نکات مهمی که قبل از خرید ضدآفتاب کودکان باید بدانید

مدت زمان مطالعه 2,3 دقیقه

کرم ضدآفتاب برای تمام سنین لازم است. اشعه خورشید می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی مختلفی شود. کودکان پوست حساسی دارند؛ والدین باید برای محافظت از پوست فرزندان خود، کرم ضدآفتاب مناسبی برای آن‌ها انتخاب و خریداری کنند. سؤال اینجاست که ضدآفتاب مناسب کودکان چه ویژگی‌‌هایی باید داشته باشد؟ از چه سنی کودکان نیاز به مصرف ضدآفتاب دارند؟ چه تفاوت‌هایی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

در ادامه به این سؤالات پاسخ داده می‌شود تا ابهامات شما درمورد چگونگی انتخاب بهترین ضدآفتاب برای کودکان برطرف شوند.

سن مناسب برای استفاده کودکان از ضدآفتاب

سن مناسب برای استفاده کودکان از ضدآفتاب

سن مناسب برای استفاده کودکان از ضدآفتاب

کودکان بیشتر از بزرگسالان در خطر اشعه‌های UVA و UVB خورشید قرار دارند. پوست افراد در سال‌های آغازین زندگی لطیف‌تر و حساس‌تر از پوست یک فرد بالغ است؛ بنابراین باید از محصولات مناسب برای مراقبت از پوست کودک استفاده شود.

پزشکان استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان را تا سن ۶ ماهگی ممنوع کرده‌اند؛ همچنین بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که نباید تا سن ۲ سالگی از کرم ضدآفتاب برای کودکان استفاده شود. در این زمینه بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید تا تصمیم درستی درباره زمان شروع استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان بگیرید. معمولا تا سن ۱۲ سالگی باید از ضدآفتاب مخصوص پوست کودک استفاده کنید؛ کودکان پس از سن ۱۲ سالگی می‌توانند از کرم ضدآفتاب بزرگسالان که برای پوست آن‌ها مناسب باشد استفاده کنند.

ویژگی‌های کرم ضدآفتاب مناسب کودکان

ویژگی‌های کرم ضدآفتاب مناسب کودکان

ویژگی‌های کرم ضدآفتاب مناسب کودکان

بچه‌ها پوست حساسی دارند و در مقابل اشعه خورشید بسیار آسیب‌پذیر هستند. ضدآفتابی که برای کودک خود خریداری می‌کنید بهتر است SPF بالاتر از ۳۰ داشته باشد تا از پوست صورت و بدن کودک به خوبی مراقبت کند. بچه‌ها علاقه زیادی به بازی‌های آبی دارند؛ این بازی‌ها احتمال پاک شدن کرم ضدآفتاب را افزایش می‌دهند. کرم‌هایی که عبارت ضد آب روی آن‌ها درج شده باشد، مقاومت بالایی در برابر پاک شدن با آب دارند و برای کودک شما مناسب هستند.

اگر روی کرمی عبارت طیف گسترده را مشاهده کردید، به این معنی است که این کرم ضدآفتاب در مقابل هردو اشعه UVA و UVB مقاوم است. سعی کنید کرم ضدآفتاب کودک شما این ویژگی را داشته باشد. علاوه بر این ویژگی‌ها، باید تمام ترکیبات موجود در کرم ضدآفتاب کودکان که روی بسته آن درج شده‌اند را بررسی کنید و دنبال ترکیباتی نظیر اکسید زینک یا دی‌اکسید تیتانیوم باشید. این ترکیبات مناسب پوست‌های حساس هستند و باعث ایجاد آلرژی پوستی و حساسیت نمی‌شوند؛ درعوض از چنین ضدآفتابی می‌توانید حتی در نواحی حساس مانند پوست زیر چشم هم استفاده کنید.

آیا کودکان هنگام بازی در سایه هم نیاز به استفاده از ضدآفتاب دارند؟

اشعه خورشید حتی در روزهای ابری هم به سطح زمین می‌رسد و می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست کودکان شود‌. یکی از باورهای اشتباهاتی که در مورد کرم ضدآفتاب وجود دارد، همین عدم استفاده در روزهای ابری است. به‌صورت علمی ثابت شده که اشعه خورشید همواره در طول روز وجود دارد و هنگام بیرون رفتن از خانه باید برای خود و کودکمان از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم.

علاوه‌ بر این‌ها کودکان به بازیگوشی معروف هستند؛ کافیست تنها چند لحظه چشم از آن‌ها بردارید تا از سایه خارج شوند و زیر نور مستقیم خورشید به بازی‌های محبوب خود بپردازند. ریسک نکنید؛ به محض اینکه کودک قرار است بیرون از خانه برود، کرم ضدآفتاب را روی صورت، دست و تمام قسمت‌هایی از بدن که بدون محافظت هستند، بمالید‌.

میزان مصرف کرم ضدآفتاب کودکان چقدر است؟

میزان مصرف کرم ضدآفتاب کودکان چقدر است؟

میزان مصرف کرم ضدآفتاب کودکان چقدر است؟

هربار که می‌خواهید کودک خود را از خانه بیرون ببرید، باید تمام صورت و قسمت‌هایی از بدن که مقابل اشعه خورشید قرار دارند را با کرم ضدآفتاب بپوشانید. میزان مصرف این کرم بستگی به تعداد نقاطی از بدن دارد که باید با ضدآفتاب پوشانده شوند. برای نمونه زمانی که تنها صورت در معرض اشعه خورشید باشد، میزان کرم مصرفی کمتر از زمانی است که صورت و دست‌ها در معرض این اشعه قرار دارند.

در مصرف کرم ضدآفتاب برای کودکان خود صرفه‌جویی نکنید. کرم باید یک لایه یکنواخت با ضخامت مناسب را روی پوست صورت و سایر نقاط بدن ایجاد کند؛ درغیراین‌صورت اشعه UV به پوست برخورد می‌کند و باعث آفتاب سوختگی، پیری پوست، حساسیت پوستی و سایر بیماری‌های پوستی می‌شود.

کرم ضدآفتاب را چه زمانی روی پوست کودک خود قرار دهیم؟

قبل از این‌که فرزند شما از خانه خارج شود، کرم ضدآفتاب کودکان باید روی پوست مالیده شود. اما ضدآفتاب‌های کودکان و بزرگسالان باید مدتی روی پوست قرار بگیرند تا به‌خوبی جذب آن شده و بتوانند در مقابل اشعه خورشید از پوست بدن محافظت کنند. با این‌که ممکن است مدت زمان جذب کرم ضدآفتاب شرکت‌های مختلف باهم تفاوت داشته باشند، اما به‌طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا کرم ضدآفتاب به‌طور کامل جذب پوست شود. این زمان برای جذب ضدآفتاب به پوست کودکان و بزرگسالان یکسان است.

SPF  مناسب پوست کودکان چقدر است؟

سوالی که خیلی مواقع هنگام خرید ضدآفتاب مناسب برای پوست کودکان مطرح می‌شود، در مورد میزان SPF کرم ضدآفتاب است‌. نکته قابل توجه این است که میزان اس پی اف باید مناسب پوست کودک شما باشد و از اس پی اف بالا یا پایین‌تر از حد لازم استفاده نشود. زمانی که میزان صحیح این فاکتور برای پوست کودک خود را به دست آورید، می‌توانید زمان تجدید کرم ضدآفتاب را هم محاسبه کنید‌. در ادامه این مطلب را با یک مثال توضیح می‌دهیم.

فرض کنید شما یک کرم ضدآفتاب با اس پی اف ۳۰ برای کودک خود تهیه کرده‌اید. این کرم ضدآفتاب کودکان تا چه مدت از پوست محافظت می‌کند و چه زمانی کارایی خود را از دست داده و نیاز به تجدید دارد؟ در پاسخ به این سوال، شما باید زمانی که پوست صورت فرزندتان بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در مقابل اشعه خورشید شروع به قرمز شدن می‌کند را به دست آورید؛ سپس این مقدار را در عدد SPF کرم ضرب کنید تا مدت زمان اثربخشی ضدآفتاب مشخص شود.

در مثال بالا اگر زمان قرمز شدن پوست صورت و بدن کودک شما حدود ۱۰ دقیقه باشد، باید این عدد را در عدد ۳۰ که اس پی اف کرم ضدآفتاب است‌ ضرب کنید؛ نهایتا جواب ۳۰۰ است که نشان می‌دهد این کرم حدود ۵ ساعت از پوست کودک شما در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند. در صورتی که اس پی اف کرم ۱۵ باشد، این زمان به ۱۵۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند و پس از آن باید مجددا از کرم ضدآفتاب استفاده شود.

چه تفاوتی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

چه تفاوتی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

چه تفاوتی بین ضدآفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

وظیفه کرم ضدآفتاب کاملا مشخص است؛ این کرم باید در مقابل اشعه خطرناک خورشید از پوست محافظت کند. بنابراین فرق چندانی بین ضدآفتاب بزرگسالان و کودکان وجود ندارد. حالا سوال اینجاست که آیا می‌توان از ضدآفتاب بزرگسالان برای کودکان هم استفاده کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر ضدآفتاب بر پایه مواد معدنی مثل اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم باشد و از ترکیباتی مثل رنگدانه‌ها در کرم استفاده نشده باشد، می‌توان از کرم بزرگسالان برای کودکان نیز استفاده کرد.

بیشتر تفاوت ضدآفتاب کودکان با بزرگسالان در نوع بسته‌بندی، رایحه و رنگ آن است. تولیدکنندگان محصولات محافظت از پوست، تمام تلاش خود را می‌کنند تا محصولات کودکان دارای جذابیت‌های بصری باشد و استفاده از آن‌ها برای کودک دلنشین شود.

همانطور که گفته شد نباید از ترکیبات شیمیایی در ضدآفتاب کودکان استفاده شود. این ترکیبات برای پوست حساس بچه‌ها ضرر دارند؛ استفاده طولانی‌مدت از ضدآفتاب شیمیایی می‌تواند باعث بروز انواع بیماری و حساسیت پوستی در فرزندانمان شود.

بهترین زمان برای حضور کودک در خارج از خانه

استفاده از ضدآفتاب کودکان برای بیرون رفتن از خانه ضروری است؛ اما با این حال بهتر است فرزند ما زمانی از خانه خارج شود که اشعه خورشید قدرت کمتری دارد و آسیب کمتری به پوست می‌رساند. قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۴ بعدازظهر بهترین زمان خروج کودک از منزل است. مابین ساعت ۱۰ تا ۱۶، اشعه خورشید بسیار قدرتمند است و حتی ضدآفتاب با SPF 50 هم فقط می‌تواند تا ۹۷ درصد اشعه خورشید را از پوست بدن بازتاب دهد.

از پوست کودکان زیر شش ماه چگونه در مقابل اشعه خورشید مراقبت کنیم؟

استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان برای کودکان کمتر از شش ماه (بعضی پزشکان به کمتر از دو سال معتقدند) ممنوع است. تا حد امکان سعی کنید این فرشته‌های کوچک را از منزل خارج نکنید. درصورتی که نیاز است برای امور ضروری از منزل خارج شوید، تا حد ممکن تمام بدن کودک را با لباس مناسب فصل بپوشانید. در فصل تابستان از لباس‌های آستین بلند نخی و سبک استفاده کنید؛ همچنین استفاده از یک کلاه لبه‌دار که پوشش مناسبی در پشت گردن ایجاد کند هم ضروری است.

عادات مثبت را از کودکی برای فرزندان نهادینه کنید؛ استفاده از کلاه هنگام خارج شدن از منزل یکی از این عادت‌های مثبت است که از پوست صورت در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند. پس از آن و در سن مناسب، استفاده از کرم ضدآفتاب را آغاز کنید؛ با کرم ضدآفتاب کودکان شروع کنید و مطمئن شوید این عادت خوب برای فرزند شما نهادینه می‌شود.

مانع بازی، کنجکاوی و فعالیت کودک خود نشوید

بسیاری از پدر و مادرها برای این‌که از فرزند خود در مقابل خطرات بیرون از منزل محافظت کنند، آن‌ها را محدود می‌کنند و جلوی کنجکاوی و فعالیت آن‌ها را می‌گیرند. شما نمی‌توانید برای محافظت از فرزند خود در مقابل اشعه آفتاب، مانع بیرون رفتن او از خانه شوید‌؛ اما می‌توانید شرایط را برای بیرون رفتن فرزند خود و بازی و فعالیت در مقابل اشعه خورشید مهیا کنید.

کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب کودکان از مهمترین ابزاری هستند که باید برای خروج کودک از منزل مهیا شوند. مشخص کردن ساعت مشخص برای بازی و انجام فعالیت‌های بیرون از منزل هم یکی از فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود.

ضدآفتاب را از روی پوست کودک خود پاک کنید

یکی از نکاتی که باید قبل از خرید ضدآفتاب برای کودکان به آن توجه کنید این است که باید یک پاک‌کننده کرم ضدآفتاب هم خریداری کنید. ضدآفتاب تنها با آب از روی صورت پاک نمی‌شود؛ به‌خصوص اگر از ضدآفتاب مقاوم در برابر آب استفاده کرده باشید. پس از این‌که فرزند شما بعد از فارغ شدن از بازی یا سایر فعالیت‌های خود به خانه بازگشت، ضدآفتاب باقی‌مانده روی پوست را با پاک‌کننده مناسب بشویید. برای این‌کار با توجه به جنس پوست فرزند خود می‌توانید از یک صابون مناسب استفاده کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان را جدی بگیرید

استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان را جدی بگیرید

استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان را جدی بگیرید

بسیاری از مردم در سنین جوانی و میان‌سالی با بیماری‌های گوناگون پوستی مواجه می‌شوند‌ این افراد پس از مراجعه به پزشک متوجه می‌شوند که دلیل بسیاری از مشکلات پوستی آن‌ها عدم رسیدگی و مراقبت از پوست در سنین کودکی و نوجوانی است. کودکان در این سن متوجه اهمیت مراقبت از پوست نمی‌شوند؛ بنابراین این وظیفه برعهده خانواده است که حتی با اصرار و اجبار، فرزند خود را مجاب به استفاده از کرم ضدآفتاب کودکان و سایر محصولات مهم مراقبت از پوست کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب در سنین کودکی شروع می‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد؛ در هیچ دوره‌ای نباید استفاده از ضدآفتاب را قطع کنید و پوست خود را در معرض اشعه خطرناک خورشید قرار دهید. خوشبختانه کرم‌های ضدآفتاب بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که مناسب با انواع پوست هستند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات