شیرین بیان

مدت زمان مطالعه 5,7 دقیقه

 
حتماً تاکنون از خواص شیرین بیان شنیده‌اید و ترغیب شده‌اید تا از این گیاه پرفایده و دوست‌داشتنی استفاده کنید.

از ریشه شیرین‌بیان برای درمان بیماری‌های مختلف مانند آسم و سرفه، معده درد، بی‌خوابی و حتی از بین بردن عفونت‌های مزمن استفاده می‌شود. خاصیت‌های ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی شیرین‌بیان، آن را به گزینه‌ای جذاب در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی تبدیل کرده است. این ریشه بالغ‌بر ۳۰۰ نوع ترکیب فلانوئیدی دارد و گلیسیریزین، مهمترینِ آن‌ها است. از کارکردهای این ماده می‌توان به به کاهش تورم، خارش و سوزش اشاره کرد و جالب است بدانید گلیسیریزین، ۳۰ تا ۵۰ برابر از شکر شیرین‌تر است.

در این مقاله از سینره، به بررسی همه‌جنبه شیرین‌بیان از خواص مفید ریشه آن تا تهیه بهترین ماسک‌های شیرین‌بیان برای پوست صورت، کاربردش در کاهش وزن و عوارض جانبی احتمالی آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

خواص ریشه شیرین‌بیان

شیرین‌بیان یکی از گزینه‌های ایده‌آل گیاهی برای پیشگیری و درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها است؛ مواردی مانند مشکلات زخم و رفلکس معده و روده، سرماخوردگی، روماتیسم مفصل، مسائل یائسگی و قاعدگی، مشکلات پوست و مو، سرفه و التهابات گلو، گرفتگی‌های عضلانی و برخی عفونت‌ها.

شیرین بیانخواص شیرین بیان

همچنین خاصیت ضد میکروبی و آنتی‌باکتریال این گیاه، آن را در درمان اگزما، سوزش، خشکی و پسوریازیس، به راه‌حلی برجسته تبدیل کرده است. از خواص شیرین بیان به‌جز کاربردهایش در طب سنتی، در تولید داروهای صنعتی و شیمیایی هم استفاده بسیار زیادی می‌شود.

ویتامین‌های گروه B و ویتامین E رابطه خوبی با این گیاه دارند و در ترکیبات ریشه آن موجود هستند. از دیگر نکات مهم ترکیبات شیرین‌بیان، داشتن مجموعه نسبتاً کاملی از مواد معدنی است و از جمله آن‌ها می‌توان به آهن، سلنیوم، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر اشاره کرد. قطعه سوم ترکیبات مفید این گیاه، مواد مغذی گیاهی مانند ازوئگوئتیدین، گلیسیریزین، بتاکاروتن، اسید فرولیک، کورستین و تیمول هستند.

خواص ریشه شیرین بیان

با توجه به این کاربردها و ترکیبات، بیایید نگاه دقیق‌تری به خواص ریشه شیرین بیان داشته باشیم و به این سوال پرتکرار شیرین بیان برای چی خوبه؟ پاسخ دهیم.

‎ضد پیری و چروک پوست

خاصیت آنتی‌اکسیدانی شیرین‌بیان آن را ضد اشعه‌های مضر و ضد پیری می‌کند و در کلاژن‌سازی بسیار موثر است. ویتامین‌ها و موادی مثل پتاسیم و منیزیم به این خاصیت شیرین بیان می‌انجامند و این ماده را روانه ترکیبات کرم‌ها و ضدآفتاب‌ها کرده‌اند.

ضد پیری و چروک پوست

تنظیم فشار خون

استفاده از شیرین‌بیان به تنظیم و تعادل فشار خون کمک می‌کند؛ اما مصرف زیاد و مداوم آن باید حتماً با نظر پزشک باشد.

مراقبت از مو

کنترل و بهبود ریزش مو و ترمیم‌ موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده از مهم‌ترین خواص شیرین بیان برای مو هستند.

مراقبت از مو

درمان هپاتیت C و کمک به سلامت کبد

گلیسیریزین موجود در شیرین‌بیان قدرت ضد التهابی، سم‌زدایی و پاک‌سازی زیادی دارد. همین موضوع باعث می‌شود اثر منفی استرس اکسیداتیو کاهش یابد، در درمان کبد چرب غیر الکلی کمک‌کننده باشد و با ویروس عامل هپاتیت سی مقابله کند.

بهبود درد قاعدگی و علائم یائسگی

استفاده از ریشه شیرین‌بیان با داشتن فیتواستروژن و خاصیت خواص ضد التهابی، در کنترل و بهبود درد سندروم پیش از قاعدگی، پریود و گُرگرفتگی دوران یائسگی به کمک شما می‌آید.

 بهبود درد قاعدگی و علائم یائسگی

درمان لک، جوش و آکنه

از دیگر خواص شیرین بیان برای پوست، کمک به درمان لک، جوش و آکنه است. ریشه گیاه با کنترل میزان رنگدانه‌ها مانع ایجاد لک جدید می‌شوند. مواد معدنی و روغن فلاونوئید ریشه شیرین‌بیان و قدرت ضد التهابی و تسکین‌دهندگی آن، در درمان و بهبود شرایط لک‌ها، جوش‌ها، قرمزی و آکنه صورت موثر هستند.

کرم ضد لک و روشن‌کننده سینره یکی از بهترین محصولاتی است که از عصاره شیرین‌بیان در ترکیب خود بهره می‌برد. این محصول حاوی AHA، ویتامین‌های A و C جهت نوسازی پوست است و تیرگی‌های ناشی از آفتاب و لک‌های ناشی از بارداری و افزایش سن را رفع می‌کند.

کرم ضد لک و روشن‌کننده سینره

درمان سرطان

شیرین‌بیان یکی از داروهای گیاهی است که برای افراد مبتلا به سرطان پروستات و سینه توصیه می‌شود.

درمان ناباروری آقایان

افزایش سطح هورمون تستوسترون و تعداد و کیفیت اسپرم‌ها، از خواص شیرین بیان در کمک به ناباروری مردان است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

عصاره ریشه شیرین‌بیان با کاهش رشد باکتری استرپتوکوک موتانس دهان، به کاستن سرعت تخریب و پوسیدگی دندان‌ها و کاهش ایجاد بیوفیلم‌ها و پلاک‌های دندانی کمک می‌کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

درمان و تسکین گلو درد

مصرف شیرین‌بیان اثرات خوبی در درمان گلودرد، اختلالات تنفسی فوقانی و تسکین التهابات از خود نشان داده است.

درمان زخم آفتوس و دهانی

این گیاه در تسکین و درمان زخم‌های بافت‌های داخل دهان و لثه موثر است و به پیشگیری از ایجاد آن‌ها هم کمک می‌کند.

مراقبت از معده و روده

زخم معده و مشکلات گوارشی بسیار ناخوشایند و دردناک هستند. گلابریدین، گلیسیریزین و گلابرون موجود در عصاره شیرین‌بیان در بهبود ناراحتی‌های معده کاربرد دارند و مشکلات سوءهاضمه و عفونت‌های باکتری هليکوباکترپيلوري را درمان می‌کنند.

از دیگر خواص شیرین بیان برای معده، می‌توان اشاره داشت که اگر مکمل‌های دگلیسیریزه (DGL) ریشه شیرین‌بیان را استفاده کنید، به افزایش ترشح موکوس در معده خود و کاهش اثرات مخرب اسید معده کمک می‌کنید.

مراقبت از معده و روده

بهبود آثار سوختگی

شیرین‌بیان در تسکین، رفع آثار و تسریع فرآیند بازسازی پوست در سوختگی‌های معمولی خانگی و آفتاب‌سوختگی موثر است. ژل آلوئه‌ورا سینره حاوی عصاره کالندولا و شیرین‌بیان از گزینه‌های ایده‌آل برای تسکین پوست پس از اپیلاسیون، لیزر، کاهش التهابات، سوختگی‌های سطحی و ناشی از آفتاب است.

ژل آلوئه‌ورا سینره

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص شیرین بیان برای بدن، افزایش سطح اینترفرون است که عملکرد سلول‌های ایمنی را در جهت مثبت تحریک می‌کند. این تحریک موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج ویروسی مانند آنفولانزا می‌شود. ریشه شیرین‌بیان به دلیل داشتن گلیسیریزین (GR) و اسید گلیسیرتینیک (GA)، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی مقابله با ویروس‌های متعلق به خانواده سارس مانند کرونا را بالا می‌برد.

خواب خوب با شیرین‌بیان

گیاه شیرین‌بیان به آرامش اعصاب و کاهش استرس کمک می‌کند و موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود.

خواب خوبدرمان اختلالات خواب با شیرین بیان

پیشگیری و درمان عفونت‌ها

شیرین‌بیان و ریشه آن خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کنندگی قدرتمندی دارند و به‌خوبی با بیماری‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی مقابله می‌کنند. برای مثال، در درمان عفونت‌های ریوی حاصل از ویروس واریسلا – زوستر یا مهار رشد ویروس تبخال بسیار موثر است.

درمان سل

از دیگر فواید شیرین بیان، اثر آن در درمان سل ریوی است که طول فرآیند التیام را کاهش می‌دهد.

افزایش انرژی و کاهش خستگی مزمن

این گیاه مانع نقص عملکرد غده‌های آدرنالی می‌شود و در مدیریت استرس، افزایش سطح انرژی و کاهش سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا موثر عمل می‌کند.

افزایش انرژی و کاهش خستگی مزمن

درمان اختلال‌های تنفسی

از مهم‌ترین خواص شیرین بیان، درمان برونشیت، بیماری‌های ریوی مثل آمفیزم، عفونت‌های ویروسی و قارچی تنفسی فوقانی، کاهش انقباضات مجاری هوایی و درمان آسم و دفع مخاط و سم‌های ریوی است.

یک سؤال مهم، آیا شیرین‌بیان برای دیابتی‌ها خوب است؟

محققان زمانی که در آزمایشگاه‌های مختلف، شیرین‌بیان را مورد مطالعه قرار دادند، متوجه شدند که منبعی از قندهای طبیعی است. از آنجایی که بیش از 400 میلیون نفر از جمعیت جهان را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند، یک سؤال مهم ذهن متخصصان و پزشکان را به خود مشغول کرد: «آیا محلول‌ها، داروها و دمنوش‌هایی که در ترکیبات خود، شیرین‌بیان دارند، برای افراد دیابتی مناسب است؟» در پاسخ باید بگوییم مصرف این گیاه برای افرادی که قند خون پایینی دارند بیشتر توصیه می‌شود. بهتر است افراد دیابتی در هفته، حداکثر دو مرتبه آن را به صورت دم‌کرده یا مکمل غذایی میل کنند.

بهترین ماسک‌های شیرین‌بیان برای پوست صورت

یکی از راه‌های بهره‌مندی از خواص شیرین بیان، تهیه ماسک صورت جذاب شیرین‌بیان است که به سلامت و شادابی پوست شما کمک می‌کند.

به‌طور خلاصه، خاصیت ضد التهابی، داشتن فلاونوئید و رفع لک و شفاف‌کنندگی از مهم‌ترین خواص شیرین بیان برای پوست هستند. ماسک شیرین‌بیان برای انواع پوست‌های چرب و خشک مناسب است و چالش خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند. به‌سراغ معرفی چند ماسک برویم:

ماسک شیرین‌بیان و روغن بادام

این مدل ماسک برای رفع لک پوست مفید است. ابتدا ترکیبی از یک قاشق مرباخوری پودر شیرین‌بیان، یک قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یک قاشق غذاخوری آبلیمو ایجاد کنید. ترکیب خمیرمانند را به‌آرامی روی صورت خود بگذارید و با ماساژهای آرام آن را به خورد پوست بدهید. پس از ۳۰ دقیقه، صورتتان را با آب ولرم بشویید.

ماسک شیرین‌بیان و روغن بادام

ماسک شیرین‌بیان و پرتقال

ماسک تنظیم و کنترل چربی به‌ویژه برای بهره‌مندی پوست‌های چرب از خواص شیرین بیان.

یک قاشق غذاخوری پودر پرتقال آسیابی را با یک قاشق مرباخوری پودر شیرین‌بیان و اندکی آبلیمو ترکیب کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه این خمیر را روی صورت خود قرار دهید. در پایان حتماً صورت خود را بشویید و از این ماسک حداکثر ۲ بار در هفته استفاده کنید.

ماسک شیرین‌بیان و موز

این مدل ماسک برای روشنی و درخشندگی پوست مفید است. ابتدا ۲۰ گرم پودر ریشه شیرین‌بیان را با ۳۰ سی‌سی گلاب مخلوط کنید. سپس جداگانه یک نصف موز له‌شده را با زرده تخم‌مرغ ترکیب کنید. بعد از تهیه هر دو مخلوط، آن‌ها را با هم قاطی کنید و ۲۰ گرم عسل به آن اضافه کنید.

ماسک را روی صورت خود بگذارید و بعد از نیم ساعت بشویید. زمان استفاده بهینه از این ماسک، هفته‌ای ۲ بار طی یک ماه است.

ماسک شیرین‌بیان و موز

ماسک شیرین‌بیان و آلوئه‌ورا

ماسکی موثر برای بهبود حساسیت و خشکی صورت. یک قاشق غذاخوری پودر شیرین‌بیان را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید. ۲۵ دقیقه روی صورتتان بگذارید و پس از این مدت، با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک شیرین‌بیان و گلاب

ماسک مختصر و مفید با یک قاشق غذاخوری پودر شیرین‌بیان و ۱/۵ قاشق گلاب برای خوشبویی، تسکین و افزایش روشنی پوست. این ماسک را ۲۰ دقیقه استفاده کنید و سپس صورت را بشویید تا از خواص شیرین بیان لذت ببرید.

ماسک شیرین‌بیان و گلاب

ماسک شیرین‌بیان و چوب صندل

این ماسک برای پوست حساس و مستعد اگزما و التهاب مناسب است.

ابتدا یک قاشق غذاخوری عصاره ریشه شیرین‌بیان را با اندکی شیر و یک قاشق غذاخوری پودر صندل ترکیب و خمیر کنید. این ترکیب را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوست خود نگه دارید و سپس با آب سرد شست‌وشو دهید. ۲ بار در هفته، تعداد دفعات استفاده مجاز این ماسک است.

نحوه مصرف خوراکی شیرین‌بیان

برای بهره‌مندی از خواص شیرین بیان، شما راه‌های متنوعی برای مصرف آن دارید. در ادامه به رایج‌ترین شکل‌های استفاده شیرین‌بیان می‌پردازیم:

نحوه مصرف خوراکی شیرین‌بیان

شربت شیرین‌بیان

ریشه بدون پوست گیاه را پودر کنید. پودر حاصل را با آب ترکیب کنید و آن‌قدر بجوشانید تا غلیظ شود و مایع شربت ایجاد شود.

عرق شیرین‌بیان

عرق گیاهی شیرین‌بیان در عطاری‌ها موجود است و در درمان سرماخوردگی‌ها و التهابات گلو بسیار موثر است.

گرانول شیرین‌بیان

گرانول محصولی صنعتی به‌شکل دانه‌های ریز است که در آب حل می‌شود.

پودر شیرین‌بیان

در روش صنعتی ریشه‌های باکیفیت شیرین‌بیان به‌صورت صنعتی عصاره‌گیری و به پودر تبدیل می‌شوند. مقدار مصرف مناسب این پودر، حداکثر تا ۷۵ میلی‌گرم در روز است؛ اما شما در منزل هم به‌سادگی می‌توانید ریشه گیاه را آسیاب و از پودر آن استفاده کنید.

چای و دمنوش شیرین‌بیان

حدود ۵۰ گرم پودر ریشه را در در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه فرصت دم کشیدن بدهید. از این نوشیدنی یک الی ۲ بار در روز استفاده کنید. تقویت سیستم ایمنی، تسکین معده و بهبود سرماخوردگی از مهم‌ترین مزایای دمنوش شیرین‌بیان هستند.

قرص و آب‌نبات شیرین‌بیان

شما می‌توانید از آب‌نبات‌های تند شیرین‌بیان یا قرص آن برای خوش‌بویی دهان استفاده کنید. خوش‌بویی دهان از دیگر خواص شیرین بیان است و با جویدن قرص آن می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

ژل شیرین‌بیان

برای استفاده‌های پزشکی مانند درمان اگزما، با نظر پزشک از این ژل به‌تنهایی یا همراه ژل دیگری مانند آلوئه‌ورا استفاده کنید.

عصاره‌ و مکمل شیرین‌بیان

عصاره‌ مایع این گیاه با آب یا در ترکیب با یک نوشیدنی سازگار دیگر مصرف می‌شود (در حد چند قطره).

کپسول و قرص‌های مکمل شیرین‌بیان باید از داروخانه‌ها تهیه می‌شود و به دستور مصرف آن‌ها حتماً توجه شود. اگر مزه تند و تلخ را دوست دارید، این محصولات برایتان مناسب هستند. کاهش استرس و کمک به کبد مهم‌ترین مزایای آن‌ها هستند.

خواص شیرین بیان برای کاهش وزن

یکی از ابزارهای گیاهی شما در مسیر کاهش وزن، شیرین‌بیان است. این گیاه طبع گرمی دارد و موجب بالا رفتن سوخت‌وساز سلول‌ها می‌شود. همچنین چربی‌‎ها را آب می‌کند و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

 خواص شیرین بیان برای کاهش وزن

معمولاً مصرف این گیاه در شکل‌های مختلف به‌ویژه جوشانده و دمنوش باعث می‌شود میل کمتری به غذا داشته باشید. این گیاه با کنترل قند خون با جلوگیری از افزایش قند و جذب چربی توسط سلول، به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

نکته پایانی اینکه مصرف این گیاه موجب افزایش میزان کالری برنامه شما نشده و پس از مدتی، به جذب آب بیشتر و چربی کمتر منجر می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی شیرین‌بیان

علی‌رغم تمام خواص شیرین بیان، این گیاه هم مانند هر ماده گیاهی یا شیمیایی دیگری، به تعادل و تناسب مصرف نیاز دارد؛ وگرنه نیمه تاریک خود را به شما نشان می‌دهد.

برای مثال مصرف زیاد آن ممکن است به اختلال در میزان مناسب پتاسیم، ضعف عضلانی و حملات قلبی منجر شود. همچنین مصرف زیاد گلیسیریزین موجب افزایش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی شیرین‌بیان

در ادامه به مهم‌ترین عوارض احتمالی شیرین‌بیان می‌پردازیم.

  • کاهش سطح پتاسیم و ایجاد مسائلی مانند ضربان غیر طبیعی و نارسایی قلب، بی‌حالی و خستگی مفرط و افزایش فشار خون
  • افزایش خطر زایمان زودرس و تاثیر منفی روی رشد جدید
  • آلرژی و تنگی نفس
  • قاعدگی نامنظم
  • بدتر شدن شرایط حساس هورمونی سرطان تخمدان، سرطان پستان و فیبروئید رحمی
  • کاهش هوشیاری و مشکلات حافظه
  • تورم و اختلال کلیه
  • کاهش میل جنسی به‌ویژه در آقایان
  • تپش مستمر در گردن و یا گوش‌ها
  • افزایش یا کاهش غیر طبیعی وزن

سعی کنید اگر بالای ۴۰ سال هستید و بیماری‌هایی مانند فشار خون دارید، سعی کنید زیاد به‌سراغ این گیاه نروید و میزان مصرف آن را کاهش دهید (کمتر از 56 گرم در هر بار).

توجه داشته باشید که مصرف زیاد و غیرعادی این گیاه و شدید بودن بیماری و اختلالات شما باعث بروز این عوارض می‌شود و مصرف ریشه این گیاه در روتین عادی، سود سرشاری برای سلامتی شما دارد.

تداخل‌های دارویی شیرین‌بیان

اگر برای اصلاح خواب یا درمان هر درد دیگری از محصولات دارای ریشه شیرین‌بیان (یا خود این گیاه به صورت دمنوش) استفاده می‌کنید، حواس‌تان باشد که این گیاه را با داروهای کاهنده پتاسیم مصرف نکنید. بیمارانی که مجبور به مصرف این دسته از داروها هستند باید از خوردن شیرین‌بیان یا مکمل‌های حاوی عصاره آن به‌شدت خودداری کنند.

تداخل‌های دارویی شیرین‌بیان

بعضی از داروهای دارای تداخل با شیرین‌بیان عبارتند از:

  • داروهای کاهش‌دهنده پتاسیم
  • میدازولام خوراکی یا وارفارین
  • داروهای قلب و فشار خون
  • رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین
  • دیورتیک یا قرص آب
  • قرص‌های ضد بارداری
  • محصولات حاوی گریپ‌فروت
  • داروهای استروئیدی مثل دگزامتازون و پردنیزون
  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای مالاریا، سل و HIV
  • داروهای ضد اضطراب و افسردگی
  • داروهای درمان آسم و آلرژی

چه افرادی نباید از شیرین‌بیان استفاده کنند؟

یکبار دیگر قسمت عوارض را بخوانید و اگر دچار اختلال و بیماری در هر کدام از موارد هستید، در مصرف شیرین‌بیان احتیاط کنید. شما زمانی از خواص شیرین بیان بهره‌مند می‌شوید که این ماده بر پایه مشکلات قبلی‌تان، دردسرهای جدیدی نسازد.

  • افراد باردار یا در دوران شیردهی نباید از مکمل آن استفاده کنند
  • افراد با کمبود یا سطح کم پتاسیم نباید از آبنبات و مکمل‌های شیرین‌بیان و گلیسیریزین استفاده کنند
  • افراد با فشار خون بالا و مشکلات کلیوی یا کبد جدی، باید در مصرف این گیاه بسیار احتیاط کنند
  • در صورت بالا بودن فشار خون یا ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین‌بیان پرهیز کرد
  • اگر فرد به سرطان‌های پستان، تخمدان یا رحم مبتلا است، حتماً باید با پزشک مشورت کند
  • افرادی با مشکلات تنفسی شدید هم باید با نظر پزشک از محصولات این گیاه استفاده کنند

محققان در سال 2017 به این نتیجه رسیدند، زنانی که در طول بارداری 250 گرم شیرین‌بیان در هفته مصرف می‌کنند، فرزندانی با اختلال بیش‌فعالی (ADHD)، اختلال کمبود تمرکز و سایر اختلالات روانی مانند کمبود توجه به دنیا می‌آورند. تست‌ها و استدلال‌های روانشناختی نشان می‌دهد این افراد بهره هوشی پایین‌تری نسبت به هم‌سالان‌شان دارند. بنابراین توصیه می‌شود زنان باردار در طول حاملگی از مصرف شیرین‌بیان خودداری کنند.

زنان باردار
زنان باردار از مصرف شیرین بیان خودداری کنند.

اگر در ترکیبات انرژی‌زاها، شیرین‌بیان دیدید تعجب نکنید

شیرین‌بیان، از گیاهان شگفت‌انگیزی است که انرژی را افزایش می‌دهد و شبیه کورتیزون طبیعی عمل می‌کند. به عبارت دیگر خستگی را از بین می‌برد. این گیاه در واقع به بدن شما کمک می‌کند میزان کورتیزون طبیعی خود را افزایش دهد.

بهترین زمان مصرف شیرین‌بیان

 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا بهترین زمان مصرف گیاه شیرین‌بیان (به صورت دمنوش یا محلول در انواع داروها) است. چرا که این گیاه به محض ورود به معده، دیواره آن را می‌پوشاند و مانع آسیب‌رسانی اسید به دیواره معده می‌شود.

شیرین بیان
بهترین زمان مصرف شیرین بیان

چند نمونه از محصولات درمانی حاوی شیرین‌بیان:

  1. قرص د-رگلیس: این قرص التهابات ناشی از زخم روده و معده را کاهش می‌دهد و به کاهش پتاسیم در خون کمک می‌کند.
  2. شربت شیرین‌بیان: این دارو برای رفع بیماری‌های گوارشی مصرف می‌شود. ورم معده، نفخ شکم، عفونت‌های قفسه سینه و گلو را از بین می‌برد.
  3. صابون شیرین‌بیان: برای رفع تیرگی‌های بدن از جمله زیربغل و کشاله ران کاربرد دارد.

شیرین‌بیان و موارد مصرف بهداشتی

 صرف نظر از خوردن شیرین‌بیان برای رساندن تمام خاصیت‌هایش به بدن، این گیاه موارد مصرف دیگری هم دارد.

اول: شیرین‌بیان خاصیت روشن‌کنندگی قوی دارد. این گیاه رنگدانه‌های مزاحم پوست را از بین می‌برد و با کاهش ملاسما، از ایجاد لک‌های بارداری و لکه‌های ناشی از برخورد اشعه‌های مضر خورشید با پوست، جلوگیری می‌کند.

دوم: این گیاه مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارد. گلابریدین موجود در آن به جلوگیری از تغییر رنگ پوست در برابر نور خورشید کمک زیادی می‌کند.

سوم: التیام جای زخم، جوش و جراحات دیگر، از جمله کارهای شیرین‌بیان به شمار می‌رود. این گیاه با مهار تولید ملانین جای زخم را از بین می‌برد و باعث می‌شود تیرگی در این نقطه ایجاد نشود.

چهارم: شیرین‌بیان اثر نرم‌کنندگی خوبی دارد. قرمزی، سوزش و تورم را در پوست کاهش می‌دهد و برای درمان بیماری‌های پوستی نظیر اگزما مناسب است.

پنجم: این گیاه در بازسازی کلاژن و الاستین پوست نقش مهمی دارد. به حفظ هیالورونیک اسید در پوست کمک می‌کند. بنابراین تضمینی برای صافی، نرمی و لطافت آن به شمار می‌رود.

ششم: شیرین‌بیان می‌تواند پوست سر را تحریک و موجب رشد مجدد موها شود. همچنین به جریان هر چه بهتر خون در پوست سر کمک زیادی می‌کند. این گیاه پوست سر را هم، مانند پوست سایر نقاط بدن، آبرسانی کرده و مرطوب نگه می‌دارد.

هفتم: یکی از جالب‌ترین موارد مصرف شیرین‌بیان رفع خارش‌های مزمن پوستی است. گلیسیریزین موجود در این گیاه باعث رفع التهاب و خارش‌های شدید می‌شود. زمانی که فردی از خارش شدید پوست رنج ببرد به آن توصیه می‌شود یک ژل موضعی دارای عصاره شیرین‌بیان تهیه و استفاده کند.

در چه محصولاتی آرایشی دنبال شیرین‌بیان بگردیم؟

با توجه به هفت مورد ذکر شده، ، به شما پیشنهاد می‌‎کنیم محصولاتی را خریداری کنید که در ترکیبات خود دارای ریشه گیاه شیرین‌بیان باشد.

توجه کنید: مثل همیشه ما استفاده از یک گیاه فرآوری نشده را به صورت مستقیم، برای پوست و موی شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که فعالیت آزمایشگاهی روی گیاهان و عناصر طبیعی باعث آزاد شدن مواد مضر و فعال شدن مواد سودمند آن‌ها می‌شود. بنابراین استفاده از گیاهان به صورت خام نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه ممکن است عوارض پوستی نظیر ایجاد حساسیت و افزایش تحریک‌پذیری پوست را به دنبال داشته باشد.

معرفی محصولاتی برتر، حاوی شیرین‌بیان:

شاید بپرسید در چه محصولاتی می‌شود ریشه شیرین‌بیان پر خاصیت را پیدا کرد؟ بهتر است در ترکیبات کرم‌های روشن‌کننده، ضدلک‌ها، ضدآفتاب‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، انواع شامپوها و محصولات درمانی از بین برنده جای جوش و زخم، دنبال شیرین‌بیان بگردید. برای مثال:

  1. ماسک روشن‌کننده صورت پرودرما: این محصول لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد، خاصیت روشن‌کنندگی دارد و شیرین‌بیان را در کنار ویتامین C قرار داده است تا اثر سریع‌تر و قوی‌تری داشته باشد.
  2. ژل شستشو و روشن کننده آموس وان: این شوینده بسیار ملایم و مناسب تمام پوست‌ها است و هم ‌زمان با شستشوی صورت، عمل رطوبت‌رسانی به آن را انجام می‌دهد.
  3. تونر فلاس فلاور: این محصول منافذ باز پوست را می‌بندد و وظیفه آبرسانی به پوست را به عهده دارد. روشن‌کننده و ضدلک بوده، pH پوست را هم تنظیم می‌کند.
  4. سرم دور چشم :skinmedica این محصول محرک پوست برای کلاژن‌سازی است و باعث از بین رفتن خط و خطوط سطحی و عمیق اطراف دور چشم می‌شود.
  5. مرطوب‌کننده محافظت‌کننده و احیاگر :Mun آبرسانی بسیار سبکی دارد و از آن به عنوان بهترین مرطوب کننده زیرساز آرایش یاد می‌شود.
  6. شامپو تقویت کننده و ترمیم کننده مو واگراس: این شامپو برای التیام‌بخشی به موهای شکننده و آسیب‌دیده تولید شده است. افرادی که موی بسیار خشک و نازکی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.
  7. کرم ضدآفتاب ترنجان: این محصول غنی از عصاره شیرین‌بیان است و برای پوست‌های بسیار حساس توصیه می‌شود. این ضدآفتاب، خاصیت روشن‌کنندگی و ضدالتهابی دارد و از پوست در برابر اشعه‌های UVB و UVA خورشید محافظت می‌کند.
  8. کرم ضد لک و روشن کننده سینره: این کرم یک روشن‌کننده طبیعی و پرقدرت است. باعث مهار تیروزیناز می‌شود و رنگ پوست را روشن‌تر می‌کند. (برای آشنایی بیشتر با این محصول اینجا کلیک کنید.)
  9. ژل آلوئه‌ورا سینره: التهابات ناشی از سوختگی و جراحات متعدد را به سرعت کاهش می‌دهد. پوست ملتهب را خنک می‌کند و آثار قرمزی و سوزش را از بین می‌برد. همچنین برای برطرف کردن خارش‌های مزمن پوستی نیز مؤثر است. (اینجا می‌توانید درباره این محصول بیشتر بخوانید.)

نکات مهم مصرف شیرین‌بیان

در قسمت‌های قبل با عوارض احتمالی، تداخل‌های و افراد دارای شرایط خاص برای مصرف این گیاه دارویی آشنا شدید؛ اما همچنان برای شما توصیه‌هایی داریم تا استفاده بهتری از شیرین‌بیان داشته باشید و دچار هیچ مشکلی نشوید.

نکات مهم مصرف شیرین‌بیان

  • مکمل‌های شیرین‌بیان را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید
  • فرآورده‌های شیرین‌بیان را در اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید
  • از اشکال مختلف شیرین‌بیان (پودر، ریشه، عصاره، مایع) همزمان و بدون مشاوره پزشکی استفاده نکنید
  • نوع شیرین‌بیان موضعی را مصرف دهانی نکنید
  • اگر جراحی در پیش دارید، حداقل ۲ هفته قبل از آن شیرین‌بیان مصرف نکنید
  • اگر هنگام استفاده از این گیاه دچار مشکل و عوارض شدید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید
  • قبل از استفاده خودسر از مکمل‌ها، از پزشک مشورت بگیرید
  • مطابق دستورات پزشک یا متن روی محصولات، به بهترین زمان مصرف شیرین‌بیان دقت کنید؛ بیشتر به معنای بهتر نیست!
  • به تداخلات دارویی توجه جدی داشته باشید

شیرین‌بیان؛ ماده‌ای ارزشمند برای سلامتی شما

استفاده از شیرین‌بیان در طب سنتی و تولید محصولات دارویی و آرایشی صنعتی، سابقه طولانی دارد و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی اثبات شده است. سینره با شناخت کامل خواص شیرین بیان و دغدغه‌های شما، به‌خوبی در محصولات خود از این ماده ارزشمند بهره برده است.

در کنار تمام این نکات مثبت، مهم است که به عوارض و نکات مصرف محصولات شیرین‌بیان توجه داشته باشید تا تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌دردسر از مصرف آن داشته باشید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین خواص گیاه شیرین‌بیان چه هستند؟

تاثیر در زیبایی پوست با رفع لک، جوش و آکنه، موثر در سلامت موها و کاهش ریزش آن‌ها، پیشگیری و درمان عفونت‌ها، مراقبت از معده و روده، پیشگیری از پوسیدگی دندان، درمان هپاتیت C و کمک به سلامت کبد، بهبود درد قاعدگی و علائم یائسگی و تنظیم فشار خون.

 

بهترین زمان مصرف شیرین‌بیان برای معده چه زمانی است؟

اگر از پزشک خود دستوری دریافت نکرده‌اید، بهترین زمان مصرف شیرین‌بیان برای درمان و تسکین معده، بعد از هر وعده غذایی (به‌ویژه شام) است.

 

مهم‌ترین عوارض مصرف شیرین‌بیان چه هستند؟

ضربان غیرطبیعی و نارسایی قلب، بی‌حالی و خستگی مفرط، افزایش فشار خون، افزایش خطر زایمان زودرس، قاعدگی نامنظم، کاهش هوشیاری و مشکلات حافظه، تورم و اختلال کلیه و افزایش یا کاهش غیر طبیعی وزن.

یک دیدگاه

  1. علیرضا طاهرپور 11 آبان 1402 در 11:51 ب.ظ - پاسخ

    کارتون عالیه. ممنونم

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: سلامتی
  • دسته بندی: سلامتی
  • دسته بندی: سلامتی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات