پاکسازی صورت

مدت زمان مطالعه 1,8 دقیقه

پوست هم همانند هر چیز دیگری باید به‌صورت دوره‌ای پاکسازی شود تا آسیب جدی به سد دفاعی آن وارد نشود؛ اما نیاز نیست جهت پاکسازی پوست حتما به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنید. با چند راهکار ساده می‌توانید پاکسازی صورت در خانه را انجام دهید. در این مقاله، با روش‌های پاکسای پوست در خانه آشنا می‌شوید.

پاکسازی پوست به چه معناست؟

به برداشتن سلول‌های مرده پوست و همچنین آلودگی‌های محیطی که روی پوست قرار می‌گیرند، پاکسازی پوست می‌گویند. انجام این عمل، سلامت پوست را تضمین کرده و آن را شاداب و پرطراوت می‌کند.
پاکسازی پوست با حذف لایه سطحی پوست و چربی‌ها و ذرات گرد و غبار از روی پوست، از بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه هم پیشگیری می‌کند.

مراحل پاکسازی پوست صورت در خانه

پاکسازی پوست
پاکسازی و لایه برداری پوست صورت

نیازی نیست شما هر هفته برای پاکسازی صورت به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنید. یکی از روش‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه برای پاکسازی پوست این است که خودتان پاکسازی صورت در خانه را تجربه کنید؛ اما برای انجام این کار به برخی محصولات نیاز دارید که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

با میسلار واتر آرایش خود را پاک کنید

اگر آرایش دارید از میسلار واتر مناسب پوست خود استفاده کنید تا پوستتان عاری از سبوم و آرایش شود. میسلار واترها از میسل یا ذرات روغنی ساخته شده‌اند که کثیفی‌ها و ناپاکی‌ها را جذب می‌کند و آن‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند. میسلار واترها فرمولاسیون سبکی دارند و به پوست هیچ آسیبی نمی‌رساند.

با میسلار واتر آرایش خود را پاک کنید

سینره ۲ مدل پاک‌کننده پوست صورت چرب و پاک‌کننده پوست خشک دارد که برای پاک‌کردن آرایش استفاده می‌شود. این محصولات با پاک‌کردن آلودگی‌ها و چربی‌ها، شادابی ازدست‌رفته پوست شما را باز می‌گردانند.


با شوینده مناسب پوست خود، صورتتان را بشویید

حالا که تا حدی آلودگی و آرایش را از پوست خود زدودید، می‌توانید از شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید و صورتتان را بشویید.

توجه داشته باشید که بهتر است ابتدا کمی صورت خود را با آب ولرم خیس کنید. سپس مقداری از شوینده (در صورت کرمی بودن) را کف دستتان بریزید و دستانتان را به هم بمالید تا کف خوبی حاصل شود. حالا می‌توانید کف را روی صورت خود بزنید و به مدت 4-2 دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید تا به‌خوبی منافذتان عاری از آلودگی شود. پس از انجام این مرحله، با یک حوله نرم صورتتان را خشک کنید.

واضح است که باید تمام محصولات پوستی شما از جمله شوینده متناسب با نوع پوستتان باشد تا به پوستتان آسیبی وارد نشود. ژل شستشوی صورت سینره مخصوص پوست چرب حاوی عصاره مورینگا است که از پوست در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند. همچنین با تنظیم ترشح چربی پوست، از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.

ژل شستشوی صورت سینره مخصوص پوست‌های معمولی تا خشک، فاقد مواد صابونی است و با دارا بودن عصاره مورینگا از پوست در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

با استفاده از تونر، ph صورتتان را متعادل کنید

سومین مرحله برای پاکسازی صورت در خانه، استفاده از تونرها است. تونرها نوعی مرطوب‌کننده مایع هستند که به تقویت طراوت پوست کمک می‌کنند.

اگر پوستتان چرب است، استفاده از تونر برای کاهش چربی و منافذ پوست می‌تواند کمک شایانی به شما کند. برخی مواد طبیعی مانند گلاب نیز می‌توانند به‌عنوان تونر در روند پاکسازی صورت در خانه با مواد طبیعی به شما کمک کنند. لوسیون پاک کننده صورت سینره می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. همچنین تا حد زیادی التهابات پوست را رفع می‌کند.

با استفاده از تونر، ph صورتتان را متعادل کنید

استفاده از لایه‌بردارها را فراموش نکنید!

لایه‌برداری را نمی‌توان از مراحل اصلی پاکسازی روزانه پوست دانست. حتی اگر پوست چربی دارید دوبار لایه‌برداری در هفته برای شما کافیست.

با این حال بهتر است با استفاده از اسکراب یک لایه‌برداری اصولی انجام دهید. توجه داشته باشید اگر پوست خشک، حساس و معمولی دارید یک بار در هفته اجازه اسکراب پوست را دارید؛ اما اگر پوستتان چرب است و قصد پاکسازی صورت در خانه برای پوست چرب را دارید، نهایتا دوبار در هفته می‌توانید از اسکراب استفاده کنید.

استفاده از لایه‌بردارها را فراموش نکنید!

کرم آلفا هیدروکسی اسید سینره می‌تواند لایه‌ای از سلول‌های مرده پوست را حذف کند و با تحریک چرخه نوسازی پوست، پوستتان را جوان کند. با استفاده از این کرم، شما هیچ التهابی را روی پوستتان تجربه نخواهید کرد و به‌طرز شگفت‌انگیزی شاهد محو و کمرنگ شدن لک‌های پوستی خواهید بود.

ماساژ دادن پوست

حالا نوبت به ماساژ پوست می‌رسد. می‌توانید این کار را با جیدرولر انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید. یکی از مزایای ماساژ پوست، این است که به افزایش گردش خون در زیر پوست کمک می‌کند.

از سوی دیگر قدرت ترمیم پوست و حالت ارتجاعی پوست نیز افزایش پیدا می‌کند. در این مرحله، پیش از شروع ماساژ می‌توانید از انواع سرم‌ها استفاده کنید تا با ماساژ بهتر جذب پوستتان شوند.

ماساژ دادن پوست

ماسک‌های پوستی بسیاری از نیازهای پوستتان را رفع می‌کنند

یکی از محبوب‌ترین مراحل پاکسازی صورت در خانه می‌تواند استفاده از انواع ماسک‌ها باشد. ماسک‌های ورقه‌ای یا ماسک‌های ژله‌ای و لاتکسی وظیفه دارند که پوست صورت را تقویت کند و التهاب آن را تسکین دهد.

ماسک‌های پوستی بسیاری از نیازهای پوستتان را رفع می‌کنند

برای استفاده از هر نوع ماسکی می‌توانید ماسک را به‌مدت 20 دقیقه روی پوست خود استراحت دهید و سپس آن را بشویید. در ادامه چند ماسک پاکسازی صورت در خانه را به شما معرفی خواهیم کرد.

مرطوب‌کننده بزنید

در آخر برای اینکه تمام مواد مغذی که استفاده کردید را درون منافذتان قفل کنید، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین مرطوب‌کننده به شادابی پوستتان نیز کمک خواهد کرد. جالب است بدانید کرم مرطوب کننده شما هم باید متناسب با نوع پوستتان باشد.

کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب، چربی کمتر و کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک چربی بیشتری دارد تا پوستتان با اندازه کافی تغذیه شود.

مرطوب‌کننده بزنید

کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های چرب و همچنین کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های خشک را می‌توانید از فروشگاه سینره تهیه کنید.

ضد آفتاب، مهم‌ترین مرحله است!

از آنجایی که با اسکراب، یک لایه از سلول‌های مرده پوستتان را حذف کرده‌اید، از ضدآفتاب استفاده کنید تا نور آفتاب به پوستتان آسیب نزند. ضد آفتاب آنقدر مهم است که حتی اگر وقت انجام روتین درستی ندارید، باید حتما یک ژل شوینده و ضدآفتاب را در مراحل روتین مراقبت پوستی خود قرار دهید.

ضد آفتاب، مهم‌ترین مرحله است!

ضدآفتاب‌های سینره مناسب انواع پوست در انواع رنگی و بی‌رنگ با SPF های مختلف از طریق سایت سینره جهت خرید در دسترس شماست.

    انواع روش‌های پاکسازی صورت در خانه

    پاکسازی صورت
    پاکسازی تخصصی صورت

    روش‌های زیر برای تکمیل مراحل پاکسازی پوست صورت در خانه به شما کمک می‌کنند.

    پاکسازی پوست صورت با استفاده از بخور آب

    بخور آب داغ اگر به‌شیوه اصولی و مرتب انجام شود می‌تواند منافذ مسدود شده پوست شما را باز کند و آلودگی‌هایی را که وارد آن‌ها شده است، خارج کند.

    برای بخور دادن یک قوری یا قابلمه کوچک را پر از آب کنید و اجازه دهید تا کامل به جوش آید، زمانی که آب شروع به بخار شدن کرد، ظرف را از روی اجاق بردارید و روی یک سطح صاف قرار دهید و روی سر خود را حوله بکشید و صورت خود را به جهت بخار آب نگه دارید. مراقب باشید که صورت خود را به ظرف آب داغ نزدیک نکنید تا دچار سوختگی پوست نشوید.

    به‌مدت ۱۵ دقیقه در همین حالت بمانید تا صورت شما با بخار آب کاملاً خیس شود و منافذ پوست شما پاکسازی شود، سپس صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کرده و از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای اینکه از این روش پاک سازی پوست صورت نتیجه بهتری بگیرید، لازم است حداقل هفته‌ای دوبار این کار را تکرار کنید.

    پاکسازی پوست صورت با استفاده از قدرت لایه‌برداری شکر

    از شکر می‌توان به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی استفاده کرد؛ به این منظور کافی است ۲ قاشق غذاخوری را با استفاده از یک آسیاب برقی پودر کنید و در ظرفی بریزید، سپس کمی آب لیمو و ۲ قاشق آب به آن اضافه کنید، به‌گونه‌ای که مخلوط نهایی خمیری شکل شود. از این خمیر غلیظ می‌توانید روی نواحی مختلف پوست صورت خود نظیر بینی، چانه، پیشانی و… که مایل هستید لایه‌برداری شوند، با حرکات دورانی و به‌آرامی به مدت ۵ دقیقه بمالید.

    سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و پس از اینکه با استفاده از یک حوله نرم آن را خشک کردید، کرم مرطوب‌کننده بزنید. برای حصول نتیجه بهتر، می‌توانید هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

    پاکسازی پوست صورت با استفاده از لیمو ترش

    اسید سیتریک موجود در لیمو ترش یک لایه‌بردار طبیعی برای پوست است که می‌تواند منافذ پوست شما را باز کند و چربی‌های اضافی پوست را از بین ببرد. برای استفاده از آب لیموترش به‌عنوان یک پاک‌کننده قوی پوست صورت، مقداری آب لیموی تازه تهیه کنید و روی پوست خود بمالید.

    پنج تا ۱۰ دقیقه صورت خود را ماساژ دهید و سپس با آب نیم‌گرم بشویید و پس از خشک کردن پوست صورت با یک حوله تمیز، از یک کرم مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید. برای حصول نتیجه بهتر، این عمل را یک روز در میان تکرار کنید.

    مقاله پیشنهادی: علت و راه‌های درمان جوش‌های زیر پوستی

    پاکسازی پوست با استفاده از تخم مرغ

    سفیده تخم‌مرغ هم یک ماده طبیعی است که برای پیشگیری و درمان منافذ مسدودشده پوست بسیار مفید است. مواد مغذی سفیده تخم‌مرغ باعث شادابی و جوانی پوست صورت می‌شود و منافذ آن را کوچک‌تر می کند و به این وسیله ظاهری زیباتر و صاف‌تر به پوست صورت می‌دهد.

    برای بهره بردن از فواید مفید ماسک سفیده تخم‌مرغ، لازم است یک سفیده تخم‌مرغ را به‌اندازه‌ای هم بزنید تا کف کند، سپس آن را در یخچال قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب نصف لیموترش ترکیب کنید و بعد به پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید تا این ترکیب روی پوست صورت شما خشک شود.

    سپس صورت خود را با آب نیم‌گرم بشویید و با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید و بعد از آن از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. از این ماسک طبیعی یک یا دو بار در هفته استفاده کنید و تأثیرات شگرف آن را روی پوست خود شاهد باشید.

    همچنین می توانید با استفاده از سفیده تخم‌مرغ یک ماسک دیگر هم درست کنید. بدین صورت که یک قاشق بادام‌زمینی پودرشده را با یک قاشق عسل و یک سفیده تخم‌مرغ هم بزنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. این خمیر را به‌صورت دورانی روی پوست صورت خود بمالید تا نقش لایه‌بردار یا اسکراب را هم برای پوست شما بازی کند.

    اجازه دهید این خمیر روی پوست شما باقی بماند تا خشک شود و سپس آن را با آب نیم‌گرم بشویید و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. از این لایه‌بردار و ماسک طبیعی هم می توانید یک تا دو بار در هفته استفاده کنید.

    پاکسازی پوست با استفاده از عسل

    عسل یک ماده طبیعی است که می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای پوست مفید باشد. این ماده علاوه‌بر اینکه در پاکسازی منافذ مسدودشده پوست صورت مؤثر است، می‌تواند در کنار آب‌رسانی به پوست، میزان ترشح غدد چربی پوست را نیز تعدیل کرده و منافذ پوست را کوچک‌تر کند.

    یکی از ساده‌ترین راه‌های استفاده از عسل این است که یک قاشق از آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه به همان حالت روی پوست شما باقی بماند و سپس پوست خود را بشویید یا اینکه یک قاشق غذاخوری دارچین را به دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای پاکسازی منافذ پوست می توانید یک تا دو مرتبه در هفته از این ماسک استفاده کنید.

    همچنین می‌توانید ترکیب ماست، عسل و روغن زیتون را برای پاکسازی پوست صورت خود و کوچک کردن منافذ آن به کار ببرید. به این صورت که یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری ماست را با هم ترکیب کرده و روی پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه به همان حال باقی بماند و سپس صورت خود را بشویید.

    پاکسازی پوست با استفاده از جو دوسر

    یکی دیگر از مواد طبیعی که می‌تواند به تعدیل میزان چربی پوست و پاکسازی منافذ کمک کند، جو دوسر است. جو دوسر همچنین می‌تواند نقش یک لایه‌بردار ملایم را نیز ایفا کند. برای استفاده از جو دوسر به عنوان پاک‌کننده پوست، ۳ قاشق جودوسر را بپزید و با یک قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید به‌مدت ۱۵ دقیقه روی پوست صورتتان باقی بماند.

    سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید و بعد با آب سرد صورتتان را بشویید و با یک حوله لطیف صورتتان را خشک کرده و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای مشاهده تأثیرات مثبت این ماسک، هفته‌ای دو بار از آن استفاده کنید.

    پاکسازی پوست با استفاده از جوش شیرین

    جوش شیرین یک لایه‌بردار طبیعی و عالی برای از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست و پاکسازی منافذ آن است. همچنین این ماده می تواند pH پوست را متعادل سازد و به جوانسازی و شادابی پوست کمک کند.

    شما می‌توانید با ترکیب ۲ قاشق چای‌خوری از جوش شیرین و یک قاشق چای‌خوری آب، یک خمیر لایه‌بردار طبیعی بسازید و آن را با حرکات دورانی به سطح پوست خود بمالید.

    اجازه دهید ۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. از این ماسک لایه‌بردار هفته ای یک بار استفاده کنید و تأثیرات شگرف آن را ببینید.

    همچنین می‌توانید از ترکیب ۲ قاشق چای‌خوری جوش شیرین، پنج قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و آب نصف یک لیموترش برای ساخت ماسک لایه‌بردار پوست خود استفاده کنید. در این صورت هم این خمیر را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید ۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس آن را بشویید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، هفته‌ای یک تا دو بار از این ماسک استفاده کنید.

    مقاله پیشنهادی: بهترین پماد برای جوش صورت

    دلیل اهمیت پاکسازی پوست صورت

    پوست انسان دارای غدد چربی است که در لایه‌های زیرین آن قرار دارد. چربی که توسط این غدد ترشح می‌شود از طریق مجراهای باریکی به سطح پوست راه پیدا می‌کند و در آنجا از طریق منافذ ریزی که در سطح پوست وجود دارند، به سطح پوست می‌رسد و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند؛ از آنجایی که عده زیادی هیچ اهمیتی به اینکه چه محصولی مناسب پوستشان است نمی‌دهند، خشکی، آکنه و جوش میان افراد بسیار شایع شده است. علاوه‌ بر این‌ها، هوای آلوده، استرس، رژیم غذایی نامناسب و آسیب‌های سطحی و عمقی پوست نیز می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست وارد کنند.

    اگر یک روتین پوستی درست داشته باشید و از محصولات مناسب پوستتان در زمان درست، به‌اندازه و به‌ترتیب استفاده کنید، این مشکلات را تجربه نخواهید کرد. با این حال روتین پوست به‌تنهایی کافی نیست و باید ماهی یک بار پوست خود را به‌صورت عمقی پاکسازی و تقویت کنید.

    این کار را می‌توانید در کلینیک‌های زیبایی پوست انجام دهد و اگر این کار را مرتب انجام دهید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. جوان‌سازی پوست، بهبود منافذ باز پوست، ایجاد گردش خون مناسب و خون‌رسانی کافی به پوست، از بین رفتن لکه‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید، ایجاد طراوت و شادابی و از بین رفتن انواع جوش از جمله دلایلی هستند که اهمیت پاکسازی صورت در خانه را نشان می‌دهند.

    پاکسازی صورتاستفاده از محصولات بهداشتی برای پاکسازی صورت

    نکات مهم در پاکسازی پوست صورت در خانه

    یکی از نکات مهمی که در فرایند پاکسازی پوست در منزل باید در نظر داشته باشید، این است که اگر از مواد طبیعی استفاده می‌کنید، باید پیش از استفاده روی دستتان تست حساسیت انجام دهید تا مطمئن شوید بیش از پیش، شما را دچار آکنه نخواهد کرد.

    از این رو بهتر است هر ماده طبیعی را که وارد روتین خود می‌کنید، روی قسمت داخلی بازوی خود یا روی قسمت داخلی مچ دستتان تست کنید. در صورتی که پس از چند دقیقه هیچ مشکلی پیش نیامد، می‌توانید از آن ماده روی پوستتان استفاده کنید.

    همچنین انجام تمام مراحل گفته‌شده به‌صورت پشت سر هم و بلافاصله در فواصل زمانی کوتاه، می‌تواند سد دفاعی پوستتان را تخریب کند. بهتر است برای انجام پاکسازی پوست چه در خانه و چه در کلینیک‌های زیبایی، ماهانه یک روز را در نظر داشته باشید و به‌طور مرتب این کار را انجام دهید. نکات زیر می‌تواند در این فرایند به شما کمک کند.

    اگر پوست خشکی دارید، از سرم‌های لایه‌بردار قوی استفاده نکنید. افرادی که پوست خشک دارند تنها یک بار در هفته اجازه لایه‌برداری دارند. افراد دارای پوست چرب‌ هم باید هر هفته دو بار لایه‌برداری را انجام دهند تا چربی پوستشان کنترل شود.

    حتما پیش از شروع پاکسازی، دست‌هایتان را بشویید

    تا چند ساعت بعد از پاکسازی صورت به‌دلیل باز بودن منافذ، آرایش کردن ممنوع است

    ماسک‌های صورت را پیش از استفاده در قسمت داخلی بازو تست کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید

    سخن آخر

    اگر به‌صورت مداوم در معرض هوای آلوده و اشعه‌های آفتاب هستید، باید پاکسازی پوستتان را جدی بگیرید تا پوست شاداب و باطراوتی داشته باشید. پاکسازی صورت در خانه یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند شما را از شر آکنه و جوش‌های زیر پوستی نجات دهد، به‌شرط آن که از محصولات مناسب، به‌ترتیب و در زمان درست استفاده کنید.

    نکاتی که در این مطلب گفتیم مراحل پاکسازی پوست در خانه را برای شما بسیار آسان خواهد کرد و نتایج شگفت‌انگیزی را شاهد خواهید بود.

     

    سوالات متداول

    آیا پاکسازی پوست ضرر دارد؟

    اگر در حال مصرف داروهایی نظیر راکوتان هستید، پاکسازی پوست برای شما ضرر دارد و سد دفاعی پوستتان را تا حد زیادی تخریب می‌کند. همچنین اگر جوش فعال دارید، بهتر است از اسکراب کردن و انجام پاکسازی صورت در خانه بپرهیزید، زیرا اوضاع را بدتر خواهید کرد. بهتر است در صورتی که شرایط خاصی دارید، کار را به افراد خبره بسپارید.

     

    هر چند وقت یک بار باید پوست را پاکسازی کرد؟

    فواصل زمانی مهم است به‌شرطی که به‌صورت مرتب این کار را انجام دهید. بهتر است جهت کنترل چربی پوست خود، ماهی یک بار پاکسازی صورت در خانه را انجام دهید. اگر به کلینیک‌های زیبایی جهت پاکسازی صورت مراجعه می‌کنید، نیازی نیست خودتان در خانه پاکسازی پوست انجام دهید.

    یک دیدگاه

    1. حميد فهيمي 18 اسفند 1401 در 6:09 ق.ظ - پاسخ

      عالي

    ارسال دیدگاه

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    مطالب مرتبط

    • دسته بندی: سلامتی
    • دسته بندی: سلامتی
    • دسته بندی: سلامتی

    پرطرفدارترین محصولات

    دسته مقالات