کرم ضد آفتاب گیاهی چیست و چه تفاوتی با شیمایی دارد؟ کدام بهتر از پوست محافظت می کند؟

مدت زمان مطالعه 3,3 دقیقه

روزهای گرم تابستانی زمان خوبی است که به این فکر کنیم که چگونه از پوست خود محافظت کنیم! آفتاب برای بدن فوق العاده مفید است. در واقع ما به قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت نشده نیاز داریم و قرار گرفتن منظم در معرض آفتاب ​​به ما کمک می کند تا تحمل خود را افزایش دهیم و کمتر دچار آفتاب سوختگی شویم. آفتاب التهاب را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، عملکرد میتوکندری و تولید انرژی را بهبود می بخشد، با بهینه سازی سطح سروتونین، خلق و خوی را متعادل می کند، ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می کند و تولید ویتامین D را افزایش می دهد.

با این اوصاف، بسیاری از ما تحمل بالایی برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید نداریم و ممکن است به راحتی دچار آفتاب سوختگی شویم. از طرفی آفتاب به دلیل اشعه های UV موجود در آن می تواند برای سلامت پوست مضر باشد و علاوه بر تغییر رنگ پوست و ایجاد چین و چروک، درصد ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین در کنار بهره بردن از فواید نور خورشید، بهتر است با استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب، مراقب آسیب های جدی که افتاب می تواند به پوست بزند هم باشیم. کرم های ضد آفتاب انواع مختلفی دارند ولی در این مقاله دو نوع کرم ضد آفتاب گیاهی و شیمیایی را معرفی خواهیم کرد.

کرم ضد آفتاب گیاهی چیست؟

کرم ضد آفتاب گیاهی چیست؟

کرم ضد آفتاب گیاهی چیست؟

همان طورکه گفتیم همه ما برای تولید ویتامین D به مقداری آفتاب نیاز داریم؛ در این میان افرادی که پوست تیره تری دارند یا کسانی که دور از خط استوا زندگی می کنند به نور بیشتری نیاز دارند. اما چگونه می توان ، بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب شیمیایی یا نانو فلزات خطرناک خود را در برابر اشعه های اضافی و مضر نور خورشید محافظت کرد؟

یکی از ساده ترین راه ها برای محافظت از پوست استفاده از ضدآفتاب های گیاهی است. همان طور که از نام این ضد آفتاب ها مشخص است، از مواد طبیعی و گیاهی ساخته شده اند بنابراین استفاده از آن ها عوارضی نخواهد داشت و برای بدن و محیط زیست بی ضرر هستند؛ به راحتی در دسترس هستند و در خانه می توان آن ها را تهیه کرد.

روغن زیتون و روغن نارگیل دو روغن گیاهی و طبیعی هستند که می توان به عنوان کرم ضد آفتاب گیاهی از آن ها استفاده کرد. هر دو این روغن ها دارای SPF حدود 7 یا 8 هستند که به خودی خود، به این معنی که شما می توانید 7 یا 8 برابر بیشتر از همیشه در معرض آفتاب قرار بگیرید، بدون اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید. میزان SPF این روغن های طبیعی ممکن است در مقایسه با SPF 50 ضدآفتاب های شیمیایی چشمگیر نباشد. اما به یاد داشته باشید که ما لزوماً نمی خواهیم همه اشعه ماوراء بنفش را مسدود کنیم و مقداری از آن را برای تولید ویتامین D نیاز داریم.

چندین روغن گیاهی دیگر مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس و تخم هویج نیز دارای قدرت محافظتی در برابر آفتاب هستند و می توان آن ها را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کرد تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

وقتی می خواهید مدت طولانی تری در فضای باز و در معرض نور خورشید بمانید، می توانید اکسید روی یا اکسید تیتانیوم را در روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و به پوست صورت بمالید. این کار سطح بالاتری از محافظت در برابر آفتاب را برای پوست شما فراهم کرده و هر دو اشعه UVB و UVA را مسدود می کند.

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

کرم ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

کرم ضد آفتاب شیمیایی حاوی ترکیبات آلی (بر پایه کربن) مانند اکسی بنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون ​​است که واکنش شیمیایی ایجاد می کند. کرم ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرما عمل می کند و سپس این گرما را از پوست خارج می کند. در نتیجه، اشعه ماوراء بنفش جذب پوست نمی شود. به همین دلیل، اغلب آن ها را جذب کننده های شیمیایی یا آلی می نامند.

مزایای ضد آفتاب شیمیایی

مزایای ضد آفتاب شیمیایی 

مزایای ضد آفتاب شیمیایی

معمولاً سبک هستند و راحت تر روی پوست پخش می شود و برای استفاده روزانه (به ویژه زیر آرایش) مناسب تر می شود.

برای محافظت از پوست به مقدار کمتری از آن نیاز است.

فرمول آن به گونه ای است که راحت تر می توان ترکیبات اضافی مانند پپتیدها، آنتی اکسیدان ها و آنزیم ها را به آن اضافه کرد که این مواد می توانند میزان محافظت از پوست را افزایش دهند.

معایب ضد آفتاب شیمیایی

معایب ضد آفتاب شیمیایی 

معایب ضد آفتاب شیمیایی

  1. به دلیل واکنش های شیمیایی که باعث افزایش دمای داخلی پوست می شود، ممکن است استفاده از این ضد آفتاب ها باعث افزایش لکه های قهوه ای موجود و تغییر رنگ پوست شود.
  2. ده تا پانزده دقیقه زمان لازم است تا این ضدآفتاب ها روی پوست تأثیر بگذارند.
  3. احتمال سوزش پوست (به ویژه برای افرادی که دارای پوست خشک هستند) به دلیل ترکیبات متعدد به منظور دستیابی به طیف وسیع عناصر حفاظتی در برابر  UVA  و UVB بیشتر است.
  4. هرچه SPF بالاتر باشد (به ویژه فرمول های SPF 50 یا بیشتر)، خطر تحریک برای انواع پوست های حساس بیشتر است.
  5. احتمال قرمزی برای انواع پوست های حساس افزایش می یابد، زیرا اشعه ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می کند که می تواند احساس گرگرفتگی را تشدید کند.
  6. ممکن است باعث گرفتگی منافذ پوست شود.
  7. اگر با عرق پیشانی به داخل چشم راه پیدا کند، باعث سوزش می شود.

ضد آفتاب گیاهی بهتر است یا شیمیایی ؟

بنابراین کدام بهتر است؟ ضد آفتاب گیاهی یا شیمیایی؟

بنابراین کدام بهتر است؟ ضد آفتاب گیاهی یا شیمیایی؟

ضد آفتابی که بهترین احساس را روی پوست شما به وجود می آورد و به همین دلیل بیشتر تمایل خواهید داشت که به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

همان طورکه گفتیم ضدآفتاب های گیاهی به واسطه اینکه اغلب روغن های طبیعی هستند، عوارض خاصی برای پوست ندارند؛ البته بهتر است اگ دارای پوست چرب یا پوستی با منافذ باز هستید، قبل از استفاده از ضدآفتاب های گیاهی، با متخصص پوست مشورت کنید.

ضد آفتاب های شیمیایی، در مقابل اشعه های آفتاب محافظت بیشتری از پوست به عمل می آورند از این رو بدن شما را به طور کلیاز دریافت نور خورشید محروم می کنند بنابراین استفاده مرتب و طولانی مدت آن ها می تواند بدن شما را با کمبود ویتامین D مواجه کند.

سخن پایانی

به همان میزان که از تأثیرات منفی تابش نور خورشید بر پوست آگاهی داریم، باید به مزایای آفتاب برای بدن هم واقف باشیم؛ بنابراین کرم ضد آفتابی را استفاده کنیم که در کنار محافظت از پوست، ما را از دریافت اشعه های ضروری برای ساخت ویتامین D محروم نکند. خوشبختانه این گونه ضد آفتاب ها چون پایه و اساس طبیعی و گیاهی دارند، به راحتی در دسترس هستند. روغن نارگیل یکی از بهترین ضدآفتاب های گیاهی است که در مقایسه با ضدآفتاب های شیمیایی موجود، مضرات بسیار کمتری دارد.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات