درمان خانگی ترک پا

مدت زمان مطالعه 1,9 دقیقه

بسیاری از ما در میان اطرافیان‌مان، افرادی را با ترک‌های سطحی و عمیق پا دیده‌ایم. تازه اگر شانس آورده باشیم و خودمان به این بیماری مبتلا نشده باشیم! بله درست خواندید، «بیماری»…

ترک پا یک بیماری پوستی رایج است. آمارها نشان می‌دهد درصد زیادی از افراد به آن مبتلا هستند و تعداد خانم‌هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، 23 درصد بیشتر از آقایان است.

 اگر برای درمان ترک‌های پا به این صفحه آمدید، احتمالا اولین جستجوهای‌تان درباره علت‌های ایجاد مشکل است. تعداد زیادی از افراد فکر می‌کنند، ترک‌های پا به دلیل کمبود ویتامین‌ها شکل می‌گیرند. متخصصان می‌گویند: «کمبودِ حادِ ویتامین C، ویتامین B-3 و ویتامین E ممکن است باعث خشکی و ایجاد ترک پاشنه پا شود.» در حالی که کمبود افراطی این ویتامین‌ها در در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، کمی نادر است. پس باید سایر علت‌ها را بررسی کنیم.

کرم درمان ترک پا
پیشگیری و درمان ترک های پا

به چه بیماری «ترک پا» می‌گوییم؟

قبل از پرداختن به هر موضوعی، «ترک پا» را برای‌تان توصیف می‌کنیم تا آن را با مشکلات پوستی دیگر اشتباه نگیرید. خشکی پوست، در ناحیه پاشنه پا که باعث ایجاد ترک‌های سطحی و عمیق می‌شود و گاهی با درد همراه است را ترک پا می‌گویند. به علاوه این ترک‌ها باعث می‌شوند، کف پا پوسته پوسته شود و لطافتش را از دست بدهد.

ترک پا‌ ممکن است آنقدر کوچک و کم باشند که شما آن‌ها را نادیده بگیرید. زمانی که در پای خود احساس سوزش ناگهانی یا خارش دارید به این معنی است که رطوبت پاها کاهش پیدا کرده است، همین امر در مدت طولانی منجر به ایجاد شکاف در پاشنه‌ی پا می‌شود. هرچه این ترک‌ها بیشتر شود، درد، خارش و خون‌ریزی نیز بیشتر می‌شود. کسانی که در فصل‌های سرد مدت زمان طولانی راه می‌روند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. اگر به مراقبت از پاهای خود اهمیت ندهید و مانع ایجاد ترک پا نشوید، قدم زدن معمولی هم می‌تواند برای شما دردناک و عذاب‌آور باشد.

زمانی که رسیدگی به پاهای خود را شروع می‌کنید و برای درمان ترک پا اقدام می‌کنید، به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که اولین قدم برای درمان این مشکل از بین بردن خشکی پوست می‌باشد. حفظ رطوبت پا و پوشیدن جوراب‌های پنبه‌ای یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری و درمان ترک پا می‌باشد.

علت ایجاد ترک پا چیست؟

ایجاد ترک‌های سطحی و عمیق پا، علل متعدی دارد. مثلا چاقی، ابتلا به دیابت، پوشیدن زیاد صندل، داشتن پوست خشک، اصطکاک بیش از حد کفش با کف پا و نپوشیدن جوراب، همگی دست به دست هم می‌دهند تا ترک‌های پا یکی پس از دیگری نمایان شوند و هر روز هم به عمق‌شان اضافه شود.

جالب است بدانید، افراد مختلف در مواجهه با ترک‌های پا، یک واکنش یکسان نشان می‌دهند. وارد مرورگرشان می‌شوند و درمان خانگی این بیماری را جستجو می‌کنند.

علاوه بر خشکی پوست در فصل سرما دلایل دیگری نیز برای این عارضه وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· راه رفتن بدون کفش و دمپایی

· پوشیدن کفش‌هایی که پشت آن‌ها باز است.

· رسیدگی نکردن به پاها به طور مرتب در فواصل زمانی مختلف

· داشتن سابقه در خانواده برای این مشکل

· مشکلات گردش خون

· مشکلات پوستی و اگزما

· راه رفتن طولانی مدت

· پوشیدن کفش نا مناسب

· وزن زیاد و افزایش سن

· استفاده از مواد شوینده نا مناسب

آیا درمان خانگی برای ترک‌های پا وجود دارد؟

افرادی که به بیماری ترک‌پا مبتلا هستند، در مسیر درمان، تجریباتی دارند که ممکن است با شما به اشتراک بگذارند. بعضی از آن‌ها وازلین را پیشنهاد می‌کنند.

در اینجا چند نکته‌ی ساده که می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر شکاف‌های زشت و پاشنه‌ی دردناک کمک کنند را بیان می‌کنیم:

1. استفاده از گلیسیرین:

گلیسرین یکی از بهترین رطوبت سازهاست که مخلوط آن با عصاره‌ی گل رز پاهایی نرم و بدون ترک را به شما هدیه می‌دهد.

2. استفاده از انواع روغن ها:

روغن‌ها جزء بهترین رطوبت‌رسان‌ها هستند و خشکی پوست را بر طرف می‌کنند. روغن کنجد، روغن سبزیجات، روغن بادام و… همگی در برطرف کردن ترک پا مؤثر هستند.

3. استفاده از ماسک میوه:

میوه‌ها به دلیل آنزیم‌هایی که در خود دارند در برطرف کردن خشکی پوست تأثیر زیادی می‌گذارند. با ماساژ دادن تکه‌ی کوچکی از میوه‌هایی نظیر موز، آواکادو، آناناس، پاپایا و… خشکی و ترک پا را بر طرف کنید.

4. استفاده از ترکیب شیر و عسل:

این دو ماده‌ی معجزه‌گر در رفع خشکی پوست و ترک پا بسیار مؤثر هستند.

5. استفاده از روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی دیگر از داروهای طبیعی برای ترک پا می‌باشد، روغن نارگیل نه تنها پوست را مرطوب می‌کند بلکه به دلیل داشتن خواص ضد قارچ و ضد باکتری در بهبود آن کمک زیادی می‌کند.

6. موم پارافین

موم پارافین نیز مانند سایر مواد طبیعی که بیان شد یک راه عالی حذف پوست سخت و ترک پا می‌باشد و در رطوبت‌رسانی پوست مؤثر است. مقداری از موم نرم شده را با روغن نارگیل ترکیب کنید و پاهایتان را با آن ماساژ دهید.

7. وازلین

یکی دیگر از راه‌های بسیار خوبی که برای از بین بردن پاهای ترک خورده توصیه شده است استفاده از وازلین و ماساژ پاها بوسیله‌ی آن می‌باشد.

8. استفاده از کرم ترک پا

شاید تهیه و آماده‌سازی موارد گفته شده برای همه‌ی افراد تا حدودی دشوار باشد. یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای حذف ترک پا استفاده از انواع کرم ترک پا می‌باشد. این کرم‌ها دارای عصاره‌ای از مواد مؤثر در رفع خشکی پوست و ترک پا می‌باشند که در یک محصول برای شما ارائه شده است.

کرم ترک پا سینره با بهره‌گیری از خواص ضد التهابی و التیام‌بخش گیاهانی نظیر گل راعی، آلانتوئین و روغن گل رز وحشی قادر است ترک پا را به سرعت بهبود بخشیده و درد و سوزش ناشی از این ترک‌ها را از بین ببرد. وجود مواد لایه‌بردار در این کرم باعث می‌شود لایه‌های آسیب دیده‌ی پوست سریعاً از پوست جدا شوند و جای خود را به پوست تازه بدهند. بدین ترتیب پس از مدتی ترک‌ها به سرعت از بین می‌روند و پوست نرمی و لطافت خود را باز می‌یابد.

درمان ترک پا با وازلین

ژل وازلین یک سد محکم بین پوست شما و رطوبت هواست. در حالی که ترک‌های پا برای بهبودی به رطوبت هوا نیازمندند. پس وازلین گزینه مناسبی نیست!

درمان ترک‌های پا با آلوئه‌ورا

افرادی دیگر، ژل آلوئه‌ورای طبیعی را برای درمان ترک پا استفاده کردند. آنها می‌گویند در طول استفاده از این ژل، پوست‌شان رطوبت مورد نیاز را دریافت کرده. اما روزها طول می‌کشد تا این کار تأثیر خودش را روی ترک‌های پا بگذارد. بسیاری از آن‌ها، بدون دیدن نتیجه، این کار را متوقف کردند. همچنین در صحبت‌هایشان می‌توان فهمید، استخراج ژل از برگ آلوئه‌ورا برای‌شان کار سختی بوده است.

از جوش شیرین برای درمان ترک پا می‌توان استفاده کرد؟

آنهایی که جوش شیرین را به امید بهبودی ترک‌ها، روی پوست کف پا‌ی‌شان قرار دادند، دچار خارش، سوزش و حتی التهاب شدند. بنابراین این گزینه هم برای استفاده توصیه نمی‌شود.

آیا لیمو و سرکه سیب برای ترک پاشنه پا مفید است؟

پیشنهاد دیگر برای تسکین ترک‌های کف پا، استفاده از لیمو و سرکه سیب است. اما ما تضمین نمی‌کنیم که شما یک ماده اسیدی را مستقیم روی پوست‌تان بمالید و دچار هیچ‌گونه عارضه‌ای نشوید! گرچه سرکه سیب از قدیم برای درمان ترک، بوی بد و انواع قارچ‌‌های پوستی استفاده می‌شد. اما روش قطعی و سازگار با هر پوستی نیست.

جلوگیری از ایجاد ترک پا

ترک‌های پا؛ درمان قطعی، خانگی و طبیعی

طبق تحقیقات، روغن نارگیل یک درمان خانگی عالی برای ترک‌های پوستی به شمار می‌رود. تا حدودی رطوبت پوستِ این ناحیه را تأمین کرده و چون حاوی خواص ضدباکتریایی است، از ابتلا به عفونت‌ها نیز جلوگیری می‌کند. اما آیا می‌توان روی آن به عنوان یک درمان سریع و ایمن حساب کرد. خیر، چرا؟ چون پاسخ روغن نارگیل به ترک‌های هر پوستی متفاوت است. گاهی ممکن است پاسخ مثبت بدهد و گاهی ممکن است هیچ جواب مساعدی از این روش دریافت نکنید.

گام اول: پاها را خیس کرده و لایه برداری کنید

پوست ترک خورده و زبر شده پاشنه پا، پوست مرده‌ای است که روی کف پا تجمع می‌کند. برای از بین بردن ترک‌ها کافی است پاها را 10 تا 15 دقیقه خیس کنید؛ تا پوست مرده راحت‌تر جدا ‌شود. سعی کنید از یک رنده یا سوهان پا استفاده کنید و با حوصله و به آرامی پوست مرده را جداکنید.

اگر مدت طولانی از آخرین لایه‌برداری گذشته باشد؛ باید زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید و در چند مرحله پوست پاها را لایه برداری کنید. ‌حالا با استفاده از یک اسکراب بدن پاها را ماساژ داده سپس بشویید. توجه کنید لایه برداری از پا باید به صورت هفتگی انجام شود.

طرز تهیه اسکراب پا خانگی:

2 قاشق غذا خوری شکر یا پودر قهوه

3 یا 4 قاشق غذا خوری روغن زیتون

یک قاشق چای خوری نمک

این مواد را مخلوط کنید، سپس به آرامی روی پای تمیز ماساژ دهید. بعد پاها را 10 دقیقه در کیسه بپوشانید. این کار باعث می‌شود پوست نرم‌تر شده و با وجود نمک، پوست ضدعفونی شود.

گام دوم: پاها را مرطوب نگه دارید

هر شب قبل از خواب، پای تمیز خود را به «کرم درمان ترک پا» آغشته کنید و یک جوراب نخی بپوشید. با اینکار رطوبت در پای شما حفظ می‌شود؛ پوست طی شب مواد مغذی را جذب و خود را ترمیم می‌کند. عمیق‌ترین ترک‌های پا هم، معمولا طی یک هفته مراقبت، تغییرات شگرفی می‌کنند.

وقتی ترک پاها کاملا بهبود یافت، مصرف کرم ترک پا را قطع نکنید!

گام سوم: کفش و جوراب مناسب انتخاب کنید

جوراب و کفش مناسب در سلامت پوست و فرم پا بسیار موثرند. از کفش‌های مناسب و استاندارد با کفی طبی استفاده کنید. همچنین از جوراب‌هایی که با درصد پلاستیک بالا تولید شده و باعث تعریق بیش از حد پا می‌شوند، دوری کنید.

گام چهارم: به روتین مراقبت از پا پایبند باشید

روتین مراقبت از پا ساده و بسیار اثرگذار است اما نیاز به مداومت دارد. انجام روتین مراقبت پا در تمام فصول یکسان است.

حالا اگر ترک‌های پا درمان نشود، چه اتفاقی میفتد؟

ترک‌های پاشنه پا می‌توانند میکروبی شوند و عفونت‌های پوستی به نام سلولیت ایجاد کنند. این عفونت‌های قارچی بسیار آزاردهنده هستند. علاوه بر آن، ترک‌های پا ظاهری بسیار ناخوشایند دارند. گاهی دردناک می‌شوند، به اشیا مختلف مانند فرش، موکت، دمپایی و … گیر کرده و احساس ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند. می‌ارزد اگر یک درمان قطعی برای این مشکل پیدا کنید. این درمان بهتر است کرمی مؤثر با ترکیبات طبیعی باشد.

کرم درمان ترک پا چه ترکیباتی باید داشته باشد؟

*روغن گل رز وحشی: این روغن سرعت بازسازی پوست را افزایش می‌دهد. زخم‌ها را به سرعت ترمیم می‌کند و حفاظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه‌های مضر نور خورشید را به عهده دارد.

*اسید سالیسیلیک: لایه‌های شاخی مرده کف پا را از بین می‌برد و کمک می‌کند تا لایه شاخی جدید ساخته شود.

*سدیم لاکتات: یک مرطوب کننده قوی و لایه بردار است.

*شی باتر: رطوبت‌رسانی به پوست را دو چندان کرده و از پوست نوی شما به گونه‌ای محافظت می‌کند تا دیگر ترک نخورد.

* روغن گل راعی: خاصیت التیام بخشی و ترمیم‌کنندگی دارد. کف پا را ضدعفونی می‌کند و التهاب ناشی از عفونت‌های احتمالی و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد.

*آلانتوئین: یک ماده ضد التهاب و تسکین دهنده دیگر، که به سایر ترکیبات کمک می‌کند تا پوست با سرعت بیشتری بازسازی شده و زخم‌ها بدون درد و خونریزی خوب شوند.

*ویتامین E: این ویتامین دیگر خودش را ثابت کرده! از خواص آن هر چه بگوییم کم است. اینجا هم وظیفه خطیر رطوبت‌رسانی و افزایش لطافت پوست را به عهده دارد.

روغن همیشه بهار، روغن زیتون، گلیسیرین و موم عسل همگی خاصیت درمانی کرم ترک پا را هزار برابر می‌کنند.

در کنار استفاده از کرم ترک‌های پا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اول: در حمام از سوهان، سنگ‌پا یا لایه‌بردار برای پاکسازی کف پا از پوست‌های مرده، استفاده کنید.

دوم: مرتب از بانداژ مایع برای کف پا استفاده کنید.

سوم: سعی کنید در طول مدت تأثیر کرم ترک پا، حتما جوراب بپوشید تا جذب محصول دو چندان شود.

چهارم: در آخر خودتان می‌توانید تأثیر کرم را با چشم ببینید. این‌گونه دیگر لطافت پوست کف پا آرزو نیست.

کرم ترک پا را چطور مصرف کنیم؟

اگر کف پای‌تان ترک‌های عمیق دارد لازم است روزی 3 بار از کرم‌های پا استفاده کنید. پاهای‌تان را با آب گرم و یک شوینده مناسب، خوب شستشو دهید و خشک کنید. کرم را روی ترک‌ها ماساژ دهید و بگذارید کاملا جذب شود. دیگر این دغدغه بزرگ تمام می‌شود و می‌توانید به باقی کارهای‌تان برسید. اگر می‌خواهید بدانید کرم ترک‌پا را معمولا چه افرادی باید به صورت مداوم استفاده کنند، به پاراگراف بعدی بروید.

کرم ترک پا برای چه افرادی مناسب است؟

کرم‌های ترک پا مختص افرادی است که مستعد داشتن پوست خشک در دست‌ها و پاهای‌شان هستند. پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها حتی اگر پوست سالمی هم داشته باشند برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های عمیق در کف پاها از کرم مخصوص ترک پا استفاده کنند.

لازم به ذکر است تمام افراد در سنین نوجوانی، جوانی و بزرگسالی می‌توانند از این محصول استفاده کنند. اکیدا توصیه می‌شود در صورت بروز خشکی در پوست کودکان، برای آن‌ها کرم‌های مخصوص به خودشان را تهیه کنید. پیش‌تر در وبلاگ سینره درباره کرم‌های مرطوب کننده کودکان نوشتیم. می‌توانید آن را اینجا بخوانید.

درمان خانگی ترک پا
درمان‌های طبیعی برای جلوگیری از ترک پا

معرفی بهترین کرم‌های ترک‌های پا در بازار

زمانی که حرف از کرم ترک پا می‌شود، خیلی‌ها تیوب‌های نارنجی رنگ برند جی در ذهن‌شان نقش می‌بندد. تجربه افراد زیادی نشان می‌دهد، این کرم بسیار مؤثر است اما داخل ترکیباتش خبری از عصاره‌های گیاهی و طبیعی نیست.

برند کامان، کرم‌های پای به صرفه‌ای دارد. یعنی با پرداخت هزینه کم می‌توانید، یک کرم پمپی 230 میلی لیتری بخرید. در این کرم‌ها از عصاره‌های شی باتر، موم عسل و ویتامین‌های E، A و D استفاده شده است. اما خیلی‌ها برای از بین بردن ترک‌های عمیق پوستی، کرم‌های سبک که بافت ژله‌ای غالبی دارند را نمی‌پسندند و دنبال گزینه‌های دیگری هستند.

لافارر، گزینه دیگری که از اوره، روغن زیتون، روغن کرچک، عصاره آرنیکا و آلوئه‌ورا تشکیل شده است. محفظه تیوبی دارد و با قیمت بیش از 130 هزار تومان (در پاییز 1401) عرضه می‌شود.

با این همه، انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارند، برندهایی مانند موستلا، پالمرز و باباریا که با قیمت بیش از 400 هزار تومان (در پاییز 1401) در بازار عرضه می‌شوند و زیاد هم در دسترس نیستند.

یک کرم ترک پای مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانید یک کرم ترک پای مناسب انتخاب کنید، قبل از هر موضوعی، باید عمق ترک‌های پای‌تان را در نظر بگیرید. اگر ترک‌های بسیار عمیقی دارید، لازم است از کرم‌هایی استفاده کنید که به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند، بافت کرمی سنگینی دارند، تا رطوبت کافی را به پوست برساند و دارای خواص التیام بخش و ضد درد هستند.

پس از آن حجم محصول بسیار مهم است. هیچکس دوست ندارد همیشه دغدغه تهیه کرمی را داشته باشد که هر شب، یک الی سه مرتبه باید از آن استفاده کند. این محصول عصای دست شماست، پس لازم است حجم آن به قدری باشد که بتوانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید.

این را بدانید، کرم‌های حاوی ترکیبات طبیعی، بهترین انتخاب هستند. طبیعت همیشه بهترین درمان‌ها را به ما نشان می‌دهد.

در روزگاری زندگی می‌کنیم که قیمت هر کالایی مهم است. کرمی که اغلب از آن استفاده می‌کنیم بهتر است دارای قیمت مناسبی باشد تا در هر زمان و شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم.

کرم مخصوص ترک پا را می‌توان برای دست هم استفاده کرد؟

بسیاری از افراد که از مشکل ترک‌های پا رنج می‌برند، پوست خشک و مستعد ترک، در نواحی مختلف مانند آرنج‌ها، دارند. برخی از کرم‌های مخصوص ترک پا را می‌توان برای از بین بردن بافت تیره و درمان خشکی پوست آرنج‌ها هم استفاده کرد. یک مثال خوب، کرم مخصوص ترک پای سینره است.

کرم درمان ترک پا با ترکیبات گیاهی و طبیعی

انتخاب یک کرم به صرفه و مؤثر برای درمان ترک پا از برند سینره

کرم ترک پای سینره یک تیوب 65 میلی‌لیتری با قیمت حدود 85 هزار تومان است. ترکیبات مؤثر گیاهی داخل آن را به صورت خالص، در دکان هیچ عطاری نمی‌توانید پیدا کنید. طبیعی، ضد التهاب و التیام بخش است. درد و سوزش موجود در ناحیه کف پا را از بین می‌‎برد. خاصیت لایه‌برداری دارد تا سریع‌تر به قسمت‌های آسیب دیده نفوذ کند. در نهایت پوستی نرم و لطیف را به مصرف کنندگان تحویل می‌دهد.

 نحوه استفاده از کرم ترک پای سینره

قبل از خواب مقدار قابل توجهی از کرم مخصوص ترک پا سینره را روی پاشنه و پنجه به خوبی ماساژ دهید. پس از استفاده از آن حتما جوراب نخی بپوشید و تا صبح صبر کنید. از خواب که بیدار می‌شوید یک جفت پای نرم و لطیف در اختیار شماست. اگر می‌خواهید این درمان همیشگی باشد و از شر ترک‌های پا خلاص شوید، باید پاهای‌تان را تمیز نگه دارید، قارچ‌ها و باکتری‌ها زمانی که راه به ترک‌های ریز و درشت می‌یابند، اوضاع وخیم می‌شود و آن‌وقت ممکن است دردسر ایجاد کنند. این کمترین و مؤثرترین اقدامی است که می‌توانید برای قلب دوم‌تان انجام دهید.

در آخر اگر از طرفداران پر و پا قرص درمان‌های خانگی هستید و همزمان ترک‌های پای عمیق و دردناک دارید، بدانید ما این درمان‌ها را توصیه نمی‌کنیم. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شما بخواهید با درمان‌های خانگی ترک‌های پای‌تان را بهبود ببخشید و در این زمان به باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها اجازه می‌دهید تا اوضاع را وخیم‌تر کنند. اما اگر دو شب از کرم ترک پای سینره استفاده کنید، شب سوم را با پاهای نرم و لطیف پشت سر خواهید گذاشت.

 

معرفی کرم ترک پا سینره
بهترین کرم ترک پا

یک دیدگاه

  1. زهرا 20 خرداد 1402 در 5:23 ق.ظ - پاسخ

    کرم ثمین با اوره 10درصد بهترین گزینه برای ترک پا

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات