آن است:

  • استفاده بیش‌از حد از سشوار و مواد حالت‌دهنده

همه ما خواهان موهایی زیبا و خوش‌حالت هستیم، اما استفاده بیش‌از حد از سشوار و ژل‌های حالت‌دهنده می‌تواند به موها آسیب جدی بزند. با توجه به‌اینکه گرمای مستقیم می‌تواند به موها آسیب بزند و آنها را بسوزاند، استفاده از اتوی مو و سشوار را به حداقل برسانید. برای خشک کردن موها بعد از حمام، آنها را در حوله بپیچید تا آب آن گرفته شود و سپس سشوار را با فاصله زیاد و دمای ملایم استفاده کنید.

همچنین ما در مقاله ی چگونه بدون سشوار موهایمان را خشک کنیم ؛ نحوه و آموزش خشک کردن مو بدون استفاده از سشوار را برای شما دوستان آماده نموده ایم.

  • رژیم غذایی نامناسب

همانند دیگر اعضای بدن، رژیم غذایی مناسب روی رشد، سلامت و زیبایی مو هم تأثیر به‌سزایی دارد. اگر موهای شما رشد طبیعی ندارند، حتما یک بازنگری در رژیم غذایی‌تان داشته باشید. رژیم مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین برای رشد موها مفید است.

  • استفاده از محصولات نامرغوب

برخی از محصولات برای مو مفید هستند و برخی دیگر به سلامت موها آسیب جدی می‌زنند. توجه داشته باشید محصولاتی که در ساخت آنها مواد شیمیایی زیادی به‌کار رفته است، موها را خشک و شکننده می‌کنند. محصولات سینره می‌تواند به درخشش و زیبایی موهای شما کمک کند.

  • محکم بستن موها

بافتن و بستن موها زیبایی ظاهری دارند اما ممکن است به سلامت مو آسیب جدی بزنند. محکم بستن مو باعث می‌شود که اکسیژن کافی به آنها نرسد و موها شاخه‌شاخه شوند. هرگز موها را به صورت خیس نبندید، موهای خیس بیشتر مستعد آسیب دیدن و خرد شدن، هستند.

  • مشکلات هورمونی

عوامل بسیاری از اختلالات تیروئیدی تا استرس و اضطراب در رشد مو تأثیر دارند. استروژن و پروژسترون، هورمون‌هایی هستند که در رشد مو تأثیر دارند. وقتی تعادل این هورمون‌ها در بدن بهم بخورد، موها نازک و شکننده شده و رشد آن کُند می‌شود.

  • کمبود مواد مغذی

روی و آهن از رایج‌ترین مواد مؤثر در رشد مو هستند؛ اما مصرف ویتامین‌ها، مولتی ویتامین‌ها و مواد مغذی نیز می‌تواند رشد مو را تقویت کند. مواد مغذی برای مو عبارتند از:

  1. بیوتین
  2. سلنیوم
  3. فلز مس
  4.  چربی‌ها
  5. ویتامین D
  6. ویتامین A
  7. ویتامین C
  8. ویتامین B-12
  9. آهن
  10. زینک

روش های تقویت رشد مو

روش‌های تقویت رشد مو
روش‌های تقویت رشد مو

با رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و مملو از مواد معدنی و مغذی همچنین استفاده از محصولات باکیفیت می‌توانید علاوه‌بر سلامت مو، رشد آن را نیز افزایش دهید. در ادامه راهکارهایی برای تقویت رشد مو بیان می‌شود.

  • مصرف پروتئین و بیوتین

بیوتین بخشی از ویتامین‌های ب کمپلکس بوده که برای تأمین انرژی اندام‌های مختلف بدن مفید است. این ماده به متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه که عناصر سازنده پروتئین‌ها هستند، کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید موها از ریشه رشد می‌کنند و فولیکول موجود در ریشه مو از پروتئین ساخته شده است. برای رشد سریع مو باید یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و بیوتین داشته باشید. مواد غذایی حاوی بیوتین و پروتئین که برای رشد سریع مو مناسب هستند، عبارتند از:

  1. بادام، بادام زمینی و گردو
  2. تخم‌مرغ (به ‌خصوص زرده آن که حاوی بیوتین است)
  3. شیر و پنیر
  4. گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز و جگر
  5.  آووکادو
  • ماساژ سر

     ماساژ سر
    ماساژ سر

یکی از عواملی که در رشد مو تأثیر دارد، ماساژ پوست سر است. ماساژ صحیح سر به این شکل است که باید ابتدا روی یک صندلی بنشینید و تمام موهایتان را جلوی صورتتان بریزید؛ سپس با نوک انگشتان پوست سرتان را به مدت پنج تا ده دقیقه به‌آرامی ماساژ دهید. این روش برای سرعت بخشیدن به جریان خون و تقویت رشد موها مفید است.

می‌توانید از روغن‌های آرگان، نارگیل و زیتون نیز در حین ماساژ استفاده کنید. سعی کنید حداقل سه روز در هفته این کار را تکرار کنید. ماساژ سر علاوه‌بر تقویت رشد مو در کم کردن استرس نیز نقش مهمی دارد.

  • استفاده از شامپوها و محصولات مرغوب

با استفاده از محصولات مناسب و شامپو های تخصصی برای انواع موها، موهایی شاداب و لطیف داشته باشید. محصولات بهداشتی استاندارد و مرغوب می‌توانند به سلامت موهای شما کمک کرده و از خشک، نازک و شکننده شدن آنها جلوگیری کنند. موهای سالم و لطیف رشد بهتری دارند. محصولات بهداشتی سینره در جهت داشتن موهایی سالم و تقویت رشد مو بسیار مناسب هستند.

  • شستشوی موها با آب ولرم

حرارت زیاد و آب داغ باعث می‌شود که رطوبت موها از بین برود و تارهای مو ضعیف و نازک شوند. موهای خشک و وز، رشد کمتری نسبت به موهای لطیف دارند. برای جلوگیری از آسیب به مو همیشه با آب ولرم حمام کنید.

  • رژیم غذایی مناسب

    رژیم غذایی مناسب
    رژیم غذایی مناسب

در رژیم غذایی روزانه استفاده از سبزیجات، غلات، حبوبات، گوشت ماهی و مرغ را فراموش نکنید. اسفناج سرشار از ویتامین‌های A و C است و یکی از بهترین سبزیجات برای تقویت رشد مو محسوب می‌شود. کمبود این ویتامین‌ها موجب خشک و شکننده شدن مو می‌شود؛ بنابراین مصرف اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلم بروکلی نیز دارای ویتامین‌های A، C و B است همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از ریزش مو و نازک شدن تارهای آن جلوگیری کرده و در تقویت رشد مو تأثیر بسزایی دارد.

  • کوتاه کردن نوک موها

گاهی در انتهای تارهای مو، موخوره ایجاد می‌شود. اگر موخوره‌ها پیشرفت کنند تا ریشه مو بالا می‌روند. موهای دارای موخوره بهم گره می‌خورند، خُرد می‌شوند و رشد آنها به کُندی صورت می‌گیرد. برای از بین بردن موخوره‌ها و داشتن موهای سالم دو یا سه ماه یک بار به اندازه یک سانتی‌متر نوک موها را کوتاه کنید. اگر تار موهای شما دوشاخه و زبر شده باید موها را تا جایی که موخوره دارند، کوتاه و مرتب کنید.

  • استراحت کافی و استرس کم

استراحت کافی و آرامش داشتن از عوامل مهم در تسریع رشد مو هستند. سعی کنید هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابید و از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

  • استفاده از بالش ابریشمی

خوابیدن روی بالش‌های ابریشمی از گره خوردن و وز شدن مو جلوگیری می‌کنند؛ درنتیجه موهای شما شکننده نمی‌شوند. قطعا موهای سالم از رشد بهتری برخوردار هستند.

  • مصرف امگا ۳

    مصرف امگا 3
    مصرف امگا ۳

امگا ۳ برای تقویت رشد مو بسیار مفید است. این ماده در چربی ماهی و دانه کتان وجود دارد. با گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی‌تان از خشک شدن پوست سر و ضعیف شدن موهایتان جلوگیری کنید.

  • درمان بیماری‌ها

با بررسی سالانه بدن و انجام آزمایش از سلامت خود مطمئن شوید. بعضی از بیماری‌ها مثل اختلالات تیروئید، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مزمن و عفونی موجب کاهش رشد مو می‌شوند. داروهایی مثل قرص‎های ضدبارداری، داروهای افسردگی و ضدانعقاد نیز در رشد مو تأثیر دارند.

  • درمان‌های خانگی

برای داشتن موهای سالم و لطیف و همچنین تقویت رشد مو می‌توانید موها را با روغن نارگیل، آلوورا، تخم‌مرغ، آب برنج و روغن کرچک ماساژ دهید. علاوه‌براین می‌توانید روزانه دم‌نوش‌های گیاهی مثل رزماری، چای سبز، نعناع و گزنه بنوشید.

افزایش رشد سریع مو
افزایش رشد سریع مو
نتیجه‌گیری

عوامل بسیاری در رشد موها تأثیر دارند که مهمترین آنها وراثت است. برای داشتن موهایی سالم در ابتدا داشتن یک رژیم غذایی مناسب حائز اهمیت است. از رنگ کردن و دکلره زیاد موها پرهیز کنید چرا که مواد شیمیایی به موها آسیب زده و آنها را خشک و شکننده می‌کنند.

برای داشتن موهای لطیف و درخشان از محصولات مرغوب استفاده کنید و مکمل‌های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. رشد و سلامت مو کاملا به هم مرتبط هستند، پس برای‌ تقویت رشد مو در ابتدا سعی کنید موهایی سالم و قوی داشته باشید.

لینک اشتراک گذاری:

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *