ضدآفتاب خوب

مدت زمان مطالعه 11,7 دقیقه

تاثیرات آفتاب بر روی پوست

نور خورشید از 3 جز اصلی، امواج مرئی، امواج مادون قرمز و امواج فرابنفش تشکیل شده است. امواج مرئی باعث رؤیت اجسام، امواج مادون قرمز باعث انتقال حرارت خورشید و از همه مهم تر امواج فرابنفش (UV) باعث تاثیر بر پوست انسان می شوند.

امواج فرابنفش (UV) خود به 3 دسته UVA ،UVB و UVC تقسیم می شوند. اتمسفر، پرتو UV با طول موج کوتاه را در لایه خارجی جذب کرده و طی فرآیندی به اوزون تبدیل می کند. سپس پرتوهای UV با طول موج بیشتر توسط اوزون فیلتر می شوند. به این ترتیب، اشعه UVC به طور کامل جذب شده و به سطح زمین نمی رسد. از میان دو اشعه دیگر نیز UVA بیشتر از UVB به زمین وارد شده و با تابش بر سطح پوست تاثیراتی روی آن به جای می گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اشعه UVA

اشعه UVA

  • 20 برابر بیشتر از اشعه UVB است
  • از شیشه عبور می کند
  • کل روز و در تمامی روزهای سال اعم از آفتابی، ابری و .. وجود دارد
  • باعث تاثیرات بلند مدت روی پوست می شود
  • به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ می کند

بخشی از این اشعه که از اتمسفر عبور کرده و به زمین می رسد، می تواند به عمیق ترین لایه پوست نفوذ کرده و آنزیم های الاستاز و کلاژناز را فعال کند. به این ترتیب باعث تخریب الاستین و کلاژن پوست شده و تاثیراتی همچون لکه پوستی، پیری زودرس پوست، چین وچروک ایجاد میکند و انعطاف و لطافت پوست را از بین می برد. قدرت نفوذ بالای این اشعه به لایه های زیرین پوست، موجب آسیب های عمیق و در نهایت منجر به سرطان پوست میشود.

اشعه UVB

  • از شیشه عبور نمی کند
  • در تابستان و در ساعات میانی روز به ویژه بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر شدیدتر است
  • به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند
  • رنگ پوست را تیره می کند
  • موجب آفتاب سوختگی می شود

این اشعه طول موج کوتاه (280–315 nm) و قدرت زیادی دارد که بخش اعظم آن توسط لایه ازون جذب می شود. اما بخشی از این اشعه که از لایه جوی عبور میکند، به لایه اپیدرم پوست نفوذ کرده و در نهایت موجب ملانومای بدخیم و کارسینوما (دو نوع شایع از سرطان پوست) می شود.

همانطور که مشاهده شد مراقبت پوست فقط در تابستان اهمیت ندارد بلکه اشعه های مضر آفتاب همواره تهدیدی جدی برای پوست هستند و ممکن است به دنبال آسیب رساندن به DNA سلول های پوستی منتهی به سرطان پوست شوند. در واقع علت ابتلای بیش از ۹۰درصد از افراد به این سرطان، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید است.حال که متوجه شدیم اشعه های آفتاب موجب بروز انواع سرطان پوست می شوند، باید به این نکته اشاره شود که سرطان پوست دومین سرطان شایع در میان ایرانیان است.

مراقبت از پوست

همانطور که در بالا ذکر شد، اشعه ماورای بنفش بین ساعات 10 صبح الی 4 بعد از ظهر در بیشترین حد خود بوده و به همین دلیل مراقبت از پوست در برابر خطرات آن طی این ساعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از عینک آفتابی، کلاه، چتر و لباس آستین بلند در این ساعات حائز اهمیت بوده اما هیچ کدام به اندازه کرم ضد آفتاب، محافظ پوست نخواهد بود.

ویژگی های یک کرم ضد آفتاب خوب چیست؟

ویژگی های یک کرم ضد آفتاب خوب چیست؟

اصلی ترین دغدغه مردم برای خرید کرم ضدآفتاب، ویژگی های کلی یک ضدآفتاب خوب است. در واقع یک کرم ضد آفتاب خوب، ضدآفتابی است که مناسب با نوع پوست باشد. انتخاب یک ضد آفتاب مناسب از میان انواع بی شمار ضدآفتاب های موجود در بازار (مثل کرم ضد آفتاب های مخصوص پوست چرب، پوست خشک، مختلط، بی رنگ و… ) به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب

آیا تابحال به نوشته های روی ضدآفتاب دقت کرده اید؟ حروفی که به اختصار نوشته شده شناسنامه این کرم هاست.

در ذیل به توضیح این فاکتورها می پردازیم.

طیف گسترده یا Broad-spectrum

طیف گسترده به معنای قابلیت محافظت کرم ضدآفتاب از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB می باشد.

– بنابراین در زمان انتخاب کرم ضد آفتاب، به این نکته دقت کنید که فاکتور طیف گسترده یا Broad-spectrum را دارا باشد.

SPF (اس پی اف)

SPF مخفف Sun Protection Factor به معنی “فاکتور محافظت از نور خورشید” می باشد. روی ضدآفتابها عموما عباراتی همچون SPF30 , SPF45 , .. درج شده است اما آیا می دانید اس پی اف چیست؟

اس پی اف میزان حفاظت محصول از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش نوع B (اشعه UVB ) را نشان می دهد و هرچه این عدد بزرگتر باشد، ضد آفتاب مورد نظر حفاظت بیشتری در برابر پرتوهای خورشید دارد.

اس پی اف به زبان ساده تر…

فرض کنید پوست شما بدون استفاده از هیچ محافظی، پس از 10 دقیقه قرمز می شود. استفاده از ضد آفتاب اس پی اف 15، این زمان را 15 برابر میکند در واقع 150 دقیقه بدون آثار قرمز شدن پوست می توانید در معرض آفتاب قرار بگیرید. البته عوامل دیگری نیز بر تاثیر این میزان، دخیل بوده و این صرفا یک تعریف کلی است.

علاوه بر مدت زمان، هر اس پی اف تا حد مشخصی، در برابر اشعه UVB از پوست محافظت می کند. عدد 100 را بر SPF کرم ضد آفتاب که روی جعبه نوشته شده است، تقسيم کنيد. عدد حاصل را از عدد 100 کم کنيد. عدد باقيمانده نشان دهنده درصد حفاظت پوست به وسيله آن کرم ضد آفتاب است. برای مثال اس پی اف 15، 93% و اس پی اف 30 تا 97% محافظ پوست در برابر اثرات اشعه UVB می باشد.

– ضدآفتاب هایی را انتخاب کنید که حداقل دارای SPF 30 باشند.

تا اینجا دریافتیم که SPF میزان محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می دهد.

برای میزان محافظت پوست در برابر اشعه UVA فاکتور دیگری به نام PA تعریف می شود.

PA کرم ضد آفتاب

ممکن است این عبارت را روی ضدآفتاب خود دیده باشید. PA مخفف( Protection Grade of UVA )و به معنای درجه محافظت از پوست در برابر اشعه UVA است. PA فاکتوری مهم در انتخاب ضد آفتاب شماست. پیش از این گفتیم که اشعه UVA با نفوذ به لایه های زیرین پوست موجب پیری زودرس پوست، چین و چروک، تیرگی و سرطان پوست می شود.

انواع PA را با علامت پلاس (+) مشخص می کنند، برای مثال (PA++++,PA+++,PA++,PA+). هرچقدر تعداد پلاس ها بیشتر باشد، ضدآفتاب شما محافظ بهتری در برابر UVA خواهد بود.

– بهتر است ضدآفتاب هایی را انتخاب کنید که دارای استاندارد PA حداقل PLUS++ باشند.

پارابن کرم ضد آفتاب

پارابن ها مواد نگهدارنده مضر برای پوست هستند و با اینکه خواص آنتی باکتریال دارند، باعث حساسیت، سوزش و التهاب پوستی می شوند. به طور کلی بهتر است نوع نگهدارنده در تمام محصولاتی که استفاده می کنید، پارابن نباشد.

– از ضدآفتابی استفاده کنید که فاقد پارابن باشد.

این عوامل از مهم ترین نکات انتخاب ضدآفتاب مناسب پوست بود. در پست های بعدی همراه ما باشید تا موارد تخصصی تر در مورد کرم ضد آفتاب را بررسی کنیم.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات