ضدآفتاب

مدت زمان مطالعه 6,8 دقیقه

چند سالی است که این موضوع توسط رسانه‌ها، سایت‌های مختلف و تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و آرایشی اطلاع‌رسانی شده، که ضدآفتاب‌ها تنها برای استفاده در روزهای گرم تابستان، هنگامی که زیر نور شدید خورشید قرار دارید، ساخته نشدند. در واقع همه ما در 365 روز سال، چه در هوای آفتابی، چه ابری، چه بارانی و حتی در روزهای پوشیده از برف، لازم است از این محصول مهم استفاده کنیم. کالایی که باید دست کم، یکی از آن‌ (از برند مورد علاقه‌تان)، در لوازم بهداشتی و آرایشی‌تان موجود باشد. اما انتخاب کرم ضدآفتاب برای بعضی از افراد با پوست‌های حساس کار مشکلی است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا ضدآفتاب برای پوست‌های حساس ضروری است و شما، زمان انتخاب یک محصول، باید به چه نکاتی توجه کنید. در ابتدای کار، می‌خواهیم این سؤال مهم و اساسی را پاسخ دهیم:

چرا پوست‌های حساس به ضدآفتاب نیاز دارند؟

فهرست مطالب

استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است چون از پوست حساس شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید مراقبت می‌کند. اما همیشه انتخاب برای پوست‌های تحریک‌پذیر کار دشواری است.

اگر از کرم ضدآفتابی استفاده می‌کنید که پوست شما را قرمز می‌کند و استفاده از آن منجر به سوزش می‌شود؛ شاید اشعه‌های مضر را دفع کند اما کمک زیادی به پوست شما نمی‌کند. این در حالی است که شما به شدت، به یک محصول سازگار با پوست‌تان نیاز دارید. محصولی که از ترکیبات ملایمی برخوردار است.

ضد آفتاب برای پوست حساس
چرا پوست‌های حساس باید از ضدآفتاب استفاده کنند؟

ویژگی‌های ضدآفتاب‌ برای پوست‌های حساس

ضدآفتاب‌ها معمولا سه نوع هستند، یا دارای مواد معدنی‌اند یا شیمیایی یا ترکیبی ازهر دو. معمولا آن‌هایی که از مواد شیمیایی یا به اصطلاح فیلترهای شیمیایی ساخته شدند، پوست‌های حساس را بیشتر تحریک می‌کنند. به عنوان مثال محصولاتی که اکسی بنزون دارند، نه تنها واکنش‌پذیری پوست‌های حساس را زیاد می‌کند، بلکه ممکن است در برخی از افراد منجر به ایجاد اختلال در هورمون‌ها هم ‌شود. در این صورت است که می‌گوییم افرادی که پوست حساسی دارند به ضدآفتاب‌های حاوی مواد معدنی روی بیاورند. به عبارت دیگر محصولاتی که در ترکیبات‌شان اکسید روی و اکسید تیتانیوم دارند، برای پوست‌های حساس، بهتر است.

اما ترکیبات اولیه موجود در ضدآفتاب‌ها تنها مواردی نیستند که می‌تواند پوست‌های حساس را تحریک کند. بلکه پارابن‌ها و فتالات‌ها می‌توانند به این پوست‌ها به شدت آسیب برسانند. در حقیقت پارابن‌ها، مواد نگهدارنده‌ای هستند که مقصر ایجاد التهابات پوستی آلرژیک به حساب می‌آیند. علاوه بر این، آن‌ها فعالیت غدد درون‌ریز را هم مختل می‌کنند.

در این میان فتالات‌ها، عطرهای مصنوعی هستند که پوست را تحریک می‌کنند. آن‌ها از طریق پوست جذب شده و عملکرد هورمون‌ها را دست‌کاری می‌کنند. مثلا به اسپرم‌ها آسیب می‌رسانند و موجب زایمان زودرس می‌شوند.

در عین حال، ضدآفتاب‌هایی که استفاده می‌کنید بهتر است از ترکیبات طبیعی و تسکین دهنده تشکیل شده باشند، مانند گل همیشه بهار، آلفا بیزابولول (به عنوان یکی از مشتقات گل بابونه)، روغن شی‌باتر و کره کاکائو که عموما در کنار مواد معدنی دیگر، یک ضدآفتاب بی نظیر می‌سازند. حال اگر محصول دارای SPF30 یا 50 هم باشد یک ماده درمانی برای پوست شما به حساب می‌آید.

البته شما پوست خود را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید، ممکن است بعضی از مواد معدنی و طبیعی هم حساسیت‌زا باشند و افراد را وادار کنند، از محصولات دارای آن‌ها بپرهیزند. این را نیز فراموش نکنید، برای اینکه ریسک آسیب‌رسانی ضدآفتاب‌ها را پایین بیاورید، پیش از استفاده از آن‌ها، حتما تست‌شان کنید.

ضد آفتاب
انواع ضدآفتاب برای پوست های حساس

بیشتر درباره ترکیبات ضدآفتاب برای پوست‌های حساس بخوانید

وقتی می‌گوییم انتخاب برای پوست‌های حساس سخت است، یعنی شما باید زمان تصمیم‌گیری و خرید، به همه ابعاد یک ضدآفتاب فکر کنید. بدانید که این محصول باید دارای آبرسان و ترکیبات مرطوب کننده بوده و در ترکیبات سازنده‌اش چربی اضافی وجود نداشته باشد. اگر هم محصول انتخابی شما، دارای هیالورونیک اسید یا روغن آرگان، که مملو از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، باشد؛ خیلی خوش‌ شانس هستید.

ضرورت وجود ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده در کرم‌های ضدآفتاب

مرطوب نگه داشتن پوست، درست در روزهایی که شما زیر آفتاب هستید یا نور خورشید با پوست‌تان تماس مستقیم دارد، امری کاملا ضروری است. ضدآفتابی که استفاده می‌کنید باید از یک سو، از پوست شما در برابر اشعه‌‌های مضر خورشید محافظت کند و از سوی دیگر، آن را مرطوب نگه دارد. در این صورت با یک تیر دو نشان زدید و علاوه بر مراقبت، گسترده‌ترین اندام بدن‌تان را نیز تسکین دادید. فقط بسیار دقت کنید محصول انتخابی شما، کاملا بدون عطر باشد.

ضدآفتاب باید فرمولاسیون با عطر طبیعی داشته باشد

جستجوی عبارت «هیپوآلرژنیک» و «بدون عطر» روی ضدآفتاب‌هایی که می‌خواهند پوست‌های حساس را در آغوش بکشند، بسیار مهم است. در واقع کلمه هیپوآلرژنیک، یعنی محصولی که با آن سر و کار دارید، کمتر از سایر محصولات، باعث ایجاد واکنش روی پوست شما می‌شود. اما باز هم این موضوع تضمین کننده سازگاری کامل کرم با پوست شما نیست! در این صورت عبارت بدون عطر، به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. عطرهای مصنوعی اصلی‌ترین عوامل برای تحریک پوست شما هستند.

 اما ماجرای رایحه داخل کرم‌هایی با فرمولاسیون طبیعی و ارگانیک چیست؟

محصولاتی که دارای ترکیبات گیاهی هستند، عطرهای پیچیده‌ای را در خود جا دادند که همه آن‌ها از نظر فیزیکی، از گیاهان به دست آمده و بدون تغییر در ساختار شیمیایی‌شان، عطر و رایحه خاصی به محصول می‌بخشند. آن‌ها معمولا به پوست‌های حساس آسیبی نمی‌رسانند.

فاکتوری به نام SPF در ضدآفتاب‌های مناسب برای پوست حساس

در این مرحله نباید از فاکتور مهمی به نام SPF در کرم ضد آفتاب غافل شوید. در حقیقت این فاکتور اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام خرید یک محصول مناسب، به شمار می‌رود. ما به شما توصیه می‌کنیم همیشه به دنبال کرم ضدآفتابی باشید که از پوست شما در برابر طیف وسیعی از اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند و همچنین دارای SPF کافی باشد.

حالا این SPF کافی چند هست؟

تمام ضدآفتاب‌ها با SPF بین 30 تا 50 به صورت گسترده از پوست‌های حساس محافظت می‌کنند. اما متخصصان پوست در بیشتر مواقع خرید ضدآفتاب‌هایی با SPF50 را به افراد دارای پوست‌های حساس پیشنهاد می‌کنند. همانطور که قبلا گفتیم این کرم باید با اکسید روی و اکسید تیتانیوم به عنوان ماده اصلی فرموله شده باشد.

اگر پوست حساسی دارید، از عدم حضور مواد زیر، در ضدآفتاب مطمئن شوید

زمانی که نوبت به دسته‌بندی مواد در کرم‌های ضدآفتاب برای پوست‌های حساس می‌رسد، محققان اکسی بنزون ​​و PABA، یا پارا آمینو بنزوئیک اسید، را در فهرست بدها قرار می‌دهند. دقت کنید که این مواد نباید در کنار اکسید روی و اکسید تیتانیوم قرار داشته باشند.

یک ضدآفتاب خانگی برای پوست‌های حساس

شاید بپرسید به جای کرم‌های ضدآفتاب از چه مواد یا ترکیباتی می‌توان به عنوان یک ضدآفتاب امن خانگی، برای پوست‌های حساس، استفاده کرد. ما پماد اکسید روی را به شما معرفی می‌کنیم. این پماد به راحتی می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند. اما برای اینکه از محصولی مطمئن، استفاده کنید که تمام فاکتورهای گفته شده درباره کرم‌های ضدآفتاب را داشته باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم کرم‌های ضدآفتاب معتبر در بازار را خریداری کنید.

معرفی بهترین ضدآفتاب‌ها برای پوست‌های حساس

بررسی‌ کارشناسان سینره، در بازار فروش انواع ضدآفتاب‌ها برای پوست‌های حساس، نتایجی را در بر داشته است که آن را با شما در میان می‌گذاریم:

  1. ضد آفتاب رنگی بیودرما مدل Photoderm AR SPF +50: این محصول دارای فاکتور محافظت کننده در برابر اشعه UVA و UVB بوده و برای پوست‌های حساس مستعد ابتلا به کوپروزیس، ساخته شده است. این محصول علاوه بر رفع قرمزی و التهابات پوستی، از پیری زودرس پوست هم جلوگیری می‌کند.
  2. فلوئید ضدآفتاب ایزدین: این محصول برای انواع پوست از جمله پوست‌های حساس مناسب است. به خوبی از پوست محافظت می‌کند و یک مرطوب کننده قوی به شمار می‌رود.
  3. کرم ضد آفتاب بیودرما مدل Photoderm Max: این ضدآفتاب برای پوست‌های خشک، معمولی و حساس انتخاب خوبی است. بدون چربی و اثر سفیدکنندگی بوده و تمام مشخصات یک ضدآفتاب استاندارد را داراست.
  4. کرم ضد آفتاب بدون رنگ سینره- مناسب پوست‌های حساس: این محصول مخصوص پوست‌های حساس و کودکان است. از پوست در برابر پرتوهای مضر UVB و UVA محافظت می‌کند و دارای فیلترهای مورد تایید FDA می‌باشد. هیچگونه سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کند. همچنین حاوی ویتامین E جهت پیشگیری و مهار اثر مخرب رادیکال‌های آزاد و مواد گیاهی ضد التهاب است.
  5. ضدآفتاب SPF30 رنگی سینره: این کرم علاوه بر محافظت پوست از اشعه‌های UVA و UVB، عملکرد دیگری هم دارد و آن قدرت بالای پوشانندگی انواع لکه‌ها و جای جوش است. به همین دلیل در بین خانم‌ها بسیار محبوبیت دارد. در ادامه توصیف فواید این محصول باید بگوییم، عصاره نت گرس موجود در آن باعث می‌شود اشعه مادون قرمز تأثیرات منفی روی پوست افراد باقی نگذارد. این محصول احساس سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کند و برای استفاده روزانه مناسب است.
  6. کرم ضد آفتاب رنگی سان سنس SPF50: این محصول هر دو ساعت یک بار نیاز به تمدید دارد و در مدت زمانی که روی پوست شماست، صورت و بدن را از تماس با اشعه‌های آسیب‌رسان محافظت می‌کند. این محصول فاقد چربی و غیرکومدون‌زاست؛ در حالی که پوشانندگی مشابه کرم‌پودر دارد.
ضدآفتاب برای پوست های حساس
معرفی بهترین ضدآفتاب های موجود در بازار برای پوست های حساس

سؤالات پر تکرار درباره انتخاب کرم‌های ضدآفتاب برای پوست‌های حساس

از آنجا که انتخاب ضدآفتاب برای پوست‌های حساس ممکن است شما را با چالش‌های زیادی رو به رو کند، در این قسمت به بیشترین سؤالات درباره این محصولات پاسخ دادیم. خواندن این پرسش‌ها و پاسخ‌ها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای خرید بهترین محصول، کمک کند:

آیا کرم ضدآفتاب به تنهایی می‌تواند به پوست من آسیب برساند؟

اگر دارای پوست حساسی هستید و پیش از این در انتخاب کرم‌ها و انواع ضدآفتاب‌ها تجریبات ناخوشایندی دارید، به شما توصیه می‌کنیم از ضدآفتاب‌های دارای فیلتر فیزیکی استفاده کنید. پوست شما پس از استفاده از محصولات دارای فیلتر شیمیایی، آسیب خواهد دید.

چرا پوستم به ضدآفتاب حساسیت دارد؟

سیستم ایمنی بعضی از بدن‌ها به مواد تشکیل دهنده ضدآفتاب‌ها، واکنش نشان می‌دهد. دلیل این واکنش تا امروز مشخص نشده، محققان می‌گویند عوامل ژنتیکی و ارثی در این موضوع می‌تواند نقش داشته باشد.

چرا وقتی از ضدآفتاب استفاده می‌کنم، صورتم بیشتر می‌سوزد؟

به دلیل اینکه پوست شما نسبت به محرک‌ها بیش از حد، حساس است. توصیه می‌کنیم از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که دارای اسیدها، رتینوئیدها و بنزوئیل پراکسید نباشند. همچنین شما باید به صورت دائمی از پوست خود در برابر تمامی محرک‌ها محافظت کنید تا واکنش‌پذیری آن را پایین بیاورید.

چرا پوست من به صورت ناگهانی به ضدآفتاب واکنش نشان می‌دهد؟

ممکن است در این شرایط انواع غذاها، استنشاق بو، لمس گیاهان، مواد شوینده یا محرک‌های دیگر باعث ایجاد آلرژی در پوست شما شده باشند. معمولا این زمان‌ها، وقت مناسبی برای خرید و انتخاب ضدآفتاب مناسب نیست، چون پوست شما به شدت آسیب‌پذیر شده و ممکن است در برابر هر ماده‌ای علائمی مانند سوزش، خارش و التهاب را نشان دهد.

آیا می‌توانم مرطوب‌کننده را حذف و تنها از کرم ضدآفتاب استفاده کنم؟

به طور کلی قبل از استفاده از ضدآفتاب لازم است، روتین پوستی مخصوص به خود را رعایت کنید. مثلا از ژل شستشوی صورت مخصوص استفاده کنید و کرم مرطوب کننده بزنید. برای اینکه بیشتر و دقیق‌تر درباره روتین پوستی بدانید، اینجا کلیک کنید.

آیا دارویی وجود دارد که پوستم را به ضدآفتاب حساس کند؟

بله، در واقع اگر از آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند سیپروفلوکساسین، داکسی‌سایکلین، لووفلوکساسین، افلوکساسین، تتراسایکلین، تری متوپریم) و ضدقارچ‌ها (فلوسیتوزین، گریزئوفولوین، ووریکانوزول) استفاده می‌کنید، باید بدانید ممکن است نسبت به ترکیباتی که در انواع ضدآفتاب‌ها به کار رفته حساس‌تر باشید.

آیا می‌توانم ضدآفتاب را بدون شستن صورت دوباره تمدید کنم؟

اگر روی صورت خود آرایش ندارید، برای تمدید ضدآفتاب خود نیازی به شستن صورت ندارید. اما اگر صورت خود را میشوئید، استفاده از مرطوب‌کننده قبل از ضدآفتاب، یادتان نرود.

چه ویتامین‌هایی به من کمک می‌کند تا پوست حساس خودم را در مقابل ضدآفتاب‌ها تقویت کنم؟

ویتامین B6 برای کاهش حساسیت پوست نسبت به ضدآفتاب‌ها بسیار مؤثر است. پژوهش‌ها روی گروه بزرگی از افراد دارای پوست‌های حساس نشان می‌دهد، زمانی که از این ویتامین به صورت مکمل خوراکی استفاده کردند، واکنش‌های پوستی‌شان نسبت به ضدآفتاب تا اندازه چشمگیری کاهش یافت.

چه زمانی باید از ضدآفتاب روی پوست‌های حساس، استفاده کنم؟

کرم‌های ضدآفتابی که دارای فیلتر شیمیایی هستند، باید 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روی پوست، به صورت صاف و یکنواخت مالیده شوند. اما در خصوص محصولات دارای فیلتر فیزیکی باید بگوییم، شما بلافاصله پس از استفاده از آن‌ها می‌توانید در معرض آفتاب قرار بگیرید.

ضدآفتاب‌ها برای پوست‌های حساس، باید چند ساعت‌ یک‌بار تمدید شوند؟

اثر ضدآفتاب 2 ساعت پس از استفاده، از بین می‌رود. بنابراین زیاد تفاوتی نمی‌کند که دارای چه نوع پوستی هستید، هر دو ساعت یک‌بار موظفید ضدآفتاب‌تان را تمدید کنید.

در پایان:

برای شمایی که پوست‌تان به راحتی تحریک می‌شود، ضدآفتاب یک محصول مهم و اساسی است. این محصول از مواد معدنی فعال، ساخته شده و در ترکیبات آن خبری از مواد شیمیایی تحریک کننده نیست. علاوه بر آن، یک ضدآفتاب خوب برچسب‌های «ضدحساسیت» و «دارای رایحه و عطر طبیعی» را به همراه دارد. مواد مرطوب کننده و آبرسان بوده و SPF کافی برای محافظت از پوست را در خود جا داده است.

منابع:

www.babobotanicals.com

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات