مدت زمان مطالعه 3,3 دقیقه

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت نوع جوش، دلایل ایجاد آن را بررسی کرده و برای درمان فوری جوش‌های صورت اقدام کنید.

جوش‌ها در شرایط متفاوتی ایجاد می‌شوند. درست است که ما همیشه پوست چرب را با جوش زدن، توصیف می‌کنیم اما پوست خشک هم می‌تواند جوش بزند. در این شرایط ما آن‌ها را در دسته پوست‌های مختلط قرار می‌دهیم. پس بعد از مطالعه این مقاله، حتما روتین پوست چرب را برای خود تهیه کنید.

جوش چیست؟

درمان فوری جوش
جوش صورت
آکنه
جوش صورت

آکنه و جوش، بیماری پوستی است. زمانی ایجاد می‌شود که منافذ باز پوست توسط چربی، باکتری، آلودگی و سلول های مرده پوست مسدود شود. سوالی که احتمالا برای شما هم ایجاد شده است” آیا جوش با آکنه متفاوت است؟”. به برآمدگی‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شود، جوش می‌گوییم. اگر به صورت مکرر جوش می‌زنید و قسمت بیشتری از پوست درگیر آن می‌شود به آن آکنه می‌گوییم. به عبارت دیگر، آکنه بیماری پوستی است که موجب جوش می‌شود.

طبق بررسی های انجام شده توسط آکادمی پوست امریکا (AAD) آکنه شایع ترین بیماری پوستی است. 9/4 درصد از انسان‌ها درگیر جوش هستند و به صورت سالانه هزینه های زیادی برای درمان آن‌ها انجام می‌دهند.

با وجود اینکه جوش‌ها خطری برای سلامتی انسان‌ها ندارند، اما نمی‌توان منکر ظاهر ناخوشایند آن‌ها شد. ایجاد جوش روی صورت می‌تواند بر اعتماد به نفس برخی افراد نیز تاثیرگذار باشد.

پس اگر روی صورت‌تان جوش دارید، بدانید که این یک بیماری شایع و قابل درمان است.

چه کسانی جوش میزنند؟

درمان جوش صورت
جوش بلوغ
درمان فوری جوش صورت

جوش معمولا در دوران بلوغ ایجاد می‌شود و بیشتر نوجوانان را مبتلا می‌کند. تقریبا 85 درصد افراد بین 12 تا 24 سال حداقل یکبار جوش را تجربه می‌کنند. البته جوش می‌تواند در هر مرحله زندگی رخ دهد و تا سن 30 یا 40 سالگی ادامه یابد.

انواع مختلف جوش چیست؟

درمان جوش صورت
انواع جوش صورت
جوش چرکی
انواع جوش صورت

با دقت به صورت خود نگاه کنید ممکن است ترکیبی از چند جوش را مشاهده کنید.

جوش های سرسفید و سرسیاه، شایع‌ترین نوع جوش هستند؛ که به آن ها کومدون نیز می‌گویند.

جوش سرسیاه: به این نوع جوش‌ها، کومدون‌های باز می‌گویند که در سطح پوست قرار دارند. اکسیژن موجود در هوا با این جوش‌ها واکنش نشان می‌دهند و ظاهری تیره پیدا می‌کنند.

جوش سرسفید: به این نوع جوش کومدون سر بسته می‌گویند که به صورت برآمدگی‌هایی روی صورت ایجاد می‌شود و معمولا ظاهری قرمز و ملتهب دارد.

جوش زیر پوستی: برآمدگی‌های زیر سطح پوست که معمولا با دست کشیدن روی صورت آن‌ها را پیدا می‌کنید. این نوع جوش‌ها گاهی ریز و گاهی بسیار دردناک هستند.

آکنه های التهابی، که معمولا موجب زخم روی پوست می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

پاپول‌ها: برجستگی‌های کوچک و قرمز زیر سطح پوست هستند. این جوش‌ها با بسته شدن منافذ باز پوست ایجاد می‌شوند و به دلیل فعالیت باکتری‌های اطراف آن ظاهری قرمز و ملتهب دارند.

پاسچول‌ها: جوش‌های بزرگ و قرمز رنگ که سر این جوش‌ها زرد یا سفید است. رنگ سفید یا زرد در مرکز این جوش‌ها نشان دهنده وجود چرک در آن‌ها است.

ندول‌ها: برجستگی‌های قرمز رنگ و سفت که در عمق پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها دردناک هستند. در این دسته، باکتری‌ها موجب بسته شدن منافذ باز پوست می‌شوند به همین دلیل این جوش‌ها با عفونت همراه هستند.

کیست: این نوع جوش‌ها، توده های بزرگی هستند که زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند. این دسته از جوش‌ها بزرگتر از جوش‌های دیگر هستند و بسیار دردناک هستند.

نکته: جوش‌های پاپول و پاسچول را نباید فشار دهید. درصورت فشار دادن این جوش‌ها، به دلیل فعالیتی که باکتری به نام کاتی باکتریوم دارد؛ آلودگی به بقیه قسمت های پوست نفوذ کرده و موجب تشدید جوش‌ها می‌شود. اگر جوش‌های ندول یا کیستی دارید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

علائم ایجاد جوش چیست؟

علائم جوش صورت
رفع جوش صورت
دلایل ایجاد جوش
علائم ایجاد جوش صورت

بیشترین قسمت هایی از بدن که مستعد جوش هستند:

  • صورت و گردن
  • کمر
  • بازوها
  • قفسه سینه

زمانی‌که جوش‌ها ظاهر می‌شوند، شما شاهد تغییر رنگ پوست، التهاب و قرمزی و یا درد در آن ناحیه هستید.

فشار دادن جوش‌ها شاید برای شما وسوسه کننده باشد؛ اما نباید به هر روشی برای درمان جوش‌ها تن دهید. رفع جوش نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد تا بعد از آن اسکار پوستی و لک روی صورت باقی نماند.

بسته به نوع جوش، از زمانی‌که جوش روی پوست پدیدار می‌شود تا زمان رفع آن ممکن است یک روز تا چند هفته زمان ببرد.

دلایل ایجاد جوش چیست؟

قبل از درمان جوش ابتدا باید دلایل ایجاد جوش‌ها را بررسی کنید. چهار عامل اصلی باعث ایجاد جوش می‌شوند:

  • افزایش چربی پوست (سبوم)
  • بسته شدن منافذ باز پوست توسط سلول‌های مرده و چربی
  • فعالیت باکتری‌ها
  • التهاب پوست

آکنه‌ها معمولا در قسمت بالای کمر، قفسه سینه، پیشانی و شانه‌ها ایجاد می‌شوند. چون در این مناطق غدد چربی بیشتری وجود دارد. در این شرایط شایع‌ترین نوع جوش‌ها (جوش سرسیاه و سرسفید) که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، ایجاد می‌شوند.

برخی موارد موجب تحریک و تشدید جوش‌ها می‌شود که شامل:

تغییرات هورمونی: آندروژن‌ها، هورمون‌هایی هستند که در دختران و پسران وجود دارد. این هورمون‌ها در سنین بلوغ موجب بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر و ایجاد جوش می‌شود. تغییرات هورمونی در بزرگسالی به ویژه در خانم‌ها موجب جوش می‌شود.

مصرف داروهای خاص: استفاده از داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم، محرکی برای ایجاد جوش هستند.

رژیم غذایی نامناسب: مطالعات نشان می‌دهد مصرف برخی مواد غذایی که دارای کربوهیدارت بیشتر هستند مثل نان، شیرینی یا چیپس موجب تشدید جوش‌ها می‌شوند. تا به امروز رژیم غذایی خاصی که به افراد مستعد جوش کمک کند معرفی نشده است.

استرس: استرس و اضطراب موجب ایجاد جوش نمی‌شود. اما با توجه به بررسی‌ها، افرادی که پوست مستعد جوش دارند استرس برای آن‌ها مانند محرکی برای بیشتر شدن جوش‌ها عمل می‌کند.

برخی موارد دیگر هستند که تاثیر کمتری دارند اما در هر حال موجب تشدید آکنه می‌شوند:

شکلات و غذاهای چرب: تاثیر بسیار ناچیزی بر جوش دارند.

مواد شوینده: شستن بیش از حد پوست یا استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده حاوی ترکیبات خشن موجب تشدید آکنه می‌شود.

لوازم آرایشی: استفاده از لوازم آرایشی لزوما باعث بدتر شدن آکنه‌ها نمی‌شوند مخصوصا اگر فاقد روغن باشند. پاک نکردن لوازم آرایشی از روی صورت عاملی است که موجب ایجاد جوش می‌شود.

پیامد جوش چیست؟

اسکار پوستی: ایجاد پوست حفره دار (اسکار) و زخم‌های ضخیم (کلوئید) که حتی بعد از بهبود جوش نیز روی پوست باقی می‌ماند.

آسیب پوست: بعد از رفع آکنه، ممکن است پوست دچار لک شود، تیره تر یا روشن تر از زمان قبل از جوش شود.

چگونه جوش‌ها را درمان کنیم؟

درمان جوش صورت
شستشوی صورت
درمان جوش صورت

دوبار در روز صورت خود را بشویید. تعریق، آلودگی محیط و چربی پوست از جمله عوامل ایجاد جوش‌ها هستند. با رعایت روتین صبح و شب، پوست پاکسازی شده و به مرور التهاب و قرمزی پوست کاهش می‌یابد.

از وسایل بهداشتی زبر و خشن استفاده نکنید. در این زمان از براش‌ها یا هر وسیله دیگری که موجب تحریک پوست می‌شود استفاده نکنید.

با جوش‌ها ملایم رفتار کنید. در این دوره از محصولات فاقد الکل استفاده کنید. در این دوره تونرها به دلیل خاصیت التیام بخش و تسکین دهنده‌ای که دارند مفید هستند، آن‌ها را به روتین خود اضافه کنید.

لایه برداری پوست ممنوع است. تا زمانی‌که جوش‌های فعال روی پوست خود دارید لایه برداری ممنوع است.

از آب ولرم استفاده کنید.

روزانه از شامپو استفاده کنید. اگر موهای چرب دارید، برای جلوگیری از انتقال چربی به پوست به صورت روزانه موهای خود را با شامپو بشویید.

برای درمان جوش عجله نکنید. برای درمان جوش در کنار رعایت تمام موارد، باید صبر کنید تا پوست زمان لازم برای ترمیم خود را داشته باشد.

جوش‌ها را دستکاری نکنید. برای پیشگیری از لک‌های ناشی از جوش در زمان درمان، مرتب به پوست خود دست نزنید.

کدام محصول در درمان جوش تاثیر مستقیم دارد؟

ژل کرم ضد جوش سینره
ضد جوش
کنترل چربی پوست
ژل کرم ضد جوش سینره

در این دوره برای تسریع بهبود آکنه، از محصولاتی به عنوان ضدجوش‌ها استفاده می‌شود، آن‌ها مانند کاتالیزور در درمان جوش عمل می‌کنند.

برای این منظور برند سینره محصول جدیدی را به لاین ضدجوش‌های خود اضافه کرده است. ژل کرم ضد جوش سینره محصولی با موثرترین و به روزترین ترکیبات موثر بر جوش‌ها است. بافت این محصول بسیار سبک است و موجب تشدید جوش‌ها نمی‌شود. ژل کرم ضد جوش سینره حاوی سالیسیلیک اسید، نیاسین آمید، روغن درخت چای و پروپولیس است که هر کدام عملکرد خاصی را در این محصول ایفا می‌کنند.

ترکیبات ژل کرم ضد جوش سینره شامل موارد زیر است:

اسیدسالیسیک موجود در این محصول موجب باز شدن، منافذ بسته پوست می‌شود.

روغن درخت چای موثرترین ماده آنتی باکتریال گیاهی است، که موجب از میان رفتن مولدهای آکنه می‌شود.

نیاسین آمید موجود در این محصول باعث درمان کومدون، پاپول و پاسچول‌ها می‌شود. این ماده با خواص آنتی باکتریال، ضدالتهاب و تنظیم ترشح چربی پوست به درمان جوش‌ها کمک می‌کند.

پروپولیس ماده‌ای است که توسط زنبورها، به عنوان ماده ضدعفونی کننده، تولید می‌شود. این ماده دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. پروپولیس می‌تواند باکترهای مولد جوش را از میان ببرد و با خاصیت ضدالتهابی که دارد قرمزی و تورم پوست که در زمان ایجاد جوش معمول است را رفع ‌کند.

ژل کرم ضد جوش سینره به دلیل داشتن ترکیبات فوق برای درمان هر نوع جوش موثر است.

برای استفاده از ژل کرم ضد جوش، کافی است هر شب بعد از تمیز کردن پوست، مقدار مناسبی از آن را روی جوش و جای جوش بزنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در سه حالت به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر استفاده از محصولات مناسب، رعایت نکات فوق و به طور کلی خود مراقبتی‌های پوستی را انجام می‌دهید، اما رعایت آن‌ها موجب بهبود جوش‌ها نمی‌شود.
  • در دوره میانسالی به صورت ناگهانی دچار آکنه شدید.
  • تغییر آکنه‌ها و تبدیل آن‌ها به صورت جوش‌های کیستی یا ندول‌ها

در پایان…

استفاده از محصولاتی مانند ژل شستشوی پوست چرب و ژل کرم ضد جوش سینره در صورتی تاثیرگذار هستند که دلیل ایجاد جوش‌ها آلودگی یا عدم رعایت پاکسازی پوست باشد. در موارد دیگر زمانی‌که جوش‌های شما عضو دائمی پوست شما می‌شوند پیشنهاد می‌­­­کنیم با پزشک مشورت کنید.

 

 

3 دیدگاه

  1. مشاریان 7 تیر 1402 در 2:08 ق.ظ - پاسخ

    سلام . ژل کرم ضد جوش سنیره برای دوران شیر دهی خانم ها منع مصرف دارد ؟

    • پشتیبانی سایت 11 تیر 1402 در 6:06 ب.ظ - پاسخ

      سلام پیشنهاد میکنم حتما با پزشکتون مشورت کنید.

  2. امیر محمد 16 آذر 1402 در 10:19 ب.ظ - پاسخ

    رو پوستم استفاده کردم ولی تاثیر زیاد چندانی روی پوستم ندارد

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات