پوست دهیدراته چیست و راه درمان با آبرسان پوست

مدت زمان مطالعه 0,7 دقیقه

متخصصان همیشه توصیه می‌کنند روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشیم. این مقدار آب علاوه بر اینکه بدن را سم‌زدایی می‌کند، در روزهای گرم تابستانی بدن را از کم‌آبی یا همان دهیدراته شدن نجات می‌دهد.

یکی از عوارض کم نوشیدن آب که آن را در ظاهر خود می‌بینید، ازدست‌رفتن شادابی پوست یا کم‌آبی آن است.

اگر کم‌آبی پوست را تجربه می‌کنید یا مطمئن نیستید پوست شما خشک است یا دهیدراته، در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله از سینره به بررسی پوست دهیدراته، علائم و راه‌های برطرف کردن این مشکل می‌پردازیم.

پوست دهیدراته چیست؟

اگر آبی که از بدن به روش‌های مختلف از جمله تعریق، آفتاب‌سوختگی، تب، اسهال و استفراغ خارج می‌شود، بیشتر از آب دریافتی روزانه باشد بدن دچار دهیدراتگی خواهد شد. همان طور که گفتیم، پوست هم از دهیدراتگی بی‌نصیب نمی‌ماند.
شاید بپرسید پوست دهیدراته چیست. دهیدراته یا کم‌آب به پوستی گفته می‌شود که به‌اندازه کافی رطوبت‌رسانی نشده باشد. دهیدراتگی پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود.
دقت کنید که پوست خشک لزوما به معنی دهیدراته بودن پوست نیست، اما خشکی پوست می‌تواند یکی از علائم دهیدراته بودن پوست باشد. در بخش‌های بعدی مقاله، تفاوت این ۲ را بررسی می‌کنیم.

علائم پوست دهیدراته

علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برخی از علائم پوست‌های دهیدراته هستند که در بیشتر افراد مشاهده شده‌اند.

پوست دهیدراته با چه علائمی تشخیص داده می شود؟

پوست دهیدراته با چه علائمی تشخیص داده می شود؟

خشکی پوست

خشکی پوست، اولین علامت و مهم‌ترین هشدار دهیدراته شدن پوست است. در صورتی که پوست کم‌آب باشد، ترک‌ها و خارش‌های ناخوشایندی را نه‌تنها روی پوست صورت، بلکه روی پوست بدن نیز تجربه خواهید کرد.

کبود شدن پوست

پوستی که آب کافی دریافت نکند، کبود و خسته به نظر می‌رسد. درصورتی‌که رطوبت پوست کم شود، خون‌رسانی نیز کاهش یافته در نتیجه پوست ظاهر کبودی خواهد داشت.

بروز جوش و آکنه

پوستی که دهیدراته باشد، جوش و آکنه زیادی را تجربه خواهد کرد؛ اما دلیل آن چیست؟ در صورتی که پوست شما دهیدراته شود، چربی زیادی ترشح می‌کند. در نتیجه ترشح بیش از حد چربی، جوش و آکنه را تجربه خواهید کرد.

چین و چروک‌های پوستی

پوستی که کم‌آب باشد، چروک‌های بیشتری را نسبت به پوست هیدراته خواهد داشت؛ چون کم‌آبی پوست موجب کاهش انعطاف‌پذیری آن می‌شود و همین چین و چروک به وجود می‌آورد.

پوست ملتهب

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که پوست دهیدراته، ظاهر خشکی خواهد داشت. از همین رو به التهابات و حساسیت‌های پوستی بسیار حساس‌تر از پیش خواهد بود. تحریک و قرمزی پوست یکی از عواملی است که در اثر التهاب پوست بعد از دهیدراتگی آن اتفاق می‌افتد.

بهبود دیرهنگام

پوستی که دهیدراته باشد، زمان بیشتری برای بهبود پس از آسیب‌دیدگی نیاز دارد.

تفاوت پوست دهیدراته با پوست خشک

پوست دهیدراته و خشک شاید از نظر ظاهری یکسان باشند؛ ولی تفاوت‌هایی نیز دارند. تغییرات فصلی، اگزما، شستن زیاد دست و صورت و افزایش سن از جمله دلایلی هستند که باعث خشکی پوست می‌شوند.

در حالی که دهیدراته شدن پوست در اثر کم‌آبی آن اتفاق می‌افتد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هم پوست چرب و هم پوست خشک ممکن است دهیدراتگی را تجربه کنند.

پوست دهیدراته با پوست خشک چه فرقی دارد

پوست دهیدراته با پوست خشک چه فرقی دارد

دلایل دهیدراته شدن پوست

دلایل زیادی هستند که باعث می‌شوند پوست آب زیادی را از دست بدهد. تعریق زیاد، آفتاب سوختگی و تب، اسهال و استفراغ و ننوشیدن آب کافی با کم کردن میزان آب بدن باعث دهیدراتگی پوست می‌شوند.

نارسایی کلیه، مشکلات تیروئیدی، فیبروز کیستیک و دیابت نیز می‌توانند باعث شوند که بدن کم‌آب و در نتیجه پوستتان دهیدراته شود.

همچنین استفاده از برخی داروها نظیر داروهای فشارخون و ادرارآور، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد اسید و ملین‌ها می‌توانند تعادل مایعات را در بدن به هم بزنند و باعث دهیدراتگی پوست شوند.

نحوه تشخیص دهیدراته بودن پوست

اگر حس سرگیجه، سبکی سر، ضعف و خشکی دهان را دارید، ممکن است بدنتان دهیدراته شده باشد. خارش بدن، تیرگی پوست و حلقه‌های سیاه اطراف چشم می‌تواند به دلیل دهیدراتگی باشد.

اگر به پزشک متخصص پوست برای تشخیص دهیدراتگی مراجعه کنید، پزشک می‌تواند به‌طور دقیق پوست شما را معاینه و کم‌آبی آن تشخیص دهد؛ با این حال، روش‌های ساده‌ای برای تشخیص دهیدراتگی پوست در خانه وجود دارد.

شما می‌توانید با انجام یک تست خانگی متوجه شوید که پوستتان دهیدراته شده است یا خیر.

قسمتی کوچک از پوست اطراف گونه خود را با دو انگشت خود بگیرید و به‌آرامی فشار دهید. چنانچه پس از رها کردن این نقطه، پوستتان به حالت قبلی بازگشت یعنی شما مشکل دهیدراتگی ندارید و همه‌چیز کاملا نرمال است؛ اما اگر پوستتان به حالت اولیه بازنگشت و یا چین و چروک در قسمتی از پوست که آن را گرفته بودید مشاهده کردید، یعنی پوستتان دهیدراته است.

البته در سنین بالا که پوست طراوت و انعطاف‌پذیری خود را از دسته داده و چین و چروک پیدا کرده است، این تست به‌تنهایی نمی‌تواند کم‌آب شدن پوست را ثابت کند.

راه‌های درمان پوست کم آب و دهیدراته

برخلاف پوست خشک، پوست دهیدراته به‌سادگی قابل درمان است. نیازی نیست برای درمان پوست دهیدراته خود سراغ محصولات پوستی گران‌قیمت بروید. این مشکل با تغییر سبک زندگی قابل درمان است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که روزانه مقدار آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. توجه کنید که مقدار آب دریافتی روزانه بدن شما با وزن و سطح فعالیت بدن شما ارتباط مستقیم دارد. برای تامین آب مورد نیاز بدنتان از همان قانون قدیمی ۸ لیوان آب روزانه آغاز کنید.

خوردن سبزیجات و میوه‌هایی نظیر کرفس و هندوانه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا دهیدراتگی پوست خود را برطرف کنید. از آبرسان‌هایی که دارای هیالورونیک اسید هستند استفاده کنید. توجه کنید که زیاده روی در مصرف آب هم خوب نیست؛ چراکه ممکن است مسموم شوید یا مواد معدنی بدنتان را به‌سرعت از دست بدهید.

درمان پوست دهیدراته چگونه است

درمان پوست دهیدراته چگونه است

کاهش مصرف مایعات و مواد غذایی کافئین‌دار، پرهیز از استعمال دخانیات و قلیان، انجام تمرینات ورزشی مرتب به‌صورت روزانه، داشتن خواب کافی و استفاده از غذاهای گیاهی مانند حبوبات و سبزیجات به میزان کافی می‌توانند دهیدراتگی پوست شما را برطرف کنند.

راه‌های درمان پوست دهیدراته چرب

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که داشتن پوست چرب، به این معنا نیست که شما باید استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان را کنار بگذارید. در حقیقت اگر پوست چرب دارید و به‌اندازه از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها استفاده نمی‌کنید، پوست خود را تحریک می‌کنید تا چربی بیشتری ترشح کند.

در ساده‌ترین حالت روتین پوست چرب شما باید شامل شوینده، لایه‌بردار، آبرسان و ضد آفتاب باشد. برای اینکه پوست دهیدراته چرب را درمان کنید، راه‌های زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

از آبرسان‌های دارای هیالورونیک اسید استفاده کنید. مطمئن شوید که محصولات مورد استفاده شما غیر کومدوژنیک، فاقد چربی و سیلیکون هستند. از محصولات مراقبتی استفاده کنید که بافت سبک‌تری دارند. ژل‌ها، سرم‌ها و لوسیون‌ها انتخاب خوبی هستند.

ترکیبات AHA مانند گلیکولیک اسید را که باعث کاهش ترشح چربی و انسداد منافذ می‌شوند، در روتین روزانه خود جای دهید.

راه‌های درمان پوست دهیدراته خشک

پوست خشک دهیدراته، تقریبا در حساس‌ترین حالت خود قرار دارد. از همین رو با اهمیت ویژه‌ای به این نوع پوست بدهید.

  • از سرم‌ها و لوسیون‌هایی استفاده کنید که بر پایه آب هستند.
  • بیش از حد پوست خود را با شوینده نشویید. با این کار بیشتر به پوست خود آسیب می‌زنید.
  • از آبرسان استفاده کنید و سپس با مرطوب‌کننده، آبرسان را درون منافذ صورتتان محبوس کنید.

راه‌های پیشگیری از کم آب شدن پوست

به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است و با انجام چند راهکار ساده می‌توانید به‌راحتی از بروز دهیدراتگی پوست پیشگیری کنید. راهکارهای زیر برای پیشگیری و درمان خانگی پوست دهیدراته بسیار موثر هستند:

روش های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته و کم آبی بدن

روش های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته و کم آبی بدن

استفاده کرم‌های آبرسان

کرم‌های آبرسان فرمولاسیون مبتنی بر آب دارند. این محصولات با نفوذ به پوست، مشکل کم‌آبی پوست را تا حد زیادی درمان می‌کنند. کرم آبرسان سینره، یکی از محصولاتی است که می‌تواند مشکل کم آبی پوستتان را درمان کند.

استفاده از محصولات بر پایه اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست شما را بیشتر کند. همچنین فرایند بهبود و بازسازی پوست را تسریع خواهد کرد.

دوش گرفتن با آب داغ ممنوع!

آب داغ و ماندن در حمام برای طولانی‌مدت، سد دفاعی پوست شما را تخریب می‌کند. در نتیجه، پوست سریع‌تر از قبل آب خود را از دست می‌دهد و دچار کم‌آبی خواهد شد.

ماسک آبرسان استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های آبرسانی پوست، استفاده از ماسک‌های آبرسان است که در خانه‌ هم قابل استفاده هستند. سعی کنید به‌صورت دوره‌ای و مرتب از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید. سعی کنید از ماسک‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود دارای آلوئه‌ورا، چای سبز و هیالورونیک اسید هستند.

لایه‌برداری پوستتان را جدی بگیرید

برای رهایی از شر سلول‌های مرده پوست و رفع کدری پوست می‌توانید از لایه‌بردار استفاده کنید.

در نظر داشته باشید در صورتی که از قرص‌هایی نظیر راکوتان استفاده می‌کنید، نباید لایه‌برداری کنید؛ زیرا لایه‌برداری بیش از حد به پوستتان آسیب خواهد زد.
اگر پوست خشکی دارید، یکبار لایه‌برداری در هفته و اگر پوست دهیدراته چرب دارید، دوبار لایه‌برداری در هفته برای شما کافی است.

ضدآفتاب بزنید

ضدآفتاب با دفاع از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید می‌توانند بروز کم‌آبی در بدن را به حداقل برسانند. تجزیه کلاژن و الاستین در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید برای طولانی‌مدت، باعث بروز پیری زودرس و از دست رفتن آب زیاد از بدن می‌شود. ضد آفتاب سینره مناسب پوست‌های چرب و خشک می‌تواند تا حد زیادی در آبرسانی به پوستتان کمک کند. همچنین استفاده از ضد آفتاب می‌تواند در جلوگیری از ایجاد لک موثر باشد.

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد

در برخی موارد کم آبی بدن و پوست ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود و فرد را دچار افت فشار خون و ایجاد اختلال در عملکرد درست اندام ها کند. چنانچه شخصی از کم آبی شدید بدن رنج ببرد ممکن است این موضوع بر اندام های دیگر بدن مانند مغز، کلیه ها ، قلب و سیستم ایمنی تاثیر بدی بگذارد. همچنین وجود علائمی چون غش کردن، تنفس سریع، گیجی، تپش قلب و کمبود ادرار در افراد دارای علائم خفیف پوست دهیدراته نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

چنانچه کم آبی بدن در سطح بسیار شدید باشد باید برای درمان های جدی تر به پزشک مراجعه کرد که ممکن است دستور تزریق وریدی مایعات به بیمار داده شود. همچنین ما در مقاله ای به صورت کامل به نقش نوشیدن آب در زیبایی و سلامت پوست و مو پرداخته ایم و شما می توانید با مراجعه به قسمت مجله سینره آن را مطالعه فرمایید.

مشکل پوست دهیدراته قابل حل است!

پوست دهیدراته یکی از مشکلات رایج بین افراد است که با راهکارهای ساده‌ای قابل پیشگیری است. دهیدراتگی پوست به راحتی قابل درمان است اما اگر با روش‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، مشکل حل نشد می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید تا بررسی‌های تخصصی بیشتری انجام شود.

سوالات متداول

آیا پاکسازی صورت در از بین بردن دهیدراتگی پوست موثر است؟

مراجعه به کلینیک‌های پاکسازی پوست، یکی از راه‌های درمان دهیدراتگی پوست است. در کلینیک‌های زیبایی، بیوتی تراپیست با استفاده از مواد باکیفیت به صورت عمقی پوست شما را آبرسانی می‌کند.

 

آیا روغن‌های گیاهی می‌توانند دهیدراتگی پوست را درمان کنند؟

بله. روغن‌های گیاهی نظیر روغن نارگیل، آرگان و زیتون می‌توانند در از بین بردن دهیدراتگی پوست تا حد زیادی موثر باشند. با این حال اگر محصول خاصی را برای از بین بردن دهیدراتگی پوست مصرف می‌کنید، از راه‌های مکمل و پیشگیری هم استفاده کنید تا مشکل کم‌آبی پوست به‌سرعت حل شود.

یک دیدگاه

  1. faeze 2 بهمن 1402 در 12:53 ق.ظ - پاسخ

    چه مطلب خوبی

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات