مدت زمان مطالعه 3,2 دقیقه

جوش زیر پوستی را اکثرمان تجربه کرده‌ایم. گاهی ممکن است متوجه نشویم تا خودشان از بین نروند و گاهی ممکن است آنقدر دردناک باشند که دنبال راهی برای برطرف کردن جوش های زیر پوستی بگردیم تا فقط از دردش رهایی یابیم.

در این مقاله از سینره به بررسی و معرفی علت و درمان جوش های ریز زیر پوستی صورت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علت جوش زیر پوستی

پیش از هرچیز بیایید ببینیم اصلا علت جوش زیرپوستی پیشانی چیست. دلیل بروز جوش چه سرسیاه باشد چه ملتهب و سرسفید، تجمع چربی و سبوم بیش از حد زیر پوست است؛ اما از آنجایی که برخی عوامل دیگر نیز در بروز آکنه دخیل هستند، باید به بررسی دیگر عوامل عامل بروز انواع جوش بپردازیم.

هورمون‌ها

نوسانات هورمونی تاثیر متفاوتی با توجه به شرایط هر فرد روی وضعیت جسمانی او می‌گذارد. در دوران بلوغ با ترشح هورمون آندروژن که در دسته هورمون‌های جنسی قرار می‌گیرند در بدن، غدد چربی ایجاد می‌شود؛ اما تغییرات هورمونی فقط محدود به دوران بارداری و یائسگی نیست. خانم‌ها در دوران قاعدگی به‌صورت ماهانه دچار تغییرات هورمونی می‌شوند که این تغییرات هورمونی خود را به صورت بروز جوش زیر پوستی نشان می‌دهند.

ژنتیک

ژنتیک جزو مواردی است که ما هیچ دخالتی در آن نداریم با این حال تاثیرات گسترده‌ای در تمام بخش‌های زندگی ما دارد. طی تحقیقاتی که در انگلستان انجام شده، در میان 400 نوجوان دوقلو، ژنتیک در 81 درصد این افراد دلیل بروز جوش زیر پوستی بود.

اضطراب و استرس

استرس و اضطراب می‌تواند از دلایل بروز جوش زیر پوستی باشد؛ خصوصا اگر به‌صورت مزمن و روزانه باشد. طبق تحقیقات، هر چقدر میزان استرس و اضطراب فرد بیشتر باشد، ترشح هرومون‌هایی نظیر کورتیزول در آن‌ها افزایش می‌یابد.

این هورمون که به هورمون استرس معروف است سد دفاعی پوست را در هم می‌شکند و باعث افزایش چربی در لایه‌های زیرین پوست می‌شود. در نتیجه جوش به‌صورت زیر پوستی بروز خواهد کرد.

حساسیت به داروها

مصرف برخی داروها نظیر کورتیکواستروئیدها مخصوصا توسط افرادی که پوست حساس دارند، باعث ترشح چربی و ایجاد انواع جوش زیر پوستی می‌شود.

استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد

استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد به‌صورت روزانه و سنگین، باعث انسداد منافذ می‌شود و جلوی گردش هوا را می‌گیرد. اگر این منافذ مسدود شوند، چربی

پوست راه خروجی نداشته و جوش زیر پوستی بروز پیدا خواهد کرد. یکی از دلایل و علت بروز جوش زیر پوستی پیشانی همین استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد می‌تواند باشد.

خوب نشستن صورت

دلیل بعدی برای زدن جوش زیرپوستی خوب نشستن پوست صورت است. اگر آرایش و چربی‌های تولیدشده در پوست در طول شبانه‌روز به‌خوبی پاک نشوند، درون منافذ جمع می‌شوند و موجب جوش زیرپوستی می‌شوند. برای جلوگیری از جوش زیرپوستی، از شست‌وشوی دومرحله‌ای غافل نشوید؛ اول پاک‌کردن آرایش و چربی‌ها، دوم شستن صورت با شوینده مناسب.

مقاله پیشنهادی: آبرسان پوست خانگی برای پوست صورت، دورچشم و مو + طرز ساخت

روش‌های درمان جوش زیر پوستی

در بیشتر موارد، جوش‌های زیر پوست خودبه‌خود محو می‌شوند و از بین می‌روند. با این حال می‌توانند باعث شوند پوست دچار اسکار یا لک شود. علاوه‌بر این‌ها ممکن است پس از آرایش جوش‌های زیر پوستی ظاهر ناخوشایندی داشته باشند.

روش‌های درمان جوش زیر پوستی

در ادامه چند راهکار برای درمان سریع جوش زیر پوستی صورت به شما ارائه می‌دهیم:

کمپرس آب گرم

این راه تنها در مواردی است پاسخگو است که جوش زیر پوستی خفیف باشد. برای این کار یک حوله تمیز را با آب ولرم خیس کنید و آن را به‌صورت مقطعی برای چند بار در روز روی محل جوش قرار دهید تا نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

برچسب آکنه

برچسب‌های آکنه یا ضد جوش از جمله راهکارهایی هستند که برای درمان فوری جوش زیر پوستی دردناک کاربرد دارند. این برچسب‌ها در ساختار خود دارای سالیسیلیک اسید هستند.سالیسیلیک اسید در ترکیبات محصولات پوستی ضد جوش نیز به‌کار برده می‌شود.

چسب‌های آکنه در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و ۲ نوع رنگی و بی‌رنگ دارند. برای استفاده از این محصول، یک برچسب را از ورق جدا کنید و روی محل جوش قرار دهید.

تا چند ساعت آینده جوش شما محو خواهد شد؛ به‌شرطی که به‌درستی از محصول استفاده کنید تا تحریک پوستی را به دنبال نداشته باشد.

روغن درخت چای

گاهی درمان‌های طبیعی بهتر از دیگر درمان‌ها جواب می‌دهند. روغن درخت چای یک ضد جوش طبیعی است که خاصیت آنتی‌باکتریال به‌شدت قوی دارد و چرخه رشد باکتری‌های منافذ پوست را به صورت طبیعی کنترل می‌کند.

روغن درخت چای یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود و با پاکسازی عمقی منافذ پوست می‌تواند از انسداد آن‌ها جلوگیری کند.

برای استفاده از این روش مقداری روغن درخت چای را با مقداری روغن پایه نظیر روغن زیتون یا جوجوبا به نسبت 9/1 ترکیب کنید. اگر به روغن‌های گفته‌شده دسترسی ندارید، از آب‌ هم می‌توانید استفاده کنید. این مرحله رقیق‌سازی را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است روغن درخت چای به‌صورت خالص، بروز جوش یا آکنه پوستی را شدیدتر کند.

حالا با یک سواپ پنبه‌ای یا گوش پاک‌کن، مقداری از ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه روی جوش قرار دهید. همین کار را برای 3-2 روز انجام دهید و در آخر پوست را با آب گرم بشویید. اگر پوست شما حساس و بسیار خشک است، 3-2 قطره از روغن درخت چای را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوورا ترکیب کنید و با همان روش بالا پیش بروید.

کمپرس یخ

از دیگر گزینه‌هایی که برای درمان جوش زیر پوستی می‌تواند کمک‌کننده باشد، استفاده از کمپرس یخ است. با استفاده از یخ، درد و التهاب را در محل جوش کمتر خواهید کرد.

کمپرس یخ

علاوه‌بر همه، یخ با منقبض کردن منافذ، میکروب‌هایی داخل و چربی اضافه پوست را تخلیه می‌کند.

برای استفاده از کمپرس یخ، یک قطعه یخ را درون یک پارچه تمیز نخی قرار دهید و روی محل جوش بگذارید. هر چند دقیقه یک بار این کار را انجام دهید تا نتیجه دلخواه را بگیرید.

 

پاکسازی پوست

با پاکسازی پوست در کلینیک‌های زیبایی، چربی بیش از حد پوست شما تخلیه خواهد شد. همچنین تمام جوش‌ها تخلیه می‌شوندو سلامت پوست شما تا حد زیادی بازگردانده می‌شود. بهتر است اینکار را به صورت ماهیانه و مرتب انجام دهید. همچنین شستشوی دومرحله‌ای و ماسک‌های پاک کننده منافذ نظیر خاک رس کمک کننده خواهند بود.

پاکسازی پوست

لایه‌برداری شیمیایی

این روش باید توسط پزشک متخصص برای درمان جوش زیرپوستی انجام شود. به هیچ وجه از لایه‌بردارهای شیمیایی قوی در خانه استفاده نکنید؛ زیرا اثرات جبران‌ناپذیری خواهند داشت. با این حال برخی لایه‌بردارهای شیمیایی با قدرت پایین‌تر در دسترس عموم قرار دارند.

مقاله پیشنهادی: روش‌های خانگی و کلینیکی لایه برداری پوست

کرم‌های موضعی ضد جوش

لایه‌برداری شیمیایی

رتینوئیک اسید و بنزویئل پراکساید از جمله کرم‌های موضعی هستند که برای درمان جوش زیر پوستی به کار می‌روند. در ادامه چند کرم موضعی برای درمان جوش زیر پوستی را به شما معرفی می‌کنیم:

ژل کرم ضد جوش سینره

ژل کرم ضد جوش سینره یکی از آن محصولاتی است که باید در مواقع ضروری در خانه داشته باشید. اگر از استرس زیاد جوش می‌زنید، این کرم دقیقا همان چیزی است که به دنبالش می‎‌گردید. ژل کرم ضدجوش سینره در ترکیبات خود دارای عسل است پس اگر به عسل حساسیت دارید، از این محصول استفاده نکنید.

ژل کرم ضد جوش سینره

پیش از استفاده، حتما مقداری از کرم را روی بازوی خود تست کنید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید.

برای استفاده از محصول هر شب، مقداری از کرم را روی پوست تمیز بزنید. از آنجایی این که این محصول مناسب پوست‌های چرب است، در صورتی که پوستتان حساس است یا با استفاده از کرم دچار خشکی بیش از حد پوست می‌شوید، محصول رایک‌شب‌درمیان یا با فواصل بیشتر استفاده کنید.

ژل ضد جوش نیتروژنا

ژل از بین برنده و ضد جوش نیتروژنا، یکی از محصولات موثر برای از بین بردن جوش‌ها از جمله جوش‌های زیر پوستی است. تکنولوژی به‌کاررفته در این محصول، چربی‌های مفید پوست را از بین نمی‌برد و شادابی پوست را حفظ می‌کند. برای اینکه نتیجه خوبی از این محصول بگیرید، روزی دوبار مقداری از ژل کرم نیتروژنا را روی موضع جوش بزنید.

ژل ضد جوش نیتروژنا

کرم ضد جوش AC.NET لامینین

آخرین محصول از کرم‌های موضعی که برای از بین بردن جوش‌ زیر پوستی به کار می‌رود، کرم ضد جوش AC.NET لامینین است. این کرم علاوه‌بر اینکه در مدت زمان کوتاهی جوش را از بین می‌برد، جای جوش را هم محو می‌کند. برای استفاده از این کرم ضدجوش، پس از انجام روتین پوستی، مقداری از کرم رار روی جوش بزنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش روتین پوست چرب و جوشدار

کرم ضد جوش AC.NET لامینین

درمان‌های خانگی جوش زیر پوستی

نیازی نیست برای درمان جوش زیر پوستی، هزینه‌های هنگفت بپردازید. می‌توانید از انواع ماسک برای جوش زیر پوستی استفاده کنید. در ادامه به معرفی چند ماسک برای درمان جوش زیر پوستی می‌پردازیم:

ماسک عسل و دارچین

کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بروز جوش می‌شوند، از جمله فواید استفاده ماسک عسل و دارچین است.

ماسک عسل و دارچین

طبق تحقیقات هر دوی این مواد دارای خواص ضد باکتریایی هستند. برای استفاده از این ماسک، 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری دارچین را با یکدیگر ترکیب کنید تا ماده خمیری‌شکل به دست بیاید.

ماسک را روی محل جوش بزنید و 15 دقیقه استراحت دهید. حالا با آب ولرم صورتتان را بشوید. ایندکار را چند بار انجام دهید تا جوش به‌صورت کامل رفع شود.

چای سبز

چای سبز دارای برخی پلی فنول‌های خاص است که می‌تواند باعث کاهش باکتری‌ها و التهاب شود. فرقی ندارد چای سبز را بنوشید یا از ماسک آن استفاده کنید، در هر صورت می‌تواند باعث از بین رفتن جوش شود.

چای سبز

برای داشتن یک ماسک چای سبز، چای سبز را به‌مدت 4-3 دقیقه بجوشانید تا کامل دم بکشد. بگذارید چای خنک شود. سپس تکه‌ای پنبه را به چای آغشته کرده و روی پوست بزنید. اجازه دهید ماسک چند دقیقه بماند و سپس صورتتان را بشویید و خشک کنید.

درمان جوش زیر پوستی با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خواص استثنایی و شگفت‌انگیزی است. برای استفاده از آلوئه‌ورا در جهت درمان جوش زیرپوستی، مقداری از ژل آلوورا را به‌مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید. البته پیش از استفاده از آلوئه‌ورا، مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

درمان جوش زیر پوستی با آلوئه‌ورا

درمان جوش زیر پوستی با سرکه سیب

مقداری سرکه سیب را روی پنبه بزنید و روی محل جوش بزنید. برخلاف دیگر ماسک‌ها، از سرکه سیب برای مدت طولانی روی پوستتان استفاده نکنید.

ماسک روغن دارچین

دو قطره روغن دارچین را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را به‌مدت یک شب تا صبح روی پوستتان قرار دهید و صبح روز بعد پوستتان را با آب سرد بشویید. این کار را برای چند روز تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

ماسک روغن دارچین

چه افرادی بیشتر مستعد جوش‌های زیر پوستی هستند؟

افرادی که در سنین بلوغ و پساقاعدگی هستند، به‌دلیل تغییرات هورمونی گسترده در این سنین، بیشتر از دیگر افراد در معرض بروز جوش‌های زیر پوستی هستند. جوش‌های زیر پوستی معمولا دلایل هورمونی دارند.

پیش از استفاده از روش‌های مذکور در این مطلب بهتر است دلیل جوش‌های زیرپوستی را بررسی کنید. ممکن است پس از مراجعه به پزشک، متخصص از شما بخواهد برخی آزمایش‌های هورمونی را انجام دهید تا دلیل جوش‌های زیر پوستی شما مشخص شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین پماد برای جوش صورت

چه زمانی برای جوش زیر پوستی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که بیش از یک تا ۳ جوش زیر پوستی دارید که به‌صورت مقطعی عود می‌کنند، بهتر است برای بررسی دلیل و درمان جوش زیر پوستی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

متخصص پوست با بررسی وضعیت شما از طریق برخی آزمایش‌ها، دلیل بروز جوش زیر پوستی را مشخص می‌کند. در صورتی که دلیل بروز جوش زیر پوستی هورمونی باشد باید به متخصص غدد یا زنان مراجعه کنید تا مشکل شما برطرف شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه‌های درمان جوش صورت

راه‌های جلوگیری از زدن جوش زیر پوستی

معمولا جوش‌های زیر پوستی ناگهانی بروز می‌کنند و علائمی پیش از بروز از خودشان نشان نمی‌دهند. راه‌های زیر می‌تواند در جلوگیری از زدن جوش زیر پوستی به شما کمک کند.

راه‌های جلوگیری از زدن جوش زیر پوستی

رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید

داشتن لبنیات در رژیم غذایی از واجبات است؛ اما افراط در مصرف لبنیات می‌تواند باعث بروز جوش زیر پوستی شود. همچنین از شکلات و انواع مغز و آجیل نیز به‌اندازه مصرف کنید.

صورت خود را در روز بیشتر از ۲ بار نشویید

اگر مستعد آکنه و جوش‌های زیر پوستی هستید، ممکن است با شست‌وشوی بیش‌ازحد، پوست را برای بروز جوش زیر پوستی تحریک کنید. شست‌وشوی پوست بیش از ۲ بار در روز می‌تواند باعث خشکی آن شود.

در نتیجه پوست چربی بیشتری تولید می‌کند و منافذ مسدود می‌شوند. حالا پوست شما بیش‌تر از گذشته در معرض بروز انواع آکنه است.

روبالشی و حوله خود را مرتب بشویید و عوض کنید

روبالشی‌ها و حوله از جمله مکان‌هایی هستند که سلول‌های مرده و باکتری‌ها روی آن‌ها تجمع می‌کنند و باعث می‌شوند منافذ پوستی مسدود شوند.

از آنجایی که پوست نباید روزانه در معرض آلودگی‌ها باشد، شست‌وشوی مرتب روبالشی‌ها و حوله‌ها، همچنین شست‌وشوی روزانه صورت می‌تواند به کمتر شدن احتمال بروز جوش زیر پوستی کمک شایانی کند.

با رفع جوش زیرپوستی، پوستی شفاف داشته باشید

در این مقاله از سینره به بررسی راه‌های درمان جوش زیر پوستی و تمام آنچه باید درمورد جوش‌های زیر پوستی بدانید، پرداختیم.

پیشگیری بهتر از درمان است و می‌توانید با رعایت نکات گفته‌شده، از بروز انواع جوش خصوصا جوش‌های زیر پوستی پیشگیری کنید. توجه داشته باشید اگر جوش‌های زیر پوستی شما بیش‌ازحد هستند و مدام عود می‌کنند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و دلیل را ریشه‌یابی کنید.

 

سوالات متداول

آیا بهتر است جوش زیرپوستی را تخلیه کرد؟

تخلیه جوش زیر پوستی علاوه‌بر اینکه باعث به وجود آمدن اسکار می‌شود، می‌تواند باکتری‌های عامل جوش را روی سطح پوست پخش کند که در نتیجه جوش‌ها تکثیر خواهند شد.

 

جوش زیر پوستی پس از چند روز از بین می‌رود؟

حداکثر 7-5 روز زمان لازم است تا جوش زیر پوستی به‌طور کامل از بین برود. با این حال اگر از راهکارهای گفته‌شده برای درمان جوش زیر پوستی استفاده کنید، این فرایند را تسریع خواهید کرد. گاهی ممکن است جوش‌های زیر پوستی تا چند ماه نیز پایدار باشند.

 

آیا همه جوش‌های زیر پوستی منشا هورمونی دارند؟

جوش‌هایی زیر پوستی که در زمان‌های قاعدگی، بارداری، بلوغ و پسا قاعدگی بروز می‌کنند، منشا هورمونی دارند.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات