شکل میخچه پا و علائم آن

مدت زمان مطالعه 0,1 دقیقه

میخچه پا با ظاهری شبیه به پینه هایی از لایه های ضخیم پوست بر روی کف و انگشتان پا دیده می شوند. وجود میخچه کف پا گاهی دردناک و آزار دهنده خواهد بود. این ضایعات تشکیل شده پینه ای شکل از سلول های مرده پوست می باشند و معمولا در قسمت پشتی پنجه پا و یا انگشتان پدیدار می گردند. خب سوالی که شاید در ذهن شما هم به وجود بیاد، علت ایجاد میخچه و پینه پا  در اثر اصطکاک مکرر به صورت مالش یا تحریک و فشار بر روی این نواحی از پوست پا ایجاد می شوند. شایع ترین علت آن کفش هایی است که از استاندارد لازم برخوردار نیستند. شما عزیزان با کمی توجه و مراقبت می توانید از این عارضه به شکل میخچه پا جلوگیری کنید.

شکل ظاهری میخچه پا

از جهت شکل ظاهری میخچه ها کوچک و گرد هستند. با این وجود میخچه انواع مختلفی دارد:

  • میخچه سفت

میخچه سفت به صورت بافت سفت و برجسته دیده می شود. این شکل از میخچه معمولاً در بالای انگشتان پا و مناطقی که فشار استخوان بر روی پوست زیاد است به وجود می آیند. چنانچه شما با انگشتان دست این میخچه را لمس نمایید بافت سفت با هسته مرکزی سخت آن را به راحتی خواهید دید.

  • میخچه های نرم

 از جهت رنگ ظاهرشان این میخچه ها سفید مایل به خاکستری هستند و از بافت نرم و لاستیکی برخوردارند. میخچه های نرم بین انگشتان پا ظاهر می شوند. گفته می شود علت اصلی ایجاد میخچه نرم جذب رطوبت بیش از اندازه است و معمولا آن را در بین انگشتان چهارم و پنجم مشاهده می کنید. میخچه های نرم جزء انواع دردناک از میخچه ها می باشند.

برای آنکه بتوان میخچه را از پینه تشخیص داد، در ابتدا باید از تفاوت آن ها در ظاهرشان آگاه شویم. پینه ها لکه های پوستی سفت و ضخیم هستند. در مقایسه با میخچه ، پینه بزرگتر است و شکلی نامنظم (پراکنده تر) دارد. به احتمال زیاد در قسمت پایینی پا در نواحی استخوانی که وزن شما را بیشتر تحمل می کند پینه تشکیل می شود.

به عنوان مثال پاشنه پا، انگشت شست از جمله این قسمت ها هستند. توجه داشته باشید درجه ای از تشکیل پینه در پایین پای شما کاملا طبیعی است. پینه نیز اغلب روی دست دیده می شود. در کل، پینه در جایی ایجاد می شود که اصطکاک یا مالش مکرر وجود داشته باشد؛ مانند نوک انگشتان نوازندگان گیتار یا دستان ژیمناستیک کاران، وزنه برداران  و یا صنعتگران.

میخچه و پینه چگونه شکل می گیرد؟

میخچه و پینه چگونه شکل می گیرد؟

میخچه و پینه چگونه شکل می گیرد؟

میخچه و پینه در اثر اصطکاک مکرر، مالش یا تحریک و فشار بر روی پوست ایجاد می شود. میخچه و پینه به طور معمول در نواحی استخوانی یا برجسته پا که بیشتر تحت فشار قرار می گیرد، ایجاد می شود. از جهت نگاه علمی به این موضوع این لایه های ضخیم تشکیل شده از پوست به صورت پینه و یا میخچه برای محافظت از پوست زیرین شما در برابر تحریک و فشار است.

چه کسانی بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند؟

در صورتیکه شما جزء کسانی هستید که اغلب از کفش های غیر استاندارد استفاده می کنید به عنوان مثال کفش تنگی که در آن پای شما احساس راحتی نکند و در عین حال در طول روز باید ساعات طولانی بایستید و یا پیاده روی کنید و یا به صورتی کف پای شما در معرض سایش و اصطکاک بیشتری قرار بگیرد؛ احتمال به وجود آمدن این عارضه به شکل میخچه دردناک در کف پا و یا انگشتان شما وجود خواهد داشت. پس همواره از جوراب مناسب استفاده کنید و سعی نمایید هیچ گاه پای برهنه مسافتی را طی نکنید.

درمان میخچه چگونه است؟

درمان میخچه چگونه است؟

درمان میخچه چگونه است؟

در صورتیکه میخچه ایجاد شده دردناک و یا ملتهب باشد بهتر است برای درمان مناسب نزد پزشک برویم. افراد دیابتی به دلیل خطرناک بودن هر گونه زخم به خصوص بر روی پاهایشان باید حتما بعد از مشاهده این چنین توده هایی به پزشک معالج مراجعه کنند و از کندن خودسرانه آنها توسط هر وسیله ای جدا خودداری نمایند.

پزشک پس از معاینه و مطمئن شدن از وجود میخچه درمان خود را آغاز می کند. این کار می تواند از برداشتن پوست های اضافی با استفاده از ابزار جراحی در داخل مطب صورت بگیرد. گاهی اوقات درمانگر از اسید سالیسیلیک ۴۰ درصد به عنوان یک داروی موضعی برای از بین بردن پوست های مرده استفاده می کند تا بتواند توسط ابزار مخصوص میخچه مورد نظر را بردارد.

در صورتیکه ساختار پای فرد از ناهنجاری هایی برخوردار باشد که خود عامل ایجاد این عارضه گردد؛ پزشک متخصص با استفاده از ابزارهای طبی مخصوص انگشتان پا، پنجه و پاشنه که به صورت پدهای طبی می باشد، اقدام به درمان می کند. در صورت لزوم فرد مبتلا باید کفش خود را نیز عوض کرده و بهداشت پا را نیز با دقت رعایت نماید.

گاهی افراد به دنبال درمان های خانگی برای خلاص شدن از درد میخچه پا می گردند. پیشنهاد می شود پای خود را در لگن حاوی آب گرم و نمک فرو برده و بعد از گذشت دقایقی آن را بایک حوله تمیز خشک کنید؛ بعد با استفاده از سنگ پا این نواحی را مالش داده تا بعد از گذشت چندین روز کم کم از بین برود. در صورت لزوم می توانید از روغن هایی نظیر کرچک برای مالش این نواحی استفاده نمایید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات