ضد آفتاب مینرال چیست

مدت زمان مطالعه 14,9 دقیقه

کرم ضدآفتاب سپر محافظتی شما دربرابر اشعه فرابنفش است و از آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست جلوگیری می‌کند. نوعی از این محصولات که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکال هستند.

شاید شما هم بارها اسم این محصولات به گوشتان خورده و می‌خواهید بدانید واقعا ضد آفتاب مینرال چیست؟ در ادامه این مطلب، به بررسی کامل ضد آفتاب مینرال می‌پردازیم و تفاوت ضد آفتاب مینرال و شیمیایی را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

ضد آفتاب مینرال (فیزیکی) چیست؟

اول باید ببینیم ضد آفتاب مینرال چیست. این محصول که با نام ضدآفتاب فیزیکی نیز شناخته می‌شود، روی پوست شما یک سپر محافظتی در برابر آفتاب ایجاد می‌کند. این سپر محافظتی از مواد طبیعی تشکیل شده که معمولا اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند.

این مواد اشعه‌های فرابنفش خورشید مانند UVA و UVB را از سطح پوست منعکس می‌کنند و اجازه آسیب رساندن به پوست شما را نمی‌دهند.

تفاوت ضد آفتاب مینرال با ضد آفتاب شیمیایی

حالا سوال اینجاست که تفاوت ضد آفتاب شیمیایی و ضد آفتاب مینرال چیست؟ در حقیقت، محافظت از پوست در این دو نوع محصول با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این بخش به‌طور مفصل آن را بررسی می‌کنیم:

 تفاوت ضد آفتاب مینرال با ضد آفتاب شیمیایی

۱. اثرگذاری

تفاوت اصلی این ۲ نوع ضدآفتاب، نحوه اثرگذاری آن‌ها برای جلوگیری از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید است.

  • ضدآفتاب مینرال: این کرم‌ها مثل یک آینه عمل می‌کنند و با استفاده از مواد طبیعی که دارند، روی سطح پوست می‌نشینند. این مواد طبیعی، اشعه‌های UVA و UVB خورشید را منعکس و منحرف می‌کنند
  • ضدآفتاب شیمیایی: این محصولات برای مقابله با آفتاب، اشعه فرابنفش را به کمک ترکیباتی مثل اکسی‌بنزون، آووبنزون، اکتینوسات، هموسالات، اکتی‌سالات و اکتوکریلن جذب می‌کنند. اشعه‌های فرابنفش جذب‌شده سپس به گرما تبدیل و از روی سطح پوست آزاد می‌شود

۲. حساسیت‌زایی

  • ضدآفتاب مینرال: این ضدآفتاب‌ها کمترین میزان مواد حساسیت‌زا را دارند و برای پوست‌های حساس و نیز پوست کودکان گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آیند
  • ضدآفتاب شیمیایی: به طور کلی، ضدآفتاب‌های شیمیایی می‌توانند برای پوست، حساسیت بیشتری ایجاد کنند. اگر دچار حساسیت پوستی شدید هستید، استفاده از کرم‌های شیمیایی توصیه نمی‌شود.
مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین پماد برای خشکی پوست صورت نوزاد

۳. پایداری

  • ضدآفتاب مینرال: اثربخشی طولانی‌تری دارد که دلیل آن وجود اکسید روی است
  • ضدآفتاب شیمیایی: به‌دلیل موادی که دارد، اثربخشی کوتاه‌تری روی پوست خواهد داشت

۴. سرعت اثرگذاری

  • ضد آفتاب مینرال: به‌محض این‌که ضدآفتاب‌های فیزیکی را استفاده کنید، روی پوست شما اثرگذار خواهند بود
  • ضدآفتاب شیمیایی: این ضدآفتاب‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا بتوانند به پوست نفوذ کنند و اثرگذار باشند

۵. باقی‌ماندن اثر محصول روی پوست

  • ضدآفتاب مینرال: این نوع محصولات بهداشتی آرایشی اثری سفیدرنگ روی پوست، به‌خصوص برای افرادی با پوست تیره‌تر، بر جای می‌گذارند که به‌دلیل وجود مواد طبیعی در آن‌هاست
  • ضدآفتاب شیمیایی: ضدآفتاب‌های شیمیایی معمولا اثر کمتری روی پوست به جای می‌گذارند و در نتیجه برای کسانی که به جنبه آرایشی توجه زیادی دارند، گزینه بهتری است

۶. سلامتی

  • ضدآفتاب مینرال: این ضدآفتاب‌ها به‌دلیل استفاده از مواد طبیعی، اثر منفی روی سلامتی نخواهند داشت
  • ضدآفتاب شیمیایی: ممکن است مقدار کمی از مواد شیمیایی حاضر در ضدآفتاب‌های شیمیایی وارد جریان خون شما شوند. همچنین امکان نفوذ برخی از این مواد در شیر مادر نیز وجود دارد.

فواید استفاده از ضد آفتاب مینرال

فکر می‌کنید فواید استفاده از ضد آفتاب مینرال چیست؟ اصلا کدام نوع بهتر است، ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی؟ شاید مطالبی که تا اینجای مقاله بیان کردیم به شما ثابت کرده باشد که ضدآفتاب فیزیکی برای پوست شما بسیار مفیدتر است.

حالا بیایید نگاهی به فواید استفاده از این نوع ضدآفتاب بپردازیم.

مناسب برای پوست‌های حساس

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی اثر منفی خیلی کمتری روی پوست‌های حساس نسبت به کرم‌های شیمیایی دارند؛ چراکه این کرم‌ها جذب پوست نمی‌شوند و روی پوست می‌نشینند. در نتیجه، احتمال واکنش به حداقل می‌رسد.

محافظت گسترده

وجود اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باعث می‌شود پوست شما تحت محافظت گسترده‌تری قرار بگیرد و نسبت به هر دو اشعه UVA و UVB مقاومت داشته باشد.

UVA اشعه‌ای است که به‌طور عمیق در پوست نفوذ می‌کند و باعث ایجاد پیری زودرس پوست می‌شود. در حالی که UVB باعث آفتاب‌سوختگی خواهد شد.

محافظت سریع

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بلافاصله پس از این که کرم‌های فیزیکی را روی پوستتان بمالید، از پوستتان محافظت خواهد شد. این در حالی است که برای اثربخشی کرم‌های شیمیایی حداقل ۱۵ دقیقه وقت نیاز دارید.

چه کسانی باید از ضدآفتاب مینرال استفاده کنند؟

ضدآفتاب مینرال به سبب استفاده از مواد طبیعی برای همه افرادی که تمایلی به استفاده از مواد شیمیایی ندارند مناسب است. با این حال، استفاده از چنین

محصولی برای این افراد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند:

  • افرادی که پوست حساسی دارند
  • افرادی که بیماری پوستی مثل اگزما، آکنه روزاسه، پسوریازیس و … دارند
  • افرادی که پوستشان مستعد آکنه است
  • کودکان

چه کسانی باید از ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنند؟

استفاده از ضدآفتاب شیمیایی در این صورت برای شما مفید خواهد بود:

۱. اگر به‌دنبال این هستید که ضد آفتاب سبک‌تری روی پوستتان داشته باشید و زیبایی برایتان اولویت اصلی است، ضد آفتاب‌های شیمیایی گزینه بهتری هستند

۲. افرادی که پوست تیره‌تری دارند بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی استفاده کنند؛ چراکه ضدآفتاب‌های طبیعی گاهی اثر سفیدی روی پوست می‌گذارند

۳. اگر زیاد ورزش می‌کنید یا فعالیتی دارید که تعریق در آن زیاد است، شاید ضد آفتاب شیمیایی گزینه بهتری باشد. این محصولات همچنین به‌سبب مقاومت بالایی که در برابر آب دارند، برای شناگران گزینه مناسب‌تری هستند

در کل، اگر احساس می‌کنید که ضدآفتاب شیمیایی برایتان مناسب‌تر است، سعی کنید این محصول را از برندهای با کیفیت و محبوبی مثل سینره تهیه کنید که با استفاده از بهترین مواد اولیه، سلامت پوست شما را در برابر اشعه‌های خورشید تضمین می‌کند.

ضد آفتاب شیمیایی سینره

از سوی دیگر، مقاومت بالای ضدآفتاب‌های شیمیایی سینره نسبت به آب و تعریق باعث شده تا به یک گزینه ایده‌آل برای ورزشکاران و شناگران تبدیل شوند. دیگر ویژگی‌های این ضدآفتاب‌ها شامل موارد زیر است:

  • ضدآفتاب SPF50 سینره برای پوست‌های چرب و مستعد جوش مناسب است، جلوه‌ای مات روی صورت ایجاد و بهترین محافظت را دربرابر آفتاب ارائه می‌کند
  • ضدآفتاب SPF60 سینره نیز برای مصرف روزانه گزینه بسیار خوبی است، مناسب همه پوست‌ها به‌خصوص پوست‌های نرمال و خشک است و محافظت قابل توجهی در برابر UVA و UVB فراهم می‌کند

آیا ضدآفتاب مینرال برای نوزادان مناسب است؟

محصولات طبیعی به‌دلیل اینکه حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند و با پوست مهربان‌ترند، برای نوزادان بالای ۶ ماه انتخاب بسیار بهتری نسبت به محصولات شیمیایی هستند.

اگر نوزاد شما زیر ۶ ماه سن دارد، باید سعی کنید او را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید؛ چون استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای نوزادان تازه متولدشده توصیه نمی‌شود.

در حالتی که مجبور هستید نوزادتان را بیرون بیاورید، سعی کنید از کلاه با نقاب بلند، لباس‌های آستین بلند و شلوار برای جلوگیری از آسیب نور مستقیم آفتاب استفاده کنید.

آیا ضدآفتاب مینرال برای نوزادان مناسب است؟

معرفی بهترین ضد آفتاب‌های مینرال ایرانی

بهترین برندهای ایرانی ضد آفتاب مینرال چیست؟ در ادامه به معرفی بهترین مارک ضد آفتاب مینرال ایرانی می‌پردازیم.

۱. ضدآفتاب SPF30 سینره

ضدآفتاب مینرال سینره برای پوست‌های حساس فوق‌العاده است؛ چراکه باعث ایجاد حساسیت و سنگینی روی پوست نمی‌شود. به‌علاوه، استفاده از عصاره گیاه نت گرس در این کرم‌ها از آسیب اشعه‌های مضر خورشید روی پوست جلوگیری می‌کند.نکته مهم دیگر این است که می‌توانید از ضد آفتاب فیزیکی سینره برای پوست کودکان نیز استفاده کنید.

۱. ضدآفتاب SPF30 سینره

همیشه گفته می‌شود که این محصولات طبیعی نسبت به شست‌وشو و تعریق عملکرد مناسبی ندارند. با این حال، سینره توانسته با استفاده از ترکیبات مخصوص، این مشکل را حل کند؛ یعنی شما هم از محصول طبیعی استفاده می‌کنید و هم ماندگاری طولانی آن را با وجود تعریق و شست‌وشو تضمین می‌کنید.

علاوه‌بر این، سینره از پارابن استفاده نمی‌کند و در نتیجه آسیبی برای پوست مثل خارش، سوزش و التهاب به‌دنبال نخواهد داشت.

۲. کرم ضدآفتاب کودک سینره SPF 30

حالا که صحبت از کودکان شد، جالب است بدانید سینره یک ضد آفتاب مخصوص کودک نیز به بازار عرضه کرده است. این محصول با SPF 30، به‌خوبی می‌تواند از پوست کودک شما در برابر آسیب‌های مختلف اشعه فرابنفش خورشید جلوگیری کند.

۲. کرم ضدآفتاب کودک سینره SPF 30

ضدآفتاب کودک سینره جذب بسیار سریعی روی پوست دارد و در برابر تعریق و شست‌وشو مقاوم است.

۳. ضدآفتاب فیزیکال زینک نیوژن +SPF 50 آردن سولاریس

آردن سولاریس نیز یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی است. لوسیون ضد آفتاب طبیعی این شرکت دارای +SPF 50 است که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را تضمین می‌کند.

این محصول فاقد هرگونه فیلتر شیمیایی است و می‌تواند در بازسازی پوست آسیب‌دیده به شما کمک کند. به‌علاوه، برخلاف محصولات طبیعی مرسوم، رد سفیدی روی پوست به جای نمی‌گذارد.

۴. كرم ضدآفتاب SPF60 فيزيكال رنگی هیدرودرم

کرم SPF 60 هیدرودرم محصولی است که به کمک عصاره کاکتوس، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و به رطوبت‌رسانی آن کمک می‌کند. وجود ویتامین E و C مضرات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و برای کودکان و خانم‌های باردار بسیار مناسب است.

۴. كرم ضدآفتاب SPF60 فيزيكال رنگی هیدرودرم

۵. کرم ضدآفتاب سنسی سول SPF60 فیزیکال آردن سان

کرم ضدآفتاب سنسی سول SPF60 فیزیکال آردن سان محافظت کامل پوست شما را در برابر اشعه‌های UVA و UVB تضمین می‌کند و می‌تواند در بارداری و شیردهی نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد.

۵. کرم ضدآفتاب سنسی سول SPF60 فیزیکال آردن سان

بافت سبک این محصول و ضد حساسیت بودن آن باعث شده تا برای پوست‌های حساس، خانم‌های باردار و کودکان نیز مناسب باشد.

۶. ضدآفتاب بدون رنگ پیکسل

پیکسل به‌خاطر کرم‌های ضدآفتاب دور چشم آن معروف است. کرم ضد آفتاب فیزیکی پیکسل از پوست دور چشم شما در برابر خورشید به‌طور کامل محافظت می‌کند و از آنجایی که بی‌رنگ است، برای خانم‌ها و آقایان مناسب است. همچنین وجود هیالورونیک اسید در ضدآفتاب دور چشم پیکسل باعث می‌شود رطوبت پوست شما حفظ شود.

۶. ضدآفتاب بدون رنگ پیکسل

۷. كرم ضدآفتاب فیزیکال پوست حساس +SPF 50 سان سیف

کرم ضدآفتاب مینرال سان سیف فاقد هرگونه جاذب شیمیایی است و از پوست شما در برابر UVA و UVB به‌خوبی محافظت می‌کند. این محصول رطوبت پوست شما را به‌خوبی حفظ می‌کنند و برای پوست‌های حساس به نور آفتاب بسیار مناسب‌ است.

۷. كرم ضدآفتاب فیزیکال پوست حساس +SPF 50 سان سیف

مقاله پیشنهادی: آموزش روتین پوست چرب و جوشدار

معرفی بهترین ضد آفتاب‌های مینرال خارجی

بهترین برند ضد آفتاب مینرال چیست؟ حالا نگاهی داریم به لیست ضد آفتاب های مینرال خارجی که می‌توانید در بازار ایران پیدا کنید.

۱. ضدآفتاب بدون رنگ ایزدین SPF 50 مدل fusion fluid

ضدآفتاب بدون رنگ ایزدین SPF 50 مدل fusion fluid و مانع مستحکمی در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید است. اگر پوست حساس و آسیب‌پذیری دارید، می‌توانید به‌راحتی روی فیوژن فلوید مینرال ایزدین حساب کنید. این محصول بافت خوبی دارد و حالت چسبناکی و سنگینی روی پوست باقی نخواهد گذاشت.

۱. ضدآفتاب بدون رنگ ایزدین SPF 50 مدل fusion fluid

۲. کرم ضدآفتاب SPF+50 بی‌رنگ شیسیدو

کرم ضدآفتاب SPF+50 بی‌رنگ شیسیدو بدون شک یکی از بهترین ضدآفتاب‌های دنیاست که در ژاپن تولید می‌شود و از سطحی‌ترین تا عمقی‌ترین لایه‌های پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

۲. کرم ضدآفتاب SPF+50 بی‌رنگ شیسیدو

شرکت تولیدکننده این محصول از تکنولوژی منحصربه‌فردی تحت عنوان Technology SynchroShield استفاده می‌کند که مقاومت کرم را نسبت به تعریق و گرما به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

۳. ضدآفتاب مینرال کلینیک SPF50

کرم ضدآفتاب مینرال کلینیک SPF50 به‌خصوص برای پوست‌های حساس و کودکان بسیار مناسب است. استفاده‌نکردن از چربی و پارابن، امکان آسیب این محصول به پوست شما را به صفر می‌رساند.

۳. ضدآفتاب مینرال کلینیک SPF50

۴. ضدآفتاب یو وی پلاس بی‌رنگ کلارنس SPF50

کرم ضدآفتاب یو وی پلاس بی‌رنگ کلارنس SPF50 با ایجاد یک لایه نامرئی روی پوست، حفاظت از آن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. جلوگیری از پیری زودرس پوست و کمک به زیبایی و درخشان بودن آن از جمله ویژگی‌های کرم ضدآفتاب فیزیکی کلارنس است.

۴. ضدآفتاب یو وی پلاس بی‌رنگ کلارنس SPF50

مقاله پیشنهادی: آشنایی با روش‌های مختلف پاکسازی صورت در خانه

۵. ضدآفتاب رنگی +SPF50 آنتلیوس مینرال لاروش پوزای

وجود SPF +50 در ضدآفتاب رنگی آنتلیوس مینرال لاروش پوزای به همراه دیگر ویژگی‌ها باعث شده محصولات ضد آفتاب این برند از بهترین‌ها در جهان به شمار بیاید.

این محصول مخصوصا برای پوست‌های حساس ساخته شده و فیلتر UV انحصاری آن، محافظت در برابر اشعه خورشید را به حداکثر می‌رساند.

۵. ضدآفتاب رنگی +SPF50 آنتلیوس مینرال لاروش پوزای

۶. ضدآفتاب مینرال فلویید بایودرما

ضدآفتاب مینرال فلویید بایودرماعلاوه‌بر این که ضدآفتاب است و به‌طور طبیعی از پوست شما محافظت می‌کند، برای لک‌های روی پوست هم بسیار مفید است. ضد آب بودن، آبرسانی بسیار خوب و بافت سبک به محبوبیت این ضدآفتاب کمک کرده است.

متأسفانه این محصول به‌صورت فیک هم در بازار با قیمت پایین‌تر دیده می‌شود که خرید آن را توصیه نمی‌کنیم.

۶. ضدآفتاب مینرال فلویید بایودرما

نکات انتخاب بهترین ضدآفتاب مینرال

نکات انتخاب بهترین ضد آفتاب مینرال چیست؟ در ادامه به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم.

SPF ضد آفتاب

برای یک محصول ضدآفتاب، SPF ۳۰ یا بالاتر توصیه می‌شود؛ چون می‌تواند تا ۹۷ درصد از پوست شما در برابر تشعشعات آفتاب محافظت کند. از آن سو، نیازی به خرید ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۶۰ ندارید؛ چون اثربخشی آن تفاوتی با SPF ۳۰ یا ۶۰ ندارد.

مقاومت در برابر آب

اگر زیاد عرق می‌کنید یا شناگر هستید، از ضدآفتاب فیزیکی مقاوم در برابر آب استفاده کرده و حداقل هر ۲ ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

شفافیت

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکال می‌توانند اثر سفیدی را روی پوست شما جا بگذارند. به همین سبب، بهتر است دنبال فرمولاسیون‌هایی باشید که این مشکل را به حداقل می‌رسانند.

محافظت حداکثری

به‌دنبال محصولی باشید از پوست شما در برابر ۲ اشعه معروف فرابنفش خورشید با نام‌های UAV و UAB محافظت کند؛ چون سرطان‌زا هستند و باعث پیری پوست و آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

نحوه استفاده از ضد آفتاب فیزیکی

حالا سوال اینجاست که نحوه استفاده از ضد آفتاب مینرال چیست؟ در این بخش، به بررسی روش استفاده از ضد آفتاب فیزیکی خواهیم پرداخت.

۱. پوستتان را آماده کنید: برای استفاده از کرم، پوستتان باید تمیز و خشک باشد.

۲. سخاوتمند باشید: خسیس نباشید و میزان کافی ضدآفتاب بزنید تا از همه نواحی پوستتان در برابر خورشید محافظت کنید. مثلا برای صورت، دو انگشت کامل ضدآفتاب کافی است.

۳. به نقاط در معرض نور خورشید توجه کنید: گوش‌ها، گردن، لب‌ها و بخش‌های زیرین آرنجتان را فراموش نکنید. همچنین توجه ویژه‌ای به اطراف چشم‌ها و بینی داشته باشید

۴. به‌طور مکرر تمدید کنید: کرم ضدآفتاب را حداقل هر ۲ ساعت یک بار تمدید کنید. اگر شنا می‌کنید یا تعریق زیادی دارید، به تمدید بیشتر نیاز خواهید داشت.

نحوه استفاده از ضد آفتاب فیزیکی

women standing on the beach and using suncream. close up of women hands receiving sunblock cream lotio.

از پوست حساس خود، با ضدآفتاب مینرال محافظت کنید

در این مقاله به بررسی این سوال پرداختیم که ضد آفتاب مینرال چیست، چه تفاوتی با ضدآفتاب شیمیایی دارد و چند ضدآفتاب فیزیکی خوب ایرانی و خارجی را هم معرفی کردیم.

اگر پوست حساسی دارید و بیش از همه به دنبال محافظت از پوست خود در برابر آفتاب سوزان تابستان هستید، بهتر است از محصولات شیمیایی فاصله بگیرید. سعی کنید یکی از برندهای با کیفیت ضدآفتاب‌های فیزیکی مانند سینره را انتخاب و از آن برای محافظت از زیبایی و سلامت پوست خود استفاده کنید.

سوالات متداول

۱. آیا مصرف ضدآفتاب فیزیکال در بارداری ضرر دارد؟

خیر. ضدآفتاب فیزیکی در بارداری ضرر ندارد و اتفاقا متخصصان پوست بر این باورند که این محصولات از انواع شیمیایی آن در این دوره بسیار بهتر عمل می‌کند.

 

۲. آیا ضدآفتاب مینرال باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود؟

خیر. ضدآفتاب فیزیکی به‌دلیل استفاده از مواد طبیعی و چربی کم، منافذ پوست شما را نخواهد بست.

 

۳. کدام ضدآفتاب برای زیر آرایش بهتر است؟

برای زیر آرایش بهتر است از ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنید؛ چون معمولا مقاومت بیشتری در برابر تعریق و آب نشان می‌دهد و در برخی مواقع سبک‌تر است.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات