رفع سریع خارش واژن

مدت زمان مطالعه 1,8 دقیقه

خارش واژن به صورت ناگهانی بروز داده می‌شود و در ابتدا شاید بی‌ اهمیت جلوه کند؛ اما پتانسیل آن را دارد که به یک بیماری مزمن تبدیل شود؛ اما علت آن چیست و چه درمان‌هایی برایش وجود دارد؟

بیایید اول نگاهی به دلایل آن بیندازیم و بعد به سراغ درمان خانگی خارش واژن برویم. (چنانچه تمایل به تهیه ژل بهداشتی بانوان سینره دارید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید)

دلایل ایجاد خارش واژن

دلایل زیادی برای بروز خارش واژن وجود دارد؛ اما چه چیزی می‌تواند بدتر از بروز خارش واژن باشد؟ اینکه نتوانید دلیل مربوط به آن را پیدا کنید. گاهی اوقات این خارش‌های به ظاهر ساده، علامت بروز یک مشکل جدی هستند و بهتر است جهت اطمینان در اسرع وقت به یک ماما یا متخصص زنان مراجعه کنید تا مشکل را سریع‌تر حل کنید.

دلایل ایجاد خارش واژن

در ادامه علت‌های خارش واژن را بررسی می‌کنیم.

1. عفونت‌های قارچی

عفونت‌‌های قارچی متداول‌ترین دلیل خارش‌ شدید اندام خصوصی بانوان است. در این صورت افراد، علاوه بر خارش، ترشحات غلیظ و سفیدرنگی را هم مشاهده خواهند کرد.

2. واژینوز باکتریال

زمانی که نوع خاصی از باکتری‌ها بیش از حد، در واژن تکثیرشوند، فرد خارش شدید را در این ناحیه تجربه خواهد کرد. این بیماری اغلب با بوی ماهی، سوزش هنگام ادرار و ترشحات خاکستری، سفید یا سبز رنگ همراه است.

3. قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا

حساسیت به پدهای بهداشتی و ژل‌های شستشو، دلیل دیگری برای ایجاد این عارضه است.

4. سایر بیماری‌های پوستی

اگزما و سایر بیماری‌های مرتبط با خشکی پوست می‌تواند منجر به این عارضه شود و حتی روی پوست اطراف این ناحیه نیز تأثیر بگذارد.

5. بیماری‌های مقاربتی

گاهی اولین نشانه بیماری‌های مقاربتی، خارش واژن است اما همه بیماری‌های مقاربتی لزوما با خارش این ناحیه همراه نیستند.

6. عفونت دستگاه ادراری

تکرر ادرار اگر همراه با خارش، باشد می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد. سوزش در هنگام ادرار، درد لگن و ادرار بدرنگ و بدبو هم علایم دیگر عفونت ادرار هستند.

7. درمان‌های زیبایی، وکس، سولاریوم

وکس کردن ناحیه خصوصی، سولاریوم و فعالیت‌های زیبایی که امروزه باب شده‌اند، عامل شایعی در ایجاد ناراحتی‌های این ناحیه از بدن هستند. درمان‌های زیبایی و سولاریوم را فراموش کنید و در هنگام وکس کردن، مراقب اصول بهداشتی باشید.

8. زگیل و شپش تناسلی

زگیل تناسلی، نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. شپش ناحیه تناسلی هم  نوعی از شپش است که روی موهای نواحی تناسلی زندگی می‌کند. هر دوی این موارد باعث ایجاد خارش در ناحیه تناسلی زنانه می‌شود.

9. آتروفی واژینال، لیکن اسکلروزیس و سرطان

لیکن اسکلروزیس ، اختلال التهابی پوست اندام تناسلی است، آتروفی واژن وضعیتی است که در آن پوشش واژن خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود و سرطان واژن نوعی از سرطان است که این ناحیه از بدن زنان را درگیر می‌کند. هر سه این عارضه‌ها با خارش واژن همراهند.

10. یائسگی یا دوران پسا قاعدگی

از آنجایی که در دوره یائسگی، استروژن موجود در بدن زنان به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند، خارش واژن یکی از عوارض شایع این دوران است.

دلیل این امر این است که استروژن کمتر برابر با بافت‌های نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌ پذیرتر واژن است. در نتیجه خشکی واژن، سوزش و خارش را با خود به همراه خواهد داشت. حتی ممکن است رابطه جنسی دردناک‌تر و یا خونریزی بعد از رابطه را تجربه کنید.

11. استرس و فشار

زمانی که شما استرس و فشار زیادی را متحمل می‌شوید، هورمون کورتیزول در بدنتان افزایش می‌یابد. طبق تحقیقات، افزایش هورمون کورتیزول، رابطه نزدیکی با افزایش خطر عفونت واژن دارد.

پیش‌تر به این مورد اشاره کردیم که در صورت ابتلا به انواع عفونت از جمله عفونت‌های قارچی شما خارش واژن را تجربه خواهید کرد.

علت خارش واژن در شب

یکی از شایع‌ترین اتفاقی که خانم‌ها تجربه می‌کنند، خارش واژن در شب است. شب هنگام، افزایش جریان خون در واژن را تجربه می‌کنیم. یکی از دلایل خارش واژن در شب این است که به علت افزایش خون‌رسانی به این نقاط، تحریک و خارش بیشتر را نیز به دنبال خواهد داشت. تعریق و اصطکاک به وجود آمده از لباس‌ زیرهایی که جنس نخی ندارند، از دیگر علل بروز خارش واژن در شب هستند.

یکی از ساده‌ ترین راه‌هایی که می‌تواند به رفع خارش واژن در شب کمک کند، این است که از لباس زیرهای نخی استفاده کنید. این روش هم جزو درمان خانگی خارش واژن بوده که تاثیر بسیاری دارد.

علت خارش واژن بدون ترشح

علت خارش واژن بدون ترشح

پزشکان دلایل بسیاری را برای علت خارش واژن بدون ترشح ذکر کرده‌ اند؛ اما دلایل زیر بسیار بیشتر از دیگر موارد باعث بروز آن هستند.

  • دوران پساقاعدگی یا تغییرات هورمونی
  • استرس و اضطراب
  • واکنش‌ نشان دادن بدن به برخی داروها نظیر آنتی بیوتیک‌ها و استروئیدها
  • واکنش‌های حساسیت‌زا به لاتکس، کاندوم یا دیگر موارد
  • لباس‌ زیرهای تنگ که جنس پلاستیکی دارند
  • تحریک ناشی از صابون یا شوینده‌ های غلیظ یا محصولات معطر مانند نوار بهداشتی یا دستمال توالت‌ها

علت خارش واژن همراه با ترشح

این امر کمی موضوع را پیچیده می‌کند. اگر خارش واژن همراه با ترشحات سفید را تجربه می‌کنید، نیاز است که سریعا با یک ماما یا متخصص زنان ملاقات داشته باشید. جدولی زیر، تمام علل خارش واژن و راه‌های درمان خانگی خارش واژن را به طور مفصل در خود جای داده است.

توجه داشته باشید که این جدول جامع نیست. برای بررسی دقیق مشکل و رفع آن باید به پزشک مراجعه کنید. این درمان‌ها در دسته درمان‌های سریع واژن قرار می‌گیرند، اما اگر می‌خواهید مشکلتان به صورت ریشه‌ ای حل شود باید دوره درمان را کامل کنید.

علت خارش واژن علائم همراه با خارش واژن درمان خارش واژن
عفونت قارچی ترشحات سفید رنگ، خارش، سوزش دارو یا انواع کرم‌های ضد قارچ
واژینوز باکتریال ترشحات زرد یا خاکستری، سوزش، خارش آنتی بیوتیک
قرارگرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا خارش، ورم در موضع، قرمزی دوری از عوامل آلرژی‌زا، کرم‌های موضعی
بیماری‌های پوستی خارش، تورم، قرمزی موضعی
بیماری‌های مقاربتی خارش، سوزش واژن، ترشح غیر معمول آنتی بیوتیک‌ها
سرطان خارش، خونریزی، درد درمان با توجه به صلاح‌دید پزشک و نوع و مرحله سرطان متفاوت است.
بارداری خارش، افزایش ترشح درمان بستگی به علت و صلاح‌دید پزشک دارد.
بهداشت ضعیف خارش، بوی نامطبوع اقدامات بهداشتی مناسب اعم از اصلاح
پساقاعدگی خارش، درد و خونریزی در حین رابطه جنسی، خشکی مرطوب‌کننده واژن و هورمون‌ تراپی

درمان برای خارش واژن

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، درمان‌های مختلفی برای هر یک از دلایل خارش واژن وجود دارد. اینکه درمان چگونه و بر چه اساسی باشد را فاکتورهای مختلفی تعیین می‌کند.

در صورت مراجعه به پزشک پس از تشخیص مشکل به‌صورت دقیق، درمان‌های خانگی یا دارویی برای شما تجویز خواهد شد که باید به‌صورت مرتب و دقیق تمامی نکات گفته‌شده توسط پزشک را دنبال کنید تا سریع به نتیجه برسید.

برخی داروها باید توسط متخصص برای شما تجویز شوند؛ برای مثال مرطوب‌ کننده واژن، یک مرطوب‌ کننده معمولی نیست. حتی ممکن است پس از استفاده از مرطوب‌ کننده‌ های معمولی بدن دچار حساسیت شوید.

اگر جزو افرادی هستید که با روش های این چنینی دچار حساسیت می‌شوید، بهتر است از درمان خانگی واژن استفاده نکنید.

درمان‌های خانگی برای خارش واژن

درمان‌ سریع خارش واژن ممکن است در کوتاه‌ مدت کارساز باشد و باعث از بین رفتن باکتری‌ها یا علل عفونت شود؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه مشکل را باید از ریشه حل کنید.

به همین منظور بهتر است سبک زندگی خود را اصلاح کرده و پیش از هر چیز، به متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید تا مشکل ریشه‌ یابی شود. در ادامه به بررسی روش‌های درمان سوزش واژن در خانه می‌پردازیم.

برگ ریحان

برگ ریحان خواص ضد میکروبی فوق‌العاده‌ای دارد و برای درمان خانگی خارش واژن گزینه بسیار خوبی است. اگر علت خارش واژن مربوط به حضور میکروب، قارچ یا باکتری‌های مضر در واژن باشد، نوشیدن دمنوشی که در ادامه طرز تهیه آن را می‌گوییم، نجات‌ دهنده شما خواهد بود.

نوشیدن دمنوش برگ ریحان برای درمان خارش واژن

برای تهیه این دمنوش مقداری برگ ریحان را با 2 فنجان آب جوش دم کنید. سپس اجازه دهید 20 دقیقه این ترکیب دم بکشد تا قوام بیاید. نوشیدن این ترکیب، دو بار در روز یکی از راه‌های درمان سوزش و خارش واژن به شمار می‌رود.

کاهش مصرف شیرینی‌جات و اصلاح رژیم غذایی

مصرف شیرینی بیشتر، برابر است با رشد سریع و بیشتر قارچ‌ها. اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول روز شیرینی زیادی می‌خورید، سعی کنید میزان شیرینی را محدود کنید.

مصرف انواع چای‌های گیاهی

دمنوش تهیه‌ شده از انواع گیاهان دارویی نظیر بادرنجبویه و دارچین می‌تواند در درمان سوزش واژن در خانه موثر باشد.

وان آب نمک

نمک از خواص ضد باکتریایی قوی برخوردار است. برای درمان خانگی خارش واژن، وان حمام را با آب گرم پر کنید و سپس نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید. برای مدتی داخل وان حمام بنشینید و چند بار در هفته این کار را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

جوش‌شیرین

جوش شیرین به صورت طبیعی عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد و می‌تواند بیماری‌هایی نظیر خارش پوست را بهبود بخشد. چهار قاشق جوش شیرین را در آب ریخته و با آن حمام کنند. این کار باعث از بین رفتن اگزما در نواحی مختلف پوست نیز می‌شود.

محلول جوش شیرین برای درمان خارش واژن

ماست یونانی

این ماست یک خوراکی پروبیوتیک است و باعث رشد باکتری‌های مفید در معده، روده و واژن می‌شود و از در زمره درمان خانگی خارش واژن قرار می‌گیرد.

خوردن ماست یونانی برای رفع خارش واژن

لباس زیر نخی

استفاده مداوم از لباس‌های دارای الیاف مصنوعی باعث می‌شود قارچ‌ها بستر مناسبی برای رشد داشته باشند. از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید. همچنین روزانه لباس زیر خود را تعویض کنید.

سرکه سیب

برای تهیه نوشیدنی سرکه سیب، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه ۳ بار برای چند روز متوالی بنوشید تا نتیجه شگرفش را ببینید.

خواص درمانی سرکه سیب

مکمل‌های پروبیوتیک

باکتری‌های خوب با خوردن مکمل‌های پروبیوتیک در بدن تکثیر می‌شوند. کپسول‌ها و تونیک‌های بدون نسخه‌ پروبیوتیک که در تمام داروخانه‌های پیدا می‌شود.

مکمل پروبیوتیک

غذاهای حاوی پروبیوتیک

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک هم اثری مانند مکمل‌ها دارد. به جز ماست‌، نوشیدنی کامبوچا، انواع کیمچی، ترشی کلم و خمیر سویا سرشار از باکتری‌های مفید هستند.

خوردن غذاهای پروبیوتیک برای درمان خارش واژن

روغن نارگیل

روغن نارگیل عفونت‌های مخمری را از بین می‌برد.

اثر درمانی روغن نارگیل

کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه

اگر عفونت‌های قارچی بیش از حد شما را آزار می‌دهد. می‌توانید از کرم‌های ضدقارچ بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.

کرم کورتیزون

در برخی از موارد، خارش ناحیه تناسلی، هیچ ربطی به عفونت‌های قارچی ندارد و ممکن است به خاطر اصلاح موهای زائد این ناحیه از بدن یا آلرژی باشد. در این صورت کرم کورتیزون به شما کمک می‌کند.

 

درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

جدا از اینکه خارش و سوزش واژن کلافه‌ کننده است، ممکن است افراد به برخی دلایل شایع دیگری مانند شپش تناسلی، سوزش یا خارش را در قسمت بیرونی واژن تجربه کنند.

بیایید به راه‌های درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن بپردازیم. توجه داشته باشید ترکیباتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم صرفا برای استفاده موضعی هستند و به هیچ عنوان نباید وارد واژن شوند.

ماست و عسل

حالا که فهمیدیم برای خارش واژن چی خوبه، پیش از هرچیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که به ماست بدون قند نیاز داریم. ماست حاوی خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. اگر دلیل سوزش قسمت بیرونی واژن، عفونت قارچی باشد، ماست بسیار کمک‌ کننده خواهد بود.

ماسک ماست و عسل برای درمان خارش ناحیهٔ بیرونی واژن

برای تهیه این ترکیب دو تا سه قطره عسل را با ماست تازه (ماست میوه‌ای یا قندی نباشد) مخلوط کنید و سپس روی ناحیه تناسلی بزنید. پس از چند دقیقه به خوبی ناحیه تناسلی را بشویید.

ویتامین E

آخرین روش درمان خانگی خارش واژن، استفاده از ویتامین E است. این ویتامین به صورت پماد موضعی و خوراکی در داروخانه‌ ها موجود است و کمک شایانی به بهبود خارش و سوزش قسمت بیرونی واژن می‌کند.

استفاده از کرم ویتامین E برای درمان خارش ناحیه بیرونی واژن

چه زمانی برای خارش واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده نشانه‌ های زیر قبل از هر اقدامی، به‌ سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار یا برقراری رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و تورم ناحیه تناسلی
  • مشاهده تاول یا لک‌های عجیب روی اندام خصوصی
  • ایجاد ترشحات کف آلود یا پنیری شکل به رنگ سبز، زرد یا خاکستری
  • داشتن بوی بد

راه‌های پیشگیری از بروز خارش واژن

  • استفاده نکردن از شوینده‌های معطر برای شستشوی بدن و لباس زیر
  • پدها و تامپون‌هایی که از پودر تالک ساخته شدند، استفاده نکنید
  • استفاده از ژل بهداشتی بانوان

خارش واژن و بارداری

با توجه به حساسیت دوران بارداری، نباید درمانی را بدون مشورت پزشک امتحان کرد. همچنین در این دوره استفاده از انواع کرم‌ها و شیاف‌های ضدقارچ نیز توصیه نمی‌شود. چرا که با خطر سقط جنین همراه است. بنابراین زنان باردار با استفاده از جوش‌شیرین و کمپرس آب یخ، می‌توانند این درد را تسکین دهند. از سوی دیگر روش جالبی به نام ماست و عسل وجود دارد که مادرها می‌توانند آن را امتحان کنند

از آنجایی که درمان این مشکل در دوران بارداری سخت است، توصیه می‌شود، به فکر پیشگیری باشید. سعی کنید pH اندام خصوصی خود را با خوردن ماست‌های پروبیوتیک کنترل کنید. از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ با الیاف مصنوعی به شدت خودداری کنید. لباس‌های مرطوب را به سرعت تعویض کنید. از محصولاتی که حاوی رایحه، مواد محرک و شیمیایی هستند استفاده نکنید. از انجام دوش واژینال خودداری کنید که pH طبیعی بدن‌تان را به هم می‌ریزد و البته پس از دستشویی از جلو به عقب خود را تمیز کنید. در آخر سعی کنید با یوگای مختص دوران بارداری، سطح استرس خود را کاهش دهید. چرا که استرس سبب کندتر شدن روند درمان هر نوع عفونتی می‌شود.

خارش واژن و قاعدگی

اولین اقدام مؤثر برای پیشگیری و درمان خارش واژن در دوران قاعدگی استفاده از پدهای بهداشتی سازگار با پوست شماست. یادتان باشد آن‌ها مرتب باید تعویض شوند. همچنین از مصرف محصولات معطر مانند دستمال مرطوب و پاک‌کننده معطر خودداری کنید. همچنین ژل‌های بهداشتی هم در دوران قاعدگی، شما را از هرگونه آلودگی دور می‌کنند. بنابراین سعی کنید در این بازه زمانی هم از آن‌ها استفاده کنید تا در امان بمانید.

سخن پایانی

انواع درمان خانگی خارش واژن و همچنین روش‌های تخصصی زیادی وجود دارد. بدن شما ممکن است به بعضی از این درمان‌ها پاسخ مثبت بدهد. اما قبل از به وجود آمدن این مشکل راه‌های پیشگیرانه را امتحان کنید. از شوینده‌های بهداشتی مناسب استفاده کنید، لباس‌های غیرنخی را به صورت مداوم نپوشید، نظافت شخصی را رعایت کنید و اگر باز هم به این بیماری مبتلا شدید، بدانید که گاهی ابتلا به عفونت‌های قارچی اجتناب ناپذیر است. از مراجعه به پزشک در این مواقع خجالت نکشید چرا که یکی از وظایف متخصصان زنان و زایمان رسیدگی به این مشکل رایج و همه‌گیر است. شما اولین نفری نیستید که به آن مبتلا می‌شوید، پس درست و به موقع اقدام کنید.

2 دیدگاه

  1. لیلا 14 فروردین 1402 در 6:54 ق.ظ - پاسخ

    شستن با پتادتین ضرری ندارد

    • پشتیبانی سایت 14 فروردین 1402 در 1:49 ب.ظ - پاسخ

      شستن با بتادین ضرر داره مگر اینکه بتادین مخصوص از داروخانه خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات