درمان قطعی چروک دور چشم

مدت زمان مطالعه 9,3 دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام آرایش و یا پاک کردن پوست صورت‌تان در مقابل آینه، متوجه خطوط و چروک‌های ریزی، بر روی پوست نواحی دور چشم خود شوید. پوست دور چشم از جمله نازک‌ترین بخش از پوست بدن انسان به شمار می‌رود. این بخش از پوست به سادگی در مقابل عواملی نظیر بالا رفتن سن، نور خورشید، عدم استفاده از ضد آفتاب، سرما و گرما و شستشو با استفاده از شوینده‌های نامناسب پوست، به راحتی دچار آسیب می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا از خط زیر چشم، علت و درمان این خطوط برای شما عزیزان صحبت کنیم.

فهرست مطالب

علت بروز خط و چروک‌های زیر چشم چیست؟

با افزایش سن، پوست مقداری از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. کم شدن الاستیسیته یا قابلیت ارتجاعی پوست، از عوامل اولیه در روند شروع پیری و افتادن خط زیر چشم محسوب می‌گردد. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین ژنتیک در چگونگی شروع چین و چروک و خط زیر چشم در صورت فرد نقش پررنگی دارد.

توجه کنید که پوست اطراف چشم، ناحیه‌ای است که معمولا علائم اولیه پیری را به شکل سریع‌تری نشان می‌دهد. زیرا ناحیه اطراف چشم از پوستی نازک با رگ‌های خونی فراوانی برخوردار است. می‌توان، از عوامل مهم در بروز خطوط و چروک زیر چشم به موارد زیر اشاره نمود.

علت بروز خط و چروک های زیر چشم چیست؟

تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش

محققان بارها گفته‌اند که قرار گرفتن به شکل مستقیم در مقابل اشعه ماوراء بنفش می‌تواند آثار زیان باری روی پوست برجای بگذارد. به طور کلی اشعه ماوراء بنفش به راحتی کلاژن درون پوست را تجزیه و تخریب کرده و سبب از بین رفتن طراوت و ساختار زنده آن خواهد شد. کار اصلی کلاژن استحکام و حالت کشسانی پوست است، در ضمن جایگزینی سلول‌های مرده پوست هم به عهده این ماده است.

تماس مستقیم با اشعه ماوراء بنفش

وجود کلاژن برای حفظ پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم است که بدانید به واسطه همین پروتئین، ساختار صورت جوان می‌ماند و با از دست دادن تدریجی آن، چروک‌ها کم کم روی پوست ظاهر خواهند شد. اشعه خطرناک ماوراءبنفش می‌تواند به دلایلی همچون، قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت لازم، به خصوص در مناطقی نظیر ساحل، آثار مخرب خود را روی کلاژن سازی پوست بگذارد. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش بدون محافظتی نظیر استفاده از ضد آفتاب، کلاه و عینک دودی منجر به ظهور پیری زود رس از جمله چین و چروک و خط زیر چشم می‌شود.

سیگار کشیدن

سیگارکشیدن

پژوهش‌ها نشان داده است که جدا از افزایش سن، سیگار کشیدن به عنوان مهم‌ترین عامل در بروز انواع چین و چروک در زنان و مردان است. سیگار کشیدن پوست را در معرض استرس اکسیداتیو قرار داده و به کلاژن و الاستین آن آسیب فراوان می‌رساند. سیگار کشیدن همچنین رگ‌های خونی صورت را منقبض می‌کند، مانع گردش خون در رگ‌های خونی می‌شود و پوست را از رسیدن ویتامین A محروم می‌سازد.

حرکات تکراری نظیر اخم کردن بر روی صورت

حالات مداوم صورت، نظیر لبخند زدن، اخم کردن و ریز کردن چشم‌‌ها و باعث ایجاد خطوط ریز در صورت می‌شود. از موارد بسیار مهم دیگری که در بروز چین و چروک‌‎های زیر چشم و گردن موثر است و معمولا هم نادیده گرفته می‌شود، به حالت یا وضعیت خوابیدن مربوط می‌شود. چنانچه هر شب بر روی شکم و یا پهلو می‌خوابید، در هنگام خواب عضلات صورت‌تان بر روی بالش تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر کار به صورت یک عمل روتین تکرار شود؛ می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز چین و چروک گردد. توجه نمایید پوست شما با افزایش سن توانایی برگشتن به جای اصلی خود را از دست می‌دهد. تحقیقات هم نشان می‌دهد که خوابیدن به نحوی که صورت بر بالش فشرده گردد به راحتی سبب ایجاد خط زیر چشم می‌گردد.

حرکات تکراری نظیر اخم کردن بر روی صورت

راه‌های درمان چروک زیر چشم

از آنجایی که پوست اطراف دور چشم بسیار حساس است و سریع‌تر از دیگر جاهای صورت، علائم پیری را بروز می‌دهد، باید مراقبت از پوست اطراف چشم را جدی بگیرید. خبر خوب اینکه راه‌های زیادی برای رفع دائمی چروک‌ زیر چشم وجود دارد. از راه‌هایی که در آن‌ها با روش‌های تهاجمی، پوست خود را جوان یا لیفت می‌کنید تا دیگر چروک‌ها به چشم نیایند تا درمان‌های خانگی.

راه‌های درمان چروک زیر چشم

در ادامه درمورد روش برای رفع سریع چروک دور چشم صحبت می‌کنیم. این روش‌ها نیاز به ابزار یا وسایل خاصی ندارند و تنها با لوازمی که در دسترس دارید، می‌توانید خطوط پنجه کلاغی اطراف چشمتان را درمان کنید.

مقاله پیشنهادی: علت پف زیر چشم و راه‌های درمان قطعی آن

1. استفاده از کرم دور چشم

استفاده کردن از کرم دور چشم، ساده‌ترین کاری است که می‌توانید برای رفع سریع چروک دور چشم استفاده کنید. کرم دور چشم دارای کمپلکس MDI جهت جلوگیری از ایجاد چین و چروک است و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ جهت حذف رادیکال های آزاد غنی‌شده.

در ترکیبات کرم دور چشم سینره، کمپلکس MDI جهت جلوگیری از ایجاد چین و چروک به کار رفته است. این کرم می‌تواند در مدت کوتاهی سیاهی دور چشم را برطرف کند؛ زیرا حاوی عصاره فائکس است. عصاره فائکس که در ترکیبات این محصول به کار رفته، باعث بهبود گردش خون مویرگی و محو سیاهی دور چشم به‌صورت تدریجی می‌شود. این محصول تست حیوانی نیز ندارد.

 کرم دور چشم سینره

مقاله پیشنهادی: راهکارهای رفع تیرگی زیر چشم

2. عادت‌های بد را ترک کنید

اخم کردن یکی از میمیک‌های صورت است که می‌تواند احساسات را منتقل کند و جزو عادت‌های بدی است که همه ما حداقل یک بار در روز آن را انجام می‌دهیم. با این حال در بسیاری از افراد باعث بیشتر شدن خط اخم و یا حتی چروک اطراف چشم می‌شود.

از دیگر عادت‌هایی بدی که باعث تشدید چروک‌های اطراف چشم و زیر آن می‌شود، خوابیدن به پهلو است. سعی کنید روی کمر بخوابید تا آسیب کمتری به پوستتان وارد شود.

3. از ضدآفتاب به‌صورت مرتب استفاده کنید

ضدآفتاب می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از بروز لک‌ و چروک‌های پوستی موثر باشد. اثرات اشعه فرابنفش جبران‌ناپذیر است و بهتر است پیش از اینکه دچار عوارض آن شوید، از ضد آفتاب به‌اندازه کافی استفاده کنید.

استفاده از عینک آفتابی‌ هم می‌تواند در پیشگیری از بروز چروک صورت تاثیر زیادی داشته باشد. ضدآفتاب‌های سینره یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما هستند. کرم ضدآفتاب سینره که مناسب انواع پوست است، می‌تواند از بروز چروک چشم جلوگیری کند.

ضد آفتاب سینره بی رنگ برای پوست‌های چرب، فاقد پارابن است و روی پوست، جلوه‌ای مات دارد. همچنین فاقد چربی بوده و دارای ساختار سبکی است که به جذب سریع آن کمک می‌کند.

ضد آفتاب مخصوص پوست‌های چرب سینره

ضد افتاب سینره ۶۰ SPF حاوی مقدار زیادی هیالورونیک اسید است که به آبرسانی عمیق پوست کمک می‌کند. ویتامین E موجود در این ضد آفتاب به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی جلوی آفتاب سوختگی را گرفته و در صورت آفتاب سوختگی، التهابات موضع را تسکین می‌دهد.

ضدآفتاب مخصوص انواع پوست سینره

4. به صورت مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید

از آنجایی که با بالا رفتن سن، پوست خشک و نازک می‌شود و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد، مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای رطوبت‌رسانی به سلول‌های پوستی باشند.

البته که باید کرمی را که استفاده می‌کنید، به‌درستی انتخاب کنید. هر کرمی که در فروشگاه وجود دارد، نمی‌تواند نیاز شما را برطرف کند. باید حتما از برندهای معتبر استفاده کنید.

5. ورزش کردن مداوم را فراموش نکنید!

شاید کمی غیر منطقی به نظرتان برسد؛ اما حقیقت دارد. ورزش کردن می‌تواند ظاهر شما را جوان‌تر نشان دهد. برخی ورزش‌ها و ماساژ‌ها برای صورت و بهتر کردن وضعیت چین و چروک‌ها طراحی شده‌اند. این ورزش‌ها می‌توانند در از بین بردن خط زیر چشم نیز موثر باشند.

6. رژیم غذایی متنوع داشته باشید

درست متوجه شدید! پوست شما آینه درون شماست. آنچه درون بدن شما رخ می‌دهد، روی پوست شما هم تاثیر دارد. یکی از مواد مغذی که جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد، آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

رادیکال‌های آزاد، با آسیب زدن به سلول‌های پوستی باعث می‌شوند علائم پیری زودرس را مشاهده کنید؛ اما چگونه می‌توان آنتی اکسیدان کافی به بدن رساند؟

با داشتن رژیم غذایی غنی از مواد غذایی متنوع نظیر میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات. میوه‌ها از منابع مهم آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ زیرا حاوی انواع ویتامین، بتاکاروتن و لیکوپن هستند. این موارد اثر رادیکال‌های آزاد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بهترین ماسک برای چروک دور چشم

در کنار روش‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم، می‌توانید از ماسک‌هایی که با مواد طبیعی به دست می‌آیند استفاده کنید تا از معجزه طبیعی آن‌ها بهره‌مند شوید.
در ادامه چند راه برای درمان چروک دور چشم خانگی را به شما معرفی خواهیم کرد:

رفع چروک دور چشم با سیب زمینی

چه کسی باورش می‌شود که رفع چروک دور چشم با سیب زمینی ممکن باشد؟ از آنجایی سیب‌زمینی، خاصیت سفید کنندگی و آبرسانی بی‌نظیری دارد، در رفع سریع چروک دور چشم هم بسیار موثر است.

برای برخورداری از این خواص سیب‌زمینی، آن را برش بزنید و اطراف چشمتان قرار دهید. این کار را به‌مدت 3 روز متوالی هر بار 20-10 دقیقه انجام دهید تا نتیجه شگفت‌انگیز آن را در رفع سریع چروک دور چشم ببینید.

رفع چروک دور چشم با سیب زمینی

ماسک زردچوبه و روغن نارگیل

این ماسک را می‌توان بهترین ماسک برای رفع سریع چروک دور چشم دانست. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با مقداری زردچوبه ترکیب کنید تا ترکیب خمیری به دست بیاید. این ترکیب را زیر چشمتان و روی چروک‌های اطراف چشم بزنید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی روغن بادام (در حد چند قطره) هم به این ترکیب اضافه کنید.

پس از 20 دقیقه ماسک را بشویید. این ماسک را برای یک ماه، هفته‌ای ۳ بار استفاده کنید و نتیجه آن را در رفع سریع چروک‌ دور چشم ببینید.

ماسک زردچوبه و روغن نارگیل

ماسک قهوه و عسل برای از بین بردن چروک زیر چشم

2 قاشق چای‌خوری تفاله قهوه، نصف قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری آب را با یکدیگر مخلوط کنید. این ماسک را با یک براش ماسک زیر چشم به‌سمت شقیقه‌ها بزنید و پس از 15 دقیقه آن را بشویید. برای شستن ماسک از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث آسیب به پوست ظریف اطراف چشم شود. از این ماسک می‌توانید ۲ بار در هفته استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه انواع ماسک قهوه برای صورت + خواص

ماسک قهوه و عسل برای از بین بردن چروک زیر چشم

ماسک قهوه و تخم مرغ برای رفع سریع چروک دور چشم

یکی دیگر از گزینه‌های لیست پیشنهادی ما به شما برای درمان خط زیر چشم، ماسک قهوه و سفیده تخم‌مرغ است. سفیده تخم‌مرغ خاصیت لیفت‌کنندگی دارد و می‌توانید از آن به‌عنوان یک ماده ضد چروک استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک 2 قاشق چای‌خوری تفاله قهوه را به‌همراه سفیده یک عدد تخم‌مرغ به‌خوبی مخلوط کنید. با یک براش سیلیکونی، ماسک را روی پوست خود بگذارید و ماساژ دهید. با آب ولرم ماسک را بشویید.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه انواع ماسک سفیده تخم مرغ برای پوست

ماسک قهوه و تخم مرغ برای رفع سریع چروک دور چشم

ماسک خیار و گلاب برای رفع دائمی چروک زیر چشم

از خواص گلاب هر چقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. گلاب با خواص فراوان خود دوای هر درد است. برای رفع سریع چروک دور چشم هم می‌توانید از این ماده استفاده کنید.

خیار هم دارای اسید اسکوربیک است و می‌تواند تا حد زیادی کار لیفتینگ را برای پوستتان انجام دهد. برای تهیه این ماسک، نصف یک عدد خیار را درون میکسر یا مخلوط‌کن میکس کنید و به ۲ قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید.

یک پد آرایشی سکه‌ای را نصف کنید و آغشته به این ماسک کنید. سپس پد را زیر چشم‌هایتان بگذارید. بعد از 15-10 دقیقه می‌توانید با آب ولرم پوستتان را شستشو دهید تا اثرات ماسک کاملا از بین برود. پس از شستشو، استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

ماسک خیار و گلاب برای رفع دائمی چروک زیر چشم

ماسک خانگی شیر خشک و آلوئه‌ورا، ماسک ضد چروک دور چشم

اگر می‌خواهید بهترین ماسک ضد چروک دور چشم را بشناسید، ماسک شیر خشک و آلوئه‌ورا چیزی است که به دنبالش می‌گردید. آلوئه‌ورا در ترکیبات بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود؛ زیرا خاصیت آبرسانی عمیق دارد.

برای تهیه این ماسک، 2 عدد سفیده تخم‌مرغ را آن قدر با همزن هم بزنید تا کف کند. سپس 5 قطره روغن ویتامین E، یک قاشق چای‌خوری شیر خشک، یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا را به سفیده تخم‌مرغ همزده اضافه کنید و مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود.

حالا به کمک تکه‌ای پنبه، مقداری از ماسک را به زیر چشمتان بزنید. پس از 15 دقیقه می‌توانید ماسک را بشویید. ضمنا مقدار اضافی ماسک را می‌توانید درون یخچال تا 48 ساعت نگهداری کنید. حواستان باشد هنگام شستشوی ماسک، ماسک وارد چشمتان نشود.

ماسک خانگی شیر خشک و آلوئه‌ورا، ماسک ضد چروک دور چشم

ماسک هویج و آلوئه‌ورا برای از بین بردن خط زیر چشم

یک ماسک چند منظوره برای از بین بردن خط زیر چشم می‌خواهید؟ ماسک هویج و آلوئه‌ورا را امتحان کنید! یک قاشق غذاخوری هویج رنده‌شده را با سفیده یک عدد تخم‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری آلوئه‌ورا ترکیب کنید و آن قدر ترکیب را با یک چنگال هم بزنید تا کف کند. ماسک شما آماده است! برای مدت 30-15 دقیقه زیر چشمتان را آغشته به ماسک کنید و سپس با آب سرد یا ولرم صورتتان را بشویید.

جهت اثرگذاری بیشتر و رفع سریع چروک دور چشم به وسیله این ماسک می‌توانید پس از استفاده از ماسک، مقداری کرم مرطوب‌کننده یا آبرسان زیر چشم استفاده کنید. بهتر است برای این ماسک و ماسک قبلی از ژل آلوئه‌ورای طبیعی استفاده کنید. با این حال اگر آلوئه‌ورای طبیعی در دسترس ندارید، ژل آلوئه‌ورای سینره که دارای 95 درصد ترکیبات ژل آلوئه‌ورا است، استفاده کنید.

ماسک آلوئه‌ورا برای از بین بردن خط زیر چشم

ماسک روغن نارگیل و ویتامین E

آخرین گزینه شما برای خداحافظی با چروک‌های زیر چشم و رفع سریع چروک‌های دور چشم، استفاده از ماسک روغن نارگیل و ویتامین E است. برای بهره‌مند شدن از خواص بی‌شمار این ترکیب، 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E را با یکدیگر مخلوط کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از روغن نارگیل در این ماسک، باید روغن نارگیل را به روش بن‌ماری کمی گرم کنید. پس از ترکیب این مواد، یک پد آرایشی را به این مخلوط آغشته کنید و پد را درون فریزر قرار دهید تا خنک شود.

پد آرایشی آغشته به روغن را که سرد شده، به زیر چشم خود بمالید و یک پد خشک و تمیز دیگر زیر چشمتان قرار دهید. پس از گذشت مدت 15 دقیقه می‌توانید صورتتان را بشویید. برای شستشو از آب سرد استفاده کنید. کرم دور چشم آبرسان پس از استفاده از ماسک را فراموش نکنید.

ماسک روغن نارگیل و ویتامین E

روغن‌های موثر در رفع چین و چروک اطراف چشم

علاوه بر ماسک‌هایی که در بخش قبل به شما معرفی کردیم، از روغن‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم نیز می‌توانید برای بهتر کردن تیرگی و چروک‌های زیر چشمتان استفاده کنید. این ترکیبات در محصولات مراقبت از پوست دور چشم هم ممکن است وجود داشته باشند:

روغن جوجوبا

به جرئت می‌توان گفت روغن جوجوبا یک معجزه از دل طبیعت است. این روغن نه‌تنها می‌تواند چروک‌های اطراف چشم را بهتر کند، بلکه می‌تواند تیرگی زیر چشم را تا حد زیادی کاهش دهد. نکته‌ای باید در نظر داشته باشید، این است که در هنگام استفاده از آن، روغن وارد چشمتان نشود.

استفاده نادرست از این روغن‌ باعث می‌شود سوزش چشم را تجربه کنید. یکی از گزینه‌های مناسب، استفاده از کرم‌های دور چشمی است که در ترکیباتشان روغن جوجوبا دارند.

این روغن خواص ضد التهابی دارد و به کمتر شدن پف زیر چشم هم کمک می‌کند. جذب سریع این روغن باعث شده به انتخاب عده زیادی تبدیل شود.

روغن جوجوبا

روغن رزهیپ

دومین روغن از لیست روغن‌های موثر در رفع چین و چروک اطراف چشم، روغن رزهیپ است. این روغن خواص مرطوب‌کنندگی قوی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و انواع ویتامین‌ها E، C و A نیز در ساختار روغن رزهیپ وجود دارد که به برطرف کردن تیرگی و چروک‌های اطراف چشم کمک می‌کند. روغن رزهیپ هیچ خطری ندارد و در محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی از جمله مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

روغن رزهیپ

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که در دسته کاروتنوئیدها قرار می‌گیرد. از آنجایی که روغن زیتون دارای مقداری ویتامین K است، می‌تواند به برطرف کردن سیاهی دور چشم کمک کند. همچنین در ساختار این روغن ویتامین‌هایی مانند ویتامین E نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید که این روغن بافت سنگینی دارد. اگر روغن سبک‌تری برای رفع سریع چروک دور چشم می‌خواهید، روغن جوجوبا بهترین گزینه است.

روغن زیتون

روغن بادام

از خواص روغن بادام برای از بین بردن چروک و تیرگی زیر چشم نمی‌توان غافل شد. اگر یک روغن خوب برای رفع سریع چروک دور چشم می‌خواهید، روغن بادام می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

از آنجایی که ویتامین E موجود در ساختار این روغن یک آنتی‌اکسیدان قوی است، خاصیت نرم‌کنندگی بسیار قوی دارد. فلاونوئیدها که از آن‌ها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان قوی نام برده می‌شود، در ترکیبات روغن بادام وجود دارند. همچنین روغن بادام دارای ترکیبات کلسترول مانندی به نام فیتواسترول‌ها است که به حفظ خاصیت انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند.

روغن بادام

روغن هسته زردآلو

اگر پوست خشکی دارید و اطراف چشمتان بسیار حساس شده، روغن هسته زردآلو بهترین گزینه برای شماست. این روغن در ساختار خود دارای مقدار زیادی ویتامین A و E است که پوست را رطوبت‌رسانی می‌کند. علاوه‌بر همه این‌ها، روغن هسته زردآلو منبع غنی از ویتامین K است که در رفع سیاهی دور چشم نقش پررنگی دارد.

روغن هسته زردآلو

روش‌های کلینیکی برای درمان چروک زیر چشم

روش‌هایی که در ۲ قسمت قبل نام بردیم، درمان قطعی چروک دور چشم خانگی بودند. برخی روش‌های تهاجمی هم برای رفع سریع و درمان چروک زیر چشم وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن در مقابل دیگر روش‌هایی که معرفی کردیم، کمی تهاجمی‌تر است. با این روش سلول‌های مرده از سطح پوست پاکسازی می‌شود و گردش خون در ناحیه مورد نظر با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. همین امر باعث می‌شود چین و چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم برطرف شود. این روش به عنوان راهی محبوب برای رفع سریع چروک دور چشم شناخته می‌شود.

لیفت دور چشم با نخ

یکی از دیگر راه‌ها برای رفع سریع چروک دور چشم، لیفت دور چشم با نخ است. این روش کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند و با بی‌حسی موضعی توسط پزشک انجام می‌شود. نتیجه لیفت دور چشم با نخ، موقتی است و باید به‌صورت دوره‌ای آن را ترمیم کنید.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی

با استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی می‌توان سلول‌های مرده پوست را از بین برد و رشد سلول‌های جدید را تقویت کرد. لایه بردارهای شیمیایی نمی‌توانند چین و چروک‌های عمیق را درمان کنند و یا افتادگی پوست را سفت نماید، اما باعث کاهش خطوط ظریف در اطراف چشم خواهد شد.

پرکننده‌ها (فیلر دور چشم)

پرکننده ها (فیلر دور چشم)

پرکننده‌های پوستی که به فیلر هم معروف می‌باشند، به پوست زیر یا اطراف چشم تزریق می‌شوند. این دسته از مواد به عنوان پرکننده‌ها موقتی محسوب شده که نتایجی نظیر شش ماه تا دو سال خواهند داشت. تزریق فیلرها برای پوست دور چشم همواره باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

میکرونیدلینگ پوست زیر چشم

میکرونیدلینگ پوست زیر چشم

میکرونیدلینگ یک روش محبوب و کم تهاجمی است که برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. به این صورت که سلول‌های پوستی مرده و تخریب شده را از بین می‌برد و باعث گردش خون در ناحیه‌ای از پوست می‌شود. میکرونیدلینگ فرآیندی است که در آن از وسیله‌ای به نام درمارولر یا درماپن که حاوی هزاران سوزن میکروسکوپیست استفاده می‌گردد تا به سطح پوست و لایه اپیدرم نفوذ نماید. استفاده از این سوزن‌های نازک، سبب تحریک ترشح کلاژن و الاستین می‌گردد. در ضمن از آنجایی که این روش کاملا مکانیکی است و مواد شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود از طرفداران زیادی برخوردار شده است.

لیزر پوست دور چشم

لیزر

لیزرها به عنوان درمان خط زیر چشم و چین و چروک‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. انواع مختلفی از لیزر درمانی برای این منظور در دسترس است. لیزرهای فرکشنال یکی از گزینه‌هایی است که با ایجاد سوراخ‌های میکروسکوپی در پوست باعث تحریک و تولید کلاژن و الاستین می‌شود.

بوتاکس دور چشم

بوتاکس

برای این منظور مقدار کمی بوتاکس به عضلات هدف در زیر چشم تزریق می‌شود. هنگامی که بوتاکس به عضلات یک ناحیه از پوست چشم تزریق شد، کلیه سیگنال‌های عصبی برای حرکت عضله چشم توسط سم بوتولینیوم غیرفعال می‌شود. همین غیرفعال شدن حرکت عضله از ایجاد چین و چروک پوست نازک چشم جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود که تزریق بوتاکس دور چشم باید حتما توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود.

ویتامین‌های مورد نیاز برای رفع چروک زیر چشم

برخی از ویتامین‌ها می‌توانند در رفع سریع چروک دور چشم موثر باشند. نیازی نیست این ویتامین‌ها را به‌تنهایی تهیه کنید. خیلی از کرم‌های دور چشم چند ویتامین را با هم در ترکیباتشان دارند.

در ادامه ویتامین‌هایی را که به رفع سریع چروک دور چشم کمک می‌کنند، نام می‌بریم. بهتر است شما هم کردم دور چشمی را تهیه کنید که حداقل یک ویتامین گفته‌شده را داشته باشند.

ویتامین C

بی‌شک درمورد خاصیت جوانسازی ویتامین C و نقش آن در رفع سریع چروک دور چشم بسیار شنیده‌اید. این ویتامین پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن بیشتری بسازد و از سوی دیگر، یک ضدلک و روشن‌کننده پوست نیز به شمار می‌رود. اگر دور چشمتان تیره شده و چروک‌های سطحی دارد، استفاده از کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین C می‌تواند به بهبود وضعیت کمک بسیاری کند. (در مقاله‌ای دیگر از بلاگ سینره درباره خواص ویتامین سی برای پوست توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید)

ویتامین A

رتینول که از مشتقات ویتامین A است، بیشتر به‌عنوان اینکه ضد آکنه است و چروک‌های سطحی را از بین می‌برد، شناخته می‌شود. طبق تحقیقات افراد به رتینول کمتر از ویتامین A حساسیت نشان داده‌اند. اگر می‌خواهید خطوط اطراف چشمتان کمتر شود، استفاده از رتینول را فراموش نکنید.

ویتامین E

ویتامین E همانند ویتامین C دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. ویتامین E می‌تواند آسیب ناشی از برخورد نور خورشید به پوست را خنثی کند. اگر به رتینول حساسیت نشان دادید، حتما از کرم‌های دور چشمی که حاوی ویتامین E هستند، استفاده کنید.

ویتامین D

برعکس سه ویتامین قبلی، اگر می‌خواهید با ویتامین D به کاهش چین و چروک‌های اطراف چشمتان کمک کنید، باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید. در صورتی که سطح ویتامین D در بدن کاهش پیدا کند، کلاژن‌سازی نیز کمتر خواهد شد و پوست چروکیده می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند از قرص‌های حاوی ویتامین D در کنار دیگر مکمل‌های ویتامینی و کرم‌های دور چشم و رژیم غذایی متنوع نیز استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از ایجاد چروک زیر چشم

راه‌های پیشگیری زیادی برای جلوگیری از ایجاد چروک زیر چشم وجود دارد تا مجبور نشوید سراغ درمان‌های تهاجمی بروید. با رعایت چند نکته زیر می‌توانید از بروز چروک زیر چشم جلوگیری کنید:

  • مصرف دخانیات باعث می‌شود به پوستتان صدمات جبران‌ناپذیری وارد شود. مصرف دخانیات را کمتر یا متوقف کنید.
  • به‌اندازه کافی بخوابید و رژیم غذایی متنوعی داشته باشید
  • یوگای صورت را آموزش ببینید و هر روز صبح به‌صورت مرتب انجام دهید
  • دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید، در صورتی که در برابر آفتاب هستید به‌اندازه کافی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از عینک آفتابی استفاده کنید
  • از مالش چشم‌ها بپرهیزید و به پهلو نخوابید

راه‌های پیشگیری از ایجاد چروک زیر چشم

همچنین نکات زیر را به کار بگیرید:

در صورت وجود آلرژی آن را درمان کنید

آلرژی اغلب باعث التهاب در اطراف پوست دور چشم می‌شود. همچنین می‌تواند سبب اشک آلود شدن چشم گردد. وجود آلرژی باعث مالیدن چشمان‌تان به شکل مداوم خواهد شد و از آنجایی‌که پوست دور چشم بسیار نازک و شکننده است این کار به شکل تکراری باعث ایجاد چروک زیر چشم خواهد شد.

در صورت وجود آلرژی آن را درمان کنید

استفاده از لایه بردار مناسب پوست دور چشم

می‌توانید به آرامی پوست زیر چشم‌تان را لایه برداری کنید تا با این کار رشد سلول‌های جدید را تقویت نمایید. فقط از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص لایه برداری و ماساژ در ناحیه زیر چشم هستند.

به کاربردن پاک‌کننده‌های مناسب پوست دور چشم

چشم‌ها و پوست این ناحیه به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. پس همواره از شوینده‌هایی برای پاک کردن آرایش و یا شستن صورت خود استفاده کنید که استاندارد بوده و برای پوست این ناحیه مناسب باشند. این در مورد خانم‌ها که به طور مرتب باید آرایش روزانه خود را پاک و تمدید کنند بسیار حائز اهمیت است.

به کاربردن پاک کننده های مناسب پوست دور چشم

چروک‌های دور چشم قابل درمان هستند

در این مقاله از سینره به بررسی درمان‌ها و راه‌های رفع سریع چروک دور چشم پرداختیم. ویتامین‌ها در مواد غذایی بسیاری وجود دارند و با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، شما باز هم نیاز به دریافت مکمل‌های خوراکی دارید.

این کار علاوه‌بر اینکه به سلامت جسمتان کمک می‌کند، سلامت پوست شما را هم تضمین می‌کند. استفاده از کرم‌های دور چشم را پس از 20 سالگی آغاز کنید؛ زیرا بعد از 20 سالگی تولید میزان کلاژن در پوست کاهش پیدا می‌کند. و نکته آخر اینکه تمام روش‌های زیبایی تهاجمی و کلینیکی را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

 

سوالات متداول

1. چین و چروک زیر چشم چه زمانی ظاهر می‌شود؟

چروک‌های اطراف چشم به ۲ دسته استاتیک و دینامیک دسته‌بندی می‌شوند. چروک‌های دینامیک زمانی رخ می‌دهند که شما عضلات صورت خود را به صورت ارادی حرکت می‌دهد مثلا اخم می‌کنید یا می‌خندید.

چروک‌های استاتیک اما زمانی که صورتتان بی‌حرکت است مشاهده می‌شوند. چروک‌های دینامیک اواخر دهه دوم و سوم زندگی ظاهر می‌شوند؛ اما چروک‌های استاتیک معمولا در اواخر دهه سوم زندگی مشاهده می‌شوند.

2. چگونه از چروک دور چشم پیشگیری کنیم؟

سعی کنید همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب مورد استفاده شما باید حداقل SPF 30 باشد. استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید. برنزه کردن پوست و سولار ممنوع است. پرهیز از دخانیات هم نقش پررنگی در پیشگیری از بروز چروک دور چشم دارد.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات