پوست دهیدراته چیست و راه درمان با آبرسان پوست

مدت زمان مطالعه 0,3 دقیقه

پوست دهیدراته یکی از علائم کم شدن آب بدن و پوست است. چنانچه بدن انسان بیشتر از آب مصرفی خود، آب از دست بدهد دچار پوست دهیدراته می شود. دقت کنید که پوست خشک با پوست دهیدراته یکسان نیست و این دو با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله به درمان پوست دهیدراته و علائم آن می پردازیم.

پوست دهیدراته چیست و علت آن چیست؟

همانطور که گفتیم در اثر کمبود آب بدن، پوست دهیدارته می شود و باید با روش های مختلف آب لازم و کافی را به بدن رساند. عوامل مختلفی باعث از دست رفتن آب بدن و ایجاد پوست دهیدراته می شوند که از جمله می توان به تعریق زیاد، آفتاب سوختگی، عدم نوشیدن آب کافی، تب و اسهال یا استفراغ که سبب از بین رفتن مایعات بدن می شوند اشاره کرد.

ابتلا افراد به برخی از بیماری ها مانند فیبروز کیستیک، دیابت، افزایش دفع ادرار و تعریق زیاد در نتیجه نارسایی کلیه و تیروئید می تواند سبب بروز پوست دهیدراته و کم آبی بدن و پوست شود.

در برخی موارد استفاده داروهایی مثل داروهای فشار خون، داروهای ادرار آور، آنتی هیستامین ها، ملین ها و داروهای ضد اسید می تواند موجب برهم خوردن تعادل مایعات بدن و در نتیجه کم آبی بدن گردد.

سه دسته از افراد شامل کودکان ، نوزادان و افراد مسن بیشتر از سایرین در معرض خطر کم آبی بدن هستند که ممکن است سبب بروز پوست دهیدراته در آن ها شود. با افزایش سن احساس نیاز به آب در افراد کاهش پیدا می کند؛ بنابراین سالخوردگان به مقدار کافی آب و مایعات مورد نیاز را دریافت نخواهند کرد. همچنین نوزدان و کودکان نیز به دلیل اینکه بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به اسهال و استفراغ هستند، احتمال کم آبی بدن و دهیدراته شدن پوست در آن ها بیشتر است.

پوست دهیدراته با چه علائمی تشخیص داده می شود؟

پوست دهیدراته با چه علائمی تشخیص داده می شود؟

پوست دهیدراته با چه علائمی تشخیص داده می شود؟

علاوه بر خشکی پوست و احساس کم آب اندک در بدن علائم دیگری نیز نشان دهنده پوست دهیدراته است که این نشانه ها در نوزدان و کودکان با بزرگسالات متفاوت می باشد. در ادامه به طور خلاصه و جداگانه به بیان این علائم می پردازیم.

به طور کلی پوست دهیدراته با علائمی همچون پوسته پوسته شدن به همراه خارش، کاهش انعطاف پذیری پوست، کدر شدن پوست، ایجاد سرخی یا التهاب آن و ایجاد چین و چروک در سطح پوست نشان داده می شود.

زمانی که افراد بزرگسال دچار پوست دهیدراته می شوند ممکن است علائمی مانند تشنگی زیاد و کاهش بیش از حد ادرار و عرق، ادرار تیره همراه با بوی شدید، سبکی سر و سرگیجه و خستگی، خشک شدن لب ها و دهان و گودی چشم را تجربه کنند.

دهیدراته شدن پوست و کم آبی بدن در نوزادان و کودکان با نشانه هایی چون تب شدید، بدخلقی و بی قراری، خشکی زبان و دهان، خواب آلودگی غیر معمول همراه است. یکی از علامت های مهم کم آبی بدن نوزادان عدم وجود اشک در زمان گریه کردن آن ها است. همچنین علائم ادار تیره با بوی شدید و گودی چشم که از نشانه های کم آبی بدن در بزرگسالان است نیز در کودکان دیده می شود.

درمان پوست دهیدراته چگونه است؟

درمان پوست دهیدراته چگونه است

درمان پوست دهیدراته چگونه است

درمان دهیدراته شدن پوست به میزان شدت کم آبی بدن و پوست بستگی دارد و با تغییر سبک زندگی و نحوه تغذیه می توان آب مورد نیاز بدن را تامین کرد. یکی از راه های درمانی پوست دهیدراته نوشیدن مایعات دارای الکترولیت و آب زیاد است. همچنین پوست دهیدراته را می توان با به کارگیری روش هایی مثل استفاده از ماسک ها و کرم های دارای خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی و نوشیدن آب فراوان در روز درمان کرد. برای درمان کم آبی بدن و پوست در نوزدان و کودکان استفاده از محلول‌های آب رسان خوراکی بسیار مفید است.

روش های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته و کم آبی بدن

روش های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته و کم آبی بدن

روش های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته و کم آبی بدن

برای اینکه از بروز دهیدراته شدن پوست جلوگیری کنید باید در طول شبانه روز به مقدار مناسب آب بنوشید، از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید، در هوای گرم یا زمانی که بیمار هستید مقدار بیشتری آب و مایعات بنوشید، در زمان انجام فعالیت های ورزشی به میزان زیاد آب مصرف نمایید، مصرف مایعات کافئین دار و شیرین را در طول روز کاهش دهید، مصرف میوه ها و سبزیجات آب دار مانند هندوانه و کرفس را در سبد غذایی خود قرار دهید، در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید و در نهایت ورزش و نوشیدن مایعات حین فعالیت های بدنی را فراموش نکنید.

پوست دهیدراته با پوست خشک چه فرقی دارد؟

پوست دهیدراته با پوست خشک چه فرقی دارد

پوست دهیدراته با پوست خشک چه فرقی دارد

پوست خشک با پوست دهیدراته از لحاظ ظاهری شبیه هستند ولی تفاوت هایی دارند. پوست خشک به دلایلی مانند تغییرات فصلی، بیماری های درماتیت یا اگزما، افزایش سن، ویژگی های فردی و شستن زیاد دست و صورت ممکن است نتواند چربی طبیعی پوست را به اندازه نیاز تولید کند. اما همان طورکه در بحث علائم پوست دهیدراته و عوامل موثر در ایجاد آن گفته شد؛ پوست دهیدراته در اثر کم آب شدن بیش از حد بدن ایجاد می گردد. بنابراین می توان گفت بین پوست خشک و دهیدراته تفاوت وجود دارد که با بررسی توسط پزشک مشخص می شود.

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد

آیا دهیدراته شدن پوست نیاز به مراجعه به پزشک دارد

در برخی موارد کم آبی بدن و پوست ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود و فرد را دچار افت فشار خون و ایجاد اختلال در عملکرد درست اندام ها کند. چنانچه شخصی از کم آبی شدید بدن رنج ببرد ممکن است این موضوع بر اندام های دیگر بدن مانند مغز، کلیه ها ، قلب و سیستم ایمنی تاثیر بدی بگذارد. همچنین وجود علائمی چون غش کردن، تنفس سریع، گیجی، تپش قلب و کمبود ادرار در افراد دارای علائم خفیف پوست دهیدراته نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

چنانچه کم آبی بدن در سطح بسیار شدید باشد باید برای درمان های جدی تر به پزشک مراجعه کرد که ممکن است دستور تزریق وریدی مایعات به بیمار داده شود. همچنین ما در مقاله ای به صورت کامل به نقش نوشیدن آب در زیبایی و سلامت پوست و مو پرداخته ایم و شما می توانید با مراجعه به قسمت مجله سینره آن را مطالعه فرمایید.

جمع بندی

بدن انسان برای اینکه بتواند عملکرد ‌های اساسی فیزیولوژیک خود را به خوبی انجام دهد باید آب کافی در اختیار داشته باشد. در صورتی که بدن دچار کم آبی شود با علائمی همراه است که باید نسبت به درمان کم آبی روش های کاربردی را انتخاب کرد. یکی از درمان های قوی برای پوست دهیدراته استفاده از آبرسان پوست است که می تواند کم آبی پوست را تا حد زیادی رفع کند.

یک دیدگاه

  1. faeze 2 بهمن 1402 در 12:53 ق.ظ - پاسخ

    چه مطلب خوبی

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات