درمان گیاهی بیماری لیکن پلان

مدت زمان مطالعه 1,6 دقیقه

درمان های خانگی بیماری لیکن پلان

درمان های خانگی بیماری لیکن پلان

درمان های خانگی بیماری لیکن پلان

برای کنترل بیماری لیکن پلان می توان از درمان های خانگی هم استفاده کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

زنجبیل

زنجبیل از دیرباز به عنوان یک گیاه ضد التهاب و ضد عفونی کننده به کار می رفته است و از آن جایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است، برای کاهش آلرژی و برخی از بیماری هایی که می توانند علل آلرژیک داشته باشند، مفید است. برای استفاده از خواص زنجبیل می توانید روزی یکبار چای زنجبیلی بنوشید یا زنجبیل تازه را رنده کرده و آب حاصل از آن را روی بثورات جلدی ناشی از بیماری لیکن پلان بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه به همان حال باقی بماند.

جو دو سر

جو دو سر باعث کاهش خارش و التهاب پوستی می شود و برای درمان لیکن پلان هم می توان آن را به صورت خوراکی دریافت کرد و هم اینکه مقداری از آن را با آب ترکیب کرد و روی قسمت هایی از بدن که درگیر بیماری شده اند، مالید.

مصرف مقادیر کافی از ویتامین های A و B9

مطالعات نشان داده است که استفاده از رتیونیک اسید که یکی از متابولیت های ویتامین A به شمار می رود می تواند در درمان لیکن پلان های دهانی و اندام تناسلی مؤثر باشد، از این رو مصرف کافی ویتامین A می تواند در کاهش علائم این بیماری مؤثر باشد. ویتامین A به مقدار زیاد در خوراکی هایی نظیر جگر، هویج و گوجه فرنگی یافت می شود.

هم چنین کمبود ویتامین B9 یا فولات می تواند عوارض بیماری لیکن پلان را افزایش دهد از این رو بهتر است افراد مبتلا به لیکن پلان از مواد غذایی مانند لوبیا، عدس، آووکادو، انواع مرکبات و سبزیجاتی که دارای برگ های سبز هستند، بیشتر استفاده کنند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

گفتیم که لیکن پلان یک نوع بیماری خود ایمنی است و از طرفی می دانیم ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پس برای درمان این بیماری لازم است مقادیر متناسبی از این ویتامین به بدن برسد که نور خورشید یکی از بهترین منابع این ویتامین است.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری های پوستی است. اخیراً یک مطالعه نشان داده است که استفاده از این گیاه می تواند به تدریج علائمی نظیر خارش، سوزش و سایر مشکلات پوستی ناشی از ابتلا به بیماری لیکن پلان را کاهش دهد یا به طور کلی برطرف کند. برای بهره بردن از خواص آلوئه ورا می توانید از دهان شویه آلوئه ورا استفاده کنید یا به طور منظم در نواحی درگیر با این بیماری، از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

همچنین ما در سایت سینره به معرفی بهترین روش استفاده از آلوئه ورا برای پوست و مو پرداخته ایم که به شما پیشنهاد می دهیم حتما آن را مطالعه فرمایید.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکومین است که خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد و برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی و پوسته پوسته شدن مفید است. برای درمان لیکن پلان و عوارض ناشی از آن می توانید یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا به حالت خمیری در بیاید و بعد آن را به مدت 15 دقیقه در محل درگیر قرار دهید و سپس بشویید.

استفاده از دهان شویه روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد باکتریایی دارد، بنابراین در درمان لیکن پلان دهانی می تواند مؤثر واقع شود. برای استفاده از خواص درمانی روغن درخت چای، می توانید دو قاشق غذاخوری از این روغن را با دو قاشق غذاخوری روغن گیاه نعنا و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب ترکیب کرده و از این محلول روزی یک بار به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

روش های درمان لیکن پلان مویی

درمان لیکن پلان مویی

درمان لیکن پلان مویی

اگر به لیکن پلان مویی یا لیکن پلان فولیکولار دچار شده اید بهتر است هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید هر چند که معمولاً ریزش مویی که به واسطه این بیماری اتفاق می افتد دائمی خواهد بود.

درمان لیکن پلان مویی با داروهای ضد التهابی رایج

استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی مانند کورتون، پردنیزون، پردنیزولون و…

استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین به دلیل خاصیت ضد التهابی آن ها

  • درمان با داروهای ضد التهابی قوی: اگر درمان با داروهایی هم چون کورتون پاسخ ندهد، از داروهای ضد التهابی قوی تری نظیر هیدروکسی کلروکین، سیکلوسپورین، متوتروکسات و … استفاده می شود.
  • درمان دارویی برای رشد مجدد مو: برای ریزش موی ناشی از بیماری لیکن پلان فولیکولار درمان دارویی مؤثری وجود ندارد و بیشتر داروها بیشتر جنبه کنترل بیماری را دارند و به رشد مجدد موها کمک نمی کنند.
  • کاشت مو: پیش از این کاشت مو در قسمت های درگیر در پوست سر که دچار اسکار ناشی از بیماری لیکن پلان فولیکولار شده بودند به دلیل کاهش عروق خونی و بروز تغییرات دژنراتیو، امکان پذیر نبود ولی خوشبختانه در سال های اخیر تحقیقاتی پیرامون امکان کاشت مو در این قسمت ها صورت گرفته که رضایت بخش بوده است.

استفاده از پماد تاکرولیموس برای درمان لیکن پلان

استفاده از پماد تاکرولیموس برای درمان لیکن پلان

استفاده از پماد تاکرولیموس برای درمان لیکن پلان

همان طور که گفتیم در موارد خفیف تا متوسط بیماری لیکن پلان، استفاده از درمان های استروئیدی موضعی توصیه می شود با این حال برخی مطالعات نشان می دهد که استفاده از پماد تاکرولیموس یک درصد در لیکن پلان دهانی مؤثرتر از داروهای استروئیدی است ولی در لیکن پلان پوستی، استفاده از این پماد تأثیر موردی دارد.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات