SPF چیست؟

مدت زمان مطالعه 11,1 دقیقه

SPF به چه معناست و SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

اگر دقت کرده باشید، همه ی ما در هنگام خرید کرم ضد آفتاب، درباره میزان SPF آن از فروشنده سوال می کنیم. حال این سوال پیش می آید که آیا معنی SPF را می دانیم؟ و اینکه چه میزان SPF برای یک کرم ضد آفتاب مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با آنچه که لازم است درباره SPF بدانید، آشنا کنیم.

اگر فکر می کنید برای محافظت از پوستتان فقط کافیست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، باید به شما بگوییم سخت در اشتباه هستید. استفاده از کرم ضد آفتاب درست است که یکی از راه های دارای اولویت، برای محافظت از پوست در مقابل برخی اشعه های مضر نور خورشید است، اما به تنهایی نمی تواند از عهده این کار برآید. زیرا درصد SPF آن بسیار حائز اهمیت است و باید حتما به آن توجه کرد.

از طرف دیگر، همانطور که دیده اید این نوع کرم‌ها، دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از این رو انتخاب نوع کرم ضد آفتاب مقداری سخت شده است.

SPF نوعی فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید به حساب می آید که حتما باید روی برچسب محصولات ضد آفتاب درج شود. در واقع SPF نشان دهنده مقدار محافظت پوست در مقابل اشعه فرابنفش B است. توجه داشته باشید که حدالامکان کرم ضد آفتابی را تهیه کنید که بر چسب آن نشان دهنده گذراندن طیف گسترده آن نیز باشد.

SPF را بهتر بشناسیم

SPF چیست؟
SPF را بهتر بشناسیم

SPF در واقع مخفف عبارت Sun Protection Factor است که برای نشان دادن فاکتور محافظت در مقابل نور خورشید به کار می رود. هرچه عدد این معیار بزرگ تر باشد، در واقع یعنی محصول شما از لحاظ محافظت در برابر نور خورشید قوی تر است. SPF مهم ترین عامل مقایسه بین کرم های ضد آفتاب به شمار می آید.

به عبارت دیگر می توان گفت SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی است و به شخص استفاده کننده از کرم ضد آفتاب، درک درستی از میزان تاثیر کرم بر کاهش آسیب ‌های پوستی می دهد.

شما زمانی که ضد آفتاب را بر پوست خود زده و در مقابل نور خورشید قرار بگیرید، خیلی زود و واضح متوجه خواهید شد که مدت زمانی که طول می کشد تا پوست شما دچار آفتاب سوختگی و قرمزی شود، نسبت به زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید، بیشتر می شود. در واقع می توان گفت معیار SPF زمان اثر اشعه فرابنفش B بر پوست را محاسبه می کند و آن را افزایش می دهد.

منظور از کرم ضد آفتاب طیف گسترده چیست؟

در علوم مختلف به این نکته برخورد کرده ایم که پرتو های فرابنفش دارای نوع A و B هستند که برای پوست می توانند مشکلات جدی به همراه بیاورند. از این رو استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند از آسیب این اشعه مضر جلوگیری کند.

اشعه فرابنفش نوع B باعث آفتاب سوختگی و قرمزی پوست می شود و اشعه فرابنفش نوع A باعث مشکلاتی از قبیل چین و چروک پوست و یا پیری زود رس می شود و هر دوی آن ها خطر ابتلای افراد به سرطان پوست را افزایش می دهند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، به این نتیجه می رسیم که استفاده از کرم های ضد آفتاب طیف گسترده بسیار معقول تر به نظر می آید؛ چرا که این نوع از کرم های ضد آفتاب، هم در مقابل اشعه فرابنفش A و هم در مقابل اشعه فرابنفش B، از پوست انسان محافظت می کنند. در این نوع ضد آفتاب ها هر دو اشعه فرابنفش A و B به یک میزان مهار می شوند.

درصد مناسب SPF برای انواع پوست

SPF چیست؟
درصد مناسب SPF برای انواع پوست

به کار بردن عبارت درصد مناسب SPF برای پوست اشتباه است؛ چرا که بهترین درصد SPF برای هر پوستی می تواند متفاوت باشد و به مدت زمانی که قرار است فرد در مقابل نور خورشید قرار بگیرد هم بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر شما دارای رنگ پوستی بسیار روشن هستید، توصیه می کنیم از کرم های ضد آفتابی با SPF بالاتر استفاده کنید و اگر قصد دارید در مدت زمان زیادی در مقابل نور خورشید قرار بگیرید، بهتر است از کرم های ضد آفتاب با SPF 50 به بالا استفاده کنید.

اما اگر بخواهیم در حالت کلی این موضوع را بیان کنیم، می توان گفت به طور معمول، SPF مناسب برای کرم ضد آفتاب، ۳۰ درصد به بالا ( حدود 90 درصد برای پوست های خیلی روشن ) است. این مقدار SPF معمولا توانایی محافظت از اکثر پوست ها، در مقابل اشعه مضر فرابنفش را دارد. البته باید به این نکته توجه شود که چون اشعه فرابنفش A نیز وجود دارد، باید هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

اگر به برچسب های روی فرآورده های آرایشی و ضد آفتاب ها دقت کرده باشید، دیده اید که میزان SPF برای محصولات آرایشی کمتر از ضد آفتاب ها و حدود 15 درصد است.

برخی میزان محافظت کرم های ضد آفتاب را با توجه به مقدار SPF به شکل زیر دسته بندی کرده اند:

  • ضد آفتاب با مقدار SPF زیر 15 درصد: محافظت کم
  • ضد آفتاب با مقدار SPF 15 تا 30 درصد: محافظت متوسط
  • ضد آفتاب با مقدار SPF 30 تا 50 درصد: محافظت خوب
  • ضد آفتاب با مقدار SPF 50 درصد به بالا: محافظت عالی

نکته: درست است که در این دسته بندی کرم های ضد آفتاب با SPF 50 درصد به بالا دارای محافظت عالی هستند اما استفاده از کرم های ضد آفتاب با درصد SPF بالا اصلا توصیه نمی شود، مگر اینکه با دستور پزشک باشد.

در استفاده از کرم های ضد آفتاب علاوه بر توجه به مقدار SPF آن عوامل دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. از جمله ی این عوامل می توان به نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب و مقدار آن، شرایط آب و هوایی، ساعات مختلف روز، نوع پوست و سایر عوامل محیطی و فردی و… اشاره کرد.

نحوه اندازه گیری SPF

اندازه گیری SPF در کشور های مختلف، متفاوت است اما در همه ی روش ها، کاملا بدیهی است که برای دقت این نوع اندازه گیری ها، به مسائل گوناگونی از جمله میزان دقت در شبیه سازی نور خورشید و بافت و پوست انسان باید توجه کرد. اگر بخواهیم این مفهوم را به زبان عامیانه بیان کنیم باید بگوییم شخصی که بعد از 10 دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، دچار آفتاب سوختگی و قرمزی پوست می شود، اگر از کرم ضد آفتاب با SPF 15 درصد استفاده کند، زمان آفتاب سوختگی او به 250 دقیقه افزایش پیدا می کند.

نکاتی که باید در هنگام خرید و استفاده از ضد آفتاب رعایت کنیم

اگر نکات زیر را رعایت کنید، می توانید تا حد خوبی، البته نه 100 در 100، از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید:

  • خرید ضد آفتاب با SPF بالای 30 درصد
  • گذراندن دوره طیف گسترده ضد آقتاب
  • استفاده از ضد آفتاب های ضد آب در هنگام شنا در استخر های رو باز و دریا، به دلیل نفوذ اشعه فرابنفش تا عمق یک متری آب
  • توجه به نوع پوست: پوست انسان دارای انواع مختلفی می باشد که در میزان آفتاب سوختگی بسیار موثر است. معمولا پوست های خیلی روشن و روشن به دلیل جذب بالای نور خورشید، بیشتر آسیب می بینند.
  • فعالیت هایی که باعث افزایش نیاز مکرر به استفاده از کرم های ضد آفتاب می شوند، جزء فعالیت های پر خطر به حساب می آیند. از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت هایی که باعث تعریق زیاد می شوند، مثل شنا و یا فعالیت هایی که در ارتفاع زیاد انجام می شوند، مثل اسکی اشاره کرد.

سخن پایانی

انسان ذاتا زیبایی را دوست دارد و مدام به دنبال آن می رود. از آن جایی که پوست نیز از عواملی است که اثر فوق العاده ای بر زیبایی می گذارد، بهتر است در حفظ زیبایی و سلامت آن تلاش کنیم. در این مقاله سعی شد مطالبی در این باب گفته شود و شما عزیزان را با کرم های ضد آفتاب، که برای حفاظت از پوست، در مقابل اشعه مضر فرابنفش استفاده می شود آشنا کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب در سایت سینره برای شما مفید بوده باشد.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات