یک ضد آفتاب خوب میخوام؛ باید چه شاخص هایی داشته باشد؟

مدت زمان مطالعه 4,6 دقیقه

ضد آفتاب ها را باید براساس نوع پوست ، فعالیتی که فرد انجام می دهد و قسمت های پوست انتخاب و مصرف کرد. برای مثال برای افرادی که فعالیت آن ها در طول روز با آب است باید از ضد آفتاب ضد آب استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به نکات، عوامل مختلفی و شاخص هایی که یک ضد آفتاب خوب باید داشته باشد بپرداریم.

انواع ضد آفتاب ها

انواع ضد آفتاب ها

انواع ضد آفتاب ها

ضد آفتاب صرفا یک کرم بهداشتی نیست بلکه به عنوان یک محافظ در برابر نور خورشید از پوست مراقبت می کند. این کرم حاوی مواد و ترکیبات فراوانی است که می تواند اثر اشعه های مضر خورشید را روی پوست به حداقل برساند. به طور کلی دو نوع ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی در بازار موجود است؛ که نوع شیمیایی می تواند نور خورشید را جذب کرده و پوست را در برابر اشعه های خورشید محافظت کند و نوع فیزیکی ضد آفتاب که سبب منعکس کردن نور از سطح پوست می شود.

ضد آفتاب های فیزیکی دارای موادی مانند زینک اکساید و یا تیتانیوم اکساید می باشند. کارشناسان ضد آفتاب هایی که دارای موادی نظیر سینامات (اکتیل متیل سینامات و سینوکسات)، بنزوفنونها (oxybenzone)، اکسامیل (Mexoryl SX)، سالیسیلات، سالیسوبنزون، دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند را توصیه می کنند. زیرا می توانند پوست را از طیف گسترده ای از دو اشعه UVA و UVB محافظت کنند.

شاخص های استاندارد برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب

شاخص های استاندارد برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب

شاخص های استاندارد برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب

هنگام انتخاب و خرید یک ضد آفتاب خوب باید برای آن استانداردهایی را در نظر داشت و بر اساس آن ها یک کرم ضدآفتاب خوب خریداری کرد. پوست بدون استفاده از ضد آفتاب در محیط باز و در معرض خورشید می تواند تا مدت 10 دقیقه در برابر اشعه خورشید دوام بیاورد. بنابراین اگر عدد SPF ضدآفتاب را در 10 دقیقه ضرب کنیم عددی بدست آمده مدت زمانی است که پوست با داشتن لایه ای از ضد آفتاب می تواند بر اشعه های نور خورشید غلبه کند. در اینجا به مهم ترین عوامل تشخیص یک ضد آفتاب خوب از ضد آفتاب بد اشاره می کنیم.

SPF .1 ضد آفتاب خوب

یکی از عوامل مهمی که می توان از آن برای تشخیص ضد آفتاب خوب استفاده کرد شاخص SPF است. SPF نشان دهنده قدرت ضد آفتاب در محافظت پوست در برابر نور خورشید است. SPF مناسب برای یک ضد آفتاب خوب و با قدرت بالا باید بیشتر از 30 باشد. امروزه ضد آفتاب ها با SPF های مختلفی وارد بازار شده اند که هر مقدار از آن ها می تواند تا حد مشخصی از برخورد اشعه های مضر خورشید به پوست جلوگیری کند. برای مثال ضد آفتاب با SPF 15 قادر است از پوست در برابر 93 درصد اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. همچنین ضد آفتاب با SPF 30 و 50 به ترتیب می توانند از پوست در برابر 97 درصد اشعه های مضر خورشید و 98 درصد ار اشعه های ماوراء بنفش محافظت نمایند.

بررسی های سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد مقدار SPF بالاتر از 50 درصد در ضد آفتاب ها نشان می دهد که مقادیر اس پی اف بالاتر از 50 درصد هیچ گونه ارزش و توانایی بالاتری در برابر اشعه های مضر خورشید ندارد.

2. قدرت حفاظتی ضد آفتاب

دو اشعه مضر در نورخورشید اشعه ماوراء بنفش A و B هستند؛ در صورتی که ضد آفتابی را خریداری کردید که بر روی آن عبارت طیف گسترده یا”Broad spectrum درج شده بود به این معنی است که آن توانایی محافظت از پوست در برابر هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش را دارد.

3. مقاومت ضد آفتاب در برابر تعریق و آب

یک ضد آفتاب خوب ضد آب باید بتواند 40 تا 80 دقیقه در برابر تماس با آب مقاومت کرده و روی پوست بماند.

4. ترکیبات ضدآفتاب خوب

ویژگی دیگر یک ضد آفتاب خوب بدون عطر بودن و فاقد چربی بودن آن است. برای پوست چرب استفاده از ضد آفتاب هایی که دارای ترکیبات پایه الکل یا ژل است توصیه می شود. وجود زینک و تیتانیوم در ترکیبات ضد آفتاب یکی از ویژگی های یک ضد آفتاب خوب است که از نفوذ اشعه خورشید به پوست جلوگیری می کند. بهتر است ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود یعنی خشک یا چرب استفاده کنید. زیرا استفاده از ضد آفتاب حاوی چربی روی پوست چرب سبب ایجاد جوش و آکنه روی پوست می شود.

ویژگی مهم دیگر یک ضد آفتاب خوب غیر کومدون زا بودن آن است؛ یعنی مصرف این نوع ضد آفتاب باعث انسداد منافذ پوست نشده و برای پوست های حساس و مستعد جوش مفید است. همچنین یک ضد آفتاب مناسب باید بدون پارابن بوده و دارای حداقل اس پی اف 30 درصد یا بالاتر باشد.

نکات مهم در مورد خرید یک ضد آفتاب خوب

نکات مهم در مورد خرید هر نوع ضد آفتابی

نکات مهم در مورد خرید هر نوع ضد آفتابی

  1. نکته اول: ضد آفتاب های پودری یا اسپری دارای ذرات معلق هستند و ممکن است هنگام استفاده از آن ها این ذرات وارد مجاری تنفسی شود بنابراین استفاده از این نوع ضد آفتاب توصیه نمی شود.
  2. نکته دوم: بهتر است ضد آفتابی انتخاب کنید که تا حد ممکن فاقد مواد شیمیایی باشد زیرا موادی مانند رتینیل پالمیتات و اکسی بنزون می تواند تاثیر منفی روی سلامتی بدن داشته باشند.
  3. نکته سوم: اگر فردی با پوست حساس هستید و باید بصورت مداوم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید بهتر است برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب به پزشکان متخصص پوست مراجعه کنید تا آن ها ضد آفتاب مناسبی را معرفی کنند.
  4. نکته چهارم: هر ضد آفتابی را باید در یک دوره 3 تا 4 ساعت روی پوست تجدید کرد تا بهترین اثر گذاری را روی محافظت پوست داشته باشند.
  5. نکته پنجم: ضد آفتاب های فاقد چربی و مات، کاملا سبک بوده و از چرب و براق شدن پوست جلوگیری می کنند. بنابراین این نوع ضد آفتاب ها برای افرادی که دوست ندارند کرم روی صورت شان نشان داده شود بسیار مناسب می باشد.
  6. نکته ششم: ضد آفتابی که دارای ویژگی هایی مانند فاقد چربی، مات، خاصیت مرطوب کنندگی باشد و به راحتی و یکنواخت بتواند روی پوست پخش شود می تواند به عنوان یک ضد آفتاب خوب در نظر گرفته شود.
  7. نکته هفتم: در هوای ابری و غیرآفتابی نیز اشعه های مضر خورشید وجود دارند بنابراین استفاده از ضد آفتاب برای محافظت پوست ضروری می باشد.
  8. نکته هشتم: برای مصرف ضد آفتاب های فیزیکی باید آن ها را روی سطح  پوست پخش کرد و از ماساژ صورت (ماساژ بیش از حد روی پوست) خودداری کرد، زیرا در این صورت اثر آن ها از بین می رود.
  9. نکته نهم: افرادی با پوست حساس و دارای آلرژی بهتر است از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنند.
  10. نکته دهم: در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب، روی پوست عوارضی مانند آفتاب سوختگی، قرمزی و التهاب و سوزش بوجود می آید.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

  • ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از خروج از محیط بسته بهترین زمان مصرف ضد آفتاب است.
  • روی همه قسمت های پوست یک لایه از ضد آفتاب باید پخش شود.
  • برای اینکه به خوبی جذب پوست شود باید به آرامی آن را روی پوست ماساژ داد.
  • بعد از اتمام لایه اول باید یک لایه ی نازک دیگر از ضد آفتاب روی پوست پخش کرد.
  • حتی در مکان های سرپوشیده و سقف دار استفاده از ضد آفتاب توصیه می شود.

آیا استفاده از ضد آفتاب در برابر اشعه های خورشید از جذب ویتامین D جلوگیری می کند؟

طبق تحقیقات علمی با آنکه 95 درصد ویتامین D بدن از طریق اشعه های خورشید به پوست تامین می شود ولی استفاده از ضد آفتاب ها مانعی برای جذب ویتامین D به بدن و پوست محسوب نمی شوند.

آیا بین ضد آفتاب رنگی و فاقد رنگ تفاوتی وجود دارد؟

طبق نظر پزشکان ضد آفتاب های رنگی و ضد آفاب فاقد رنگ دارای قدرت اثر متفاوت نیستند و فقط برای جلب نظر مشتریان و ایجاد تنوع است. تنها تفاوت ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ در درصد SPF آن ها است.

پزشکان ضد آفتاب را برای نوزادان و همه سنین و توصیه می کنند، به طوری که باید بعد از ۶ ماهگی برای بچه ‌ها ضد آفتاب مناسب مصرف کرد. ضد آفتاب ها را بدون نسخه پزشک می توان از داروخانه ها تهیه کرد و در شکل های مختلفی مانند لوسیون، کرم، روغن، استیک، پماد، ژل، مایع، اسپری و پد در بازار عرضه می ‌شوند. استفاده صحیح از ضد آفتاب می تواند تا حد زیادی از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید و اثرات منفی آن محافظت نماید.

آیا استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری اثر منفی دارد؟

تا کنون از لحاظ علمی در مورد ممانعت استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری و شیردهی نتایج معتبری بدست نیامده است. البته این افراد می توانند از ضد آفتاب های فیزیکی که جذب پوست و بدن نمی شوند در دوران شیردهی و بارداری استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات