کرم درمان سوختگی پای کودک

مدت زمان مطالعه 2,6 دقیقه

درمان سوختگی پای نوزادان از بزرگترین دغدغه‌های مادران است. علم روانشناسی به ما می‌گوید نوزادان برای بیان و رفع نیازهایشان به شکل‌ها و با آواهای متفاوتی گریه می‌کنند. گریه‌های ناگهانی، ممتد و با شدت زیاد آن هم زمانی که کودک را لمس می‌کنید، نشان‌دهنده سوختگی و التهاب در پای اوست. بیشتر مادران دنبال ماده یا کرمی هستند تا با استفاده از آن، فرزند خود را آرام کرده و از دیگر عوارض مرتبط با سوختگی پای او جلوگیری کنند. اما آیا هر ماده یا کرمی مناسب پوست ظریف و حساس نوزادان است؟ قطعا جواب منفی است. پوست کودکان در ماه‌ها و سال‌های اول تولد، لایه شاخی بسیار ظریفی دارد. موهای بدنشان آنقدر نرم و نازک است که نمی‌تواند از پوست به طور کامل محافظت کند. بنابراین اگر فرزند زیر دو سال دارید باید همیشه گوش به زنگ علائم سوختگی پایش باشید.

چطور متوجه سوختگی پای کودکم شوم؟

زمانی که نشانه‌های زیر روی پوست ناحیه لگن و کشاله رانِ نوزاد آشکار می‌شود، شک نکنید که کودک با مشکل سوختگی پا مواجه شده است.

  1. خشکی پوست در ناحیه لگن و کشاله ران
  2. آشکار شدن جوش‌های ریز و درشت روی پوست محصور در زیر پوشک
  3. وجود لکه‌های قرمز رنگ روی پوست نواحی مذکور
  4. تورم و التهاب پوست زیر پوشک
کرم سوختگی پای کودک
کرم درمان سوختگی پای نوزاد و کودک

چرا علائم سوختگی روی پوست نوزاد و کودک ظاهر می‌شود؟

سوختن پای نوزاد دلایل متعددی دارد که همه‌اش را در یک گزینه می‌توان خلاصه کرد. «استفاده از پوشک» بزرگ‌ترین دلیل ایجاد علائم سوختگی روی پوست نوزادان و کودکان زیر دو سال است. گاهی ممکن است پوست ظریف کودک بر اثر تماس مداوم با مواد تشکیل دهنده پوشک (هر چقدر هم ضد حساسیت باشند) تحریک شود. در مواقعی تماس پوست با ادرار و مدفوع به پدیدار شدن لکه‌های متلهب و قرمز کمک می‌کند. همچنین مصرف داروها (آنتی‌بیوتیک‌ها)، استفاده از شوینده و یا پاک‌کننده‌های نامناسب و تعویض دیرهنگام پوشک نیز می‌تواند سررشته این مشکل بزرگ باشد.

چطور از بروز علائم سوختگی جلوگیری کنیم؟

در این بخش والدین هوشیار، از ما می‌پرسند برای پیشگیری از ایجاد علائم سوختگی روی پای نوزادان باید چه کار کنند؟ راستش را بخواهید راه‌های پیشگیری که در این پاراگراف، برای‌تان می‌نویسیم، اصلا قطعی نیست. یعنی ممکن است با رعایت آن‌ها نوزاد باز هم به سوختگی پا دچار شود. اما اگر این موارد رعایت نشود، یک سوختگی ساده پا، به مشکلی بزرگ بدل خواهد شد.

  1. خواهشمندیم نوزادان و کودکان زیر دو سال را، هر بار پس از تعویض پوشک، با شوینده مخصوص و آب ولرم بشویید.
  2. پوشک کودک را پس از ادرار و مدفوع به سرعت تعویض کنید.
  3. از پوشک مرغوب و ضد حساسیت برای نوزادان استفاده کنید.
  4. اگر به نوزاد شیر می‌دهید، دقت کنید که رژیم روزانه‌تان، متعادل باشد. مصرف مواد غذایی با طبع گرم برای پوست نوزاد مضر است.
  5. تهویه خانه را کنترل کنید. هوای گرم و مرطوب برای پوست کودک و نوزادی که از پوشک استفاده می‌کند، خوب نیست.
  6. اگر با اسهال یا سایر بیماری‌های گوارشی در فرزندتان مواجه شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
  7. اغلب کودکان در مرحله درآوردن دندان، علائم سوختگی پا را نشان می‌دهند. این اتفاق ممکن است در 4 الی 8 ماهگی رقم بخورد که البته با علائم دیگر مانند تورم لثه، بدخلقی و گاهی تب همراه است.
  8. برای نوزادان از لباس‌هایی با الیاف طبیعی استفاده کنید.
  9. لباس‌های نوزاد را با شوینده‌های مخصوص کودکان بشویید و آن‌ها را با لباس سایر افراد خانواده در ماشین لباسشویی قرار ندهید.
  10. نوزاد را به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این کار نه تنها برای او فایده‌ای ندارد بلکه التهابات پوستی‌اش را هم بیشتر می‌کند.

راه قطعی پیشگیری 

در میان تمام راه‌هایی که گفته شد، یک درمان مهم و قطعی وجود دارد. استفاده از کرم مخصوص سوختگی پا، بهترین روش برای پیشگیری و درمان سوختگی پای کودکان و نوزادان است. برای اینکه کودک به این مشکل دچار نشود، توصیه می‌شود پس از هر بار تعویض پوشک، پوست ناحیه زیر آن، به کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد آغشته شود.

کرم درمان سوختگی پای کودک
درمان و پیشگیری از سوختگی ناشی از استفاده پوشک در کودکان زیر دو سال

درمان‌های خانگی که پیشنهاد نمی‌شود

به اندازه این پاراگراف، کرم‌های مخصوص سوختگی پای نوزاد را کنار می‌گذاریم و کمی به عقب بر می‌گردیم. به زمانی که مادران برای درمان سوختگی پای فرزندشان از «دواگلی»، «عسل» و «نشاسته» استفاده می‌کردند. با گذر زمان «آلوئه‌ورا» هم به این لیست اضافه شد. در واقع تماس مستقیم این مواد با پوست کودک ممکن است خود منجر به بروز برخی بیماری‌ها و حساسیت‌ها شود. در غیر این صورت، آثار سوختگی دیر بهبود می‌یابند یا اصلا خوب نمی‌شوند و کودک به مدت طولانی آزار می‌بیند. می‌پرسید پس چه کار کنیم؟ پاسخ ما این است که به کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد اعتماد کنید.

در صورت عدم درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

برای اینکه استفاده از کرم سوختگی پای نوزاد را جدی بگیرید، باید بگوییم، اگر گریه‌های نوزاد و سوختگی پایش کلافه‌تان نمی‌کند و نسبت به آن بی اهمیت هستید، سخت در اشتباهید. این مشکل در صورت عدم درمان، به یک بیماری عفونی و قارچی تبدیل می‌شود. بیشتر افراد آن را با اگزما اشتباه می‌گیرند. در حالی که بسیار پیچیده‌تر از اگزما بوده و درمان آن هم با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است.

کارهایی که نباید انجام دهیم

خوب توجه کنید، توصیه ما استفاده از «کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد» است. ترکیبات ژلاتینی، روغن‌های طبیعی و گیاهی، کرم‌های بدون عطر و… هیچکدام جای این محصول را پر نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید روغن کالاندولا برای پای کودک مفید است، 50 درصد راه را درست آمدید اما در 50 درصد دیگرِ مسیر، این روغن‌ها و مواد گیاهی باید فرآوری شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند. باور کنید استفاده از آن‌ها به صورت مستقیم هیچ دردی را درمان نمی‌کند!

یک کرم خوب چه ویژگی‌هایی دارد

پس از آنکه استفاده از کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد را پذیرفتید، درباره ویژگی‌ها و خواص آن برایتان می‌نویسیم. مهم‌ترین ویژگی‌ که باید در این محصول بیابید، التیام بخشی است. ترکیبات آن را به خوبی مطالعه کنید. قبل از هر چیزی مطمئن شوید کرم سوختگی پای نوزاد الکل، پارابن و فنوکسی اتانول ندارد. وجود روغن‌هایی مانند دانه آفتابگردان، نارگیل، بادام شیرین و موادی چون موم زنبور عسل در این کرم‌ها، به تسکین و نوسازی پوست پای نوزاد کمک می‌کند. همچنین آلوئه‌ورا و بابونه از عصاره‌هایی هستند که در ترکیبات بهترین کرم‌های سوختگی پای نوزاد به چشم می‌خورند. 

معرفی بهترین کرم‌های درمان سوختگی پای نوزادان و کودکان

  1. کرم  کودک جانسون اند جانسون: این محصول یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین کرم سوختگی پای نوزاد است. در ترکیباتش زینک اکساید، لانولین، گلیسیرین، منیزیم و روغن‌های دریایی دارد. برای پیشگیری و درمان سوختگی پای نوزاد و کودک استفاده می‌شود و البته به راحتی در دسترس نیست.
  2. پماد  Burt’s Bees: از این محصول به عنوان یک پماد مؤثر و کاملا گیاهی یاد شده است. در فرمولاسیون آن روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین و روغن اسطوخودوس به چشم می‌خورد و تسکین التهابات پوستی و مراقبت از پوست نوزاد از مهم‌ترین وظایفش به شمار می‌رود.
  3. کرم  آکوافور: برخی از مادران که تأثیر این محصول را دیدند با تعصب خاصی درباره‌اش صحبت می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این پماد، اکسید روی، وازلین سفید، موم زنبور عسل، لانونین و نشاسته ذرت است و در مدت زمان کوتاه تأثیرپذیری شگفت انگیزی دارد.
  4. کرم  Weleda: ماماهای آلمانی برای اینکه مشکلی را روی کره زمین حل کرده باشند، دست به ساخت این کرم می‌زدند. ترکیب روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، روغن دانه آفتابگردان، موم زنبور عسل و زینک اکسید خاصیت شگفت انگیزی به این محصول بخشیده است.
  5. کرم  A+D Zinc Oxide: پماد زینک اکساید و ویتامین A انتخاب مادرانی است که پوست کودکشان به شدت آسیب دیده است. این کرم خاصیت پیشگیری هم دارد و اکسید روی، دایمتیکون، روغن نارگیل، روغن کبد ماهی، گلیسریل اولئات و عصاره آلوئه‌ورا را در خود جا داده است.
  6. کرم   Barrier Cream: این کرم 50 میلی‌لیتری نسبت به وزنش از قیمت بالایی برخوردار است. تسکین دهنده و آرامبخش است اما در ترکیبات آن مواد طبیعی و گیاهی به چشم نمی‌خورد.
  7. کرم محافظ پای کودک فیروز: یک محصول ایرانی با قیمت مناسب که به پیشگیری و درمان سوختگی پای نوزاد کمک می‌کند. این کرم خارش و سوزش را برطرف کرده و پوست را ترمیم می‌کند. در ترکیبات آن آلانتوئین، بیزابولول، زینک اکساید، عصاره کالاندولا و وازلین وجود دارد.
  8. کرم مناسب سوختگی پای کودک سینره: این محصول مشابه نمونه‌های خارجی که ممکن است در ایران به راحتی پیدا نشود، می‌باشد. حاوی عصاره‌های آلوئه‌ورا ، بابونه، آلانتوئين و روغن كالاندولا با خواص التیام‌بخشی است. ضدالتهاب، نرم‌کننده و مرطوب‌کننده بوده و کره کاکائو، روغن هسته زردآلو و زینک اکساید در آن، وظیفه رطوبت‌رسانی و تسکین را به عهده دارند. این محصول فاقد پارابن، فنوکسی اتانول و الکل است و با pH پوست کودک سازگاری دارد. کرم مخصوص سوختگی پای کودک سینره منافذ پوست کودک را مسدود نمی‌کند و چون دکسپنتنول، گلیسرین و زینک اکساید دارد، برای ترمیم پوست، پیشگیری و درمان قرمزی، خارش، التهاب و درمان جوش‌های ریز و درشت زیر پوشک به شدت مؤثر است. اثر ضد قارچ و ضد باکتریایی آن سبب می‌شود کودک احساس خوبی را پس از استفاده از آن تجربه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در برخی از موارد ممکن است سوختگی پای نوزاد آنقدر عمیق باشد که تنها با استفاده از انواع کرم‌های محافظت کننده درمان نشود. در این صورت شما علاوه بر کرم مناسب سوختگی پا به مراجعه به یک پزشک متخصص هم نیاز دارید. اگر سوال‌تان این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، ما شما را راهنمایی می‌کنیم:

یک) زمانی که پس از استفاده از کرم مخصوص، باز هم سوختگی پای کودک شما بیشتر از دو یا سه روز ادامه داشت.

دو) زمانی که نواحی سوختگی متورم شد، تاول زد و یا نشانه‌های دیگر پوستی روی آن ظاهر شدند.

سه) زمانی که سوختگی گسترش یافت و به نقاط دیگر پوست سرایت کرد.

با رعایت تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم، شما یک نوزاد با پوستی سالم خواهید داشت. در این صورت اگر گریه‌های نوزاد ادامه داشت، به نیازهای دیگر کودک‌تان توجه کنید. به یاد داشته باشید نوزادان با زبان گریه با بزرگسالان‌شان سخن می‌گویند.

در پایان، باید بدانید استفاده نوزادان از کرم مناسب سوختگی پا، یکی دو روز نیست. بلکه تا زمانی که کودک را از پوشک می‌گیرید باید این محصول کنار دست‌تان باشد. بسیاری از مادران و پدران دنبال محصولاتی هستند که علاوه بر دارا بودن مواد مغذی و کمک به رفع مشکل فرزندشان، قیمت مناسبی داشته باشد. ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم، اما انتخاب با شماست…

با تهیه یکی از کرم‌های مخصوص سوختگی پای کودک از روز نخست درست انتخاب کنید و دیگر دنبال درمان‌های خانگی نروید، از ایجاد زخم، سوزش و خارش در پوست کودک و از ابتلای آن به بیماری‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری کنید. کافی است پس از شستشو و تعویض پوشک نوزاد و کودک، پوست زیر پوشک را به کرم‌های مخصوص سوختگی پا آغشته کنید. کمترین تأثیر آن قطع گریه‌ مداوم کودک است و او احساس لطافت را به سرعت تجربه خواهد کرد. دیگر پوشک به پوست ظریفش سابیده نمی‌شود و شما با کیفیت بهتری می‌توانید ماه‌ها وسال‌های ابتدای تولد فرزندتان را پشت سر بگذارید. یادتان باشد کنار استفاده از کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد از لباس مناسب و پوشک مرغوب استفاده کنید. تنظیم تهویه مناسب محیط خانه هم فراموش‌تان نشود.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات