ضد آفتاب برای کودکان و نوزادان

مدت زمان مطالعه 3,3 دقیقه

یکی از مهم ترین کارهایی که والدین برای کودکان خود انجام می دهند، محافظت از پوست کودکان خود در مقابل نور خورشید می باشد که اینکار می تواند توسط کرم ضد آفتاب برای نوزادان صورت بگیرد. محافظت از پوست برای همه کودکان امری ضروری به حساب می آید به طوری که حتی کودکانی که دارای پوست تیره تری هستند ممکن است به آفتاب سوختگی دچار شوند و با افزایش سن، در معرض خطر سرطان پوست قرار گیرند. در حقیقت خطر ابتلا به سرطان پوست صرف نظر از جنسیت، نژاد، سن و… برای هر فردی وجود دارد. بنابراین محافظت از پوست کودکان در برابر نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب برای کودکان امری بسیار مهم است.

پوست نوزاد به گونه ای است که تا حدود سی و دو هفته پس از تولد، هنوز بالغ نشده است. پوست نوزادان نارس نیز همین طور است. پوست نوزاد به نور خورشید و همه عواملی که حساسیت زا هستند، حساس است.

ضدآفتاب برای نوزادان
انتخاب یک ضدآفتاب مناسب برای نوزادان

ذکر برخی نکات مهم هنگام خرید کرم ضد آفتاب نوزادان

انتخاب یک ضد آفتاب مناسب برای نوزادان بالای شش ماه، امری بسیار ضروری به شمار می آید و این ضد آفتاب ها باید دارای برخی ویژگی هایی باشند که هنگام خرید باید به آن توجه نمود. از جمله این نکات توجه به میزان spf ضد آفتاب نوزاد، مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب نوزاد و… است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

استفاده از کرم ضد آفتاب با spf پایین 50

بهتر است نوزادان از ضد آفتابی استفاده کنند که میزان spf آن ها حداقل 15 باشد. ضد آفتاب هایی که spf آن ها بالای 50 است برای پوست نوزادان مناسب نیستند. هم چنین باید از ضد آفتابی استفاده شود که از سوزش اشعه های ماورا بنفش خورشید جلوگیری کند.

استفاده از کرم ضد آفتابی که دارای مواد معدنی است

برای محافظت از پوست نوزادان، باید ضد آفتابی را انتخاب کنید که این محصول معدنی دارای زینک اکسید باشد. این محصول را فقط برای دست و صورت نوزاد استفاده کنید. همان طور که گفته شد استفاده از ضد آفتاب به نوزادان پایین شش ماه توصیه نمی شود.

از استفاده کرم ضد آفتاب در اطراف چشمان نوزاد باید خود داری شود. ضد آفتاب هایی که مواد معدنی دارند باعث جلوگیری از بازتاب اشعه فرابنفش می شوند.

امتحان کردن کرم ضد آفتاب نوزادان

قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب، بهتر است که آن را امتحان کنید. برای این کار ابتدا مقداری از ضد آفتاب را روی نقطه کوچکی از روی دست نوزاد خود بزنید تا از عدم حساسیت او اطمینان کامل داشته باشید. بعد از گذشت بیست و چهار ساعت اگر پوست دست نوزاد، دچار قرمزی یا اگزما نشد می توانید از آن برای محافظت از پوست نوزاد خود استفاده کنید ولی در صورتی که حساسیت رخ داد، باید از کرم ضد آفتاب دیگری استفاده نمایید. توصیه می شود سی دقیقه قبل از قرار گرفتن نوزاد در برابر نور خورشید، از کرم ضد آفتاب نوزاد استفاده کنید.

تا وقتی که کودک شما نمی تواند به درون آب برود، عرق زیادی نیز نخواهد کرد بنابراین به کرم ضد آفتابی که در برابر آب مقاوم باشد، نیازی نیست ولی با رشد کودک، به مراتب کودک شروع به دویدن و آب بازی می کند. در این صورت برای کودک خود باید ازکرم ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی روغن هایی مانند روغن آفتاب گردان بوده تا در برابر آب مقاوم باشد.

موادی که نباید در تهیه کرم ضد آفتاب نوزادان استفاده شود

در کرم های ضد آفتابی که کودکان و بزرگسالان از آن ها استفاده می کنند، مواد شیمیایی مانند اکسی بنزن، آووبنزون و … به کار رفته است که تحقیقات نشان داده این مواد شیمیایی می توانند از طریق جذب پوست به درون خون نفوذ کنند، در نتیجه باعث اختلال هورمون ها می شوند. از آن جایی که پوست لطیف نوزادان به صورت سریع مواد را به خود جذب می کند بنابراین وجود این مواد شیمیایی برای نوزادان خطرناک است و نباید در تهیه ضد آفتاب نوزادن از آن ها استفاده شود.

وجود اشعه های ماورابنفش خورشید در تولید ویتامین D موثر هستند نبود آن ها ممکن است بر سیستم ایمنی بدن، هورمون ها و استخوان ها تاثیر بگذارد. در حقیقت استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث مسدود شدن پرتوهای اشعه ماورابنفش خورشید می شود و اجتناب بیش از اندازه از این اشعه ها، کمبود ویتامین D را افزایش می دهد، که این امر به خصوص برای نوزادان خطرناک است. بنابراین لازم است که با پزشک نوزاد در ارتباط با مکمل رژیم غذایی او مشورت نمایید.

محافظت از پوست نوزاد در تمام فصل های سال

از آن جایی که اشعه ماورابنفش خورشید در همه ساعات روز، تابشی ثابت دارد ممکن است به شیشه ها نفوذ کند بنابراین محافظت از پوست نوزاد در تمام روزهای سال (آفتابی یا بارانی) امری ضروری است. استفاده از کرم های ضد آفتاب تنها به فصل تابستان مربوط نیست بلکه در هر فصلی باید از پوست نوزاد محافظت شود.

ضدآفتاب برای نوزادان
نحوه محافظت از پوست نوزادان در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید

نکات مهم در ارتباط با کرم ضد آفتاب

  • میزان استفاده ازکرم ضد آفتاب باید به گونه ای باشد که تنها یک لایه از پوست کودک را بپوشاند. بنابراین باید به میزان استاندارد از کرم ضد آفتاب استفاده کرد.
  • از استفاده کرم ضد آفتاب برای دور چشم باید پرهیز کرد چون با مالش چشم ها یا عرق کردن، ممکن است ضد آفتاب به درون چشم برود و باعث سوزش چشم کودک شود. از این رو توصیه می شود پس از زدن کرم ضد آفتاب به صورت کودک، حتما با استفاده از پنبه ای نمناک، اطراف چشم هایش پاک شود.
  • از کرم های ضد آفتاب علاوه بر صورت کودک، باید برای سایر قسمت های بدن کودک مخصوصا گردن و دست های او نیز استفاده شود.

نتیجه گیری

برای محافظت از پوست کودکانی که زیر شش ماه هستند، باید ازکرم ضد آفتاب مخصوص نوزادان استفاده کرد و بعد از شش ماهگی، استفاده از کرم های ضد آفتاب بزرگسالان مانعی ندارد.

دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص برای نوزادان زیر شش ماه این است که در تهیه این کرم ها از مواد شیمیایی استفاده نشده که باعث جذب پوست نوزادان شود بلکه کرم های ضد آفتاب نوزادان دارای اکسید روی یا تیتانیوم است که نمی توانند جذب بدن نوزاد شوند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب معطر به نوزادان توصیه نمی شود چون ممکن است عطر موجود در این محصولات برای نوزادان حساسیت زا باشد. بنابراین باید برای محافظت از پوست نوزادان، از کرم ضد آفتاب مخصوص استفاده شود.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات