قرص بیوتین چیست

مدت زمان مطالعه 3,1 دقیقه

یکی از ویتامین‌هایی که برای عملکرد بدن انسان ضروری است، بیوتین است. بیوتین البته بیشتر به فوایدی که برای پوست، مو و ناخن دارد، معروف است. بیوتین در مواد خوراکی مختلفی که روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارد.

نیاز بیشتر افراد به این ویتامین با بیوتینی که روزانه از مواد غذایی می‌گیرند، برطرف می‌شود؛ البته گاهی نیاز می‌شود آن را به‌صورت دارویی مثل قرص مصرف کنیم.

معمولا افراد از قرص بیوتین به دلایل مختلف از جمله رشد مو و ناخن‌ها استفاده می‌کنند؛ اینکه قرص بیوتین چیست و چطور باید آن را مصرف کنیم، در ادامه این مقاله به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

در این مقاله همراه ما باشید تا دربارهٔ این ویتامین به‌طور کامل صحبت کنیم.

فهرست مطالب

بیوتین چیست؟

یکی از ویتامین‌های گروه B که با نام ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، بیوتین است. این ویتامین محلول در آب است و به نام ویتامین H نیز مشهور است. در حقیقت بیوتین یک کوآنزیم است که در افزایش متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه نقش دارد.

همچنین وظیفه سنتز ویتامین‌های B6 و B12 به عهده بیوتین است. در ادامه به بررسی انواع اشکال بیوتین و پاسخ به این سوال که اصلا قرص بیوتین چیست، می‌پردازیم.

بیوتین به چه شکل‌هایی وجود دارد؟

بیوتین را به اشکال مختلفی می‌توانید پیدا کرده و مصرف کنید. بهترین و نخستین انتخاب برای رساندن این ماده به بدن استفاده از غذاهای حاوی ویتامین H است. گرچه این ماده در مولتی ویتامین‌ها، کمپلکس‌های ویتامین B، به صورت مکمل‌های جداگانه نیز در داروخانه‌ها وجود دارد و بدون نسخه عرضه می‌شود.

غذاهای دارای بیوتین کدام است؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و اگر از کمبود شدید بیوتین رنج نمی‌برید، از طریق انواع غذاها می‌توانید آن را دریافت کنید. غذاهایی مانند، گوشت، حبوبات، زرده تخم‌مرغ، ماهی، قارچ، آووکادو، انواع مخمرها، آجیل و سبزیجات سرشار از بیوتین هستند. شیر و هویج هم جزء منابع بیوتین معرفی می‌شوند.

حبوبات
حبوبات سرشار از بیوتن هستند.

علائم کمبود بیوتین در بدن

تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که دلیل استفاده از قرص بیوتین چیست؟ اگر به علائم و دلایل کمبود بیوتین پی ببرید، جواب خود را می‌گیرید.

علائم کمبود بیوتین در بدن بسیار واضح است. نازک شدن موها که غالبا همراه با تغییر رنگ موها همراه باشد، افسردگی، بی‌حالی و توهم، خارش در بازوها و پاها از جمله علائم کمبود بیوتین در بدن هستند. حالا این علائم به چه علت بروز می‌کنند؟ در ادامه می‌خوانیم.

دلایل کمبود بیوتین در بدن

از آنجایی که در بسیاری از مواد غذایی ما، بیوتین یافت می‌شود افراد کمی در جهان به کمبود بیوتین در بدن مبتلا هستند. نشانه‌های کمبود بیوتین اغلب در افرادی بروز می‌کند که تغذیه‌شان از طریق تزریق وریدی بوده، مبتلا به سوءجذب یا اختلالات گوارشی هستند و یا به مدت طولانی دچار سوءتغذیه بوده‌اند.

افرادی که دچار اختلالات گوارشی هستند، به دلیل اینکه جذب بیوتین در روده‌هایشان با مشکل مواجه می‌شود، از کمبود بیوتین رنج خواهند برد. پس اولین دلیل را اختلالات گوارشی در نظر می‌گیریم.

دومین دلیل می‌تواند مصرف برخی داروهای خاص باشد. مثلا مصرف انواع آنتی بیوتیک در طولانی مدت به باکتری‌های مفید روده صدمه وارد کرده و باعث می‌شود جذب بیوتین در روده صورت نگیرد. داروهای ضد تشنج نیز با جذب بیوتین در بدن دچار تداخل می‌شوند.

البته مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث کمبود بیوتین در بدن شود، رژیم غذایی نامناسب است. افرادی که در رژیم غذایی‌شان به اندازه کافی از تخم‌مرغ، حبوبات و سبزیجات برگ‌دار استفاده نمی‌کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض کمبود بیوتین هستند.

مصرف الکل و سیگار کشیدن نیز از دیگر دلایلی است که باعث کمبود بیوتین در بدن می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که کمبود بیوتین از مادر باردار یا شیرده به فرزندش منتقل خواهد شد؛ پس در دوره شیردهی یا بارداری مصرف غذاهای حاوی بیوتین و انواع مکمل‌های بیوتین را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

همچنین مصرف غذاهایی که حاوی آویدین هستند، به دفع بیوتین در بدن کمک می‌کند. حالا بیایید به این موضوع بپردازیم که فواید قرص بیوتین چیست.

دلایل کمبود بیوتین در بدن

فواید بیوتین برای بدن

بیوتین در انواع مختلفی در بازارهای دارویی وجود دارد؛ اما فواید قرص بیوتین چیست؟ فواید قرص بیوتین بیشتر برای سلامت مو در نظر گرفته می‌شود؛ ولی باید بدانید که خواص قرص بیوتین فراتر از این‌ها است.

بیایید کمی جزئی‌تر ببینیم که فواید بیوتین برای بدن را بررسی کنیم.

کنترل دیابت

طبق تحقیقات انجام‌شده، مصرف دوره‌ای و مرتب مکمل‌های بیوتین، به کنترل نشانه‌های دیابت، طبیعتا کاهش قندخون، کلسترول کل و در نهایت چربی خون می‌انجامد.

اگر یک نگاه کلی به تحقیقات انجام‌شده در این زمینه بیندازید متوجه می‌شوید که ثابت شده ویتامین‌های گروه B برای مغز و سیستم عصبی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا می‌توانند به بهتر شدن وضعیت مشکلات عصبی حاصل از دیابت مانند آسیب عصبی کمک شایانی کند.

بهبود وضعیت سلامت پوست

متخصصان و محققان بسیاری روی نقش بیوتین در سلامت پوست آزمایش انجام داده و تحقیق کرده‌اند. نتیجه اینکه آنان معتقدند در صورت کمبود بیوتین در بدن بروز آکنه، درماتیت و جای جوش در بدن بیش از پیش خواهد شد. البته برای اینکه چگونگی تاثیر بیوتین روی این موارد مشخص شود، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

درخشندگی و رشد موها و ناخن

از آنجایی که در صورت کمبود این ویتامین در بدن، موها نازک می‌شوند، برای بازگشت موها به حالت قوی اولیه، قرص بیوتین توسط پزشک برای افراد تجویز می‌شود.

همچنین دیده شده وضع ناخن‌های افرادی که مبتلا به سندروم ناخن شکننده هستند نیز، با مصرف قرص بیوتین تغییرات شگفت‌انگیزی کرده است.

کمک به کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده که حضور کافی بیوتین در بدن به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

تنظیم قندخون

نتیجه برخی از تحقیقات حاکی از این است که تنظیم قند خون و افزایش حساسیت به انسولین از مزایای حضور بیوتین به اندازه کافی در بدن است. این امر جایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند با استفاده کافی از بیوتین اشتهای خود را کنترل کنند و به همین ترتیب چربی کمتری در بدنشان ذخیره خواهد شد.

افزایش احساس سیری

حضور بیوتین در بدن به‌اندازه کافی می‌تواند به ترشح بیشتر هورمون لپتین، که هورمون سیری است، کمک کند. در نتیجه کاهش مصرف کالری و کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

بیوتین برای چه مواردی تجویز می‌شود؟

تا به الان متوجه شدیم که قرص بیوتین برای چیست. حالا بیایید ببینیم موارد مصرف این قرص چیست و چرا پزشکان آن را تجویز می‌کنند. پزشکان، قرص بیوتین را به‌دلیل خواص و فواید زیادش تقریبا برای عده زیادی تجویز می‌کنند.

خواص قرص بیوتین فارغ از هر سن و سال و جنسیتی قابل توجه است و تاثیر شگرفی دارد. اگر در نسخه پزشک خود با نام قرص بیوتین مواجه شدید، سطر زیر مخصوص شماست.

بیوتین و افزایش متابولیسم

اگر از متقاضیان یک رژیم غذایی سالم هستید، پس از مراجعه به متخصص تغذیه با مقداری قرص بیوتین مواجه خواهید شد. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که از فواید قرص بیوتین، می‌توان افزایش متابولیسم در بدن را نام برد؛ اما پژوهش قابل اسنادی در رابطه با تأثیر مستقیم آن بر کاهش وزن، وجود ندارد.

کاهش وزن

بیوتین و تأثیر آن بر کاهش وزن

در حالت کلی بیوتین متابولیسم بدن را بیشتر می‌کند و این امر ممکن است وزن افراد را تا حدودی تغییر دهد.

فواید بیوتین برای رشد موها

اگر دچار ریزش مو هستید، با مراجعه به پزشک پوست و مو شاهد تجویز بیوتین خواهید بود. در علم پزشکی مدارک کافی دال بر تاثیر بیوتین روی رشد موها وجود ندارد.

با این حال کمبود بیوتین روی نازک شدن موها و از دست دادن رنگ مو بسیار موثر است. همچنین کمبود بیوتین در بدن باعث کاهش رشد مو می‌شود. در حقیقت بیوتین تاثیر غیرمستقیمی روی موها و رشدشان دارد.

پوستی شفاف با مصرف بیوتین

اگر می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید، بیوتین مصرف کنید. حتما می‌پرسید چرا؟ خب پاسخ این است که بیوتین یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود.

افرادی که بیوتین زیادی در رژیم غذایی خود دارند یا آن را به صورت مکمل مصرف می‌کنند دارای پوست درخشان‌تری نسبت به بقیه افراد هستند.

بیوتین و ناخن‌های محکم

ناخن‌های شکننده از جمله موارد اذیت کننده هستند که حتما همه ما در برهه‌ای از زندگی تجربه کرده‌ایم؛ برخی کودکان به‌دلیل بدغذا بودن، برخی نوجوانان به‌دلیل اینکه به‌اندازه کافی مواد مورد نیاز بدنشان را دریافت نمی‌کنند یا حتی برخی از خانم‌های باردار.

طبق تحقیقات مصرف دوز مناسبی از بیوتین به‌صورت روزانه می‌تواند ناخن‌های شکننده را بهبود ببخشد.

دوز مورد نیاز مصرف بیوتین

حالا که متوجه شدیم قرص بیوتین چیست، خوب است بدانید که این قرص در اشکال مختلفی مثل آمپول، قرص، کپسول، آدامس جویدنی، پودر و مایع بیوتین در بازار موجود است. دوز مصرفی هر فرد با توجه به نوع بیوتین مصرفی و شرایط جسمانی‌اش کاملا متفاوت است.

دوز مورد نیاز مصرف بیوتین

اگر یک یا چند روز، مصرف مکمل بیوتین خود را فراموش کردید، اصلا نگران نباشید. این ویتامین نیمه عمر زیادی دارد و به‌سرعت در بدن از دست نمی‌رود؛ اما اگر مکمل خود را تحت نظر پزشک مصرف می‌کنید، سعی کنید به هیچ وجه مصرف آن را تا کامل شدن دوره درمان قطع نکنید و مرتبا در زمان‌های گفته‌شده آن‌ها را مصرف کنید.

دوز مصرفی بیوتین در اشکال مختلف بین 300 میکروگرم، 500 میکروگرم، 1000 میکروگرم، 5000 میکروگرم و 10 میلی گرم متفاوت است.

بسته به اینکه فرد در چه شرایطی از نظر جسمانی و دیگر بیماری‌هایش قرار دارد، این دوز مصرفی برایش متغیر خواهد بود.

با وجود اینکه بیوتین در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرد و مصرف بیش از حد آن مشکل‌آفرین نیست، اگر دچار بیماری دیگری هستید، باید تحت نظر پزشک این مکمل را در دوز خاصی مصرف کنید.

معده‌درد، تشنگی مفرط و اختلال در خواب از جمله دلایلی است که ثابت می‌کند مصرف بیش از حد بیوتین در برخی شرایط خطرناک است و تنها باید تحت نظر پزشک متخصص استفاده شود.

همچنین دوزهای 300، 1000 و 5000 میکروگرم بیوتین اگر در غذا یافت شود، مصرف آن منعی ندارد. در افراد بزرگسال، 30 میکروگرم برای رفع نیاز روزانه کافی است.

نحوه صحیح مصرف بیوتین

برای مصرف قرص بیوتین، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از آن زمان مناسبی است؛ زیرا در این مدت معده کاملا خالی است. بهتر است قرص را با یک لیوان پر از آب میل کنید. اگر با مصرف قرص بیوتین با معده خالی، دچار ناراحتی معده شدید می‌توانید قرص را حین غذا مصرف کنید. مقدار و زمان مصرف نیز باید توسط پزشک تجویز شود. در غیر این صورت از راهنمای روی بسته بندی دارو استفاده کنید.

نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

اگر می‌خواهید بیوتین اثربخشی بیشتری داشته باشد، بهترین و ساده‌ترین راه پیش روی شما برای مصرف آن، این است که هر روز صبح با معده خالی آن را میل کنید سپس وعده صبحانه خود را داشته باشید.

اگر مکمل بیوتین شما به‌صورت قرص است، باید روزانه یک عدد با توجه به دوز مورد نیاز بدنتان مصرف شود.

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین چیست؟

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین همراه با صبحانه یا وعده غذایی صبحگاهی است. از آنجایی که بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، بدن آن را با مواد غذایی موجود در وعده غذایی میل‌شده، جذب می‌کند.

چه مدت پس از مصرف بیوتین نتایج حاصل می‌شود؟

بسیاری از افراد زمانی که اقدام به مصرف بیوتین کردند، بعد از مدت کوتاهی ناامید شدند. آن‌ها با خود فکر کردند مصرف این ویتامین هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد.

در حالی که نمی‌دانستند، پس از سه الی چهار ماه استفاده مداوم از بیوتین، می‌توانند اولین و کمترین تغییرات ناشی از مصرف آن را مشاهده کنند. البته میزان نتایج به دست آمده، بسته به دوز و دلیل مصرف ویتامین H، متفاوت است. کمترین نتایج آن می‌تواند کاهش ریزش مو، افزایش درخشندگی و لطافت پوست، بهبودیافتن ترک‌های گوشه دهان، کاهش میزان خشکی چشم، تنظیم اشتها، کنترل خواب و رهایی از خستگی باشد.

عوارض قرص بیوتین چیست؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که عوارض قرص بیوتین چیست. می‌دانید که افراط در هر چیزی عوارضی را به‌دنبال خواهد داشت. به همین منظور بهتر است در مصرف قرص بیوتین نیز به اندازه کافی محتاط باشید و آن را بیش از حد مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد قرص بیوتین عوارضی از جمله اختلال در خواب، التهابات پوستی، ناراحتی‌های گوارشی، اختلال در ترشح انسولین و مشکلات کلیوی را تجربه خواهید کرد.

افزایش میزان گلوکز خون نیز می‌تواند از دیگر عوارض مصرف بیش از حد قرص بیوتین باشد. توجه داشته باشید که در دوره بارداری و شیردهی باید این مکمل را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

تداخلات دارویی قرص بیوتین چیست؟

با اینکه هیچ شواهدی مبنی برا تداخل دارویی بیوتین با دیگر داروها وجود ندارد، اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید، مصرف مکمل بیوتین را تحت کنترل پزشک ادامه دهید.

تداخلات دارویی قرص بیوتین

داروهای ضد تشنج

مصرف طولانی مدت داروهای ضد تشنج باعث کاهش سطح بیوتین در بدن می‌شود. کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون از جمله داروهای ضد تشنجی هستند که باعث کاهش سطح بیوتین در بدن می‌شوند.

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها اگر برای طولانی‌مدت مصرف شوند، با از بین بردن باکتری‌های مفید روده که بیوتین را تولید می‌کنند، باعث کاهش سطح بیوتین بدن خواهند شد.

آلفا لیپوئیک اسید

اگر در حال مصرف مکمل‌های بیوتین (به هر شکلی) هستید، پیش از انجام آزمایش خون با پزشک خود صحبت کنید. مصرف آلفا لیپوئیک اسید و بیوتین به‌طور همزمان جذب هر دو را در بدن کاهش خواهد داد.

اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)

مصرف بیوتین و این ویتامین، جذب هر دو را در بدن کاهش خواهد داد.

موارد منع مصرف قرص بیوتین چیست؟

با وجود تمام فواید قرص بیوتین، مواردی وجود دارد که مصرف قرص بیوتین در این شرایط ممنوع نیست ولی باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

  • دوران بارداری
  • دوران شیردهی

موارد منع مصرف قرص بیوتین

مصرف قرص بیوتین در دوران بارداری

کمبود بیوتین در دوران بارداری، موقعیت بسیاری نادری به شمار می‌رود. با این حال، مصرف بیش از حد بیوتین برای جنین خطرناک است و هرگونه مصرف بیوتین (به هر شکلی) باید تحت نظر پزشک باشد.

مصرف قرص بیوتین در دوران شیردهی

مصرف قرص بیوتین در دوران شیردهی به شرط اینکه تحت نظر پزشک باشد و بیش از حد نباشد هیچ منعی ندارد.

 

بیوتین؛ ویتامینی ضروری برای سلامتی و زیبایی

در این مقاله دربارهٔ اینکه قرص بیوتین چیست و چه موارد استفاده‌ای دارد، صحبت کردیم. بیوتین ویتامین بسیار مهمی است که برای سلامتی بدن و زیبایی و استحکام پوست، مو و ناخن به آن نیاز داریم؛ ولی به یاد داشته باشید تنها با تجویز پزشک و به میزان کافی آن را به‌شکل دارویی مصرف کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم از قرص بیوتین در دوران لیزر استفاده کنیم؟

پیش از جلسات لیزر و در طول جلسات باید از مصرف داروهای هورمونی، داروهای رفع جوش و آکنه نظیر راکوتان، داروهای ضد بارداری، داروهای ضد التهاب، روی و بیوتین پرهیز کنید.

 

آیا بیوتین موجب چاقی می‌شود؟

خیر. بیوتین با افزایش متابولیسم بدن، نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه در عده زیادی باعث کاهش وزن نیز شده است.

 

بهترین زمان قرص مصرف بیوتین 1000 چه زمانی است؟

زمان‌های ایده‌آل برای مصرف قرص بیوتین در هر دوزی که باشد، پیش از صبحانه با معده خالی یا همراه با غذا است.

 

آیا بیوتین بر دیابت نوع ۲ اثر می‌گذارد؟

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، ترکیبی از بیوتین و کروم می‌تواند قندخون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کنترل کند. اما این ویتامین به‌تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات