ماسک حنای بی رنگ برای پوست صورت، طرز تهیه و نحوه مصرف و خواص

مدت زمان مطالعه 2 دقیقه

جوش و لک به راحتی بر زیبایی صورت فرد تاثیر گذاشته و حتی می تواند منجر به انزوای فرد از جامعه شود حال آنکه این روزها دست یافتن به پوستی صاف و درخشان بدون جوش و لک آن قدرها هم دور از ذهن نیست. در زمینه زیبایی روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن ها همچنان پوست جوان و جذاب خواهد ماند. این راهکارها می تواند شامل ساده ترین و در دسترس ترین این روش ها نظیر استفاده از انواع ماسک های خانگی باشد که در عین ارزان بودن ماهیتی طبیعی نیز دارند و چنانچه این درمان های خانگی جواب نداد از درمان های پزشکی برای برطرف کردن جوش و لک ها استفاده کرد.

توجه کنید آکنه یک بیماری پوستی شایع است که خود منجر به بروز اشکال متفاوتی از لک در صورت می شود. پس بهتر است قبل از صحبت درباره روش های درمان جوش و لک صورت در ابتدا بدانیم که آن ها اصلاً برای چی به وجود می آیند؟ جوش ها خود به انواع مختلفی از جمله جوش های سر سفید و جوش های سرسیاه دسته بندی می شوند. امروزه روش های زیادی برای پیشگیری از بروز آکنه وجود دارد. آیا شما با این روش ها آشنا هستید؟

پوست صورت بخش مهمی از زیبایی چهره فرد را در بر می گیرد و به راحتی می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس فرد گردد. پس اهمیت دادن به انجام مراقبت های روتین پوستی آن هم به طور شبانه روز سبب صرفه جویی های بیشتر در هزینه های ناشی از درمان های پزشکی می شود؛ بنابراین می توان راهکارهای رسیدگی به پوست را به دو بخش خانگی و پزشکی تقسیم کرد. در این مقاله قصد داریم درمورد انواع چگونه صورتی بدون جوش و لک با روش های مراقبت خانگی و پزشکی داشته باشیم صحبت کنیم.

راهکار های داشتن صورتی بدون جوش و لک

راهکار های داشتن صورتی بدون جوش و لک

راهکار های داشتن صورتی بدون جوش و لک

اگر بخواهیم تا پوستی زیبا و بدون جوش داشته باشیم اول باید ببینیم علت ایجاد این جوش ها در صورت چیست؟ متخصصان پوست چند عامل مؤثر در ایجاد آکنه را شناسایی کرده اند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید چربی بیش از اندازه که توسط غدد موجود در پوست صورت می گیرد و سبب بستن منافذ باز صورت شده و در نهایت جوش ها را به وجود می آورد.
  2. تجمع سلول های مرده پوست در منافذ صورت که عملکردی شبیه به چربی پوست دارد و سبب ایجاد جوش می گردد.
  3. وجود باکتری به نام Propionibacterium acnes که با ورود در منافذ پوست صورت سبب التهاب و قرمزی به صورت جوش خواهد شد.
  4. دلایل هورمونی
  5. التهابات پوستی که در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع بروز آکنه ها را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به این موارد پزشک یا متخصص پوست می تواند مشخص کند که کدام عامل یا ترکیبی از عوامل باعث ایجاد آکنه شده است. سپس پزشک بر اساس یافته های خود اقدامات درمانی یا دارویی خود را به صورت تجویز آنتی بیوتیک ها و یا انواع کرم ها آغاز می کند. با این حال، با رعایت یک سری از موارد از بروز جوش و در نهایت لک های صورت پیشگیری کنید. همانطور که بارها شنیده اید پیشگیری از بروز لک و جوش بسیار به صرفه تر از هزینه های درمان آن خواهد بود؛ بنابراین بهتر است تا به شکل روزانه و به صورت یک عادت مناسب از پوست خود مراقبت کنید. در قسمت زیر نکاتی گفته شده که با رعایت آن می توان از داشتن پوستی زیبا و بدون جوش و لک لذت برد.

پرهیز از شستن بیش از حد صورت

اولین قدم در جهت مراقبت از پوست شناخت نوع پوست از نظر خشک، چرب یا مختلط بودن آن است. پس از آن انتخاب شوینده مناسب را مد نظر قرار دهید. برخی از افراد تصور می کنند با شستشوی زیاد پوست صورتشان از بروز جوش ها جلوگیری می کنند. این فکر کاملاً غلط بوده چرا که شستشوی بیش از اندازه پوست صورت سبب از دست رفتن چربی های مناسب سطح پوست شده و آن را خشک می سازد. این مورد به خصوص هنگام استفاده از صابون و شوینده های شیمیایی روی پوست صورت بسیار خطرناک تر است؛ زیرا مواد شوینده سبب آسیب بیشتر پوست صورت می شود. وقتی سطح پوست خشک شود غدد چربی بیشتر تحریک شده و شروع به ترشح مقادیر بیشتری از چربی می کنند. پس با شستشوی بیش از اندازه پوستی چرب تر خواهید داشت و در نتیجه جوش ها را بیشتر خواهید دید.

بهتر است شستشوی پوست صورت را به تعداد دفعات دو بار در طول شبانه روز محدود سازید. به این ترتیب که یک بار در صبح پس از بیدار شدن از خواب و بار آخر شب هنگام قبل از خواب، صورت خود را بشویید. در ضمن برای شستن پوست صورت از یک پاک کننده آرایش صورت ملایم و مناسب پوست با آب ولرم استفاده کنید تا از تحریک پوست و بروز جوش های احتمالی جلوگیری شود.

استفاده از پاک کننده های مناسب نظیر صابون های بدون چربی

بهتر است افرادی که مستعد بروز جوش صورت هستند از محصولات ضد آکنه استفاده کنند که یکی از این موارد صابون های ضد آکنه است. گاهی چربی های موجود در صابون از منافذ باز پوست صورت عبور کرده و با بستن آن ها سبب ایجاد جوش می شود.

مصرف مقادیر مناسب آب در طول روز

همواره متخصصان به نوشیدن مقادیر مناسب از آب تاکید فراوان دارند؛ چرا که کم آبی بدن خود یکی از دلایل مهم نمایان شدن بیشتر لک های صورت است. خوردن 8 لیوان آب در طول روز به داشتن پوستی شفاف کمک خواهد کرد.

به کاربردن کرم های ضد آفتاب

یکی از عوامل مؤثر در ایجاد لک های صورت قرارگرفتن پوست در معرض اشعه های مضر خورشید است. در صورتیکه قصد خروج از منزل را دارید حتماً از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب جهت محافظت از اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید استفاده کنید. در صورتیکه پوستتان مستعد بروز آکنه است از کرم های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده نمایید و هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را روی پوست خود تمدید کنید.

به پوستتان اجازه تنفس بدهید

یکی از عادات بسیار اشتباه که سبب بروز جوش و لک های پوستی می شود باقی ماندن مواد آرایشی برای ساعات طولانی از شبانه روز روی پوست صورت است. به جدیت می توان گفت که این کار صدمات بسیار زیادی به پوست صورت خواهد زد؛ چراکه مواد آرایشی به خصوص از انواع چرب آن به راحتی منافذ پوست صورت را مسدود کرده و سبب ایجاد جوش و لک های پوستی می شود. در صورتیکه نمی توانید دست از آرایش بردارید بهتر است تا مواد آرایشی سبک را خریداری و در طول روز استفاده کنید تا احتمال بروز جوش ها کمتر شود.

استفاده از انواع براش های آلوده نیز پوست صورت را مستعد آکنه زدن می کند. پس حتماً هر چند وقت یکبار کلیه وسایلی را که برای انجام آرایش خود استفاده می کنید نظیر انواع براش، پد و غیره تمیز و ضد عفونی سازید. اسفنج ها و برس های آرایش صورت باید به طور منظم با آب و صابون تمیز شوند تا از تجمع باکتری ها روی آن ها و در نهایت از انتقالشان روی پوست صورت جلوگیری شود.

از دست زدن دائم به پوست صورت خودداری کنید

برخی از افراد عادت به لمس و یا مالش پوست خود دارند این کار سبب تحریک جوش ها و التهاب آن ها می شود. به یاد داشته باشید به هنگام استفاده از تلفن همراه آن را روی پوست صورت نچسبانید. چراکه انواع آلودگی های موجود روی گوشی به پوست منتقل شده و سبب بروز آکنه می شود.

سعی کنید تا موهایتان با پوست صورتتان در تماس نباشند.

گاهی چربی های موجود در موها روی پوست نفوذ کرده و سبب بسته شدن منافذ آن و در نهایت بروز آکنه می شود. پس تا می توانید موهای خود را تمیز نگه دارید و از موادی چون ژل ها و چرب کننده های مو استفاده نکنید.

پرهیز از محصولات برنزه کننده پوست

یکی از دلایل اصلی بروز لک و صدمات پوستی استفاده از محصولات برنزه کننده پوست است چرا که به کاربردن این محصولات آسیب های پوستی ناشی از اشعه فرابنفش را چندین برابر می کند و نه تنها سبب بروز انواع لک ها شده بلکه پیری زودرس، چین و چروک های پوست صورت را نیز به همراه خواهد داشت و از همه مهم تر احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد.

خوراکی هایی که کمک می کند پوستی صاف داشته باشید

خوراکی هایی که کمک می کند پوستی صاف داشته باشید

خوراکی هایی که کمک می کند پوستی صاف داشته باشید

تغذیه مناسب و استفاده از برخی خوراکی ها سبب می شود تا شما پوستی صاف و زیبا داشته باشید. به وضوح می توان تاثیر فراوان ویتامین ها و مواد غذایی مفید را در جوان سازی و زیبایی پوست و مو مشاهده کرد. همانطور که مواد غذایی مفید به طور مستقیم بر سلامتی پوست و مویتان مؤثر است استفاده از مواد غذایی مضر نیز آثار مخربی روی زیبایی و سلامت پوست خواهد داشت و حتی سبب پیری زودرس، افزایش چین و چروک و لک های پوستی می گردد. از طریق آشنایی با مواد غذایی و خوراکی های مفید برای پوست و قرار دادن آن ها در رژیم غذایی می توانید از داشتن پوستی صاف و درخشان لذت ببرید.

قرار دادن مواد مغذی دریایی در رژیم غذایی خود به خصوص ماهی سالمون و تن

امگا 3 موجود در غذاهای دریایی تاثیر شگفت آوری در زیبایی و جوانسازی پوست صورت دارد. غذاهای دریایی نظیر ماهی سالمون و ماهی تن علاوه بر داشتن اسید های چرب مفید سرشار از ویتامین های A و D بوده و سبب آبرسانی و حفظ رطوبت موجود در پوست صورت شده و از پیری زودرس آن جلوگیری می کند.

استفاده از مواد غذایی و سبزی های حاوی ویتامین سی نظیر فلفل دلمه ای و کلم بروکلی

ویتامین سی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی خود سبب جوانسازی و در نهایت تولید کلاژن شده که آن را می توان در سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی و فلفل دلمه به مقادیر فراوان یافت. همانطور که می دانید کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می‌شود. حال آنکه با مصرف مناسبی از این سبزی ها پوستی شفاف، زیبا و جوان خواهید داشت. می توان این سبزیجات را به صورت خام در سالاد و یا به صورت پخته شده در غذاها استفاده کرد.

مصرف گوجه فرنگی

این سبزی قرمز رنگ پر خاصیت شامل آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد که از جمله آن می توان به گزانتین و لیکوپن اشاره نمود. گوجه فرنگی یک ماده مغذی است که با رادیکال های آزاد به خوبی مبارزه کرده و سبب زیبایی و سلامت پوست می شود. البته لازم به ذکر است در میوه ها و سبزی هایی دیگر نظیر هویج، گریپ فروت، هندوانه و گواوا نیز می توان منابع غنی از لیکوپن را یافت. استفاده از گوجه فرنگی و سبزی ها به صورت خام سبب افزایش جذب ویتامین سی موجود در آن ها و در نهایت بهبود کلاژن سازی در پوست می شود در حالی که با پختن این قبیل سبزیجات مقادیری از ویتامین سی آن ها از بین می رود.

مصرف سیب زمینی شیرین

مقادیر بالای بتا کاروتن در سیب زمینی شیرین به افزایش تولید سلول های پوستی سالم کمک فراوان می کند. بتا کاروتن پس از استفاده به سرعت تبدیل به ویتامین A شده که این ویتامین نقش اساسی در تولید و رشد سلول های سالم را بر عهده دارد. آنتوسیانین ها یکی دیگر از مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین می باشد و از خاصیت مهم ضد پیری برخوردار هستند. این ماده نوعی آنتی اکسیدان محسوب شده و با نابودی رادیکال های آزاد از پیری زودرس جلوگیری می کند. با مصرف سیب زمینی شیرین مقادیر زیادی از ویتامین سی بدن تأمین می شود. وجود ویتامین سی به تولید کلاژن می انجامد و از آنجایی که کلاژن ماده اصلی پوست می باشد افرادی که از سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی خود استفاده می کنند کمتر با مشکلاتی نظیر چین و چروک پوست صورت مواجه هستند.

مصرف کاهو

کاهو سرشار از ویتامین های A ،B ، C و نیز آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، سدیم و مس است. استفاده از کاهو برای محافظت و مرطوب سازی پوست صورت بسیار مناسب است. خوردن کاهو سبب بهبود جریان خون شده و به همین علت در زیبایی و شفافیت پوست بسیار مؤثر است.

استفاده از قهوه

قهوه دارای مقادیری بالا از آنتی اکسیدان بوده و می تواند در جوانسازی پوست نقش اساسی ایفا کند. از قهوه می توان به عنوان نوشیدنی و هم به صورت ماسک برای زیبایی پوست استفاده کرد.

ماسک های مؤثر برای از بین لک های صورت

ماسک های مؤثر برای از بین لک های صورت

ماسک های مؤثر برای از بین لک های صورت

چنانچه به دلایل مختلفی اعم از بالا رفتن سن گرفته تا در مجاورت نور خورشید و یا مصرف مواد غذایی نامناسب دچار لک های صورت شده اید نگران نباشید چراکه ماسک های ارزان خانگی وجود دارند که خیلی ساده به شما در درمان لک های صورت کمک می کنند و پوستی صاف و درخشان را برایتان فراهم می سازند.

ماسک شیر و عسل

عسل یک آبرسان قوی برای پوست است و شیر بهترین لایه بردار طبیعی سلول های پوست محسوب می شود. استفاده از ماسک شیر و عسل علاوه بر برطرف نمودن لک های صورت سبب درخشان شدن پوست صورت نیز می شود. برای تهیه این ماسک تنها کافی است تا یک قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به مدت یک ربع روی پوست صورت قرار دهید. چنانچه از این ماسک به صورت مرتب استفاده کنید پس از مدت کوتاهی لک های تیره به رنگ روشن درآمده و در آینده نزدیک به طور کامل ناپدید خواهند شد.

ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آلوئسین است که به عنوان مهمترین ماده برای کنترل ملانین سازی در پوست به شمار می رود و به کاربردن آن در درمان لک های صورت کمک فراوانی می کند. برای استفاده از این ماسک یک قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا را با چند قطره گلاب مخلوط کنید و به صورت دایره وار روی پوست صورت بمالید سپس یک ربع صبر کنید و بعد آن را بشویید. برای رفع کامل لک های صورت استفاده از این ماسک به صورت سه یا چهار بار در هفته پیشنهاد می شود.

همچنین ما در مقاله ای به صورت کامل بهترین روش استفاده از آلوئه ورا برای پوست و مو را برای شما عزیزان بازگو نموده ایم.

ماسک سیب زمینی با آب لیمو ترش

سیب زمینی با خاصیت سفید کنندگی سبب شفافیت پوست صورت شده و می توان از آن به عنوان بهترین ماسک برای رفع لک های صورت استفاده کرد. لیمو نیز با خاصیت لایه برداری سلول های مرده فرایند روشن شدن پوست را تسریع کرده و به درمان لکه های صورت سرعت می‌بخشد. برای تهیه این ماسک ابتدا سیب‌زمینی را پوست بگیرید و آن را رنده کنید سپس مقداری آب لیموترش را به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را به مدت یک ربع روی پوست قرار داده و بعد آن را بشویید. توجه کنید در پایان حتماً از یک مرطوب کننده مناسب پوست استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی و گوجه فرنگی و ژل آلوئه ورا

آرد نخود چی به عنوان یک لایه بردار سبب پاکسازی منافذ پوست از آلودگی ها و رفع کامل سلول های مرده می شود و گوجه فرنگی نیز سبب روشن شدن پوست می گردد. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با یک قاشق غذاخوری گوجه رنده شده و یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و روی پوست صورت قرار دهید. پس از یک ربع که ماسک خشک شد آن را با آب شسته و از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. می توان از این ماسک دو بار در هفته تا رفع کامل لک های صورت استفاده کرد.

کلام آخر

با پیشرفت در دنیای پزشکی راهکارهای بسیاری در درمان سریع لک و جوش صورت پیدا شده است. به عنوان مثال افراد با مراجعه به متخصص پوست و زیبایی با مصرف دوره ای از آنتی بیوتیک ها به درمان جوش می پردازند همچنین گفته می شود استفاده از لیزر درمانی و مزوتراپی در درمان لک ها بسیار مؤثر است. اکثر متخصصان تغییر سبک زندگی اعم از استفاده از وعده های غذایی سالم همچون مصرف سبزی و میوه، داشتن خواب کافی در طول شب، ورزش و عدم استرس را به عنوان عوامل مهم در داشتن پوستی زیبا و بدون جوش و لک می دانند.

یک دیدگاه

  1. Amir 13 آبان 1402 در 6:40 ب.ظ - پاسخ

    ممنونم بسیار عالی میشه بیگوید بعد از این ژل های استفاده کردیم از کدام مرطوب کننده استفاده کینیم

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات