موخوره

مدت زمان مطالعه 4,4 دقیقه

موخوره یا تریکوپتیلوزیس یکی از بیماری های رایج مو است که در انتهای رشته های مو رخ می دهد. موخوره به شکل شکاف یا دوشاخه شدن تار مو بروز پیدا می کند؛ به این صورت که انتهای هر تار به دو قسمت تقسیم شده و به مرور زمان وجب آسیب جدی به مو و شکنندگی آن می شود.

موخوره زمانی اتفاق می افتد که انتهای مو خشک، شکننده و ضعیف شود؛ قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامناسب، سشوار و اتو کشیدن مو، محکم بستن یا پیچ دادن مو، از جمله عوامل رایجی هستند که به آسیب مو منجر می شوند. استفاده مداوم از برخی محصولات بهداشتی و آرایشی نیز می تواند عامل خشکی و موخوره شود. در ادامه به عوامل و راه های درمان موخوره پرداخته می شود.

عوامل ایجاد موخوره چیست؟

موخوره و خشکی مو
عوامل ایجاد موخوره

عوامل اصلی موخوره عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، آلودگی هوا، گرد و غبار، مواد شیمیایی مثل حالت دهنده های مو
  • شستن موها با آب خیلی گرم
  • استفاده مداوم از شامپوهای غیر استاندارد
  • استفاده بیش از حد از سرم های مو و ژل های حالت دهنده
  • شستن مو با آب سخت (آب سخت دارای موادی مثل کلر و نمک های معدنی است؛ مثل آب استخر)
  • کوتاه و مرتب نکردن مداوم مو
  • استفاده مداوم از سشوار، اتو مو و فرکننده ها(گرمای مستقیم این وسیله ها موجب خشکی مو می شود)
  • شانه زدن مو با برس ها و شانه های نامناسب و بی کیفیت
  • بیش از حد شانه زدن مو
  • استفاده از اسپری های حالت دهنده یا موس و عدم شستشوی مناسب مو
  • شانه زدن نادرست موها
  • استفاده زیاد از مواد شیمیایی مثل رنگ مو، مش، دکلره و مواد فر
  • استفاده مداوم از ژل و ماسک مو
  • کوتاه کردن مو با قیچی های بی کیفیت
  • خشک کردن مو با حوله های زبر و خشن
موخوره
درمان موخوره و خشکی مو

درمان موخوره و خشکی مو

ابتدا قبل از هر اقدامی، قسمت های آسیب دیده مو را کوتاه کنید؛ بهتر است هر شش ماه یک بار نوک موها را اصلاح کنید. استفاده از اسیدهای چرب و ویتامین A را در برنامه غذایی خود بگنجانید زیرا این مواد موجب حفظ رطوبت مو می شوند.

از آنجایی که موخوره به دلیل خشکی مو ایجاد می شود، مصرف روزانه هشت لیوان آب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بعد از استحمام از نرم کننده مو استفاده کرده و بعد از خشک شدن موها، آنها را به آرامی برس بکشید. استفاده از سشوار و اتوی مو را به حداقل رسانده و موها را با حوله نرم و لطیف خشک کنید.

ماسک ها و سرم های آبرسان نیز برای برطرف کردن خشکی مو گزینه های مناسبی هستند. سرم احیاکننده موی سینره یکی از بهترین محصولاتی است که می توانید از آن به منظور برطرف کردن خشکی مو، ترمیم و آبرسانی به آن استفاده کنید.

همانطور که می دانید یکی از فعالیت های مخربی که موجب بروز موخوره می شود استفاده زیاد از سشوار می باشدف از اینرو ما در سایت سینره به طور مفصل آمورش خشک کردن مو بدون استفاده از سشوار را تهیه نموده ایم.

بهترین روش های جلوگیری از موخوره

  1. کوتاه کردن مرتب موها
  2. استفاده از شامپوهای استاندارد
  3. استفاده از نرم کننده
  4. خودداری از شستن بیش از حد موها
  5. استفاده از سرم و ماسک آبرسان
  6. شانه زدن موها با شانه و برس دندانه درشت
  7. به حداقل رساندن مصرف مواد شیمیایی مثل رنگ مو، مواد صاف کننده یا فرکننده
  8. استفاده از مکمل های تقویت کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک
  9. استفاده از سرم احیا کننده مو
  10. نوشیدن هشت لیوان آب در روز
  11. قرار نگرفتن در معرض نور شدید آفتاب و گرد و غبار
  12. خودداری از محکم بستن مو سر
  13. مصرف مواد حاوی ویتامین های A و B
  14. ماساژ دادن مو با روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل و روغن زیتون
  15. استفاده روزانه از سبزیجات و میوه های تازه
  16. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مثل غذاهای دریایی، لبنیات و مرغ

همچنین ما در مقاله در سایت سینره بطور کامل در ارتباط با راه کارهای قطعی برای جلوگیری از موخوره پرداخته ایم و شما می توانید با مراجعه به مجله سلامت سینره، به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید.

درمان موخوره
بهترین روش درمان موخوره

روش های خانگی درمان موخوره و ترمیم مو

بعد از کوتاه کردن قسمت های آسیب دیده می توانید برای تقویت و آبرسانی مو سر و جلوگیری از بروز مجدد موخوره، از ماسک های خانگی استفاده کنید. در ادامه نحوه ساخت چند ماسک خانگی برای از بین بردن موخوره ذکر می شود.

  • ماسک تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی از اسیدهای چرب و پروتئین بوده و استفاده از ماسک تخم مرغ در تقویت ریشه مو، آبرسانی و برطرف کردن خشکی مو و موخوره بسیار مؤثر است. برای تهیه ماسک تخم مرغ، یک زرده تخم مرغ را با مقداری روغن زیتون و یک قاشق عسل ترکیب کنید؛ سپس ماسک را به آرامی روی مو ماساژ دهید و بگذارید 20-30 دقیقه بماند، بعد موها را با آب ولرم، شامپو و نرم کننده بشویید.

  • ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از محصولات طبیعی است که برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو توصیه می شود. ابتدا موهای خود را خوب بشویید و با حوله نرم خشک کنید. یک پیمانه روغن نارگیل را به آرامی روی موها ماساژ دهید؛ این کار را از ریشه مو شروع کرده و تا نوک آن ادامه دهید. اجازه دهید این ماسک 30 دقیقه روی موها باقی بماند و بعد آنها را با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

  • ماسک عسل و روغن زیتون

ترکیب مواد آبرسانی مثل عسل و روغن زیتون موجب تقویت موهای آسیب دیده و تغذیه آنها می شود. این ماسک خشکی مو را از بین برده و از بروز مجدد موخوره جلوگیری می کند. برای تهیه ماسک، سه قاشق غذاخوری عسل را با مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و روی موها بمالید؛ بگذارید ماسک 30 دقیقه روی مو بماند، سپس موها را با یک شامپو تقویتی و آبرسان بشویید و به آرامی خشک کنید.

  • استفاده از روغن های طبیعی

به منظور مرطوب نگه داشتن مو می توانید از روغن بادام شیرین، روغن آرگان، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. دو بار در هفته موها را با یکی از روغن های ذکر شده، ماساژ دهید و بعد از 30 دقیقه با شامپو بشویید. این روغن ها موها را لطیف کرده و از خشکی آنها و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

  • ماسک حنا

حنا یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش ها برای تقویت مو است که در بین ایرانیان شهرت و محبوبیت زیادی دارد. حنا، موجب حفظ رطوبت مو و جلوگیری از خشکی و شکنندگی آن می شود و در نتیجه با استفاده از حنا امکان بروز موخوره به حداقل می رسد. برای تهیه ماسک حنا، مقداری حنا را در آب خیس کرده، روی موها بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه باقی بماند؛ سپس موها را بشویید. با این روش موها بدون اینکه رنگ بگیرند، تقویت و ترمیم می شوند.

  • ماسک آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی بوده و برای درمان خشکی و شکنندگی مو بسیار مناسب است. برای تهیه ماسک آووکادو، مقداری از آن را پوست کنده و پوره کنید. یک زرده تخم مرغ به پوره آووکادو اضافه کرده و مخلوط کنید. قبل از مصرف ماسک، موها را خوب بشویید و با حوله نرم خشک کنید، سپس ماسک را روی موها ماساژ داده و بگذارید 20 دقیقه بماند؛ بعد موها را بشویید.

  • ماسک موز

موز سرشار از پتاسیم، روی، آهن و ویتامین A است و ماسک موز برای جلوگیری از خشکی مو و موخوره و تقویت مو گزینه بسیار مناسبی است. برای تهیه ماسک موز، نصف یک موز را به صورت پوره درآورده و با یک قاشق مرباخوری آبلیمو مخلوط کنید؛ سپس این ماسک را روی موها ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت باقی بماند و بعد بشویید. از این ماسک می توانید یک بار در ماه استفاده کرده و تأثر فوق العاده آن را مشاهده کنید.

  • ماسک انبه و ماست

برای تهیه ماسک انبه و ماست، یک فنجان ماست پرچرب را با یک چهارم انبه ترکیب کنید؛ سپس این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی موها قرار دهید. ماسک انبه و ماست، موجب آبرسانی به موها و جلوگیری از شکنندگی آنها می شود.

درمان موخوره
روش های خانگی درمان موخوره
سخن پایانی

به طور کلی، موخوره به دلیل خشکی مو ایجاد می شود و با دوشاخه شدن انتهای تارهای مو بروز پیدا می کند. برای از بین بردن موخوره ابتدا موها را تا محل آسیب، کوتاه کرده و سپس با استفاده از ماسک ها و سرم های آبرسان و تغییر رژیم غذایی در جهت آبرسانی به موها اقدام کنید.

برای جلوگیری از بروز مجدد موخوره از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، استفاده از شامپوها و مواد حالت دهنده بی کیفیت، استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو بپرهیزید. از پارچه های نخی و نرم برای روبالشتی استفاده کنید تا موها کمترین اصطکاک را داشته باشند و نشکنند. یکی از بهترین روش های آبرسانی و ترمیم مو، استفاده از سرم احیاکننده موی سینره است که می توانید مصرف آن را در برنامه مراقبت از مو خود بگنجانید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات