خارش واژن

مدت زمان مطالعه 0,9 دقیقه

خارش واژن به صورت ناگهانی بروز داده می‌شود و در ابتدا شاید بی‌اهمیت جلوه کند؛ اما پتانسیل آن را دارد که به یک بیماری مزمن تبدیل شود، بیایید اول نگاهی به دلایل آن بندازیم و بعد به سراغ درمان خانگی خارش واژن برویم.

دلایل ایجاد خارش واژن

عفونت‌های قارچی

عفونت‌‌های قارچی متداول‌ترین دلیل خارش‌ شدید اندام خصوصی بانوان است. در این صورت افراد، علاوه بر خارش، ترشحات غلیظ و سفیدرنگی را هم مشاهده خواهند کرد.

واژینوز باکتریال

زمانی که نوع خاصی از باکتری‌ها بیش از حد، در واژن تکثیرشوند، فرد خارش شدید را در این ناحیه تجربه خواهد کرد. این بیماری اغلب با بوی ماهی، سوزش هنگام ادرار و ترشحات خاکستری، سفید یا سبز رنگ همراه است.

قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا

حساسیت به پدهای بهداشتی و ژل‌های شستشو، دلیل دیگری برای ایجاد این عارضه است.

سایر بیماری‌های پوستی

اگزما و سایر بیماری‌های مرتبط با خشکی پوست می‌تواند منجر به این عارضه شود و حتی روی پوست اطراف این ناحیه نیز تأثیر بگذارد.

بیماری‌های مقاربتی

گاهی اولین نشانه بیماری‌های مقاربتی، خارش واژن است اما همه بیماری‌های مقاربتی لزوما با خارش این ناحیه همراه نیستند.

عفونت دستگاه ادراری

تکرر ادرار اگر همراه با خارش، باشد می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد. سوزش در هنگام ادرار، درد لگن و ادرار بدرنگ و بدبو هم علایم دیگر عفونت ادرار هستند.

درمان‌های زیبایی، وکس، سولاریوم

وکس کردن ناحیه خصوصی، سولاریوم و فعالیت‌های زیبایی که امروزه باب شده‌اند، عامل شایعی در ایجاد ناراحتی‌های این ناحیه از بدن هستند. درمان‌های زیبایی و سولاریوم را فراموش کنید و در هنگام وکس کردن، مراقب اصول بهداشتی باشید.

زگیل و شپش تناسلی

زگیل تناسلی، نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. شپش ناحیه تناسلی هم  نوعی از شپش است که روی موهای نواحی تناسلی زندگی می‌کند. هر دوی این موارد باعث ایجاد خارش در ناحیه تناسلی زنانه می‌شود.

آتروفی واژینال، لیکن اسکلروزیس و سرطان

لیکن اسکلروزیس ، اختلال التهابی پوست اندام تناسلی است، آتروفی واژن وضعیتی است که در آن پوشش واژن خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود و سرطان واژن نوعی از سرطان است که این ناحیه از بدن زنان را درگیر می‌کند. هر سه این عارضه‌ها با خارش واژن همراهند.

درمان خانگی خارش واژن

پس از مشخص شدن دلیل ایجاد این عارضه و مشورت با پزشک، اگر نیاز به درمان دارویی نباید، می‌توان از درمان خانگی خارش واژن استفاده کرد.

جوش‌شیرین

درمان با جوش شیرین

جوش شیرین به صورت طبیعی عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد و می‌تواند بیماری‌هایی نظیر خارش پوست را بهبود بخشد. چهار قاشق جوش شیرین را در آب ریخته و با آن حمام کنند. این کار باعث از بین رفتن اگزما در نواحی مختلف پوست نیز می‌شود.

ماست یونانی

خاصیت درمانی ماست

این ماست یک خوراکی پروبیوتیک است و باعث رشد باکتری‌های مفید در معده، روده و واژن می‌شود و از در زمره درمان خانگی خارش واژن قرار می‌گیرد.

لباس زیر نخی

استفاده مداوم از لباس‌های دارای الیاف مصنوعی باعث می‌شود قارچ‌ها بستر مناسبی برای رشد داشته باشند.

سرکه سیب

خواص درمانی سرکه سیب

سرکه سیب، یک درمان خانگی خارش واژن در دسترس و ساده برای توقف خارش در تمامی نقاط بدن به شمار می‌رود.

مکمل‌های پروبیوتیک

مکمل پروبیوتیک

باکتری‌های خوب با خوردن مکمل‌های پروبیوتیک در بدن تکثیر می‌شوند. کپسول‌ها و تونیک‌های بدون نسخه‌ پروبیوتیک که در تمام داروخانه‌های پیدا می‌شود.

غذاهای حاوی پروبیوتیک

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک هم اثری مانند مکمل‌ها دارد. به جز ماست‌، نوشیدنی کامبوچا، انواع کیمچی، ترشی کلم و خمیر سویا سرشار از باکتری‌های مفید هستند.

روغن نارگیل

اثر درمانی روغن نارگیل

روغن نارگیل عفونت‌های مخمری را از بین می‌برد.

کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه

اگر عفونت‌های قارچی بیش از حد شما را آزار می‌دهد. می‌توانید از کرم‌های ضدقارچ بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.

کرم کورتیزون

در برخی از موارد، خارش ناحیه تناسلی، هیچ ربطی به عفونت‌های قارچی ندارد و ممکن است به خاطر اصلاح موهای زائد این ناحیه از بدن یا آلرژی باشد. در این صورت کرم کورتیزون به شما کمک می‌کند.

نشانه‌هایی که باید پزشک مراجعه کرد

  • درد یا سوزش هنگام ادرار یا برقراری رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و تورم ناحیه تناسلی
  • مشاهده تاول یا لک‌های عجیب روی اندام خصوصی
  • ایجاد ترشحات کف آلود یا پنیری شکل به رنگ سبز، زرد یا خاکستری
  • داشتن بوی بد

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده نکردن از شوینده‌های معطر برای شستشوی بدن و لباس زیر
  • پدها و تامپون‌هایی که از پودر تالک ساخته شدند، استفاده نکنید
  • استفاده از ژل بهداشتی بانوان

خارش واژن و بارداری

با توجه به حساسیت دوران بارداری، نباید درمانی را بدون مشورت پزشک امتحان کرد. همچنین در این دوره استفاده از انواع کرم‌ها و شیاف‌های ضدقارچ نیز توصیه نمی‌شود. چرا که با خطر سقط جنین همراه است. بنابراین زنان باردار با استفاده از جوش‌شیرین و کمپرس آب یخ، می‌توانند این درد را تسکین دهند. از سوی دیگر روش جالبی به نام ماست و عسل وجود دارد که مادرها می‌توانند آن را امتحان کنند

از آنجایی که درمان این مشکل در دوران بارداری سخت است، توصیه می‌شود، به فکر پیشگیری باشید. سعی کنید pH اندام خصوصی خود را با خوردن ماست‌های پروبیوتیک کنترل کنید. از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ با الیاف مصنوعی به شدت خودداری کنید. لباس‌های مرطوب را به سرعت تعویض کنید. از محصولاتی که حاوی رایحه، مواد محرک و شیمیایی هستند استفاده نکنید. از انجام دوش واژینال خودداری کنید که pH طبیعی بدن‌تان را به هم می‌ریزد و البته پس از دستشویی از جلو به عقب خود را تمیز کنید. در آخر سعی کنید با یوگای مختص دوران بارداری، سطح استرس خود را کاهش دهید. چرا که استرس سبب کندتر شدن روند درمان هر نوع عفونتی می‌شود.

خارش واژن و  قاعدگی

اولین اقدام مؤثر برای پیشگیری و درمان خارش واژن در دوران قاعدگی استفاده از پدهای بهداشتی سازگار با پوست شماست. یادتان باشد آن‌ها مرتب باید تعویض شوند. همچنین از مصرف محصولات معطر مانند دستمال مرطوب و پاک‌کننده معطر خودداری کنید. همچنین ژل‌های بهداشتی هم در دوران قاعدگی، شما را از هرگونه آلودگی دور می‌کنند. بنابراین سعی کنید در این بازه زمانی هم از آن‌ها استفاده کنید تا در امان بمانید.

سخن پایانی

انواع درمان خانگی خارش واژن و همچنین روش‌های تخصصی زیادی وجود دارد. بدن شما ممکن است به بعضی از این درمان‌ها پاسخ مثبت بدهد. اما قبل از به وجود آمدن این مشکل راه‌های پیشگیرانه را امتحان کنید. از شوینده‌های بهداشتی مناسب استفاده کنید، لباس‌های غیرنخی را به صورت مداوم نپوشید، نظافت شخصی را رعایت کنید و اگر باز هم به این بیماری مبتلا شدید، بدانید که گاهی ابتلا به عفونت‌های قارچی اجتناب ناپذیر است. از مراجعه به پزشک در این مواقع خجالت نکشید چرا که یکی از وظایف متخصصان زنان و زایمان رسیدگی به این مشکل رایج و همه‌گیر است. شما اولین نفری نیستید که به آن مبتلا می‌شوید، پس درست و به موقع اقدام کنید.

2 دیدگاه

  1. لیلا 14 فروردین 1402 در 6:54 ق.ظ - پاسخ

    شستن با پتادتین ضرری ندارد

    • پشتیبانی سایت 14 فروردین 1402 در 1:49 ب.ظ - پاسخ

      شستن با بتادین ضرر داره مگر اینکه بتادین مخصوص از داروخانه خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات