درمان خشکی پوست کودکان

مدت زمان مطالعه 1,8 دقیقه

مرطوب کننده کودک
مرطوب کننده کودک مخصوص پوست‌های خشک

خشکی پوست یک مشکل رایج در بین کودکان است. مشکلی که اغلب مادرها و پدرها را نگران می‌کند و اگر به آن رسیدگی نشود، تبدیل به بیماری به نام «اگزما» می‌شود. اگرکودک خود، یا یکی از کودکان دوستان و نزدیکان‌تان به این بیماری مبتلا شده باشد، می‌دانید چقدر این موضوع، برای کودک و والدینش آزار دهنده است. حتی ممکن است روزها طول بکشد تا این بیماری بهبودیابد. به همین دلیل همین‌جا، تاکید می‌کنیم، پیشگیری بهتر از درمان است.

خشکی پوست در کودکان چه دلایلی دارد؟

بدانید و آگاه باشید که کودکانی با پوست خشک بیشتر از کودکانِ دارای پوست چرب در معرض بیماری اگزما یا خشکی پوست قرار دارند. البته لازم به ذکر است که تعداد کودکان دارای پوست خشک به میزان چشمگیری بیشتر از کودکانی با پوست چرب است. حالا چرا پوست نوزاد یا کودک، بیش از حد خشک می‌شود؟

  1. پوست کودکان نسبت به تغییرات آب و هوایی، به شدت واکنش نشان می‌دهد و اگر حواس‌تان نباشد خیلی زود خشک می‌شود.
  2. در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی به صورت ژنتیکی ترشح چربی پوست اندک و بسیار ناچیز است.

چگونه بفهمم کودکم به خشکی پوست دچار شده؟

ما این سطر را برای مادرهای تازه‌کار می‌نویسیم. مادران با تجربه چشم بسته هم متوجه می‌شوند کودک‌شان از چه موضوعی رنج می‌کشد. راستش را بخواهید خشکی پوست در کودکان اصلا موضوع نهانی نیست. زمانی که یک کودک به شدت گریه می‌کند، بدنش را بررسی کنید. اگر با لکه‌های قرمز رنگ و ملتهب که با خارش همراه است، رو به رو شدید، یعنی این موجود کوچک، با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کند. در این مرحله به سرعت دنبال راه درمان می‌گردید. باید بگوییم پیشگیری و درمان خشکی پوست در کودکان، یک راه بیشتر ندارد و آن هم استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب است.

در مواجهه با خشکی پوست در کودکان چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

برخی از والدین پس از مواجهه با علائم خشکی پوست در فرزندشان، به شدت دست‌پاچه می‌شوند. ما به این افراد پیشنهاد می‌کنیم خودشان را کنترل کنند و به عنوان اولین اقدامِ موثر، به نبایدها توجه کنند.

  1. برای برطرف کردن خشکی پوست نوزاد و کودک هرگز از روغن‌های گیاهی و طبیعی استفاده نکنید.
  2. در این یک مورد به درمان‌های خانگی اصلا اعتماد نکنید.
  3. از مرطوب کننده‌های مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید.
  4. پوست کودک را با شوینده‌های صابونی و معطر نشویید.

کارهایی که برای جلوگیری از خشکی پوست کودکان از دست‌تان بر می‌آید:

چند سطر بالاتر، تمام روش‌های خانگی درمان خشکی پوست در کودکان را نفی کردیم. چرا که استفاده از هر ماده‌ای ممکن است پوست کودک را بیشتر تحریک کند و در ادامه شما و فرزندتان در دردسر بزرگی بیفتید. به همین دلیل، لطفا درمان‌های خانگی، نظیر، استفاده مستقیم از موم عسل روی پوست کودک، استفاده از روغن‌های گیاهی فرآوری نشده و … را متوقف کنید. به جای آن روش‌های خانگی مؤثرتری را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  1. سعی کنید آب بدن کودک را با خوراندن مقدار کافی شیر و آب تأمین کنید.
  2. کودک را با آب ولرم بشویید یا حمام کنید.
  3. به کودکان دارای پوست خشک، لباس‌هایی با الیاف مصنوعی و تنگ نپوشانید.
  4. در خانه از تهویه مناسب استفاده کنید. هوای نامطبوع، پوست کودک را بیشتر خشک می‌کند.
  5. کودک را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید.

پس از رویت خشکی پوست در کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

پس از آنکه متوجه خشکی پوست در فرزندتان شدید، یک نفس عمیق بکشید و دنبال مرطوب کننده مناسب برای کودک‌تان بگردید. شامپوی مخصوص سر و بدن او را بررسی کنید که اگر این مشکل را آن‌ها ایجاد کردند، سریعا تعویض‌شان کنید.

کرم مرطوب کننده کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای انتخاب کرم مرطوب کننده کودک، اثربخشی مهم‌ترین گزینه‌ای است که باید به آن توجه کنید. این مهم، در گرو ترکیبات موجود در محصول است. اما قبل از آنکه روی جعبه یا تیوب محصول مورد نظرتان را بخوانید، به این موارد دقت داشته باشید. محصول انتخابی شما باید:

  1. به سرعت به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند
  2. در مدت کوتاهی آثار خشکی و اگزما را از بین ببرد
  3. از پوست کودک محافظت کند
  4. قیمت مناسبی داشته باشد

مرطوب کننده کودک چه خواصی دارد؟

همه ما می‌دانیم کودکان دارای پوست حساس‌تری نسبت به دیگران هستند. برای همین، در مسیر تهیه کرم مرطوب کننده کودک، از خرید محصولاتی که دارای مواد شیمیایی و معطر هستند، برای رفع خشکی پوست‌ کودک، به شدت خودداری کنید. قبل از خرید کرم مرطوب کننده کودک، روی جعبه محصول مورد نظر را مطالعه کنید و ترکیبات آن را بخوانید. این محصولات می‌بایست دارای عصاره‌های طبیعی به منظور التیام‌بخشی پوست بوده، خاصیت ضدخارش و ضد درد داشته باشند. میان پوست و آلودگی‌های محیطی سد دفاعی ایجاد کنند. فاقد پارابن، فنوکسی اتانول و الکل باشند و از پوسته پوسته شدن بافت ظریف بدن کودک جلوگیری کنند.

یک کرم مرطوب کننده کودک خوب از چه مواد طبیعی تشکیل شده است؟

تا چشم‌تان را از جدول ترکیبات محصول برنداشتید، بگوییم، روغن آفتابگردان، بادام شیرین، ماکادمیا، آووکادو و شی باتر بهترین مواد تشکیل دهنده یک کرم مرطوب کننده مناسب کودک است. در ادامه، حواس‌تان باشد که pH این کرم باید پایین‌تر از حد مجاز باشد تا بتواند به وظیفه خود که ترمیم و محافظت از پوست کودکان است، به خوبی عمل کند.

درمان خشکی پوست کودکان
درمان خشکی پوست در کودکان و جلوگیری از اگزما

آیا کرم صورت و بدن کودک و نوزاد متفاوت است؟

خشکی پوست ممکن است در نقاط مختلفی از بدن کودک و نوزاد اتفاق بیفتد. اگر پوست پای کودکان دچار خشکی شود، به یک کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد نیاز دارید که اینجا مفصل درباره آن توضیح دادیم. اما برای برطرف کردن خشکی پوست صورت و بدن، بهتر است از یک کرم دیگر استفاده کنید. محصولی که برای رطوبت‌رسانی به صورت و بدن نوزاد مناسب باشد. اینگونه کارتان راحت‌تر است.

همچنین برخی از برندها کرم صورت و بدن کودک را جدا کردند. در کرم‌های مرطوب کننده صورت میزان روغن بیشتری به کار بردند که ممکن است موجب بروز جوش در پوست صورت شود و همچنین موادی برای محافظت پوست در برابر نور خورشید در ترکیبات آن‌ها استفاده کردند، که بهتر است کرم مرطوب کننده بدن نیز دارای این مواد باشد. بنابراین از محصولی استفاده کنید که همزمان دو کار رفع خشکی پوست بدن و صورت کودک را برای‌تان انجام دهد.

چند نمونه از کرم‌های مرطوب کننده صورت و بدن کودک

پس از جستجو برای پیدا کردن یک کرم مرطوب کننده صورت و بدن کودک، ممکن است به چند نمونه برخورد کنید که بیشترین محبوبیت را در بین مصرف کنندگان دارد.

  1. کرم مرطوب کننده گیاهی کودک بیبی فرست Baby First: در ترکیبات این محصول، بر خلاف اسمَش، خبری از مواد گیاهی و طبیعی نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد، مصرف کنندگان در برطرف کردن خشکی پوست کودک از آن راضی بودند. این محصول، مدعی است در زمان کوتاهی می‌توانه لایه‌های شاخی پوستِ نازکِ کودکان را ترمیم کند.
  2. کرم مرطوب کننده کودک Matilda: این محصول آبرسان و مرطوب کننده قوی است. در ترکیباتش از عصاره آووکادو، روغن آفتابگردان، شی باتر و گلیسیرین استفاده شده است. خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارد و لکه‌های قرمز پوست را کاهش می‌دهد.
  3. کرم مرطوب‌ کننده کودک اورین: این کرم برای کودکانی که پوست بسیار خشک دارند و به بیماری اگزما مبتلا هستند، استفاده می‌شود. به سرعت التهاب پوست را کاهش می‌دهد و از بروز خشکی مجدد در آن جلوگیری می‌کند.
  4. کرم مرطوب کننده قوی کودک «مای»: دارای عصاره شی باتر و روغن بادام است. به آبرسانی پوست کمک می‌کند و به سرعت جذب می‌شود.
  5. کرم محافظت کننده و مرطوب کننده پوست کودک فیروز: این کرم یکی از قدیمی‌ترین محصولات مخصوص کودکان و ساخت ایران است. بر پایه امولسیون روغن در آب تهیه شده و بیشتر برای از بین بردن التهابات ناشی از ساییدگی پوشک و سوختگی با ادرار استفاده می‌شود.
مرطوب کننده کودک
آبرسانی به پوست کودکان

معرفی یک کرم مرطوب کننده ایمن و کاملا گیاهی

در بین جستجوهای‌تان حتما به کرم مرطوب کننده سینره برخواهید خورد. این محصول حاوی روغن آفتابگردان، بادام شیرین، ماکادمیا، آووکادو و شی باتر است. (یعنی تمام ملزومات یک کرم مرطوب کننده کودک را داراست.) علاوه بر آن دارای آلانتوئین و عصاره میوه کاپاریس اسپینوزاست که التهاب را از بین می‌برد و تسکین دهنده پوست است. این عصاره را در هیچ برند دیگری به جز سینره نمی‌توانید پیدا کنید. محصولات کودک سینره در ایران و انگلستان تحت تست‌های فشرده کلینیکی قرار گرفته‌اند، با خیال راحت آن‌ها را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از مرطوب کننده کودک:

یکی از مهم‌ترین دانسته‌های شما در خصوص استفاده از کرم مرطوب کننده کودک، نحوه مصرف آن است. توصیه می‌شود مقدار مشخصی از مرطوب کننده را یک الی دو دقیقه روی بدن کودکان (با انواع پوست‌ها) ماساژ دهید.

لازم به ذکر است که استفاده از مرطوب کننده پوست کودک زمان خاصی ندارد. هر زمان (البته پس از شستشو و پاک کردن کامل پوست) و هر چند مرتبه که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید.

اقدامات لازم در کنار استفاده از کرم مرطوب کننده کودک

پس از انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب برای کودک‌تان، همانطور که نبایدها را، در خصوص مقابله با خشکی پوست در کودکان با هم شمردیم، لازم است، بایدها را نیز مرور کنیم. بدانید کرم‌های مرطوب کننده کودک در کنار رعایت این بایدها، بهتر و مؤثرتر عمل می‌کنند:

  1. از حمام کردن افراطی کودکان با پوست خشک خودداری کنید.
  2. لباس‌های نوی کودکان را قبل از استفاده یک مرتبه بشویید.
  3. برای شستن لباس‌های کودک از شوینده مخصوص استفاده کنید.
  4. لباس‌های کودک را با لباس سایر اعضای خانواده در ماشین لباسشویی قرار ندهید.
  5. بدن کودک را با شامپوی مخصوص سر و بدن کودکان بشویید.
  6. نسبت به آثار قرمزی و التهاب روی پوست کودکان حساس باشید.
  7. به منظور جلوگیری از ایجاد خشکی پوست در کودکان (به خصوص کودکان دارای پوستی با ماهیت خشک)، به صورت مرتب از کرم مرطوب کننده صورت و بدن کودک استفاده کنید.
  8. یادتان باشد کرم مرطوب کننده صورت و بدن کودک گرچه خاصیت درمانی دارد اما بیشتر برای پیشگیری از خشکی پوست استفاده می‌شود، پس قبل از ایجاد مشکل، اقدام کنید.
  9. کودک را در معرض نور خورشید قرار ندهید. اشعه‌های موجود در نور خورشید بیشتر از آنکه برای او مفید باشند، مضر هستند.
  10. برای ماساژ دادن مرطوب کننده روی بدن کودک، کمی وقت بگذارید.
  11. پس از استفاده از این کرم، برای کودکانی که پوست خشک‌تری دارند از لباس‌های نخی استفاده کنید.

در پایان تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا آنچه درباره درمان پوست خشک در کودکان و انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب، لازم است، بدانید. از بایدها و نبایدهایی که می‌بایست رعایت کنید گرفته، تا انتخاب لباس مناسب و نحوه آماده‌سازی محیط خانه برای اینکه او بتواند با پوست لطیف‌تری روزها، ماه‌ها و سال‌های اول زندگی را پشت سر بگذارد.

مسئولیت مراقبت از پوست کودک به عهده والدین و سرپرستان اوست. به این فکر کنید که او برای تمام عمر می‌خواهد با پوستی که شما از آن نگهداری می‌کنید، زندگی کند. پس این کار را به خوبی انجام دهید. او قول می‌دهد زمانی که بزرگ شد از شما تشکر کند!

منبع: مقاله‌های مرتبط با کرم مرطوب کننده کودک در سایت خبری The Times Of India

کرم مخصوص پوست خشک کودک
کرم مخصوص کودک

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات