پوسته پوسته شدن صورت

مدت زمان مطالعه 0,9 دقیقه

 داشتن پوستی سالم، مخصوصا پوست صورت، در زیبایی ظاهری افراد، تاثیر بسیار زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس نیز خواهد شد. پوسته پوسته شدن صورت، یکی از عارضه‌های  رایج پوستی است و ممکن است برای برخی افراد باعث ایجاد استرس و اضطراب موضوعی نگران کننده به شمار آید. پوست صورت، ممکن است بر اثر عواملی مانند تماس مستقیم با نور خورشید (آفتاب سوختگی)، حساسیت های پوستی و … پوسته پوسته شود و می‌تواند نشانه وجود یک بیماری مانند اختلال در سیستم ایمنی بدن یا… باشد. همچنین عوامل دیگری از قبیل جوش، خارش پوست یا عوامل تحریک کننده دیگر، می توانند باعث پوسته پوسته شدن صورت شود. در ادامه مقاله به بررسی علت و درمان پوسته پوسته شدن صورت خواهیم پرداخت.

دلایل پوسته پوسته شدن صورت

"دلایل

معمولا پوست صورت، در معرض عواملی قرار می گیرد که ممکن است این عوامل، باعث تحریک و آسیب رساندن به پوست، شوند. از جمله این عوامل می توان به نور خورشید، سرما، گرما، باد، خشکی و رطوبت بیش از اندازه و … اشاره کرد.اگر تحریک پوست، ادامه پیدا کند، منجر به پوسته پوسته شدن می‌شود. همچنین همان طور که گفته شد پوسته پوسته شدن می‌تواند بیانگر وجود یک نوع بیماری باشد که معمولا با خارش همراه است.

پوسته پوسته شدن ناشی از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

یکی از دلایل رایجی که باعث پوسته پوسته شدن می شود، آفتاب سوختگی است. زمانی که فرد بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، در برابر نور خورشید قرار می گیرد، تابش اشعه های UV به پوست صورت، باعث قرمزی پوست، خارش پوست و تحریک پوست شده که در نتیجه سلول های پوست را می کشد و منجر به پوسته پوسته شدن صورت می شود.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، باید از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده شود.

"درمان

درمان موضعی

بعضی از درمان های موضعی مانند رتینوئیدها و بنزوئیل پراکسید که برای کنترل آکنه (جوش) و درمان چین و چروک های صورت انجام می شوند، منجر به خشک شدن پوست و در نتیجه پوسته پوسته شدن صورت خواهند شد.

برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است فردی که از داروهای موضعی برای درمان خود، استفاده می کند با مشورت پزشک خود، مقدار دارو را کم تر کند. همچنین اگر فردی پوست بسیار حساسی دارد به طوری که با درمان موضعی، پوست او دچار پوسته پوسته شدن می شود، بهتر است که زیر نظر پزشک، مصرف دارو را قطع کرده یا از داروی ملایم تری استفاده کند.

تاثیر مشکلات پوستی و پوسته پوسته شدن صورت

تاثیر مشکلات پوستی و پوسته پوسته شدن صورت

مشکلات پوستی

وجود مشکلات پوستی از قبیل اگزما، پسوریازیس، درماتیت سبوره ای و… باعث خارش پوست می شوند که اگر کنترل و درمان نشوند منجر به پوسته پوسته شدن صورت خواهند شد.

یکی از توصیه هایی که برای پوست های ملتهب داده می شود، این است که این گونه افراد باید روزانه به مقدار زیادی آب بنوشند و همچنین از کرم های مرطوب کننده مناسب پوست و محصولات مراقبت از پوست، استفاده کنند.

به طور کلی بعضی از شرایطی که باعث پوسته پوسته شدن صورت می شوند، در زیر نوشته شده است:

  • عفونت از جمله عفونت های قارچی
  • آفتاب سوختگی و تحریک پوست
  • وجود اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • واکنش‌های آلرژیک
  • سرطان و درمان‌های مرتبط با آن
  • اگزما و پسوریازیس
  • بر اثر عوارض جانبی بعضی از داروها
  • عفونت استاف
  • نوعی التهاب پوستی به نام درماتیت سبوره ای

درمان پوسته پوسته شدن صورت

ماسک خانگی برای درمان پوسته پوسته شدن

ماسک خانگی برای درمان پوسته پوسته شدن

زمانی که پوست صورت بر اثر عواملی مانند آفتاب سوختگی خفیف یا خشکی پوست، پوسته پوسته می شود، معمولا با استفاده از لوسیون ها و کرم های مناسب می توان آن را درمان کرد. با استفاده از روش های خانگی نیز می توان به بهبود پوسته پوسته شدن صورت کمک کرد که در ادامه مقاله به توضیح مختصری درباره بعضی از این روش ها خواهیم پرداخت.

استفاده از روغن زیتون برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

یکی از راه هایی که برای درمان پوسته پوسته شدن صورت موثر است، استفاده از روغن زیتون می باشد. روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست صورت، به حساب می آید. همچنین روغن زیتون حاوی ویتامین E می باشد که برای رفع خشکی پوست بسیار موثر است.

مقدار کمی از روغن زیتون را روی انگشتان بریزید و روی قسمت‌های مورد نظر صورت با حرکات دایره‌ای، ماساژ دهید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، بهتر است که این روش درمانی را روزی سه نوبت انجام دهید.

استفاده از عسل برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان پوسته پوسته شدن صورت انجام می شود، استفاده از عسل می باشد. عسل نیز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست به شمار می آید که استفاده از آن باعث رطوبت بخشیدن به پوست و در نتیجه نرمی و لطافت پوست می شود. همچنین عسل حاوی آب، فروکتوز، روغن و آنزیم هایی است که باعث التیام، آرامش پوست و کاهش تورم شده و استفاده از آن در بهبود خشکی پوست، نقش موثری خواهد داشت.

برای استفاده از این روش درمانی، مقداری عسل را روی انگشتان خود ریخته و روی قسمت های مورد نظر پوست صورت قرار داده و به آرامی ماساژ داده و به مدت ده دقیقه صبر کنید تا عسل روی پوست بماند. سپس آن را با آب ولرم آبکشی نمایید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است که این روش درمانی را روزانه، یک نوبت انجام دهید.

استفاده از خیار برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

یکی دیگر از راه هایی که در درمان پوسته پوسته شدن صورت، بسیار موثر است، استفاده از خیار می باشد. خیار حاوی مقدارزیادی آب است که استفاده از آن باعث رطوبت بخشیدن به پوست می شود. همچنین خیار دارای ویتامین C می باشد که در ترمیم پوست کمک زیادی کرده و در نتیجه استفاده از آن باعث درمان پوسته پوسته شدن خواهد شد.

طرز استفاده از این روش درمانی به این صورت است که یک عدد خیار را رنده کرده و آن راروی قسمت های مورد نظر پوست صورت قرار داده و به مدت پانزده الی بیست دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب ولرم آبکشی کنید. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، بهتر است که این روش درمانی را روزانه دو مرتبه انجام دهید.

نکات مهم برای پوسته پوسته شدن

نکات مهم برای پوسته پوسته شدن

نکات مهم در ارتباط با درمان پوسته پوسته شدن صورت

  • استفاده از پاک کننده های مناسب پوست خشک
  • پرهیز از کندن پوسته های پوست صورت
  • پرهیز از خاراندن پوست
  • تمیز نگه داشتن پوست
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب پوست های خشک
  • آب گرم باعث خشک شدن و تحریک پوست می شود، بنابراین از استحمام با آب گرم پرهیز کنید.
سخن پایانی

پوست صورت بر اثر عوامل مختلف پوسته پوسته می شود که از رایج‌ترین آن‌ها، آفتاب سوختگی است.  پوسته پوسته شدن صورت، یک نوع عارضه پوستی است و برای درمان آن، راه های مختلفی وجود دارد. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده مناسب با پوست‌های خشک می‌باشد.

درمان پوسته پوسته شدن، با روش‌های خانگی و با استفاده از مواد طبیعی بسیار متداول است و عوارضی برای فرد به بار نمی آورد. در استفاده از روش های خانگی یک اصل وجود دارد و آن هم تداوم در استفاده از این روش ها تا رسیدن به نتیجه مورد نظر است. درمان پوسته پوسته شدن پوست، با استفاده از روش های خانگی، یکی از کم هزینه ترین و ساده ترین روش ها به شمار می آید که باید به موقع انجام شود تا فرد نیازی به انجام سایر روش ها از جمله روش های شیمیایی نداشته باشد، چون ممکن است انجام این روش ها برای فرد، عوارضی را به دنبال داشته باشد.

در مواردی که پوسته پوسته شدن صورت، خیلی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

11 دیدگاه

  1. بهمن 8 مرداد 1402 در 8:31 ب.ظ - پاسخ

    سلام
    یک درمان کارامد بابت پوسته پوسته شدن کف سر خدمت دوستان عزیزم معرفی میکنم:
    توضیح اینکه من سالها کف سرم پوسته پوسته میشد و پوسته های بزرگ کنده میشد بهمراه خارش و کمی التهاب کف سر داشتم و کل سرم پر از شوره های درشت میشد و کل زندگیم رو ریخته بود بهم.
    هرنوع شامپو و هردکتری که بگین رفته بودم متاسفانه درمان ها همش موقتی بود مثلا یکی دو هفته بهتر میشد اما چون پوست سرم به اون شامپو یا اون مواد عادت میکرد اثرش دیگه از بین میرفت و دوباره بدتر میشد و مجبور میشدم دوباره یه راه دیگه رو امتحان کنم. تا اینکه بصورت کاملا اتفاقی البته قطعا که خاست خدا بوده یه راهی رو پیدا کردم و الان نزدیک ده ساله که سرم پوسته نداره و مایل هستم این روش رو به اشتراک بزارم:
    ” این درمان فقط با شامپو بچه فیروز و پماد بتامتازون هست.”
    روش: به هیچ عنوان هرگز صابون به کف سرتون نزنین و شامپو بچه فیروز تهیه کنین (این شامپو ph خنثی داره) و با این شامپو سرتون رو چندین بار بشورین تا جایی که وختی شامپو میزنین سریع کف کنه که مطمین میشیم کف سر کاملا تمیز شده (البته طی حموم میتونین چند بار بشورین و اخرین بار رو نگه دارین برای وختی که میخاین از حموم دربیاین)
    پماد بتامتازون 5 درصد تهیه کنین و رنگ پماد حتما بدون رنگ باشه یعنی به رنگ نارنجی و اینا نباشه
    وختی حمومتون تموم شد و اخرین بار شامپو زدین قبل اینکه از حموم دربیاین یه مقداری از پماد رو به نوک انگشتاتون بزنین و بمالین به همه جای کف سرتون و بعد سرتون رو زیر دوش آب گرم یه دقیقه ماساژ بدین تا همه جاش چرب بشه. بعد دیگه از حموم دربیاین و با حوله خشک کنین و بعدش سشوار بزنین. نه اثری از چربی پماد روی پوست سرتون خواهید دید و نه اثری از پوسته پوسته و همچنین رنگ پوست سر از حالت قرمزی و التهاب درمیاد و کاملا نرمال میشه.
    البته بسته به اینکه کف سرتون چقدر شدید هست ممکنه بعد از دو یا سه بار تکرار این عمل بهبودی کامل رو مشاهده کنین.
    نکته ای که حائز اهمیت است اینه که پماد بتامتازون خاصیت خورندگی داره و نباید روزانه استفاده بشه و حداقل 2 یا 3 روز باید فاصله بیوفته.
    بعد از اینکه کف سرتون کاملا بهبودی پیدا کرد هربار که این کار رو انجام میدین تا 5 روز یا 6 روز اثری از پوسته روی سرتون نخواهد بود اما وختی این مدت بیشتر بشه دوباره پوسته ها شروع میکنن به وجود اومدن. برای همین شما هربار که حموم میرین این کار رو باید انجام بدین و یه عادت بشه براتون تا هیچوخ اثری از پوسته و التهاب روی سرتون نباشه. (فقط اگه هر روز حموم میکنین یک درمیان این کارو انجام بدین). ان شاالله که مفید بوده باشه براتون.

  2. ناهید 16 مرداد 1402 در 10:23 ب.ظ - پاسخ

    سلام
    من برای پوسته ریزی های سرم که سالها درگیرش بودم و همیشه بابتش عذاب میکشیدم و به صورت پوسته های بزرگ همراه باخارش کف سر بود،بطور اتفاقی یه جایی خوندم که شامپو بچه به همراه کمی سرکه سفید قاطی کنید و هر موقع رفتید حموم سرتون رو باهاش بشورید.
    من این کاررو انجام دادم و الان سالهاست که از پوسته ریزی کف سرم راحت شدم
    امیدوارم مفید باشه براتون

  3. نازی 16 شهریور 1402 در 8:03 ب.ظ - پاسخ

    سلام من یک ماه پوست صورت پست پشت شده و از راهای زیادی تلاش برای درمان کردم حتی پوستم چرب میشه و جوش میزنه ولی هنوز پست پست میشه لطفا یک راه حل بدین

    • پشتیبانی سایت 20 شهریور 1402 در 7:51 ق.ظ - پاسخ

      سلام پوستتون حساس نیست؟ قرمز هم میشه؟

      • دنیز 29 شهریور 1402 در 10:18 ب.ظ - پاسخ

        سلام برای من قرمز میشه وحشتناک جوری که انگار همین الان سوخته

      • نازی 5 آبان 1402 در 8:51 ب.ظ - پاسخ

        پستم چربه و اوایل قرمز هم میشد ولی الان فقط پسته پسته میشه حتی اگرم به ظاهر خوب بشه وقتی کرم یا ضد افتاب میزنم یا صورتمو میشورم دوباره مثل قبل میشه

    • دنیز 29 شهریور 1402 در 10:17 ب.ظ - پاسخ

      سلام دقیقا منم

  4. HOSEIN 24 دی 1402 در 6:36 ب.ظ - پاسخ

    پوسته پوسته می شه صورتم بینی من هم چرب میشه

    • mohegh 14 بهمن 1402 در 3:35 ب.ظ - پاسخ

      دوست عزیز
      برای صورتتون از محصولات پوست خشک استفاده کنید
      ژل شستشوی صورت چرب هم به کم کردن چربی پوست بیتی‌تون کمک میکنه

  5. میثم 26 اسفند 1402 در 2:17 ب.ظ - پاسخ

    پوست سر و صورتم بعد از سی تی اسکن پوسته پوسته و چروک شده راه درمانی کسی داره بده؟
    ممنونم

    • mohegh 27 اسفند 1402 در 10:57 ق.ظ - پاسخ

      دوست عزیز
      برای حل این مشکل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات