پماد برای جوش صورت

مدت زمان مطالعه 1,3 دقیقه

برای درمان جوش صورت بر حسب نوع جوش درمان جداگانه ای شامل کرم ، ژل ، لوسیون ، رول و پماد توصیه می شود. روش های گوناگونی برای از بین بردن جوش صورت مثل درمان های خانگی و محصولات دارویی و آرایشی وجود دارد. معمولا پماد برای درمان جوش صورت به شکل موضعی استفاده می شود و دارای ترکیباتی مثل بنزوئیل پروکساید یا کلیندومایسین و داروهای ضد جوش می باشند. در این مقاله قبل از معرفی انواع پماد برای جوش صورت قصد داریم شما را با انواع جوش صورت آشنا کنیم.

شناخت انواع جوش صورت

انواع آکنه

روی صورت ممکن است انواع جوش ایجاد شود که هر یک در نتیجه شرایط و عامل خاصی بوجود آمده باشند. بنابراین درمان هر نوع جوش با سایر جوش ها متفاوت است و برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه شود.

  1. جوش سر سفید: وقتی که چربی و سلول های پوست مانع از باز شدن فولیکول مسدود شده مو می شوند، جوش سر سفید بوجود می آید. همچنین در همه افراد و در تمام سنین ممکن است جوش سرسفید ایجاد شود.
  2. جوش های پاسچول: این نوع جوش مشابه جوش سرسفید است با این تفاوت که در اطراف برآمدگی جوش پاسچول یک حلقه قرمز وجود دارد. برآمدگی این نوع جوش دارای چرک سفید و زرد است و اگر با آن بازی شود سبب ایجاد زخم و لکه های تیره روی پوست می شود.
  3. جوش سر سیاه: این جوش ها در سطح پوست باز هستند و از چربی و سلول های مرده پوست پر شده اند. به دلیل بازتاب نامنظم نور از فولیکول های بسته شده مو، این جوش ها به رنگ سیاه دیده می شوند.
  4. جوش های ندول: به برآمدگی های متورم ، بزرگ و سفت که روی صورت ایجاد می شود، جوش ندول گفته می شود. همچنین این ندول ها در عمق پوست ایجاد شده و بسیار دردناک می باشند. وضعیت جوش های ندول حاد است و باید توسط پزشک بررسی و معالجه شود.
  5. جوش های پاپول یا برجسته: این نوع جوش روی صورت برآمدگی های قرمز یا صورتی کوچکی را ایجاد می کنند که از خانواده کومدون ها می باشند و گاهی اوقات به لمس حساس هستند و در صورت فشار دادن آن ها سبب تورم شدید و زخم شدن پوست می شوند.
  6. .کیست ها: به ضایعات بزرگ و ضخیمی که شبیه جوش هستند کیست گفته می شود. در برخی موارد این کیست ها می توانند همانند ندول ها دردناک باشند که باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.
    شناخت انواع آکنه و جوش صورت از لحاظ شدت

تا اینجا با انواع جوش صورت آشنا شدیم و دانستیم هر نوع جوش از نظر ظاهر با جوش های دیگر متفاوت است و به طبع درمان دارویی مخصوصی خواهد داشت. در ادامه به بررسی انواع جوش و آکنه از لحاظ شدت آن می پردازیم.

  1. 1.آکنه ی خفیف: این نوع آکنه در دراز مدت برای بیمار آزار دهنده است و باید برای درمان اقدام نمود. آکنه خفیف شامل علائمی مانند جو‌ش ‌های سر سفید غیر التهابی و جوش ‌های سر سیاه یا تعداد کمی جوش های قرمز کوچک، دردناک نبودن جوش و عدم ایجاد اسکار روی پوست می باشد.
  2. 2.آکنه متوسط: این نوع جوش ها نسبت به آکنه خفیف دوره درمانی طولانی تری دارند و در ابتدای درمان آن ها احتمالا بیمار احساس کند وضع جوش ها بدتر شده است. البته بعد از گذشت مدتی از طول درمان جوش ها رو به بهبودی می روند. آکنه متوسط نشانه هایی مانند جوش های قابل توجه، چندین کورک، جوش چرکی یا نودل، تعداد زیادی کمدون ‌های بسته و جوش ‌های سر سیاه را دارد. البته در برخی موارد در آکنه متوسط روی صورت بیمار فقط جوش‌ های التهابی ایجاد می شود.
  3. 3.آکنه مکانیکا : منشاء ایجاد این نوع آکنه گرما، اصطکاک و فشار روی پوست به دلیل پوشیدن وسایل ورزشی مانند کلاه ایمنی می باشد. این نوع آکنه معمولا روی صورت ورزشکارها ایجاد می شود و به همین دلیل به آکنه ناشی از ورزش معروف است. برای جلوگیری از ایجاد آکنه مکانیکا ، پوشیدن مواد جاذب زیر تجهیزات ورزشی و دوش گرفتن بلافاصله بعد از فعالیت ورزشی توصیه می گردد.
  4. 4.آکنه ندلوکیستیک شدید: این نوع آکنه که از تعداد زیادی کیست و ندول روی پوست بوجود می آید، سبب ایجاد زخم هایی روی پوست می شود. آکنه ندلوکیستیک شدید عمیق است و می تواند به رنگ قرمز و بنفش دیده شود. برای از بین بردن این نوع آکنه به هیچ عنوان خود درمانی نکنید و درمان باید تحت نظر متخصص پوست انجام گیرد. برای کاهش درد و تورم آکنه نادولاکیستیک شدید، پزشک به طور مستقیم کورتیکو استروئید را به ندول ها و کیست ها تزریق می کند.
  5. 5.آکنه کونگولوباتا: این نوع آکنه از شدیدترین نوع آکنه و جوش به حساب می آید که در زیر پوست شامل تعداد زیادی ندول های متورم است که به یکدیگر متصل می شوند. در برخی موارد مصرف استروئید یا تستوسترون ( داروهای مربوط به بدنسازی) سبب ایجاد جوش کونگولوباتا می شود. همچنین این نوع آکنه در بین آقایان بسیار شایع تر از خانم ها است و می تواند در قسمت هایی از بدن مانند روی گردن، قفسه سینه، بازوها و باسن ایجاد شود و زخم هایی را روی پوست بجا گذارد. این نوع آکنه باید زیر نظر متخصص درمان شود.

چند مورد از معروف ترین پمادها برای جوش صورت

پماد برای درمان جوش

برای درمان جوش صورت حتما به پزشک مراجعه کنید و از پمادهای جوش صورت تحت نظر پزشک استفاده کنید. زیرا برخی از این پمادها ممکن است عوارض بسیار بدی را روی سلامتی پوست داشته باشند.

در اینجا برای افزایش اطلاعات شما در مورد پمادهای جوش صورت و نحوه استفاده و روش درمانی این پمادها به معرفی چند مورد از معروف ترین پمادهای جوش صورت می پردازیم.

  • پماد تتراسایکلین

این پماد جوش صورت از دسته آنتی بیوتیک های باکتریو استاتیک می باشد؛ این آنتی بیوتیک ها در برابر انواع باکتری های گرم منفی و گرم مثبت، مایکو پلاسماها، کلامیدیاها و ریکتزیاها فعال هستند. این پماد از رشد باکتری های ایجاد کننده جوش جلوگیری می کند. خاصیت ضد التهابی پماد تتراسایکلین سبب کاهش قرمزی و التهاب جوش صورت می شود. همچنین از این پماد جهت درمان آکنه های التهابی خفیف و مقاوم استفاده می شود.

  • پماد آزلادرم

برای درمان موضعی آکنه های التهابی خفیف تا متوسط از پماد جوش صورت آزلادرم استفاده می شود. اسید آزلاییک موجود در این پماد سبب کاهش کراتینه شدن و مهار رشد گونه propioni bacterium می گردد. روش درمانی با این پماد به صورت کرم 20 درصد و روزی دوبار تا 6 ماه می باشد که بطور معمول بعد از چهار هفته بهبود حاصل می شود که برای درمان کامل باید طول دوره یعنی تا 6 ماه دارو مصرف شود.

  • پماد آکنومیس

این پماد که نام اصلی آن کلیندامایسین است یک نوع داروی ترمیمی پوست بوده و به شکل پماد و ژل و محلول قابل استفاده می باشد. پماد آکنومیس برای درمان جوش های روی بازو نیز کاربرد دارد و به عنوان لایه بردار می توان از آن به صورت یک شب در میان و به اندازه سه عدس کوچک روی صورت مالیده شود.

پماد آکنومیس از رشد باکتری‌ های پروتئین در سطح ریبوزومی جلوگیری کرده و باکتری‌ ها را از بین می برد. استفاده یک بار در روز از ژل آکنومیس یا کلیندامایسین فسفات یک درصد برای کاهش ضایعات پوستی تا 50 درصد بسیار مفید است؛ همچنین از این پماد برای درمان ولگاریس یا فرم شدید آکنه توصیه شده است.

دقت کنید که این پماد جوش صورت تنها مانع از رشد باکتری شده و درمان کننده جوش نیست. اگر می خواهید از پماد آکنومیس به عنوان یک درمان کننده جوش صورت استفاده کنید باید در روند درمان استفاده شود. همچنین به دلیل ترکیبات زیاد این پماد استفاده از ان در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

  • پماد کلوبتازول

این پماد برای درمان پسوریازیس و بیماری درماتوز حادی که در مقابل کورتیکواستروئیدهای دیگر مقاوم اند، استفاده می شود. طبق تحقیقات انجام شده سایر موارد درمانی با پماد کلوبتازول شامل درمان درماتیت آنوپیک ، درماتیت سبوره ای، درماتیت تماسی، خارش بدن و التهاب پوستی ناشی از نیش حشرات، اگزما و درمان کوتاه مدت سوختگی های خفیف کاربرد دارد. دقت کنید که استفاده خودسرانه و بیش از حد از پماد کلوبتازول برای درمان جوش صورت سبب ایجاد بثورات شبه آکنه می شود.

  • پماد بنزوئیل پروکساید

پماد بنزوئیل پروکساید برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش صورت، کمک به بازسازی پوست و کنترل تولید چربی پوست استفاده می شود.

  • پماد رزورسینول برای جوش صورت

بیشترین کاربرد درمانی پماد رزورسینول در از بین بردن انواع جوش های سرسیاه و سرسفید است. همچنین در مواردی از این پماد برای درمان اگزمای مزمن، پسوریازیس و هیدرآدنیت عفونی استفاده می شود.

  • پماد سولفور ( گوگرد )

این پماد دارای خاصیت میكروب‌ كشی، قارچ‌ كشی، ضد انگل و كراتولیتیك دارد و همچنین یک کمک کننده در درمان آکنه می باشد. این پماد به شکل صابون گوگرد نیز در بازار وجود دارد و قابل استفاده است.

  • پماد رتین آ برای جوش صورت

این پماد هم خاصیت لایه برداری بالایی دارد و برای درمان جوش نیز کاربرد دارد و به شکل پماد ، کپسول ، کرم و لوسیون در بازار وجود دارد.

آیا همه پمادهای ضد جوش برای درمان انواع جوش صورت کاربرد دارد؟

بسته به نوع باکتری و التهاب روی پوست باید برای درمان جوش صورت نیز از پمادها و داروهای خاصی استفاده کرد. به جوش هایی که روی پوست فقط به شکل برآمدگی های قرمز و بدون روزنه هستند، جوش های کومدونال (comedonal acne) می گویند. برای درمان این نوع جوش ها باید از محصولات ضد جوش موضعی مثل کرم ها و ژل ها استفاده کرد. چنانچه جوش همراه با باکتری ، التهاب و زخم باز باشد باید علاوه بر درمان موضعی از آنتی بیوتیک های خوراکی و ایزوترتینوئین ها نیز استفاده شود.

یکی از عوامل عفونت جوش، باکتری آکنه پروپیونی باکتریوم (Propioni bacterium) است که روی پوست زندگی می کند. بنابراین برای درمان جوش صورت باید از کرم ها و ژل هایی استفاده کنید که بتواند باکتری های ایجاد کننده جوش را از بین ببرند.

نکته مهم اینکه برای درمان جوش های صورت از نوع ندول و کیست حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت آن ها توسط پزشک بررسی شده و درمان دارویی مناسب تجویز شود.

کاربرد پماد خشک کننده جوش چیست؟

استفاده از پماد خشک کننده جوش در مواردی است که شخص می خواهد خیلی سریع جوش صورت بر طرف شود مثل زمانی که قرار است به یک مهمانی بروید ولی وجود جوش روی صورت شما را آزار می دهد. این نوع پمادها به شکل رول بوده و باید فقط روی صورت استفاده شود. پماد خشک کننده جوش برای افرادی مناسب است که صورت آن ها به ندرت و خیلی کم جوش می زند؛ ولی برای کسانی که صورتی پر جوش دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

جمع بندی

در این مقاله بطور مفصل به معرفی انواع جوش صورت و شدت آن ها پرداختیم و برای درمان آن ها نیز پمادهای ضد جوش معروفی را معرفی کردیم. البته توجه کنید که از درمان خودسرانه جوش های دردناک پرهیز کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات