فواید ضد آفتاب برای پوست

مدت زمان مطالعه 7,3 دقیقه

طبق تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC)، شایع‌ترین سرطان در میان مردم، سرطان پوست است. با این حال، پیشگیری از آن بسیار ساده است: تنها کافیست از کرم ضدآفتاب به اندازه کافی استفاده کنید.

البته پیشگیری از سرطان پوست، تنها فایدهٔ استفاده از ضد آفتاب نیست. در این مقاله، می‌خواهیم به‌طور کامل فواید ضد آفتاب را بررسی کنیم و تمام نکاتی را که لازم است دربارهٔ ضد آفتاب بدانید، ذکر کنیم.

فواید ضد آفتاب برای پوست

فواید ضد آفتاب برای پوست

حقیقت این است که فواید استفاده از ضد آفتاب برای پوست بسیار زیاد است. بیایید فواید کرم ضد آفتاب را به صورت مفصل بررسی کنیم.

دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، از جمله دلایل قانع‌کننده و محکمی هستند که متخصصان و درماتولوژیست‌ها آن‌ها را اثبات کرده‌اند.

محافظت در برابر اشعه‌های UV خورشید

اولین و اصلی‌ترین دلیل همین است. اشعه‌های UVA و UVB خورشید، در دسته اشعه‌های مضر بازتاب‌شده از خورشید قرار می‌گیرند.

لایه اوزون از ورود اشعه‌های مضر خورشید به زمین جلوگیری می‌کند؛ اما از آنجایی که این لایه به طور مداوم در حال تخریب شدن است، اشعه‌های UV خورشید به جو زمین وارد شده و روی پوست ما تاثیرات مخربی دارند.

این کاملا درست است که شما باید از طریق نور خورشید دوز ویتامین D خود را به صورت روزانه دریافت کنید؛ اما این دلیل موجهی برای قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم‌ها یا فلوئید‌های ضدآفتاب نیست.

1. جلوگیری از پیری زودرس

دومین فایده از فواید ضد آفتاب برای پوست، جلوگیری از پیری زودرس است. پوست شما اگر برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرد، به دلیل نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به آن دچار پیری زودرس خواهد شد.

اگر می‌خواهید چین و چروک‌های پوستتان دیرتر از دیگر افراد خود را نشان دهند، استفاده از کرم ضدآفتاب را به‌صورت مرتب و به‌اندازه کافی جدی بگیرید.

2. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

معمولا افراد از ضدآفتاب‌های رنگی به جای کرم پودر‌ها استفاده می‌کنند. پیش از هر چیز باید بدانید که مهم‌ترین دلیل برای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است.

ملانوم یکی از سرطان‌های بدخیم در پوست است که در صورت استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب، شانس ابتلا به آن افزایش خواهد یافت.

3. کاهش لک‌های صورت

لکه‌های تحریک‌کننده و رگ‌های قرمز از جمله مواردی هستند که در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب به مقدار کافی بروز خواهند کرد. با استفاده از ضدآفتاب می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوستی زیادی جلوگیری کرد.

فواید ضد آفتاب جلوگیری از آفتاب سوختگی

4. جلوگیری از آفتاب سوختگی

هر فردی حداقل یک بار در عمرش آفتاب سوختگی را تجربه کرده و علائمی از جمله تورم، کهیر، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست برایش آشناست. این موارد از همان تاثیرات اشعه‌های مضر UV خورشید است.

از جمله خواص ضد آفتاب می‌توان به جلوگیری از آفتاب سوختگی اشاره کرد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که باید به‌اندازه کافی از ضدآفتاب استفاده کنید و همچنین به صورت مرتب آن را تمدید کنید.

5. افزایش سلامت پوست

پوست صورت دارای پروتئین‌های زیادی از جمله کلاژن، الاستین و کراتین است. وجود این پروتئین‌های برای صاف و براق بودن پوست ضروری است.

یک خاصیت‌ ضدآفتاب این است که به حفظ هرچه بیشتر این پروتئین‌ها کمک می‌کند. البته اگر می‌خواهید از این مزیت ضد آفتاب برخوردار شوید، مطمئن شوید که ضدآفتاب مدنظرتان در ترکیبات خود دارای اکسید تیتانیوم باشد.

6. یک گزینه خوب به‌جای استفاده از کرم پودر‌های آرایشی سنگین

به جای اینکه از کرم پودر‌های آرایشی استفاده کنید که منافذ پوست را می‌بندند، می‌توانید از ضدآفتاب‌های رنگی استفاده کنید. از خواص ضدآفتاب‌ها می‌توانید به مسدود نکردن پوست اشاره کرد که گزینه خوبی برای استفاده روزانه است.

نکات مهم در انتخاب ضدآفتاب

انتخاب ضدآفتاب کار راحتی نیست. فاکتورهای مهمی را باید در نظر داشته باشید.

یکی از فاکتورهایی که خواص و فواید ضد آفتاب را برای پوستتان افزایش می‌دهد، ترکیبات آن است. ترکیبات هر ضدآفتاب را با دقت بررسی کنید و حواستان باشد، موارد زیر حتما در ترکیبات آن وجود داشته باشد:

  • دی اکسید تیتانیوم
  • اکسید روی
  • آووبنزون
  • اکتیل متوکسی سینامات

نکات مهم در انتخاب ضدآفتاب

برخی موارد دیگر را نیز باید در انتخاب ضدآفتاب در نظر داشته باشید. مورد اول اینکه ضدآفتاب باید حتما ضد آب باشد و حداقل SPF30 داشته باشد. البته لزوما SPF بیشتر به‌معنی مراقبت بیشتر نیست.

مورد دوم از لیست نکات مهم انتخاب ضدآفتاب، این است که در نظر داشته باشید ضدآفتابی که می‌خرید ضدحساسیت و غیر کومودون‌زا باشد.

ضدآفتاب‌هایی که این ویژگی را داشته باشند، علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، از بروز جوش و آکنه نیز جلوگیری خواهند کرد.

چندبار در روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم؟

سوال خوبی است، اما پاسخ مشخصی برای هر فرد ندارد. استفاده از ضدآفتاب به‌طور روزانه و مرتب جهت بهره‌مندی از خواص و فواید ضد آفتاب از واجبات است.

بهتر است اگر در معرض مستقیم نور آفتاب هستید، هر ۲ ساعت یکبار و اگر در معرض مستقیم نور خورشید نیستید، هر 4-3 ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تمدید کنید تا از فواید کرم ضدآفتاب بهره‌مند شوید.

چندبار در روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم؟

چه افرادی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم، باید بگوییم همه! مردان، زنان و کودکان بالای شش ماه باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. این درمورد افرادی که به‌راحتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند و کسانی که پوست آن‌ها دیرتر آفتاب سوخته می‌شود هم، صدق می‌کند.

این نکته را به خاطر بسپارید که چه دچار آفتاب‌سوختگی شوید و چه دچار آن نشوید، اشعه‌های مضر آفتاب به پوست شما آسیب وارد می‌کنند. این نشان می دهد که اهمیت و فواید ضد آفتاب برای ما تا چه حد زیاد است.

البته کودکان زیر شش ماه استثنا هستند و نیازی نیست که از خواص ضد آفتاب استفاده کنند؛ چون پوست آن ها حساس است و بنابراین بهتر است با استفاده از سایه‌بان و لباس‌های مناسب از پوست آن‌ها در مقابل اشعه‌های نور خورشید محافظت شود.

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

قبل از بیرون آمدن از منزل، به‌طور سخاوتمندانه‌ای از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما فرصت کافی برای جذب آن داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌توانید از فواید ضد آفتاب بهره‌مند شوید.

به‌اندازه‌ای از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که تمام پوست در معرض دید را بپوشاند. برای پوشاندن سر و گردن حدود یک قاشق چای خوری کرم ضد آفتاب لازم است.

برای محافظت بیشتر، پس از شنا یا عرق کردن، کرم ضد آفتاب را مجدداً استفاده کنید.

پس از شنا، تعریق زیاد یا خشک کردن پوست با حوله، مجدداً طبق دستورالعمل ضد آفتاب استفاده کنید و از فواید ضد آفتاب بهره ببرید.

ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کند؟

اجازه دهید بیشتر در مورد فواید ضد آفتاب به شما بگوییم. اشعه ماوراءبنفش که در معرض آن قرار داریم از فوتون های UVB و UVA تشکیل شده است. طول موج کوتاه‌تر اشعه UVB به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، بلکه آسیب قابل توجهی به DNA می‌رسانند و عامل اصلی آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست هستند.

طول موج بالاتر اشعه UVA به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و در آنجا رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. قرار گرفتن در معرض UVA با پیری زودرس پوست و مشکلات ایمنی مرتبط می‌شود.

کرم ضد آفتاب مانند یک جلیقه ضد گلوله بسیار نازک عمل می‌کند و فوتون‌های UV را قبل از اینکه به پوست برسد و به آن آسیب برساند، متوقف می‌کند.

برای محافظت بیشتر از پوست در برابر نور خورشید، یک کرم ضد آفتاب باید دارای مقادیر کافی از این عوامل محافظ باشد.

اصطلاح SPF که روی برچسب کرم‌های ضد آفتاب ظاهر می‌شود، مخفف Sun Protection Factor است، اما در واقع یک عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب‌سوختگی است. محصولات با SPF بالاتر باعث می‌شوند تعداد کمتری از فوتون‌هایی که آفتاب‌سوختگی را ایجاد می کنند به پوست آسیب برسانند.

به زبان ساده، می‌توانید یک کرم ضد آفتاب با SPF 10 را مشاهده کنید که اجازه می‌دهد 10 عدد از هر 100 فوتون به پوست برسد و یک محصول با SPF 20 اجازه می‌دهد که از هر 100 فوتون فقط 5 عدد به پوست برسد.

از آنجا که آفتاب‌سوختگی در درجه اول به‌دلیل تابش اشعه UVB است، ممکن است یک ضد آفتاب SPF بالایی داشته باشد؛ ولی اجازه دهد درصد قابل توجهی از فوتون‌های UVA به پوست برسد.

برای حفاظت وسیع از پوست، کرم‌های ضد آفتاب باید قادر باشند بخش قابل توجهی از فوتون های UVA را مسدود کنند؛ این امر مستلزم این است که محصولات حاوی سطوح قابل توجهی از اکسید روی، آووبنزون ​​یا دی اکسید تیتانیوم باشند.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

حالا که با فواید ضد آفتاب آشنا شدید، باید بدانید استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای گرم و آفتابی برای بسیاری از مردم به یک عادت مثبت تبدیل شده است؛ چراکه هیچکس دوست ندارد بعد از یک روز خوب و شاد در بیرون از خانه، آفتاب سوخته به خانه باز گردد؛ ولی بسیاری از مردم فکر می‌کنند در پاییز و زمستان استفاده از کرم ضد آفتاب لازم نیست.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

در ادامه چند دلیل می‌آوریم تا شما هم از این به بعد در تمام فصول سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برف و یخ منعکس‌کننده نور خورشید و تشدیدکننده اشعه‌های UVA/UVB است: انعکاس نور خورشید در روزهای برفی، شدت آسیب‌رسانی اشعه‌های مضر آن را چندین برابر می‌کند و در نتیجه خطر آسیب دیدن پوست شما را افزایش می‌دهد.

وزش باد، رطوبت پوست را کاهش می‌دهد: احتمالاً متوجه شده‌اید که وقتی هوا سرد است، پوست شما خشک‌تر و حساس‌تر می‌شود. در طول زمستان، اغلب سرعت باد افزایش می‌یابد، بنابراین رطوبت پوست شما از بین می رود.

خشکی پوست، چین و چروک و خطوط نازک در سطح پوست را آشکار می‌کند و احتمال ترک‌خوردگی یا پارگی آن را افزایش می‌دهد و شما را در معرض خطر عفونت‌های پوستی قرار می‌دهد.

استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان می‌تواند به بازگرداندن بخشی از رطوبت ازدست‌رفته پوست شما کمک کند. خاصیت ضد آفتاب در زمستان برای پوست شما کارسازتر است؛ پس آن را جدی بگیرید!

لایه ازن در ماه‌های سرد زمستان نازک‌تر است: این بدان معناست که گرچه خورشید آن‌قدرها داغ نیست، اما تابش اشعه ماوراء بنفش شدیدتر از همیشه است.

نورهای مصنوعی داخل خانه هم به پوست آسیب می رسانند: مطالعات جدید نشان می‌دهد که نور رایانه، تلویزیون، صفحه نمایش تلفن‌های همراه و حتی لامپ‌ها و دیگر انواع روشنایی داخلی ممکن است بر آسیب پوستی بیفزاید. استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج نوری محافظت می کند.

برای بهره‌مندی از فواید ضد آفتاب، حتما قبل از انقضای کرم ضد آفتاب خود از آن استفاده کنید. حتی اگر این تنها دلیل شما برای استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان باشد، مطمئناً سودمند است.

بیشتر کرم‌های ضد آفتاب پس از ۱۲ ماه شروع به کاهش اثر می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید از باقیمانده کرم ضد آفتاب خود در تابستان آینده استفاده کنید، سود چندانی نخواهید برد بنابراین بهتر است در طول زمستان هم از ضد آفتاب استفاده کنید و از داشتن یک پوست زیبا و درخشان لذت ببرید.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین ضد افتاب ضد لک برای پوست خشک

استفاده از ضد آفتاب؛ سرمایه گذاری بلندمدت روی زیبایی پوست

استفاده از ضدآفتاب در کوتاه‌مدت نتیجه مشخصی و قابل مشاهده‌ای نخواهد داشت؛ اما جهت جلوگیری از پیری و بروز لک و آکنه در سنین بالاتر بسیار موثر است.
به همین منظور بهتر است از ضدآفتاب به‌صورت مرتب و روزانه استفاده کنید. دلایل بالا، از جمله دلایل محکمی هستند که شما را قانع می‌کنند تا ضدآفتاب را وارد روتین پوستی خود کنید و از فواید ضدآفتاب برای پوست بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

آیا کرم ضد آفتاب باعث محدود شدن دریافت ویتامین D می شود؟

صرف نظر از فواید ضد آفتاب برای پوست، استفاده از آن می‌تواند میزان دریافت ویتامین D از پوست را کمتر کند. طبق تحقیقاتی نشان داده شد که کرم های ضدآفتابی که SPF بالاتر از 50 دارند، می‌توانند تا 92/5 درصد، جذب ویتامین دی را کاهش بدهند.

ادامه همین تحقیق می گوید که سطح ویتامین دی خون، تنها بین 7 تا 13 درصد کم شده و این نشان‌دهنده این است که بدن افراد در این تحقیق، روش دیگری برای جبران ویتامین دی که از طریق نور خورشید نمی‌گیرند، یافته است.

 

آیا ضدآفتاب‌ها می‌توانند به‌طورکامل از پوست در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنند؟

فواید ضد آفتاب بر هیچکس پوشیده نیست، اما باید بدانید که حتی قوی‌ترین ضدآفتاب‌ها هم نمی‌توانند به طور 100 درصد از پوست ما حفاظت کنند. بهتر است که ما با رعایت یکسری نکات مثل قرار نگرفتن در معرض مستقیم تابش نور خورشید مخصوصا در ساعات اوج تابش، از پوست خود محافظت کنیم.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات