فواید کرم ضد آفتاب و تاثیر آن بر پوست! هر آنچه که باید درباره کرم ضد آفتاب بدانید

مدت زمان مطالعه 8,2 دقیقه

کرم ضد آفتاب محصولات موضعی هستند که بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می کنند و بنابراین به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک می کنند. آن ها به عنوان یک سپر در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل می کنند و باید هر زمان که پوست شما در معرض آفتاب قرار می گیرد، صرف نظر از فصلی که در ان هستید، از کرم ضد افتاب استفاده کنید.

به گفته مرکز کنترل بیماری های (CDC) امریکا، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است، با این وجود قابل پیشگیری ترین آن ها هم به شمار می رود زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی در رشد آن است. بهترین راه دفاع در برابر سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست است.

در ادامه همه آنچه باید درباره فواید کرم ضد آفتاب بدانید، آمده است؛ پس با ما همراه باشید.

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم های ضد آفتاب در اصل یک مانع است که از پوست در برابر جذب اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که می تواند بر پوست تأثیر بگذارد. اشعه UVA که باعث پیر شدن پوست می شود و اشعه UVB که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می شود.

کرم ضد آفتاب یک داروی بدون نسخه محسوب می شود و تنها در صورتی می تواند «کرم ضد آفتاب طیف وسیع» تلقی شود که پوست را در مقابل هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

علاوه بر این، روی برچسب تیوب ها یا شیشه های ضدآفتاب، عددی به نام فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) دیده می شود. SPF ، درجه ای است که نشان می دهد کرم ضد آفتاب تا چه میزان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. به عنوان مثال، طبق آکادمی پوست آمریکا، یک کرم ضد آفتاب با درجه SPF 30 ، 97 درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود می کند. هرچه این عدد در ضد آفتاب بیشتر باشد، در مسدود کردن اشعه UVB بهتر عمل می کند.

نکته مهم این است که هیچ کرم ضد آفتابی 100 درصد اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کند. هم چنین، هر چقدر هم میزان SPF زیاد باشد، همه کرم های ضد آفتاب برای مدت زمان یکسان از پوست محافظت می کنند. به عنوان مثال، یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر 80، از نظر دوام، فرقی با یک کرم ضد آفتاب با SPF برابر15 ندارد. همه کرم های ضد آفتاب باید حداقل هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدداً استفاده شوند.

ضد آفتاب یک انتخاب یا یک ضرورت؟

کرم ضد آفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. وقتی از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده می کنید، می توانید:

  • از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.
  • از تیره شدن پوست ممانعت کنید.
  • علائم پیری را کاهش دهید.
  • خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.

از چه نوع کرم ضد آفتابی باید استفاده کنیم؟

از چه نوع کرم ضد آفتابی باید استفاده کنیم؟

از چه نوع کرم ضد آفتابی باید استفاده کنیم؟

انواع مختلفی از کرم های ضد آفتاب موجود است:

  1. کرم های ضد آفتاب شیمیایی: مانند اسفنج عمل کرده و اشعه های خورشید را جذب می کنند. معمولاً این کرم های ضد آفتاب روی پوست ردی باقی نمی گذارند.
  2. کرم های ضد آفتاب فیزیکی: مانند یک سپر عمل می کنند. آن ها اشعه خورشید را منعکس می کنند و برای پوست های حساس بهتر هستند.
  3. ضد آفتاب های طیف گسترده: کلمات طیف گسترده به این معنی است که کرم ضد آفتاب می تواند از پوست شما در برابر هر دو نوع اشعه مضر UV محافظت کند.
  4. ضد آفتاب با SPF 30: آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند اگر ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر داشته باشد تا 97 درصد اشعه های خورشید را مسدود می کند اما هیچ کرم ضد آفتابی وجود ندارد که 100 درصد اشعه های خورشید را مسدود کند.
  5. ضد آفتاب مقاوم در برابر آب: هنگام خرید ضدآفتاب، به دنبال کلمات «مقاوم در برابر آب» باشید. این ویژگی نشانه این است که قبل از نیاز به استفاده مجدد از ضد آفتاب، کرم ضد آفتاب برای مدت بیشتری روی پوست مرطوب یا عرق کرده باقی می ماند. با ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب، 40 تا 80 دقیقه می توانید با خیال راحت در محیط های مرطوب تردد کنید. همه کرم های ضد آفتاب در برابر آب مقاوم نیستند.

از کدام فرمولاسیون ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟

از کدام فرمولاسیون ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟

از کدام فرمولاسیون ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟

فرمولاسیون های مختلفی از کرم های ضد آفتاب وجود دارد. ضد آفتاب هایی که به صورت ژل هستند، برای افرادی که می خواهند محصول استفاده شده سریع خشک شود، عالی هستند. ضد آفتاب دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای پوست های حساس بهتر است. ضد آفتاب های کرمی برای پوست های خشک و برای پوست صورت بهترین هستند. البته همیشه بهتر است با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید تا بدانید کدام ضد آفتاب برای پوست شما مناسب است.

چه افرادی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

چه افرادی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

چه افرادی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم، باید بگوییم همه! مردان، زنان و کودکان بالای شش ماه باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. این در مورد افرادی که به راحتی دچار آفتاب سوختگی می شوند و کسانی که پوست آن ها دیرتر آفتاب سوخته می شود هم صدق می کند. این نکته را به خاطر بسپارید که چه دچار آفتاب سوختگی شوید و چه دچار آن نشوید، اشعه های مضر آفتاب به پوست شما آسیب وارد می کنند.

البته کودکان زیر شش ماه استثنا هستند چون پوست آن ها حساس است و بنابراین بهتر است با استفاده از سایه بان و لباس های مناسب از پوست آن ها در مقابل اشعه های نور خورشید محافظت شود.

فواید ضد آفتاب برای پوست چیست؟

فواید ضد آفتاب برای پوست

فواید ضد آفتاب برای پوست

اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی دلایل مهم در مورد اینکه چرا باید در طول سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم:

از اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند.

همان طور که می دانید، لایه ازن در حال تخریب مداوم است و به همین دلیل ما را در معرض خطر بیشتر اشعه های مضر خورشید قرار داریم. در حالی که شما برای دوز روزانه ویتامین D خود به خورشید نیاز دارید، ولی نباید سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید! استفاده از کرم ضد آفتاب در واقع مانع از نفوذ اشعه های مضر به پوست و ایجاد اختلالات پوستی می شود.

از پیری زودرس جلوگیری می کند.

همه ما دوست داریم پوستی جوان، درخشان و سالم داشته باشیم و این یکی از قانع کننده ترین دلایل برای استفاده از ضد آفتاب است. ضد آفتاب پوست شما را از بروز علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد که افراد زیر 55 سال که از کرم های ضد آفتاب استفاده می کردند، 24 درصد کمتر از کسانی که از کرم های ضد آفتاب استفاده نمی کردند یا گاه و بی گاه از کرم های ضد آفتاب استفاده می کردند، دچار علائم پیری می شدند.

خطر سرطان پوست را کاهش می دهد.

در حالی که اغلب ما استفاده از ضد آفتاب را عمدتاً به دلایل زیبایی شروع می کنیم، پیشگیری این کرم ها از ابتلا به سرطان پوست یکی از مهم ترین دلایل استفاده از ان است. استفاده روزانه از ضد افتاب شما را از خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان پوست، به ویژه ملانوم، محافظت می کند. ملانوم بدترین نوع سرطان پوست است که می تواند به ویژه برای زنان، تهدید جدی محسوب شود.

لک های صورت را کاهش می دهد.

کرم ضد آفتاب را به طور روزانه روی صورت خود بمالید تا از بروز لک های تیره و نمایان شدن مویرگ های قرمز پیشگیری کنید. هم چنین استفاده از این کرم ها برای جلوگیری از بروز آکنه و سایر آسیب های ناشی از اشعه خورشید ضروری است.

از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

آفتاب سوختگی پوست شما را ضعیف می کند و آن را در معرض تغییر رنگ قرار می دهد. پوسته پوسته شدن، تورم، قرمزی، کهیر و خارش پوست از تأثیرات اشعه های UVB است. تاول های پوستی ناشی از نور خورشید می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

یک کرم آرایشی محسوب می شود.

مدت هاست که با آمدن ضد آفتاب های کرم پودری یا رنگی، دیگر کرم ضد آفتاب تنها یک ابزار محافظتی نیست، بلکه می توانید کرم ضد آفتابی را تهیه کنید که علاوه بر اینکه پوست شما را در مقابل آسیب های نور خورشید، محافظت می کند، به عنوان فونداسیون آرایش روزانه شما هم به کار رود.

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

قبل از بیرون آمدن از منزل، به طور سخاوتمندانه ای از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 15 دقیقه پیش از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست شما فرصت کافی برای جذب آن داشته باشد، در غیر این صورت کرم استفاده شده نمی تواند از پوست شما محافظت کند.

به اندازه ای از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که تمام پوست در معرض دید را بپوشاند. برای پوشاندن سر و گردن حدود یک قاشق چای خوری کرم ضد آفتاب لازم است.

برای محافظت بیشتر، هر سه ساعت یک بار یا بلافاصله پس از شنا یا عرق کردن، کرم ضد آفتاب را مجدداً استفاده کنید.

حتی در روزهای ابری و در زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در هوای ابری و روزهای سرد زمستانی هم به اندازه روزهای گرم تابستان نیاز به استفاده از کرم های ضد آفتاب دارید.

پس از شنا، تعریق زیاد یا خشک کردن پوست با حوله، مجدداً طبق دستورالعمل ضد آفتاب استفاده کنید.

ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کند؟

ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کند؟

ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کند؟

اشعه ماوراء بنفش که در معرض آن قرار داریم از فوتون های UVB و UVA تشکیل شده است. طول موج کوتاه تر اشعه UVB به عمق پوست نفوذ نمی کند، بلکه آسیب قابل توجهی به DNA می رسانند و عامل اصلی آفتاب سوختگی و سرطان پوست هستند.

طول موج بالاتر اشعه UVA به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند و در آنجا رادیکال های آزاد تولید می کند. قرار گرفتن در معرض UVA با پیری زودرس پوست و مشکلات ایمنی مرتبط می شود.

کرم ضد آفتاب مانند یک جلیقه ضد گلوله بسیار نازک عمل می کند و فوتون های UV را قبل از اینکه به پوست برسد و به آن آسیب برساند، متوقف می کند.

برای محافظت بیشتر از پوست در برابر نور خورشید، یک کرم ضد آفتاب باید دارای مقادیر کافی از این عوامل محافظ باشد.

اصطلاح SPF که روی برچسب کرم های ضد آفتاب ظاهر می شود مخفف Sun Protection Factor است، اما در واقع یک عامل محافظت کننده در برابر آفتاب سوختگی است. محصولات با SPF بالاتر باعث می شوند تعداد کمتری از فوتون هایی که آفتاب سوختگی را ایجاد می کنند به پوست آسیب برسانند. به زبان ساده، می توانید یک کرم ضد آفتاب با SPF 10 را مشاهده کنید که اجازه می دهد 10 عدد از هر 100 فوتون به پوست برسد و یک محصول با SPF 20 اجازه می دهد که از هر 100 فوتون فقط 5 عدد به پوست برسد. از آنجا که آفتاب سوختگی در درجه اول به دلیل تابش اشعه UVB است، ممکن است یک ضد آفتاب SPF بالایی داشته باشد ولی اجازه دهد درصد قابل توجهی از فوتون های UVA به پوست برسد. برای حفاظت وسیع از پوست، کرم های ضد آفتاب باید قادر باشند بخش قابل توجهی از فوتون های UVA را مسدود کنند؛ این امر مستلزم این است که محصولات حاوی سطوح قابل توجهی از اکسید روی، آووبنزون ​​یا دی اکسید تیتانیوم باشند.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای گرم و آفتابی برای بسیاری از مردم به یک عادت مثبت تبدیل شده است چراکه هیچکس دوست ندارد بعد از یک روز خوب و شاد در بیرون از خانه، آفتاب سوخته به خانه باز گردد؛ ولی بسیاری از مردم فکر می کنند در پاییز و زمستان استفاده از کرم ضد آفتاب لازم نیست، در ادامه چند دلیل می آوریم تا شما هم از این به بعد در تمام فصول سال ازکرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برف و یخ منعکس کننده نور خورشید و تشدید کننده اشعه های UVA/UVB است: انعکاس نور خورشید در روزهای برفی، شدت آسیب رسانی اشعه های مضر آن را چندین برابر می کند و در نتیجه خطر آسیب دیدن پوست شما را افزایش می دهد.

وزش باد، رطوبت پوست را کاهش می دهد: احتمالاً متوجه شده اید که وقتی هوا سرد است پوست شما خشک تر و حساس تر می شود. در طول زمستان، اغلب سرعت باد افزایش می یابد، بنابراین رطوبت پوست شما از بین می رود. خشکی پوست، چین و چروک و خطوط نازک در سطح پوست را آشکار می کند و احتمال ترک خوردگی یا پارگی آن را افزایش می دهد و شما را در معرض خطر عفونت های پوستی قرار می دهد. استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان می تواند به بازگرداندن بخشی از رطوبت از دست رفته پوست شما کمک کند.

لایه ازن در زمستان نازک ترین است: لایه ازن در ماه های سرد زمستان نازک تر است. این بدان معناست که گرچه خورشید آنقدرها داغ نیست، اما تابش اشعه ماوراء بنفش شدیدتر از همیشه است.

نورهای مصنوعی داخل خانه هم به پوست آسیب می رسانند: مطالعات جدید نشان می دهد که نور رایانه، تلویزیون، صفحه نمایش تلفن های همراه و حتی لامپ ها و دیگر انواع روشنایی داخلی ممکن است بر آسیب پوستی بیفزاید. استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج نوری محافظت می کند.

قبل از انقضای کرم ضد آفتاب خود از آن استفاده کنید. حتی اگر این تنها دلیل شما برای استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان باشد، مطمئناً سودمند است. بیشتر کرم های ضد آفتاب پس از 12 ماه شروع به کاهش اثر می کنند، بنابراین اگر می خواهید از باقیمانده کرم ضد آفتاب خود در تابستان آینده استفاده کنید، سود چندانی نخواهید برد بنابراین بهتر است در طول زمستان هم از ضد آفتاب استفاده کنید و از داشتن یک پوست زیبا و درخشان لذت ببرید.

سخن پایانی

بگذارید پاراگراف آخر این نوشته را با این جمله آغاز کنیم: « ضد آفتاب، کرمی برای تمام فصول». شاید هنوز هم کسانی باشند که ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب را باور نداشته باشند ولی با کمی مطالعه می توان به تأثیر شگفت انگیز این کرم در زیبایی و شادابی پوست پی برد. از منظر زیبایی، ضد آفتاب یک معجزه گر است زیرا از بروز لکه های پوستی و چین و چروک پیشگیری می کند و از نظر درمانی، ضد آفتاب یک داروی شفابخش است که می تواند ما را در برابر یکی از کشنده ترین انواع سرطان محافظت کند. بنابراین به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از خروج از منزل، به سراغ کرم ضد آفتاب خود بروید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات