خط زیر چشم، علت و درمان خطوط زیر چشم

مدت زمان مطالعه 2,2 دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام آرایش و یا پاک کردن پوست صورت‌تان در مقابل آینه، متوجه خطوط و چروک‌های ریزی، بر روی پوست نواحی دور چشم خود شوید. پوست دور چشم از جمله نازک‌ترین بخش از پوست بدن انسان به شمار می‌رود. این بخش از پوست به سادگی در مقابل عواملی نظیر بالا رفتن سن، نور خورشید، عدم استفاده از ضد آفتاب، سرما و گرما و شستشو با استفاده از شوینده‌های نامناسب پوست، به راحتی دچار آسیب می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا از خط زیر چشم، علت و درمان این خطوط برای شما عزیزان صحبت کنیم.

علت بروز خط و چروک های زیر چشم چیست؟

علت بروز خط و چروک های زیر چشم چیست؟

علت بروز خط و چروک های زیر چشم چیست؟

با افزایش سن، پوست مقداری از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. کم شدن الاستیسیته یا قابلیت ارتجاعی پوست، از عوامل اولیه در روند شروع پیری و افتادن خط زیر چشم محسوب می‌گردد. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین ژنتیک در چگونگی شروع چین و چروک و خط زیر چشم در صورت فرد نقش پررنگی دارد.

توجه کنید که پوست اطراف چشم، ناحیه‌ای است که معمولا علائم اولیه پیری را به شکل سریع‌تری نشان می‌دهد. زیرا ناحیه اطراف چشم از پوستی نازک با رگ‌های خونی فراوانی برخوردار است. می‌توان، از عوامل مهم در بروز خطوط و چروک زیر چشم به موارد زیر اشاره نمود.

تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش

تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش

تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش

محققان بارها گفته‌اند که قرار گرفتن به شکل مستقیم در مقابل اشعه ماوراء بنفش می‌تواند آثار زیان باری روی پوست برجای بگذارد. به طور کلی اشعه ماوراء بنفش به راحتی کلاژن درون پوست را تجزیه و تخریب کرده و سبب از بین رفتن طراوت و ساختار زنده آن خواهد شد. کار اصلی کلاژن استحکام و حالت کشسانی پوست است، در ضمن جایگزینی سلول‌های مرده پوست هم به عهده این ماده است.

وجود کلاژن برای حفظ پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم است که بدانید به واسطه همین پروتئین، ساختار صورت جوان می‌ماند و با از دست دادن تدریجی آن، چروک‌ها کم کم روی پوست ظاهر خواهند شد. اشعه خطرناک ماوراءبنفش می‌تواند به دلایلی همچون، قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت لازم، به خصوص در مناطقی نظیر ساحل، آثار مخرب خود را روی کلاژن سازی پوست بگذارد. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش بدون محافظتی نظیر استفاده از ضد آفتاب، کلاه و عینک دودی منجر به ظهور پیری زود رس از جمله چین و چروک و خط زیر چشم می‌شود.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن

پژوهش‌ها نشان داده است که جدا از افزایش سن، سیگار کشیدن به عنوان مهم‌ترین عامل در بروز انواع چین و چروک در زنان و مردان است. سیگار کشیدن پوست را در معرض استرس اکسیداتیو قرار داده و به کلاژن و الاستین آن آسیب فراوان می‌رساند. سیگار کشیدن همچنین رگ‌های خونی صورت را منقبض می‌کند، مانع گردش خون در رگ‌های خونی می‌شود و پوست را از رسیدن ویتامین A محروم می‌سازد.

حرکات تکراری نظیر اخم کردن بر روی صورت

حرکات تکراری نظیر اخم کردن بر روی صورت

حرکات تکراری نظیر اخم کردن بر روی صورت

حالات مداوم صورت، نظیر لبخند زدن، اخم کردن و ریز کردن چشم‌‌ها و باعث ایجاد خطوط ریز در صورت می‌شود. از موارد بسیار مهم دیگری که در بروز چین و چروک‌‎های زیر چشم و گردن موثر است و معمولا هم نادیده گرفته می‌شود، به حالت یا وضعیت خوابیدن مربوط می‌شود. چنانچه هر شب بر روی شکم و یا پهلو می‌خوابید، در هنگام خواب عضلات صورت‌تان بر روی بالش تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر کار به صورت یک عمل روتین تکرار شود؛ می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز چین و چروک گردد. توجه نمایید پوست شما با افزایش سن توانایی برگشتن به جای اصلی خود را از دست می‌دهد. تحقیقات هم نشان می‌دهد که خوابیدن به نحوی که صورت بر بالش فشرده گردد به راحتی سبب ایجاد خط زیر چشم می‌گردد.

راه های پیشگیری از خطوط زیر چشم

پیشگیری از خطوط زیر چشم

پیشگیری از خطوط زیر چشم

افراد به سادگی می‌توانند با رعایت یک سری کارها به شکل روزانه از افتادن خطوط زیر چشم به صورت چین و چروک پیشگیری نمایند.

  • تمرینات روتین ورزشی جهت سفت شدن پوست صورت

تمرینات روتین ورزشی جهت سفت شدن پوست صورت

تمرینات روتین ورزشی جهت سفت شدن پوست صورت

برخی از تمرینات ورزشی برای صورت در سفت شدن پوست زیر چشم موثر خواهد بود. مثلا گفته می‌شود تمرینات یوگای صورت در پیشگیری از پیری زودرس و چین و چروک آن موثر است. بارها تحقیقات نشان داده است ورزش روند پیری را در فرد به تعویق می‌اندازد. این تعویق نه تنها برای تمامی ارگان‌های داخلی بدن موثر است بلکه برای جوان ماندن پوست صورت در جهت افزایش کلاژن سازی معجزه آساست.

  • استفاده روزانه از ضدآفتاب ها

استفاده روزانه از ضدآفتاب ها

استفاده روزانه از ضدآفتاب ها

شما با پیشگیری از آسیب‌های وارده بر روی پوست که در نتیجه تماس مستقیم با نور خورشید است؛ می‌توانید از بروز خطوط زیر چشم پیشگیری نمایید. برای این منظور همواره استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب برای پوست دور چشم خود را فراموش نکنید. بهتر است در روزهای آفتابی علاوه بر کرم ضدآفتاب از کلاه و عینک دودی هم استفاده کنید. توجه نمایید نحوه استفاده درست از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید به این صورت که کرم ضدآفتاب باید هر دو الی سه ساعت تجدید شود. پس یک راه مهم برای پیشگیری از چین و چروک و در کل پیری زودرس پوست دور چشم، به کار بردن ضد آفتاب‌ها و استفاده درست از آن‌ها است.

  • به کار بردن مرطوب کننده های مناسب دور چشم

به کار بردن مرطوب کننده های مناسب دور چشم

به کار بردن مرطوب کننده های مناسب دور چشم

آبرسانی به پوست نازک دور چشم از اهمیت فراوانی برخوردار است. این بخش حساس از پوست همواره در معرض خشک شدن قرار دارد به خصوص زمانیکه سن بالا می‌رود، این ناحیه از پوست طراوت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط استفاده از کرم‌های مرطوب کننده استاندارد که می‌تواند سبب جلوگیری از چروک زیر چشم و خشکی پوست شود برای افراد پیشنهاد می‌گردد. مرطوب کننده‌های پوست حاوی استروژن، در کنار هیدراته کردن آن و پیشگیری از خشکی و چین و چروک، می‌تواند به کلاژن سازی آن نیز کمک کرده و روند پیری پوست دور چشم را به تعویق بیندازد.

کرم دور چشم سینره از جمله محصولات تولیدی کارخانجات سینره می‌باشد. این کرم سبب بهبود گردش خون مویرگی پوست دور چشم شده و در نهایت از هرگونه چین و چروک و پف زیر چشم جلوگیری می‌کند. مواد طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، امگا ۳ و امگا ۶ درون کرم دور چشم سینره سبب شده تا به عنوان بهترین محصول درمانی برای رفع چین و چروک و حتی سیاهی دور چشم معرفی گردد.

  • تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین ها در غذای روزانه

تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین ها در غذای روزانه

تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین ها در غذای روزانه

پوست برای شادابی و جوان ماندن، روزانه نیازمند تغذیه مناسب حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها که در اکثر میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد برای پیشگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست ضروری هستند. رادیکال‌ها‌ی آزاد به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند و سبب بروز علائم پیری می‌شوند. میوه جات و سبزی‌ها حاوی مقادیر زیاد از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند. پس با استفاده روزانه از این منابع غنی از ویتامین و مواد معدنی می‌توانید از پیری و چروک دور چشم جلوگیری کنید.

 

ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E به طور مکرر در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود و خوردن آن‌ها به صورت میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. برخی از محققان معتقدند که یک ارتباط قوی بین رژیم غذایی سالم و پوستی جوان وجود دارد. مرکبات، هویج و کدو تنبل، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، و غیره را در نظر بگیرید و همواره مقداری این ویتامین‌های خوشمزه طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در صورت وجود آلرژی آن را درمان کنید

در صورت وجود آلرژی آن را درمان کنید

در صورت وجود آلرژی آن را درمان کنید

آلرژی اغلب باعث التهاب در اطراف پوست دور چشم می‌شود. همچنین می‌تواند سبب اشک آلود شدن چشم گردد. وجود آلرژی باعث مالیدن چشمان‌تان به شکل مداوم خواهد شد و از آنجایی‌که پوست دور چشم بسیار نازک و شکننده است این کار به شکل تکراری باعث ایجاد چروک زیر چشم خواهد شد.

  • استفاده از لایه بردار مناسب پوست دور چشم

استفاده از لایه بردار مناسب پوست دور چشم

استفاده از لایه بردار مناسب پوست دور چشم

می‌توانید به آرامی پوست زیر چشم‌تان را لایه برداری کنید تا با این کار رشد سلول‌های جدید را تقویت نمایید. فقط از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص لایه برداری و ماساژ در ناحیه زیر چشم هستند.

  • به کاربردن پاک کننده های مناسب پوست دور چشم

به کاربردن پاک کننده های مناسب پوست دور چشم

به کاربردن پاک کننده های مناسب پوست دور چشم

چشم‌ها و پوست این ناحیه به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. پس همواره از شوینده‌هایی برای پاک کردن آرایش و یا شستن صورت خود استفاده کنید که استاندارد بوده و برای پوست این ناحیه مناسب باشند. این در مورد خانم‌ها که به طور مرتب باید آرایش روزانه خود را پاک و تمدید کنند بسیار حائز اهمیت است.

چگونه خطوط زیر چشم را کاهش دهیم؟

چگونه خطوط زیر چشم را کاهش دهیم؟

چگونه خطوط زیر چشم را کاهش دهیم؟

با داشتن تغذیه مناسب و استفاده منظم از مرطوب کننده ها و ضد آفتاب ها و سایر مواردی که در بالا به عنوان روش پیشگیری بیان نمودیم، می توان روند پیری پوست دور چشم را کندتر کرد؛ این کار سبب پیشگیری خطوط زیر چشم خواهد شد. ماسک ترکیب لیمو و ماست و یا استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ هم برای کاهش خطوط زیر چشم موثر است.

درمان خط زیر چشم چگونه می باشد ؟

درمان خط زیر چشم

درمان خط زیر چشم

روش‌هایی برای درمان خطوط ریز زیر چشم وجود دارد. توجه کنید این موارد باید همواره توسط متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش دیده انجام شود. برای درمان خطوط زیر چشم می‌توانید یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

  • لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی

با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی می‌توان سلول‌های مرده پوست را از بین برد و رشد سلول‌های جدید را تقویت کرد. لایه بردارهای شیمیایی نمی‌توانند چین و چروک‌های عمیق را درمان کنند و یا افتادگی پوست را سفت نماید، اما باعث کاهش خطوط ظریف در اطراف چشم خواهد شد.

  • پرکننده ها (فیلر دور چشم)

پرکننده ها (فیلر دور چشم)

پرکننده ها (فیلر دور چشم)

پرکننده‌های پوستی که به فیلر هم معروف می‌باشند، به پوست زیر یا اطراف چشم تزریق می‌شوند. این دسته از مواد به عنوان پرکننده‌ها موقتی محسوب شده که نتایجی نظیر شش ماه تا دو سال خواهند داشت. تزریق فیلرها برای پوست دور چشم همواره باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

  • میکرونیدلینگ پوست زیر چشم

میکرونیدلینگ پوست زیر چشم

میکرونیدلینگ پوست زیر چشم

میکرونیدلینگ یک روش محبوب و کم تهاجمی است که برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. به این صورت که سلول‌های پوستی مرده و تخریب شده را از بین می‌برد و باعث گردش خون در ناحیه‌ای از پوست می‌شود. میکرونیدلینگ فرآیندی است که در آن از وسیله‌ای به نام درمارولر یا درماپن که حاوی هزاران سوزن میکروسکوپیست استفاده می‌گردد تا به سطح پوست و لایه اپیدرم نفوذ نماید. استفاده از این سوزن‌های نازک، سبب تحریک ترشح کلاژن و الاستین می‌گردد. در ضمن از آنجایی که این روش کاملا مکانیکی است و مواد شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود از طرفداران زیادی برخوردار شده است.

  • لیزر پوست دور چشم

لیزر

لیزر

لیزرها به عنوان درمان خط زیر چشم و چین و چروک‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. انواع مختلفی از لیزر درمانی برای این منظور در دسترس است. لیزرهای فرکشنال یکی از گزینه‌هایی است که با ایجاد سوراخ‌های میکروسکوپی در پوست باعث تحریک و تولید کلاژن و الاستین می‌شود.

  • بوتاکس دور چشم

بوتاکس

بوتاکس

برای این منظور مقدار کمی بوتاکس به عضلات هدف در زیر چشم تزریق می‌شود. هنگامی که بوتاکس به عضلات یک ناحیه از پوست چشم تزریق شد، کلیه سیگنال‌های عصبی برای حرکت عضله چشم توسط سم بوتولینیوم غیرفعال می‌شود. همین غیرفعال شدن حرکت عضله از ایجاد چین و چروک پوست نازک چشم جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود که تزریق بوتاکس دور چشم باید حتما توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود.

سخن آخر…

این روزها، اهمیت به زیبایی ظاهری به خصوص به تعویق انداختن انواع مختلف از چین و چروک‌ها روی پوست صورت و نواحی چشم ها، زیاد شده است. امیدواریم با خواندن مقاله بالا بتوانید مراقبت‌های لازم در جهت پیشگیری و یا درمان، چین و چروک زیر چشم را داشته باشید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات