پاکسازی صورت

مدت زمان مطالعه 3 دقیقه

پاکسازی پوست به چه معناست؟

به برداشتن سلول های مرده پوست و هم چنین آلودگی های محیطی که روی پوست قرار می گیرند، پاکسازی پوست می گویند. انجام این عمل، سلامت پوست را تضمین کرده و آن را شاداب و پرطراوت می کند. پاکسازی پوست با حذف لایه سطحی پوست و چربی ها و ذرات گرد و غبار از روی پوست از بروز آکنه و جوش های سرسیاه هم پیشگیری می کند.

چرا پوست به پاکسازی نیاز داد؟

پوست انسان دارای غدد چربی است که در لایه های زیرین آن قرار دارد. چربی که توسط این غدد ترشح می شود از طریق مجراهای باریکی به سطح پوست راه پیدا می کند و در آنجا از طریق منافذ ریزی که در سطح پوست وجود دارند به سطح پوست می رسد و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند؛ حال اگر این منافذ به هر دلیلی از جمله آلودگی هایی چون گرد و غبار بسته شوند، پوست صورت نه تنها درخشندگی و شادابی خود را از دست می دهد بلکه امکان بروز جوش هم وجود دارد. پاکسازی پوست کمک می کند که سلول های مرده سطح پوست برداشته شوند و از این طریق به باز شدن مجرای چربی کمک می کند.

پاکسازی پوست صورت در خانه

پاکسازی پوست
پاکسازی و لایه برداری پوست صورت

همان طور که گفتیم یکی از مقرون به صرفه ترین روش های برخورداری از یک پوست سالم و با نشاط، پاکسازی آن در خانه است. برای شروع پاکسازی پوست صورت در خانه  به یک سری مقدمات نیاز دارید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • شستشوی صورت: اولین و مهم ترین گام برای پاکسازی پوست صورت، شستشوی آن است. این کار از دو طریق به پوست کمک می کند اول اینکه آلاینده ها و کرم ها و مواد آرایشی را که قبلاً استفاده کرده اید، از روی پوست صورت پاک کرده و اجازه نمی دهد منافذ پوست با آن ها بسته شوند و دوم اینکه پوست را برای جذب مواد مغذی و ماسک های طبیعی که استفاده خواهید کرد، آماده می کند. قبل از شستشوی پوست صورت بهتر است موهای خود را در پشت سر جمع کرده و مواد آرایشی به جا مانده روی پوست خود را با استفاده از پاک کننده آرایشی همیشگی خود یا شیر پاک کن تمیز کنید و سپس پوست صورت خود را به کمک ژل های مخصوص شستشوی پوست صورت (مناسب برای پوست های چرب) یا شوینده های کرمی (مناسب برای پوست های خشک) و آب فراوان بشویید. بهتر است در ابتدا پوست صورت را با آب ولرم بشویید و سپس کمی از مواد مخصوص شستشوی پوست خود را به صورت دورانی روی پوست بمالید و آب بکشید و با استفاده از ضربه های ریز به سطح پوست، با یک حوله تمیز، آب اضافی روی پوست صورت خود را بگیرید.
  • آماده سازی مواد لازم برای پاکسازی پوست صورت: برای پاکسازی پوست صورت شما باید از بخور آب، لایه بردارها و ماسک های طبیعی استفاده کنید، بنابراین بهتر است مقدمات آن را از پیش آماده کنید.

انواع روش های پاکسازی صورت در خانه

پاکسازی صورت
پاکسازی تخصصی صورت

انواع روش های پاکسازی صورت در خانه

پاکسازی پوست صورت با استفاده از بخور آب

بخور آب داغ اگر به شیوه اصولی و مرتب انجام شود می تواند منافذ مسدود شده پوست شما را باز کند و آلودگی هایی را که وارد آن ها شده است، خارج کند.

برای بخور دادن یک قوری یا قابلمه کوچک را پر از آب کنید و اجازه دهید تا کامل به جوش آید، زمانی که آب شروع به بخار شدن کرد، ظرف را از روی اجاق بردارید و روی یک سطح صاف قرار دهید و روی سر خود را حوله بکشید و صورت خود را به جهت بخار آب نگه دارید، مراقب باشید که صورت خود را به ظرف آب داغ نزدیک نکنید تا دچار سوختگی پوست نشوید؛ به مدت ۱۵ دقیقه در همین حالت بمانید تا صورت شما با بخار آب کاملاً خیس شود و منافذ پوست شما پاکسازی شود، سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کرده و  از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه از این روش پاک سازی پوست صورت نتیجه بهتری بگیرید، لازم است حداقل هفته ای دو بار این کار را تکرار کنید.

پاکسازی پوست صورت با استفاده از قدرت لایه برداری شکر

از شکر می توان به عنوان یک لایه بردار طبیعی استفاده کرد؛ به این منظور کافی است دو قاشق غذاخوری را با استفاده از یک آسیاب برقی پودر کنید و در ظرفی بریزید، سپس کمی آب لیمو و دو قاشق آب به آن اضافه کنید، به گونه ای که مخلوط نهایی خمیری شکل شود؛ از این خمیر غلیظ می توانید روی نواحی مختلف پوست صورت خود نظیر بینی، چانه، پیشانی و… که مایل هستید لایه برداری شوند، با حرکات دورانی و به آرامی به مدت پنج دقیقه بمالید؛ سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و پس از اینکه با استفاده از یک حوله نرم آن را خشک کردید، کرم مرطوب کننده بزنید. برای حصول نتیجه بهتر، می توانید هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

پاکسازی پوست صورت با استفاده از لیمو ترش

اسید سیتریک موجود در لیمو ترش یک لایه بردار طبیعی برای پوست است که می تواند منافذ پوست شما را باز کند و چربی های اضافی پوست را از بین ببرد. برای استفاده از آب لیموترش به عنوان یک پاک کننده قوی پوست صورت، مقداری آب لیموی تازه تهیه کنید و روی پوست خود بمالید، ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت خود را ماساژ دهید و سپس با آب نیم گرم بشویید و پس از خشک کردن پوست صورت با یک حوله تمیز، از یک کرم مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. برای حصول نتیجه بهتر، این عمل را یک روز در میان تکرار کنید.

پاکسازی پوست با استفاده از تخم مرغ

سفیده تخم مرغ هم یک ماده طبیعی است که برای پیشگیری و درمان منافذ مسدود شده پوست بسیار مفید است. مواد مغذی سفیده تخم مرغ باعث شادابی و جوانی پوست صورت می شود و منافذ آن را کوچک تر می کند و به این وسیله ظاهری زیباتر و صاف تر به پوست صورت می دهد.

برای بهره بردن از فواید مفید ماسک سفیده تخم مرغ، لازم است یک سفیده تخم مرغ را به اندازه ای هم بزنید تا کف کند، سپس آن را در یخچال قرار دهید و بعد از ده دقیقه با آب نصف لیموترش ترکیب کنید و بعد به پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید تا این ترکیب روی پوست صورت شما خشک شود، سپس صورت خود را با آب نیم گرم بشویید و با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید و بعد از آن از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. از این ماسک طبیعی یک یا دو بار در هفته استفاده کنید و تأثیرات شگرف آن را روی پوست خود شاهد باشید.

هم چنین می توانید با استفاده از سفیده تخم مرغ یک ماسک دیگر هم درست کنید، بدین صورت که یک قاشق بادام زمینی پودر شده را با یک قاشق عسل و یک سفیده تخم مرغ هم بزنید تا خمیر غلیظی حاصل شود، این خمیر را به صورت دورانی روی پوست صورت خود بمالید تا نقش لایه بردار یا اسکراب را هم برای پوست شما بازی کند، اجازه دهید این خمیر روی پوست شما باقی بماند تا خشک شود و سپس آن را با آب نیم گرم بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. از این لایه بردار و ماسک طبیعی هم می توانید یک تا دو بار در هفته استفاده کنید.

پاکسازی پوست با استفاده از عسل

عسل یک ماده طبیعی است که می تواند از جنبه های مختلف برای پوست مفید باشد. این ماده علاوه بر اینکه در پاکسازی منافذ مسدود شده پوست صورت مؤثر است، می تواند علاوه بر آب رسانی به پوست، میزان ترشح غدد چربی پوست را نیز تعدیل کرده و منافذ پوست را کوچک تر کند.

یکی از ساده ترین راه های استفاده از عسل این است که یک قاشق از آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید تا ده دقیقه به همان حالت روی پوست شما باقی بماند و سپس پوست خود را بشویید یا اینکه یک قاشق غذاخوری دارچین را به دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای پاکسازی منافذ پوست می توانید یک تا دو مرتبه در هفته از این ماسک استفاده کنید.

هم چنین می توانید ترکیب ماست، عسل و روغن زیتون را برای پاکسازی پوست صورت خود و کوچک کردن منافذ آن به کار ببرید، به این صورت که یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری ماست را با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه به همان حال باقی بماند و سپس صورت خود را بشویید.

پاکسازی پوست با استفاده از جو دوسر

یکی دیگر از مواد طبیعی که می تواند به تعدیل میزان چربی پوست و پاکسازی منافذ کمک کند، جو دو سر است. جو دو سر هم چنین می تواند نقش یک لایه بردار ملایم را نیز ایفا کند. برای استفاده از جو دوسر به عنوان پاک کننده پوست، سه قاشق جودوسر را بپزید و با یک قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورتتان باقی بماند، سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید و بعد با آب سرد صورتتان را بشویید و با یک حوله لطیف صورتتان را خشک کرده و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای مشاهده تأثیرات مثبت این ماسک، هفته ای دو بار از آن استفاده کنید.

پاکسازی پوست با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی و عالی برای از بین بردن سلول های مرده سطح پوست و پاکسازی منافذ آن است. هم چنین این ماده می تواند pH پوست را متعادل سازد و به جوان سازی و شادابی پوست کمک کند.

شما می توانید با ترکیب دو قاشق چایخوری از جوش شیرین و یک قاشق چایخوری آب، یک خمیر لایه بردار طبیعی بسازید و آن را با حرکات دورانی به سطح پوست خود بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. از این ماسک لایه بردار هفته ای یک بار استفاده کنید و تأثیرات شگرف آن را ببینید.

هم چنین می توانید از ترکیب دو قاشق چایخوری جوش شیرین، پنج قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چایخوری پودر دارچین و آب نصف یک لیموترش برای ساخت ماسک لایه بردار پوست خود استفاده کنید. در این صورت هم این خمیر را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید پنج دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس آن را بشویید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، هفته ای یک تا دو بار از این ماسک استفاده کنید.

نکته های مهم درمورد پاکسازی پوست در خانه

همان طور که گفتیم، پاکسازی پوست در خانه می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند ولی برای پیشگیری از عوارض احتمالی آن نظیر حساسیت پوستی، خشک شدن پوست، جوش های ریز، چرب شدن پوست و… بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • حتماً قبل از شروع پاکسازی دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • قبل از پاکسازی، هرگونه مواد آرایشی یا آلودگی را از روی پوست صورت خود بزدایید.
  • مراقب باشید که بیشتر از حد معمول از ماسک های لایه بردار استفاده نکنید.
  • هیچگاه پس از استفاده از انواع ماسک، صورت خود را با آب داغ نشویید.
  • برای خشک کردن پوست صورت، حوله را روی سطح پوست نکشید، بلکه با حرکات ضربه ای آرام، پوست خود را خشک کنید.
  • همیشه بعد از پاکسازی پوست از کرم مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید.

سخن آخر

پاکسازی پوست، برداشتن سلول های مرده و هم چنین آلودگی های محیطی از روی لایه بیرونی پوست است؛ این کار معمولاً به منظور حفظ شادابی و درخشندگی پوست و جوان سازی آن انجام می شود. پاکسازی پوست در خانه، یکی از روش های ارزان قیمت آن است که می توانید به صورت مرتب آن را انجام دهید و از نتایج شگفت انگیز آن بهره مند شوید. بهتر است قبل و در حین پاکسازی پوست، نکات گفته شده را رعایت کنید و با توجه به نوع پوست خود یکی از متدهای گفته شده را به کار ببرید.

پاکسازی صورت
استفاده از محصولات بهداشتی برای پاکسازی صورت

یک دیدگاه

  1. حميد فهيمي 18 اسفند 1401 در 6:09 ق.ظ - پاسخ

    عالي

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات