جلوگیری از آفتاب سوختگی

مدت زمان مطالعه 7,3 دقیقه

راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی

به طور کلی، آفتاب سوختگی اصطلاحی است که در رابطه با آسیب های ناشی از آفتاب نظیر قرمز شدن بخشهایی از پوست که گاهی با تورم و درد همراه است به کار می رود.

آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش از حد پوست در برابر نور خورشید و اشعه فرا بنفش (UV) خورشید ایجاد می شود. میزان شدت آفتاب سوختگی می تواند خفیف و شدید باشد.

عموماً میزان آفتاب سوختگی به عواملی مانند جنس پوست و مدت زمان قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب و تشعشعات نور خورشید بستگی دارد. آفتاب سوختگی خفیف پدیده ای عادی است که به سرعت بهبود می یابد. آفتاب سوختگی، یکی از عوامل اصلی و مهم در ابتلا به سرطان پوست است.

در رابطه با عوامل بروز آفتاب سوختگی باید اشاره کرد که میزان شدت اشعه فرا بنفش خورشید به زاویه تابش خورشید بستگی دارد. به همین دلیل می توان گفت بیشترین خطر بروز آفتاب سوختگی در ساعات ظهر است، زیرا خورشید در هنگام ظهر به صورت مستقیم روی پوست می تابد. برای دریافت مشاوره و دیدن محصولات سینره به سایت cinere.ir مراجعه کنید.

علائم آفتاب سوختگی چیست ؟

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است پس از قرار گرفتن طولانی در برابر آفتاب، سوختگی یا قرمزی را احساس کنید. معمولا قرمزی پوست 12 تا 24 ساعت طول خواهد کشید.

آفتاب سوختگی جزئی، معمولاً چیزی جز قرمزی و حساسیت و خارش سطحی پوست نیست. اما در موارد جدی تر، روی پوست تاول ایجاد می شود. آفتاب سوختگی شدید می تواند بسیار دردناک باشد و نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته باشد. در موارد بسیار شدیدتر، علائم عبارتند از: تب، لرز، تهوع و استفراغ و ضعف شدید بدن، فشار خون پایین و غش کردن می باشد.

آفتاب سوختگی ممکن است در کمتر از 15 دقیقه رخ دهد، اما آسیب ناشی از آن اغلب بلافاصله مشخص نمی شود. پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، ممکن است پوست در عرض 30 دقیقه دچار قرمزی و آفتاب سوختگی شود، که کمتر از 4 الی 6 ساعت از بین می رود. این حساسیت معمولا تا 48 ساعت ادامه خواهد داشت.

راه های درمان آفتاب سوختگی

درمان به موقع آفتاب سوختگی بسیار مهم است زیرا می تواند منجر به آسیب دائمی پوست شود و خطر سرطان پوست را افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای تسکین درد، در مرحله اول جلوگیری از آفتاب سوختگی است.

موارد زیر چند روش ساده برای تسکین ناراحتی و درد ناشی از آفتاب سوختگی است.

  • تسکین درد با مصرف داروهای بدون نسخه

مصرف داروهای مسکن مانند:ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، می تواند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کند.

  • کرم هیدروکورتیزون

مصرف کرم هیدروکورتیزون همچنین، ممکن است به کاهش التهاب و خارش کمک کند.

  • پوست آفتاب سوخته را آبرسانی کنید

برای کمک به آبرسانی پوست، به میزان فراوان آب بنوشید.

  • تاول های کوچک ناشی از آفتاب سوختگی را دستکاری نکنید

در صورت بروز تاول در نواحی آفتاب سوخته، آن ها را دستکاری نکنید. در صورت دستکاری و باز شدن تاول ها، آنها را با آب و شوینده ملایم تمیز کنید.

  • استفاده مرتب از مرطوب کننده

زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شود، باید آن را مرطوب نگاه دارید. پس هنگام آفتاب سوختگی، به استفاده از مرطوب کننده ادامه دهید.

  • پوست را خنک کنید

نواحی آفتاب سوخته را با یک پارچه یا حوله نرم، مرطوب کنید و یا با آب خنک، استحمام کنید.

  • از کره جهت چرب کردن پوست آفتاب سوخته استفاده نکنید

این یک باور غلط است که می تواند در روند بهبودی اخلال ایجاد کرده و به پوست آسیب برساند.

  • استفاده از ژل آلوئه ورا برای تسکین پوست

برای تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی، استفاده از ژل آلوئه ورا، یکی از بهترین گزینه ها است.

  • از آفتاب دور بمانید

با قرار نگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، از وخیم شدن علائم آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

اگر آفتاب سوختگی شدید باشد، ممکن است استروئید درمانی خوراکی (داروهای مشابه کورتیزون) برای چند روز تجویز شود. با این حال، کرم های استروئیدی زمانیکه روی پوست قرار می گیرند، تاثیری در بهبود آفتاب سوختگی ندارند.

اگر تاول در نواحی آفتاب سوخته وجود داشته باشد، از مصرف استروئیدها خودداری کنید تا از افزایش خطر عفونت جلوگیری شود. اگر بدن بیمار کم آب باشد یا از استرس گرمایی رنج ببرد، مایعات داخل وریدی تجویز می شود.

4 راه برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی

جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی

جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی

به طور کلی، بهترین راه برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی، قرار نگرفتن در معرض مستقیم آفتاب است. همچنین، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب با پوشش محافظتی مناسب در برابر آفتاب بسیار موثر است. نور آفتاب در اواسط روز، دارای شدیدترین میزان اشعه ماورا بنفش است.

علاوه بر آن، رعایت موارد زیر نیز می تواند مانع از بروز آفتاب سوختگی شود:

  1. تا آنجا که امکان دارد سعی کنیم در سایه بنشینیم.
  2. در صورت بودن در معرض نور مستقیم خورشید، از کلاه لبه دار استفاده کنیم تا پوست صورتمان دچار آفتاب سوختگی نشود.
  3. استفاده از کرم های ضد آفتاب را مانند یک عادت روزانه، در برنامه مراقبت از پوست قرار دهیم،حتی اگر هوا آفتابی نباشد.
  4. در انتخاب کرم ضد آفتاب به عدد SPF آن دقت کنید. عدد SPF باید حداقل 30 باشد تا بتواند از پوست در برابر UVA و UVB محافظت کند.

کرم های ضدآفتاب بدون رنگ سینره (SPF 30.40.60)

این محصول از پوست در برابر پرتوهای مضر UVA و UVB محافظت می کند و دارای فیلترهای مورد تایید FDA است. کرم ضدآفتاب SPF 30 مناسب برای پوست های حساس و کودکان و فاقد چربی است.

کرم ضد آفتاب رنگی سینره (+SPF50)

این محصول با ایجاد پوشش رنگی ملایم و یکنواخت روی پوست از آن محافظت می کند و دارای فیلترهای مورد تایید FDA است. کرم ضد آفتاب رنگی +SPF50 سینره در دو رنگ مختلف، فاقد چربی و مناسب انواع پوست است.

کرم ضد آفتاب رنگی سینره (+SPF40)

این محصول از پوست در برابر پرتوهای مضر UVA و UVB محافظت می کند و دارای پوشش مشابه کرم پودر است. کرم ضد آفتاب رنگی سینره +SPF40 ضد آب و مقاوم در برابر تعریق است.

کرم ضد آفتاب رنگی سینره (+SPF30)

این محصول از پوست در برابر پرتوهای مضر UVA و UVB محافظت می کند و دارای پوشش مشابه کرم پودر و برای پوست های حساس مناسب است.

*حجم کرم های ضدآفتاب سینره 50 میلی لیتر است.

روش مصرف انواع کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

نیم ساعت قبل از تماس با نور خورشید مقدار مناسبی از کرم ضد آفتاب سینره را روی پوست خود قرار دهید و کاملاً پخش کنید. استفاده از ضد آفتاب را هر 4-3 ساعت تجدید نمایید. در صورت استفاده از کرم های مرطوب کننده یا سایر کرم های مراقبتی، ابتدا از کرم های مورد نظر استفاده نموده و پس از جذب شدن، کرم ضد آفتاب مناسب پوست را مصرف نمایید.

نحوه کار کرم ضد آفتاب و انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

یکی از بهترین روش هایی که افراد می توانند از پوست صورت و بدن خود در برابر اثرات مخرب آفتاب محافظت کنند، استفاده از کرم های ضد آفتاب است.

آفتاب ها را می توان به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم کرد. ضد آفتاب های فیزیکی حاوی ترکیبات غیر آلی هستند که اشعه ماورا بنفش را منعکس و پراکنده می کنند ، در حالی که ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی هستند که اشعه را جذب می کنند و از آسیب رساندن به پوست جلوگیری می کنند.

علاوه بر نوع ضد آفتاب، فاکتورهای دیگری مانند ضریب محافظت محصول در برابر آفتاب یا SPF، نوع پوشش و مقاومت در برابر آب باید مورد توجه قرار گیرد.

SPF معیاری برای اندازه گیری میزان محافظت در برابر اشعه های uv توسط یک ضد آفتاب است. SPF 15 حدود 93 درصد از پوست، در برابر اشعه uv محافظت می کند، در حالی که SPF 30 حدود 97 درصد از اشعه UVB را فیلتر می کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب به میزان کافی در طول روز، برای پوست صورت و بدن بسیار مهم است. در روزهایی که می خواهید برای مدت طولانی در فضای باز باشید، نیم ساعت قبل از خروج از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، هیچ ضد آفتابی نمی تواند شما را در برابر آفتاب کاملاً محافظت کند ، بنابراین لازم است که در طول روز، کرم ضدآفتاب را هر 3 ساعت تمدید کنید. همیشه در برابر اشعه آفتاب، لباس محافظ (کلاه ، لباس شنای ضد آفتاب و غیره) بپوشید و همیشه سعی کنید در معرض نور مستقیم خورشید نباشید.

اگر آکنه یا پوست چرب دارید، مطمئن شوید که ضد آفتاب شما دارای عنوان “غیر کمدوژنیک” یا ضد جوش است. اگر پوست خشک دارید، از ضدآفتاب های حاوی مواد آبرسان، مانند هیالورونیک اسید یا سرامیدها استفاده کنید.

برای پوست های حساس، از ضد آفتاب های فیزیکی یا معدنی را انتخاب کنید. ضد آفتاب فیزیکی دارای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای محافظت از پوست است. این دو ماده چشم ها را نمی سوزاند و با قرار گرفتن روی سطح پوست، مانعی برای نفوذ اشعه های خورشید هستند.

ضد آفتاب شیمیایی با موادی مانند آووبنزون و اکسی بنزون ساخته میشوند. این ضد آفتاب ها اشعه UV را جذب می کند تا از نفوذ آن به پوست شما جلوگیری کند. استفاده از این ضدآفتابها، به دلیل جذب سریعتر، راحتتر است؛ اما اگر پوست حساس دارید، میتوانند منجر به تحریک پوست شوند. ضدآفتابهای شیمیایی به دلیل پخش پذیری آسانتر، باعث سفیدی روی پوست نمیشوند و زیر آرایش قابل استفاده هستند.

ضد آفتاب ها در انواع مختلفی مانند: کرم ، لوشن ، ژل ، اسپری در بازار وجود دارند. شما باید با توجه به نیاز پوستتان یکی از انواع ضدآفتاب را انتخاب کنید. یک کرم ضد آفتاب، تنها در صورتی از پوست شما در برابر مضرات اشعه های خورشید محافظت می کند که از آن درست استفاده کنید. برای هر بار مصرف، باید 2 بند انگشت از کرم ضد آفتاب را به تمام پوست خود بزنید و هر 2 تا 3 ساعت یا بلافاصله پس از تعریق شدید یا شنا کردن، آن را تمدید کنید.

کلام آخر

کرم های ضدآفتاب محصولاتی هستند که نور ماورا بنفش را فیلتر می کنند تا از پوست در برابر آسیب های نور خورشید، محافظت کنند. کرم های ضد آفتاب به دو روش پوست شما را در برابر اشعه های خطرناک ماورابنفش خورشید محافظت می کنند. بعضی از آنها با پراکنده کردن نور از سطح پوست و برخی با جذب اشعه ماورابنفش، قبل از رسیدن به پوست از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کنند.

ضد آفتاب های مدرن،حاوی فیلترهایی برای اشعه UVA و همچنین UVB هستند. اگرچه اشعه UVA باعث آفتاب سوختگی نمی شود، اما موجب پیری پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

بسیاری از ضد آفتاب ها از محافظت با طیف وسیعی برخوردار هستند، به این معنی که هم از اشعه UVA و هم از اشعه UVB محافظت می کنند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات