مدت زمان مطالعه 1,2 دقیقه

این روزها یکی از معیارهای زیبایی، پوست شاداب و صاف است؛ اما افرادی به‌دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و یا ژنتیک با جوش صورت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این مسئله روی اعتمادبه‌نفس آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، برای درمان جوش‌های خود چه کرده‌اید؟

مستقیما به سراغ درمان‌های دارویی با قرص‌های قوی نظیر راکوتان رفته‌اید؟ پیش از هرچیز باید علت جوش‌ها را شناسایی کنید و اگر مشکل هورمونی است، هورمون‌هایتان را به تعادل برسانید.

با این حال، یکی از راه‌های درمان جوش صورت و از بین بردن جوش فوری، استفاده از درمان‌های خانگی است که بدون هیچ آسیبی اوضاع را بهتر می‌کنند. در ادامه این مقاله، به بررسی راه‌های درمان خانگی جوش صورت می‌پردازیم.

راه‌های درمان خانگی جوش صورت

نیاز نیست از همان ابتدا برای درمان فوری جوش، دست به دامن روش‌های تهاجمی یا مصرف داروهای سنگین شوید. می‌توانید با راه‌های ساده‌تری وضعیت جوش‌های خود را بهتر کنید.

درمان فوری جوش
جوش صورت
آکنهجوش صورت

از بین بردن جوش صورت با اصلاح سبک زندگی

اولین راه پیش روی شما همین است! سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا تاثیر آن را به‌وضوح روی رفع جوش فوری صورت ببینید. ابتدا باید بدانید که چه از نظر سلامت جسمی و چه روحی شما نیاز به یک رژیم غذایی متنوع دارید تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

در ادامه می‌گوییم با چه کارهایی می‌توانید سبک زندگی خود را طوری اصلاح کنید که جوش‌ها را از بین ببرید.

روغن ماهی بخورید

طبق تحقیقات امگا 3 و امگا 6 در کاهش خطر بروز آکنه بسیار موثر هستند. ماهی ساردین، قزل‌آلا، گرو و تخم کتان یکی از منابع غنی امگا 3 و 6 هستند که خطر بروز آکنه و جوش را کاهش می‌دهند.

مصرف قند و چربی را محدود کنید

قند و چربی زیاد باعث می‌شود سبوم تولیدی توسط پوست افزایش پیدا کند. نان سفید، نوشابه‌های قندی و گازدار، شیرینی، انواع کیک و دونات، غذاهای کنسروی و فست‌فود از جمله غذاهایی هستند که قند و چربی فراوانی دارند و حذف یا کمتر کردن آنها در رژیم غذایی به‌طرز شگفت‌انگیزی میزان جوش و آکنه را کاهش خواهد داد.

مواد غذایی با شاخص گلیسیمی پایین را جایگزین کنید

شاخص گلیسیمی تعیین‌کننده میزان قند در مواد غذایی مختلف است. حبوبات، غلات کامل، آجیل و میوه و سبزیجات تازه شاخص گلیسیمی پایینی دارند و میزان بروز جوش و آکنه را کم می‌کنند.

مواد غذایی را که باعث تغییرات هورمونی می‌شوند، کنار بگذارید

طبق تحقیقات، شیر و انواع لبنیات دارای هورمون IGF-1 در ساختارشان هستند که باعث می‌شوند هورمون‌ها از تعادل خارج شود و شاهد بروز جوش و آکنه باشیم.

هنوز تحقیقات به‌طور قطعی ثابت نکرده که شیر نیز همین تاثیر را داشته باشد؛ اما اگر از آن دسته افرادی هستید که با خوردن شیر و لبنیات، شاهد بروز جوش و آکنه هستید، بهتر است مصرف آن‌ها را کمتر و کمتر کنید تا به‌صورت کامل از رژیم غذایی‌تان حذف شوند.

استرس را کنار بگذارید

استرس روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بدی دارد و آن را ضعیف می‌کند؛ اما استرس چه ربطی به بروز آکنه دارد؟ استرس هورمون‌ها را از تعادل خارج می‌کند و میزان تولید سبوم در پوست را افزایش می‌دهد.

استرس را کنار بگذارید

به همین منظور بهتر است از استرس تا حد امکان دوری کنید و با مدیتیشن و ماسک‌های گیاهی خانگی استرس را از خود دور کنید.

ورزش کنید

ورزش باعث می‌شود عرق کنید و سموم و مواد زائد از همین روش از بدن شما خارج شود. در نتیجه شما پوستی صاف و شاداب خواهید داشت. جهت جوان‌سازی پوست، یوگای صورت نیز کمک کننده خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: بهترین ژل شستشوی صورت چرب و جوشدار کدام است؟

از ژل کرم ضد جوش سینره استفاده کنید

ژل کرم‌های ضدجوش، نسل جدید از محصولاتی هستند که به از بین بردن جوش‌ها کمک شایانی در زمینه درمان فوری جوش صورت می‌کنند. ژل کرم ضدجوش سینره که مناسب پوست‌های مستعد جوش طراحی شده است، می‌تواند به رفع جوش‌های موضعی و برطرف کردن لک‌های ناشی از جوش کمک کند.

روغن درخت چای که از ترکیبات این محصول است، ماده آنتی باکتریال گیاهی است که مانع تکثیر باکتری‌های جوش‌زا در صورت می‌شود.

ژل کرم ضد جوش سینره محصول خاصیت لایه‌بردای بسیار ملایمی دارد که سرعت بازسازی پوست آسیب‌دیده از جوش را افزایش می‌دهد و همچنین التهاب پوست را کم می‌کند.

کرم ژل ضد جوش سینره

مقاله پیشنهادی: علت و راه‌های درمان جوش‌های زیر پوستی

ماسک‌های موثر در درمان خانگی جوش صورت

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که چیزی تحت عنوان درمان جوش صورت فوری در یک روز وجود ندارد. این پروسه ممکن است با توجه به نوع پوست فرد و مراقبت هایی که می‌کند، متفاوت باشد.

یکی از این روش ها استفاده از ماسک های خانگی است. از آنجایی که این ماسک‌ها، از مواد طبیعی تشکیل شده‌اند، هیچ گونه عوارضی ندارند. البته قبل از استفاده روی صورت، روی قسمتی از پوست بدن مثل پشت بازو، مقدار کمی از هر ماسک را استفاده کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیتی ندارید.

از طرفی تهیه این ماسک‌ها بسیار ساده است و مواد اولیه ارزانی دارند.

درمان جوش صورت
جوش بلوغ

از بین بردن فوری جوش با عسل و دارچین

عسل دارای خواص مغذی است و پوست را درخشان‌تر از پیش می‌کند. می‌توانید از عسل به‌عنوان یک عنصر مهم در تهیه ماسک‌های خانگی استفاده کنید.
در سوی دیگر دارچین دارای خواص ضدباکتریایی است که به از بین بردن جوش صورت کمک می‌کند.

برای تهیه این ماسک 1 قاشق پودر دارچین را با 2 قاشق عسل مخلوط کنید تا یک مخلوط خمیری به دست بیاید. بعد از تمیز کردن پوست، ماسک را روی صورت بمالید و اجازه دهید به‌مدت 15 دقیقه بماند. بعد از آن با آب خنک پوست خود را بشویید.

مقاله پیشنهادی: بهترین پماد برای جوش صورت

رفع جوش صورت با عسل و دارچین

درمان جوش صورت با ماسک آلوورا

سالیسیلیک اسید و گوگرد به‌صورت طبیعی در ترکیبات ژل آلوورا وجود دارد که می‌تواند تا حد زیادی در درمان جوش صورت موثر باشد.

برای تهیه این ماسک، ژل آلوورا را با یک چاقو، پس از برش زدن برگ آلوورا، از آن خارج کنید و به‌مدت یک ساعت روی روی پوستتان بگذارید. سپس می‌توانید آن را بشویید.

درمان جوش صورت با ماسک آلوورا

ماسک عسل و لیمو برای درمان جوش صورت

اگر می‌خواهید جوش و جای آن را از بین ببرید، می‌توانید از ماسک عسل و لیمو برای درمان جوش صورت استفاده کنید.

این ماسک برای همه انواع پوست مناسب است، مگر افرادی که به لیمو حساسیت دارند. آب یک عدد لیمو را بگیرید و با 3 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. برای 10 دقیقه روی صورت بگذارید و سپس بشویید.

ماسک عسل و لیمو برای درمان جوش صورت

ماسک انار و گوجه فرنگی برای درمان جوش صورت

افرادی که پوست خیلی چربی دارند، جوش و آکنه زیادی را تجربه می‌کنند. این ماسک کمک می‌کند میزان جوش و آکنه پوست‌های چرب کاهش پیدا کند.

آب گوجه‌فرنگی را بگیرید و آن را به نسبت یک به یک با آب انار مخلوط کنید. سپس با یک گوش‌پاک‌‌کن ترکیب به‌دست‌آمده را روی محل جوش بگذارید. این کار را روزانه به مدت 5 دقیقه تکرار کنید و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل برنامه غذایی برای چاقی صورت و پر شدن گونه‌ها

درمان خانگی جوش صورت با روغن‌های گیاهی

نیازی نیست برای رفع فوری جوش صورت، هزینه‌های هنگفت بپردازید. گاهی با استفاده از روغن‌های گیاهی طبیعی می‌توان به از بین بردن جوش صورت در خانه کمک کرد.

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد؛ اما این روغن دارای غلظت بالایی است و باید برای استفاده از آن به‌صورت موضعی، این روغن را کمی رقیق کنید. برای تهیه ماسک روغن درخت چای جهت درمان جوش صورت، روغن درخت چای را به‌نسبت یک به ۹ با آب ترکیب کنید. می‌توانید با قطره چکان، ترکیب را روی پوست بریزید یا با پنبه آغشته به روغن، آن را روی پوست خود قرار دهید. روغن درخت چای، به عنوان یک ماده موثر برای از بین بردن جوش صورت فوری در داروها و کرم‌ها استفاده میشود

سپس روغن را روی صورتتان به مدت 2 الی 3 دقیقه ماساژ دهید تا به صورت کامل جذب شود.

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

درمان جوش صورت با روغن نارگیل

روغن نارگیل در ساختار خود دارای ترکیباتی است که می‌تواند التهاب و قرمزی جوش‌ها را از بین ببرد. همچنین می‌تواند موجب بهبودی جای زخم و آکنه شود.

برای استفاده از این ماسک طبیعی جهت درمان جوش صورت، صورت خود را بشویید و چند قطره روغن نارگیل را روی پوست خود ماساژ دهید. پس از چند ساعت دوباره صورت خود را بشویید و خشک کنید.

درمان جوش صورت با روغن نارگیل

درمان جوش با روش‌های طب سنتی

درمان سریع جوش صورت با روش‌های طب سنتی هم امکان‌پذیر است. یادتان باشد قبل از هرچیز باید توسط متخصص طب سنتی، دلیل جوش و آکنه خود را مشخص کنید.

آبلیمو

یک میکروب‌کش طبیعی می‌خواهید؟ از آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو می‌تواند جوش‌های صورت را تا حد زیادی بهبود ببخشد؛ اما اگر جوش‌های صورت التهاب دارند یا باز هستند، پس از اینکه از آبلیمو استفاده کردید، بروز سوزش یا درد طبیعی است.

برای استفاده از آبلیمو، می‌توانید مقداری آبلیمو را با گوش‌پاک‌کن روی جوش بزنید.

درمان جوش صورت با آبلیمو

بخور گرم

بخور گرم می‌تواند از این جهت برای درمان جوش صورت موثر باشد که منافذ را باز می‌کند. در نتیجه عواملی را که باعث بسته شدن منافذ و آلوده شدن پوست می‌شوند، از بین می‌برد و پوست شفاف‌تری خواهید داشت.

درمان جوش صورت با بخور گرم

عسل طبیعی

عسل اگر طبیعی باشد، خواص زیادی دارد. عسل یک ضدعفونی‌کننده قوی است که می‌تواند عوامل میکروبی کومودون‌زا را از بین ببرد. استفاده از ماسک عسل و دارچین را جهت از بین بردن جوش پیش‌تر به شما توصیه کردیم.

درمان جوش صورت با عسل طبیعی

محلول‌های ضدجوش

محلول‌های ضدجوش دست‌ساز یا تونرهای طبیعی مثل گلاب می‌تواند در از بین بردن جوش صورت بسیار موثر باشد. این محلول‌ها توسط متخصصان طب سنتی به‌صورت طبیعی تهیه می‌شوند و بهتر است برای استفاده از آن‌ها از خودشان مشاوره بگیرید.

چه زمانی برای درمان جوش صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در دوره میانسالی به سر می‌برید و دچار آکنه (به‌صورت ناگهانی) شده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر آکنه به‌قدری شدید است که آکنه ندولوکیستیک به شمار می‌رود، درمان‌های خانگی و طب سنتی کارساز نخواهد بود و باید برای درمان به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در آکنه ندولوکیستیک، فرد دچار کیست‌های چرکی ملتهب روی صورتش می‌شود که به رنگ قرمز تیره یا بنفش است. در بیشتر موارد این نوع از جوش‌ها، پس از بهبودی اسکار به جای می‌گذارند. در چنین شرایطی ممکن است پزشک به‌صورت مستقیم تزریق کورتیکواستروئید به پوست را آغاز کند.

مورد سومی که نیاز به مراجعه پزشک دارد، جوش‌های هورمونی است. اگر وضعیت هورمون‌هایتان نامتعادل است و علائمی نظیر بروز جوش‌های شدید، پریودهای نامنظم و ریزش مو دارید، بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همچنین اگر تمام نکات یک روتین پوستی درست را دنبال می‌کنید و هنوز تغییری در بهبودی حاصل نشده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید این نکته را بدانید که آکنه یک بیماری شایع پوستی است و افراد زیادی در دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اولین و شایع‌ترین دلیل آکنه تولید بیش‌ازحد چربی توسط غدد چربی زیر پوست است. پس با کنترل چربی پوست خود با محصولات مناسب و همچنین استفاده از محصولات ضد جوش می‌توانید جلوی بروز جوش‌ها را بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا استفاده از زالو برای درمان جوش صورت پیشنهاد می‌شود؟

بله. زالو می‌تواند به وسیله مکیدن خون، آن را پاکسازی و بافت را تحریک کند تا سلول‌های جدیدی بسازد.

 

جوش خونی چیست؟

این مدل از جوش‌ها، معمولا بدترین انواع جوش هستند که در مقابل درمان کمی مقاوم هستند. دلیل جوش‌های خونی ژنتیکی است و به درمان خوراکی نیاز دارد.

 

 

3 دیدگاه

  1. مشاریان 7 تیر 1402 در 2:08 ق.ظ - پاسخ

    سلام . ژل کرم ضد جوش سنیره برای دوران شیر دهی خانم ها منع مصرف دارد ؟

    • پشتیبانی سایت 11 تیر 1402 در 6:06 ب.ظ - پاسخ

      سلام پیشنهاد میکنم حتما با پزشکتون مشورت کنید.

  2. امیر محمد 16 آذر 1402 در 10:19 ب.ظ - پاسخ

    رو پوستم استفاده کردم ولی تاثیر زیاد چندانی روی پوستم ندارد

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات