درمان پینه پوست دست و پا

مدت زمان مطالعه 0,4 دقیقه

پینه پوست و میخچه، لایه های ضخیم شده ای از پوست هستند که در اثر اصطکاک، مالش یا فشار زیاد و مکرر ایجاد می شوند. این عارضه بیشتر روی پوست کف پا، انگشتان پا، پوست کف دست یا انگشتان دست به وجود می آید. پینه پوست در افراد سالم با از بین بردن عامل فشار مثل کفش نامناسب و درمان های معمول از بین می رود.

در افراد مبتلا به دیابت، پینه به دلیل ضعف گردش خون، بروز پیدا می کند؛ این افراد برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه کنند. در مقاله پیش رو در مورد علل ایجاد پینه، انواع پینه و درمان خانگی پینه خواهید خواند.

انواع پینه پوست

پینه گاهی به صورت تکه ای پوست خشک یا نرم و مومی شکل نمایان می شود و گاهی اوقات به صورت میخچه. میخچه، شکلی منظم تر از پینه دارد و پوست مرده با ظاهری دانه ای، سفت و دردناک در کف پا یا دست است.

میخچه چیست؟

میخچه چیست؟

میخچه چیست؟

میخچه ها زمانی به وجود می آیند که تجمع پوست در یک ناحیه زیاد شود؛ میخچه گرد و کوچک است و معمولا در بالا یا زیر انگشتان ایجاد می شود.

  • میخچه سفت: این نوع میخچه در بالای انگشتان و جایی که فشار استخوان روی پوست بیشتر است، به وجود می آید؛ میخچه سفت قسمت بزرگی از انگشت را به خود اختصاص می دهد و گرد و سفت هستند.
  • میخچه نرم: این نوع میخچه نرم و سفید است و معمولا بین انگشتان یا کناره های پا ظاهر می شود.
  • میخچه دانه ای: این میخچه ها ریز و گرد هستند و در پاشنه و پنجه پا بروز پیدا می کنند.

پینه چیست؟

پینه چیست؟

پینه چیست؟

پینه، عارضه پوستی سفت و ضخیمی است که در مقایسه با میخچه، ابعاد بزرگتر و شکلی نامنظم و پراکنده دارد. پینه معمولا در قسمت هایی از پا یا دست که فشار استخوان روی پوست زیاد است، ایجاد می شود؛ پاشنه پا، پنجه پا، سینه پا، کناره های پا و کف دست محل های رایج بروز پینه هستند. پینه دست معمولا در نوازندگان ساز، ورزشکاران و کارگردان بیشتر دیده می شود.

علت ایجاد پینه در دست یا پا چیست؟

پینه به دلیل فشار، تحریک، مالش یا اصطکاک مکرر یک ناحیه از پوست ایجاد می شود و در قسمت های استخوانی یا برجسته پا یا دست بیشتر دیده می شود. در واقع پینه، واکنش طبیعی بدن برای محافظت از پوست است؛ زمانی که یک ناحیه از پوست به صورت مداوم در معرض فشار است، بدن برای محافظت از لایه های زیرین پوست، شروع به ساختن لایه دفاعی می کند و به این صورت میخچه یا پینه ایجاد می شود.

رایج ترین عوامل ایجاد پینه عبارتند از:

کفش نامناسب: پوشیدن کفش تنگ و پاشنه بلند باعث می شود که روی قسمت هایی از پوست فشار زیادی وارد شود؛ به همین دلیل در آن ناحیه پینه به وجود می آید.

جوراب نامناسب: پوشیدن جوراب نامناسب موجب می شود که پا در کفش بلغزد و تداوم در این عمل موجب بروز پینه می شود.

نواختن ساز یا انجام کارهای دستی: در نوازندگان و افرادی که کارهای دستی انجام می دهند، معمولا کف دست دچار پینه می شود.

راه رفتن با حالت نامناسب: گاهی اوقات افراد حین راه رفتن فشار زیادی روی کناره های پا می آورند، این امر موجب بروز پینه می شود.

علائم پینه پوست چیست ؟

  • ضخیم و سفت شدن قسمتی از پوست
  • برجسته شدن پوست
  • احساس درد و سوزش در زیر پوست
  • خشک شدن، پوسته پوسته شدن پوست
  • مومی شکل شدن پوست
  • درد، التهاب و تاول

آیا میخچه و پینه دردناک هستند؟

آیا میخچه و پینه دردناک هستند؟

آیا میخچه و پینه دردناک هستند؟

بعضی از میخچه ها و پینه ها در ابتدا دردناک نیستند و به مرور زمان با ضخیم تر شدن پوست، دردناک می شوند. میخچه ها و نواحی برجسته پوست ممکن است حساس شوند و با لمس یا فشار درد بگیرند. گاهی اوقات پینه همراه با ترک پوست است و درد زیادی دارد.

اگر پینه و میخچه درمان تحت درمان قرار نگیرند، به مرور بزرگتر شده و درد ناشی از آنها باعث ایجاد مشکلاتی در راه رفتن می شود.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان پینه

اگر پینه یا میخچه، دردناک و ملتهب شد باید به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید. افراد مبتلا به دیابت نیز قبل از خوددرمانی باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است ترک های ناشی از پینه، زخم شوند و درمان آنها زمان بر باشد.

اگر مبتلا به بیماری زمینه ای هستید و خطر ابتلا به عفونت در بدن شما زیاد است، حتما قبل از ترک خوردن پینه به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز تورم، درد، التهاب یا عفونت باید زیر نظر پزشک پینه را درمان کنید.

اگر به دلیل بروز مکرر میخچه و پینه، با مشکلاتی در راه رفتن مواجه شده اید و حالت طبیعی پا تغییر کرده، باید برای جراحی ضایعات پوستی به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می دهند

انحراف شست پا(بونیون یا هالوکس والگوس): این عارضه منجر به ایجاد برجستگی غیرطبیعی و استخوانی در مفصل انگشت شست پا می شود که به دلیل اصطکاک با کفش، روی آن پینه می بندد.
شست چمبری: هنگامی که عضله پنجه پا یا انگشت شست در اولین مفصل خم شود، این مشکل به وجود می آید.

عدم محافظت از دست یا پا: استفاده از ابزارها و نپوشیدن دستکش حین کار، منجر به ایجاد پینه می شود.

علت برجسته شدن پا یا هالوکس والگوس چیست؟

علت برجسته شدن پا یا هالوکس والگوس چیست؟

علت برجسته شدن پا یا هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس، انحراف شست پا به طرف انگشت دوم است و به دلیل عوامل ژنتیک یا پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می شود. علائم شایع این بیماری عبارتند از برجسته شدن استخوان شست پا، قرمزی و التهاب پوست، کاهش انعطاف پذیری انگشت، بروز پینه بین شست و انگشت کناری، تورم و درد، اختلال در راه رفتن و افزایش ضخامت پوست زیرین شست.

دلایل ایجاد هالوکس والگوس

  • صافی کف پا
  • آرتروز مچ
  • رماتیسم مفصلی
  • ساختار غیرطبیعی استخوان
  • پوشیدن کفش نامناسب و نوک باریک
  • ژنتیک
  • ایستادن به مدت طولانی

برای درمان هالکوس والگوس، می توانید از پدهای طبی، کفش طبی و بدون پاشنه استفاده کنید. انجام فیزیوتراپی و عمل جراحی نیز می تواند در برطرف شدن این مشکل مؤثر باشد.

روش های پیشگیری از پینه و میخچه

روش های پیشگیری از پینه و میخچه

روش های پیشگیری از پینه و میخچه

  1. استفاده از کفش مناسب: کفش ها باید راحت باشند و فضای کافی برای انگشتان پا داشته باشند. از پوشیدن کفش های نوک باریک و کفش هایی با کفی چرمی و سفت به صورت مداوم خودداری کنید.
  2. جوراب پوشیدن: از جوراب های نخی و نرم استفاده کنید تا پای شما کمترین اصطکاک را با کفش داشته باشد.
  3. استفاده از کفی طبی: اگر در معرض ابتلا به میخچه هستید، حتما از کفی طبی استفاده کنید.
  4. استفاده از دستکش: حتما هنگام کار با ابزار و مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید.
  5. نظافت پا: هر روز پاهای خود را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید.
  6. استفاده از کرم مرطوب کننده: از خشک شدن پاها خودداری کنید و هر روز آنها را با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید.
  7. کوتاه کردن ناخن ها: مشکلات حرکتی و راه رفتن نامناسب یکی از عوامل ایجاد پینه هستند؛ سعی کنید همیشه ناخن ها را کوتاه نگه دارید تا در راه رفتن برای شما مشکلی ایجاد نشود.

درمان خانگی پینه پوست دست و پا

درمان خانگی پینه دست و پا

درمان خانگی پینه دست و پا

برای درمان پینه می توانید روش های زیر را امتحان کنید؛ در صورتی که درمان های خانگی، پینه و میخچه را برطرف نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص سایشی و لایه برداری است؛ چند قاشق جوش شیرین را در ظرف آب بریزید و خوب مخلوط کنید، سپس به مدت ده دقیقه پاها را در آن قرار دهید. بعد از شستن پاها با سنگ پا به آرامی روی پینه ها بکشید.

روش دیگر استفاده از جوش شیرین به این طریق است که یک قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق چای خوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. سپس این خمیر را به وسیله پنبه روی پینه و میخچه قرار دهید تا نرم شوند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و خاصیت ضدباکتری و ضد عفونت دارد. می توانید پنبه ای را در سرکه خیس کنید و روی پینه ها بگذارید و پانسمان کنید. بعد از یک شب می توانید پینه ها را با سنگ پا تمیز کنید.

استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت را در آب مخلوط کرده و کف پا یا دست بمالید و بگذارید بماند. سپس پوست را بشویید و با روغن زیتون چرب کنید.

استفاده از خمیر آسپرین

چند قرص آسپرین را پودر کرده و همراه با یک قاشق چای خوری آبلیمو و مقدار کمی آب مخلوط کنید. این خمیر را روی پینه ها قرار داده و با کیسه پلاستیکی بپوشانید؛ سپس با حوله گرم، پاها را ماساژ دهید. آسپرین به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک، می تواند پوست های مرده را از بین ببرد و در درمان پینه و میخچه مؤثر است.

ماساژ با روغن کرچک

روغن های طبیعی مثل روغن کرچک، روغن زیتون و روغن بادام شیرین در درمان پینه مفید هستند. توجه داشته باشید که یکی از علل بروز پینه، خشکی پوست است، شما می توانید با چرب کردن مداوم پا، رطوبت لازم را به پوست برسانید.

قبل از استفاده از روغن های طبیعی، پاها را به مدت ده دقیقه در آب گرم بگذارید و با سنگ پا به آرامی بشویید، سپس با روغن کرچک یا زیتون ماساژ داده و جوراب نخی بپوشید. این کار در نرم شدن و از بین رفتن پینه ها به شما کمک می کند.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از مواد طبیعی مفید برای پوست است که موجب نرمی و لطافت آن می شود. ژل آلوئه ورا را روی پینه ها ماساژ دهید و با دستمال روی آن را بپوشانید و بگذارید 30 دقیقه باقی بماند؛ سپس با سنگ پا، روی پینه ها بمالید و پاها را بشویید.

استفاده از وازلین و جوراب نخی

کف پاها و دست ها را با وازلین چرب کرده و جوراب و دستکش نخی بپوشید و بگذارید چند ساعت باقی بماند، سپس به آرامی محل پینه ها را شستشو دهید. این کار را با استفاده از کرم مرطوب کننده هم می توانید انجام دهید.

استفاده از چسب میخچه

چسب میخچه حاوی اسید سالیسیلیک است و موجب لایه برداری پوست می شود. چسب میخچه را باید یک شبانه روز روی محل بچسبانید؛ البته با توجه به ضخامت ضایعه پوستی می توانید آن را پنج تا هفت روز در محل قرار دهید. بعد از برداشتن چسب روی پینه یا میخچه، پوست نرم شده را با کمک سنگ پا تمیز کنید.

برداشتن پینه و میخچه با روش جراحی

پزشکان معمولا با استفاده از روش جراحی یا لیزر اقدام به برداشتن میخچه و پینه می کنند. برای این کار موضع را بی حس کرده و با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر آن را خارج می کنند.

همچنین اگر از میخچه کف پا رنج میبرید، ما در مقاله ای کاملا به درمان قطعی میخچه کف پا با روشهای خانگی و پزشکی پرداخته ایم و شما می توانید با مطالعه این مقالعه علاوه به بهبود 100% از ابتلا به این عارضه هم جلوگیری فرمایید.

امکان ابتلای مجدد به پینه و میخچه وجود دارد؟

امکان ابتلای مجدد به پینه و میخچه وجود دارد؟

امکان ابتلای مجدد به پینه و میخچه وجود دارد؟

از آنجایی که میخچه و پینه بر اثر فشار، اصطکاک و مالش ایجاد می شود، بعد از درمان این ضایعات پوستی باید عامل ابتلای مجدد را رفع کنید؛ به عنوان مثال از پوشیدن کفش های تنگ و غیر استاندارد خودداری کنید، پاها را مرتب بشویید و مرطوب نگه دارید، از جوراب نخی استفاده کنید.

سخن پایانی

میخچه و پینه بر اثر پوشیدن کفش های نامناسب، راه رفتن با حالت نامناسب و ایستادن زیاد ایجاد می شود و در صورت اصطکاک و فشار، این عارضه ها تشدید می شوند. برای درمان پینه ابتدا باید عادات نامناسب را ترک کنید و از کفش های استاندارد استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن دست و پا موجب جلوگیری از خشکی پوست و درمان پینه می شود؛ همچنین شما می توانید پاها و دست ها را در جوشانده های گیاهی مختلف مثل جوشانده بابونه بگذارید و بعد از 30 دقیقه با سنگ پا محل پینه ها را تمیز کنید. استفاده از ماسک جوش شیرین، آلوئه ورا، نشاسته ذرت و روغن های طبیعی مثل روغن بادام، کرچک و زیتون نیز در درمان میخچه و پینه مؤثر هستند.
بعد از انجام هر کدام از روش های ذکر شده، با سنگ پا محل پینه را بشویید، فقط فراموش نکنید که از فشار دادن زیاد سنگ پا خودداری کنید زیرا موجب زخم شدن و عفونت محل پینه می شود. بعد از شستشو، پاها و دست ها را با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید.

برای نرم و لطیف نگه داشتن پوست دست و پا بهتر است همیشه از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید؛ در این صورت امکان ابتلا به میخچه و پینه کاهش می یابد. از جمله محصولات استاندارد در این زمینه کرم های ترک پا سینره و کرم دست سینره است که به شما کمک می کند تا پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.

یک دیدگاه

  1. کبری خراسانی 31 خرداد 1402 در 1:16 ق.ظ - پاسخ

    درودوسپاس بی کران بابت اطلاعاتی ک بهمون دادین
    ⚘️⚘️⚘️👍🙏🏽🙏🏽

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات