میخچه

مدت زمان مطالعه 4,1 دقیقه

بسیاری از مردم به دلیل عدم استفاده از کفش مناسب، پیاده‌روی‌های طولانی یا اصطکاک پوستِ پای‌شان با دیواره‌های کفش، میخچه‌ها را تجربه کردند. بعضی از آن‌ها این عارضه را با پینه اشتباه گرفتند و برخی دیگر به آن اهمیت ندادند تا خوب شود. البته در این بخش، دو دسته از افراد با تجربه‌های متفاوت وجود دارد. آن‌هایی که پس از مدت طولانی متوجه ناپدید شدن میخچه‌ها شدند و کسانی که به تدریج احساس درد، ناراحتی و التهاب بیشتر در ناحیه‌ای شدند که میخچه متولد شده بود.

راستش بی‌اهمیت بودن نسبت به میخچه‌ها ریسک زیادی دارد. برای اینکه بتوانید بیشتر مراقب خود و پوست پای‌تان باشید، این مطلب را جمع‌آوری و به نگارش درآوردیم تا بدانید شما اولین نفری نیستید که میخچه‌ها را تجربه می‌کنید، اما می‌توانید با مراقبت بیشتر آخرین باری را رقم بزنید که این اجسام را روی پای‌تان مشاهده می‌کنید.

میخچه
درمان میخچه پا

فهرست مطالب

میخچه پا چیست؟

میخچه و پینه نواحی سفت یا ضخیم پوست هستند، آن‌ها می‌توانند دردناک باشند و اغلب کسی جدی‌شان نمی‌گیرد. اگر یک برآمدگی سخت در پاها مشاهده کردید که با درد همراه است یا گاهی پوسته پوسته می‌شود، شبیه موم خشک‌ شده‌ای روی پوست، بدانید که میخچه درآوردید.

علائم میخچه پا

برای درمان میخچه کف پا اول باید با علائم آن آشنا شوید تا مطمئن شوید میخچه دارید. گاهی اوقات میخچه‌های کوچک ممکن است هیچ علائمی غیر از حضور فیزیکشان نشان ندهند با این حال در میخچه‌های بزرگ‌تر شما علائمی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تجربه می‌کنید.

اگر پوست یک نقطه ضخیم‌تر از پوست اطرافش باشد، ممکن است شما به میخچه مبتلا شده باشید. این ناحیه که پوست ضخیم‌تری دارد ممکن است رنگ زردتری نسبت به دیگر نواحی داشته باشد.

علائم میخچه پا

احساس درد و احساس راه رفتن روی سنگ یا اجسام خارجی در زمان قدم برداشتن از دیگر علائم میخچه است. همچنین پوسته پوسته شدن، چرب و براق یا خشک شدن پوست قسمتی که درگیر میخچه شده، خارش شدید پوست نواحی درگیر میخچه و درد در زمان لمس این نواحی درگیر از دیگر علائمی هستند که فرد مبتلا به میخچه آن را تجربه خواهد کرد.

میخچه‌ها چه شکلی هستند؟

میخچه‌ها معمولا اشکال کوچک، گرد و سختی دارند که روی پوست ایجاد می‌شوند. در واقع نواحی سخت و ضخیم پوست بر اثر فشار، یک جا جمع می‌شوند و میخچه‌ها را می‌سازند. معمولا افراد میخچه‌ها را در قسمت بالایی کف پا یا انگشتان مشاهده می‌کنند. آن‌ها از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند:

  1. میخچه‌های سفت: این نوع از میخچه‌ها، کوچک، سفت، متراکم‌ و ضخیم هستند. آن‌ها معمولا در قسمت فوقانی انگشتان پا و در قسمت‌هایی که استخوان به گوشت و پوست فشار می‌آورند تولید می‌شوند.
  2. میخچه‌های نرم: این میخچه‌ها سفید یا خاکستری رنگ هستند و حالت لاستیکی و ارتجاعی دارند. زادگاه آن‌ها در لا به لای انگشتان پاست.
  3. میخچه‌های بذری: آن‌ها کوچک هستند و در کف پا ایجاد می‌شوند. اگر فشار در کف پا بیش از حد باشد می‌توانند یک کلنی تشکیل دهند.
میخچه
میخچه‌ سفت
میخچه
میخچه نرم
میخچه
میخچه بذری

میخچه‌ها با پینه‌ها چه تفاوتی دارند؟

پینه‌ها هم مانند میخچه‌ها، تکه‌های سفت و ضخیم شده پوست هستند. با این تفاوت که اندازه بزرگ‌تر و شکل نامنظم‌تری دارند. پینه‌ها اغلب در قسمت‌هایی از پا پدیدار می‌شوند که وزن بدن به اندام، فشار وارد می‌کند. پاشنه، شست، سینه و کناره‌های پا مستعد زدن پینه‌ها هستند. همچنین پینه‌ها علاوه بر پاها روی دست‌ها هم قابل مشاهده هستند. آن‌ها بر اثر اصطکاک و مالش مکرر به وجود می‌آیند.

میخچه‌ها خود به خود از بین می‌روند؟

معمولا افرادی که اولین نشانه‌های میخچه را روی پوست‌شان مشاهده می‌کنند، نسبت به آن بی اعتنا هستند. انگار این جسم کوچکِ سخت را به حال خود رها می‌کنند تا خودش از بین بروند. تنها کاری که ممکن است انجام دهند کم کردن فشار و اصطکاک اجسام با محلی است که به اصلاح میخچه درآورده. این، یک اقدام درست و ناخودآگاه است. اگر فشار روی میخچه‌ها کم شود، ممکن است خود به خود از بین بروند. اما رها کردن میخچه‌ها به حال خود، یک ریسک بزرگ به شمار می‌رود. چرا که آن‌ها مستعد بزرگ‌تر و دردناک شدن هستند. برای همین بهتر است قبل از اینکه دست به دارو و درمان بزنید، اقدامات کوچک و مؤثر خانگی را امتحان کنید.

علت‌های بروز میخچه پا

اغلب دلایلی که باعث بروز میخچه می‌شوند شامل مواردی هستند که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • پاهای استخوانی. این نوع پاها بالشتک طبیعی ندارند
  • بونیون یا انگشت چکشی

بونیون به حالتی گفته می‌شود که مفصل انگشت شست پا به سمت بیرونی و شست پا به سمت داخل (انگشتان همان پا) منحرف می‌شود. انگشت چکشی نیز به حالتی گفته می‌شود که انگشت پا در مفصل میانی خم شده باشد.

عوارض میخچه پا

طبیعی است که هر بیماری در بدن برخی عوارض را از خود نشان دهد. عوارضی که پس از بروز میخچه تجربه خواهید کرد عبارتند از:

  • درد و ناراحتی مزمن در کف پا و نواحی درگیر با میخچه: افراد مبتلا به میخچه هنگام راهٰ‌رفتن یا لمس میخچه درد زیادی را تجربه می‌کنند
  • زخم و عفونت: میخچه‌های درمان‌نشده به زخم‌های عمیق‌ تبدیل شوند و در صورت درمان نشدن، عفونت کنند
  • بروز ناهنجاری‌های آناتومیکی و استخوانی و ناتوانی در درست راه‌رفتن: میخچه‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کنند، ممکن است فرم پا را تغییر دهند‌ و راه‌رفتن فرد را دچار مشکل کنند که موجب آسیب به زانو و کمر می‌شود
  • بروز خطرات زیاد و عوارض جبران‌ناپذیر در بیماران دیابتی: بیماران دیابتی نسبت به دیگر افراد حساس‌تر هستند. همین امر باعث می‌شود در صورت ابتلای این افراد به هر گونه بیماری، بهبودی آن‌ها به تعویق بیفتد.

کمک‌های خانگی برای از درمان میخچه

در این پاراگراف برای‌تان اقدامات مؤثری را می‌نویسیم که می‌تواند به از بین رفتن خود به خودی میخچه‌ها کمک کند. این اقدامات درمان‌های خانگی نیستند و تنها مراحلی‌اند که به پوست کمک می‌کند یک میخچه با زبان خوش از سطح آن پاک شود:

  1. مرتب پاها را در آب ولرم بخیسانید.
  2. روی میخچه‌ها را سوهان یا سنگ پا بکشید. (مراقب باشید به عمق میخچه نفوذ نکنید)
  3. میخچه‌ها را با صابون بشوئید تا نرم‌تر شوند.
  4. به صورت روزانه از کرم یا لوسیون پا استفاده کنید.
  5. کفش مناسب بپوشید.
میخچه
مراقبت از پا در برابر میخچه‌ها

درمان‌های خانگی برای میخچه پا

در بیشتر مواردی که میخچه به‌صورت خفیف بروز می‌کند، در منزل قابل درمان است. روش‌های درمانی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، طبق نظر پزشکان متخصص بررسی شده‌اند.

توجه داشته باشید در حالت کلی بهتر است که از خود درمانی جهت درمان میخچه کف پا با روش‌های سخت بپرهیزید و در صورت بروز میخچه، مخصوصا اگر بیماری خاصی دارید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به بررسی چند درمان خانگی میخچه کف پا می‌پردازیم.

درمان میخچه کف پا با آب نمک

برای درمان میخچه کف پا مقداری نمک اپسوم را در یک وان آب گرم بریزید و پاهایتان را درون آن بخیسانید. پس از اینکه پاهایتان کاملا در این محلول خیس شد، با حوله تمیز پاهایتان را خشک کنید.

درمان میخچه کف پا با آب نمک

سپس مقداری کرم مرطوب‌کننده یا روغن طبیعی را روی ناحیه میخچه بزنید تا زمانی که میخچه نرم شود و دیگر دردناک نباشد. پس از این کار سعی کنید با سنگ پا، پایتان را ماساژ دهید و این کار را تا زمانی انجام دهید که میخچه پایتان به کلی ناپدید شود.

توجه داشته باشید که ناپدید شدن میخچه به این روش ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

درمان میخچه کف پا با روغن کرچک

برای این کار لازم است مانند روش اول، پاهایتان را با آب‌نمک بخیسانید. سپس به محل میخچه با گوش پاک کن، مقداری روغن کرچک بزنید. حالا باید با پدهای مخصوص میخچه، محل میخچه را بپوشانید.

درمان میخچه کف پا با روغن کرچک

پدهای مخصوص میخچه میزان فشار را از ناحیه میخچه تا حد زیادی کاهش می‌دهند. تا زمان بهبود کامل میخچه این کار را انجام دهید.

درمان میخچه کف پا با چای بابونه

مقداری چای بابونه دم کنید و در یک لگن بریزید. پاهای خود را با این ترکیب بخیسانید تا پوست سفت میخچه به خوبی نرم شود. چای بابونه پوست را نرم می‌کند و درد را تسکین می‌دهد.

درمان میخچه  کف پا با چای بابونه

درمان میخچه کف پا با محلول جوش شیرین

3-2 قاشق جوش شیرین را با مقداری آب گرم ترکیب کنید. سپس پاهای خود را به مدت 15-10 دقیقه در این محلول بخیسانید. حالا باید با استفاده از سنگ پا، محل میخچه را مالش دهید تا پوست‌های مرده از بین بروند.

درمان میخچه کف پا با محلول جوش شیرین

درمان میخچه کف پا با روغن سقز

روغن سقز یکی از موادی است که خاصیت آنتی باکتریال قوی دارد و در دسته موادی قرار می‌گیرد که به‌خوبی می‌تواند محل زخم را ضد عفونی کند. (این به این معنی نیست که می‌توانید روی زخم‌های باز از روغن سقز استفاده کنید).

ابتدا روی منطقه میخچه، قطعه‌ای یخ قرار دهید. سپس ناحیه میخچه را خشک کنید و با روغن سقز به‌خوبی آن را ماساژ دهید. پاهایتان را بپوشانید و اجازه دهید یک شب تا صبح، پاهایتان به خوبی نرم شود. حالا می‌توانید با سنگ پا پوست‌های مرده را از بین ببرید.

درمان میخچه کف پا با زردچوبه

تسکین درد و کاهش درد و ناراحتی‌ها یکی از مزایای بی‌شمار زردچوبه است. مقداری زردچوبه را با عسل ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیری حاصل شود. خمیر را روی میخچه بگذارید و اجازه دهید خشک شود. این کار را تا زمان بهبودی به‌صورت مرتب انجام دهید.

درمان میخچه کف پا با زردچوبه

درمان میخچه کف پا با سیر

سیر یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که در بهبود و درمان میخچه کف پا بسیار موثر است. برای استفاده از سیر جهت درمان میخچه، نصف یک حبه سیر را به محل میخچه بزنید. سپس اجازه دهید پوستتان خشک شود. پایتان را بانداژ کنید و صبح روز بعد به‌خوبی پایتان را با آب گرم بشویید.

درمان میخچه کف پا با سیر

درمان میخچه انگشت با آسپرین

6-5 عدد آسپرین را له و سپس با مقداری سرکه سیب و آب مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری حاصل شود. ترکیب به‌دست‌آمده را روی میخچه بگذارید و بانداژ کنید. پس از گذشت 10 دقیقه، بانداژ را باز و به‌آرامی پا را با سنگ پا تمیز کنید.

درمان میخچه انگشت با آسپرین

چقدر طول می‌کشد تا یک میخچه خود به خود از بین برود؟

اگر پنج مورد گفته شده را رعایت کنید، معمولا دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا میخچه‌‌ها ناپدید شوند. مگر آنکه قصد از بین رفتن نداشته باشند.

آیا می‌توانم میخچه‌های سخت را خودم بتراشم؟

متخصصان توصیه می‌کنند که میخچه‌ها را در خانه و با عمق زیاد نتراشید. چون ممکن است عفونی شوند. بریدن و تراشیدن کامل میخچه بهتر است توسط پزشک صورت گیرد.

چرا میخچه‌ها دردناک می‌شوند؟

همان‌طور که گفته شد میخچه‌ها شکل مخروطی و دایره‌ای دارند. آن‌ها خشک، مومی و نیمه شفاف هستند و هسته‌های دستگیره‌ای دارند. این هسته‌ها می‌توانند وارد عصب شده و دردهای خفیف و شدید ایجاد کنند.

آیا این تصور که میخچه‌ها ریشه دارند، صحیح است؟

راستش را بخواهید میخچه‌ها ریشه ندارند. تنها دارای هسته‌هایی هستند که با مراجعه به پزشک به راحتی حذف می‌شوند. به عبارت دیگر میخچه‌ها در بخش میانی خود، قسمت سخت‌تری دارند که به عمق نفوذ کرده است. اگر این بخش تخلیه شود، میخچه از بین خواهد رفت. برداشتن این قسمت در پا یک تونل یا گودال ایجاد می‌کند.

آیا کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث به وجود آمدن میخچه‌ها می‌شوند؟

علاوه بر تحریکات و عوامل اصلی تولید میخچه، کمبود ویتامین A هم تولید میخچه‌ها را تشدید می‌کند.

    درمان‌های خانگی در چه مدت میخچه‌ها را از بین می‌برند؟

    سیزده روشی که برای درمان میخچه‌ها گفته شد، یک شبه اثر نمی‌کند. حداقل یک ماه یا بهتر بگوییم 30 روز، پشت سرهم، باید این کارها را انجام دهید تا میخچه‌ها کوتاه بیایند و از بین بروند.

    درمان‌های پزشکی میخچه پا

    پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که بهتر است برای درمان میخچه با یک پزشک پوست مشورت کنید. بهتر است در صورتی که میخچه بزرگ و دردناک دارید یا مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت هستید، سراغ روش‌های خانگی نروید و از همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

    برخی درمان‌های ساده و سخت را پزشک با توجه به نوع میخچه برای شما در نظر خواهد گرفت. میخچه‌ها ۲ نوع نرم و سخت دارند. میخچه‌های نرم تنها با داروهایی نظیر پماد، چسب و قطره حل می‌شوند، اما میخچه‌های سخت به جراحی نیاز دارند. این جراحی‌ها سرپایی هستند و در مطب پزشک انجام می‌شوند.

    درمان میخچه نرم کف پا

    پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که پزشک برای درمان میخچه نرم، داروهایی را تجویز می‌کند. در ادامه به بررسی تمام روش‌های درمان میخچه نرم کف پا می‌پردازیم.

    استفاده از چسب ضد میخچه

    این چسب، ظاهری شبیه به چسب زخم دارد و حاوی 40 درصد سالیسیلیک اسید در ساختار خود است. توجه داشته باشید که پیش از استفاده از این چسب باید با پزشک پوست مشورت کنید تا زخم یا عفونتی روی پوستتان ایجاد نشود.

    برای استفاده از چسب میخچه، ابتدا محل میخچه را به‌خوبی شستشو دهید و خشک کنید. سپس چسب میخچه را روی ناحیه آسیب دیده بچسبانید و به مدت 14 روز هر 48 ساعت یک بار، چسب را عوض کنید.

    بعد از برداشتن چسب میخچه، پاهایتان را برای 5 دقیقه درون آب گرم استراحت دهید. البته توجه داشته باشید که این روش در دسته درمان فوری میخچه پا قرار نمی‌گیرد.

    استفاده از قطره میخچه پا

    قطره میخچه پا بر پایه سالیسیلیک اسید، ساخته شده است. برای استفاده از قطره میخچه پا، محل میخچه را به‌مدت 15 دقیقه در آب گرم قرار دهید.

    محل میخچه را خشک کنید و 2-1 قطره از داروی ضد میخچه را روی محل میخچه بریزید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. توجه داشته باشید که قطره با نواحی سالم مجاور زخم در تماس نباشد. همچنین از تماس قطره ضد میخچه با چشم و پوست ملتهب جلوگیری کنید.

    استفاده از قطره میخچه پا

    استفاده از پماد ضد میخچه

    پمادهای ضد میخچه که بر پایه گیاهان دارویی ساخته شده‌اند و بافت سوسپانسیونی دارند، در بهبود میخچه تاثیر شگفت‌انگیزی دارند.

    برای استفاده از پماد ضد میخچه، پاهایتان را به‌مدت 10 دقیقه در آب گرم خیس کنید تا میخچه نرم شود. بعد از خشک کردن میخچه، اطراف میخچه را به‌خوبی با پماد بپوشانید. یک جوراب سیلیکونی بپوشید و پس از 24 ساعت دوباره کارهای گفته‌شده را انجام دهید تا میخچه به‌صورت کامل از بین برود.

    عمل جراحی برای میخچه سخت کف پا

    میخچه‌هایی که سخت شده‌اند، به جراحی نیاز دارند. این جراحی چندان سخت نیست و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

    در این روش ریشه میخچه و پوست ضخیم‌شده آن، خارج می‌شوند. توجه داشته باشید حتما پزشک باید این کار را انجام دهد؛ چون در غیر این صورت دچار عفونت در محل میخچه خواهید شد.

    همچنین باید بدانید که جراحی میخچه، آخرین روش درمان میخچه است و تنها در صورتی که روش‌های خانگی یا استفاده از چسب قطره و پماد ضد میخچه جواب نداد باید به سراغ جراحی بروید. عمل جراحی میخچه پا یکی از راهکارها و درمان قطعی میخچه پا است.

    میخچهدرمان تخصصی میخچه

    برای درمان میخچه پا چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

    در صورتی که درمان‌های خانگی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، موثر واقع نشدند، اگر میخچه انگشت پا بسیار ملتهب و دردناک است، اگر در پاهایتان پس از بروز میخچه بی‌حسی شدیدی را تجربه می‌کنید، دیابت دارید و گردش خون در پاهایتان ضعیف است، اگر بیماری‌های شریانی دارید یا دچار حساسیت‌های پوستی هستید، پس از بروز میخچه سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

    در چنین مواردی ممکن است پزشک متخصص عفونی شما را به یک متخصص غدد ارجاع دهد تا مشکل به‌صورت ریشه‌ای حل شود. البته توجه داشته باشید که ممکن است برای درمان میخچه پا با توجه به صلاح‌دید پزشک، به متخصص پوست یا ارتوپدی ارجاع داده شوید.

    راه‌های پیشگیری از ابتلا به میخچه پا

    درمان میخچه انگشت پا کاری زمان‌بر و سخت است. گاهی حتی ممکن است میخچه پا به صورت مقطعی بهبود پیدا کند و پس از مدتی برگردد. از همین رو بهتر است با انجام کارهای زیر از بروز میخچه پیشگیری کنید.

    • کفش‌هایی بپوشید که دقیقا سایز پای شما و متناسب با آن هستند. اگر کفشی دارید که پایتان را می‌زند یا برایتان بزرگ است، از آن استفاده نکنید
    • ناخن‌های پایتان را به‌درستی و به‌موقع کوتاه کنید؛ زیرا بلند بودن ناخن پا می‌تواند پای شما را در وضعیت نادرستی قرار دهد
    • هنگام پوشیدن کفش، خصوصا کفش‌های پاشنه بلند از جداکننده انگشت استفاده کنید
    • اگر برای طولانی‌مدت سرپا هستید از پوشش‌های محافظ استفاده کنید. پد نمدی، بانداژ و پد میخچه را فراموش نکنید

    چه مواردی ریسک ابتلا به میخچه را افزایش می‌دهد؟

    بعضی از افراد مستعدِ میخچه روی پوست پایشان هستند. شاید دلیلش برایشان مبهم باشد و شاید بارها با خود بیندیشند که چرا اینقدر میخچه‌ها اذیت‌شان می‌کند؟ مواردی که باعث می‌شود فرد یکی پس از دیگری، این پوست‌های سفت شده و اغلب دردناک را روی پاهایش تحمل کند، عبارت است از:

    انحراف شست (Bunion) یا هالوکس والگوس (Hallux valgus): به نوعی بدشکلی انگشت شست پا می‌گویند که در آن یک توده استخوانی روی مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود.

    انگشت چکشی (Hammertoe): در این اختلال، انگشتان بر اثر فشار و عوامل محیطی، دفرمه شده و حالت چکش مانند و یا قلاب مانند پیدا می‌کنند.

    خارهای استخوانی: گروهی از عارضه‌های مربوط به پا مانند خارهای استخوانی (bone spur) می‌تواند باعث ساییده شدن مداوم انگشتان پا به داخل کفش شود.

    حتما میخچه پای خود را درمان کنید!

    در این مطلب به بررسی پاسخ سوال «برای میخچه پاشنه پا چی خوبه؟» پرداختیم. توجه داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ اما بهتر است در صورت بروز میخچه بلافاصله پس از تشخیص به پزشک مراجعه کنید تا درمان را به نحو احسن پیش ببرید و از بروز عفونت جلوگیری کنید.

     

    سوالات متداول

    برای میخچه پا پیش چه دکتری باید رفت؟

    پس از اینکه متوجه شدید دچار میخچه پا شده‌اید، به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک در صورت صلاح‌دید شما را به پزشک ارتوپد، غدد یا پوست ارجاع خواهد داد.

     

    تفاوت میخچه و خار پاشنه چیست؟

    خارپاشنه به رشد غیر طبیعی استخوان پا گفته می‌شود؛ اما میخچه لایه‌های ضخیم و سفت‌شده‌ای از پوست است که زمانی به وجود می‌آید که پوست پا تلاش می‌کند در برابر فشار و اصطکاک یک لایه اضافی ایجاد کند تا از خود محافظت کند.

     

    آیا میخچه پا مسری است؟

    خیر. میخچه پا بر خلاف زگیل پا مسری نیست.

     

    چسب میخچه پا چقدر باید بماند؟

    به‌مدت 14 روز، هر 48 ساعت یک بار باید چسب میخچه را تحت نظر پزشک عوض کنید تا میخچه به صورت کامل از بین برود.

     

    یک دیدگاه

    1. وفائی 1 آذر 1402 در 11:03 ق.ظ - پاسخ

      خیلی ممنونم از مطالب مفیدتون

    ارسال دیدگاه

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    مطالب مرتبط

    پرطرفدارترین محصولات

    دسته مقالات