انواع پوست

مدت زمان مطالعه 16,8 دقیقه

طی سال ها مشاوره در سینره و مواجهه با سوالات متعدد، متوجه شدیم که تشخیص نوع پوست برای اکثر افراد، مشکل است. شناخت نوع پوست به جهت مراقبت از آن بسیار اهمیت دارد. هر یک از انواع پوست، نیاز به مراقبت خاص داشته و انتخاب محصولات پوستی مناسب، منوط به شناخت کامل ویژگی های پوستی می باشد. از این رو، در مقاله زیر، انواع پوست، ویژگی ها و روش شناخت آن، بررسی می شود. پس اگر برای پوستتان اهمیت قائل هستید، زمان کوتاهی را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

به طور کلی انواع پوست به ۵ دسته کلی تقسیم می شود: نرمال، خشک، چرب، مختلط و حساس.

1- پوست نرمال یا معمولی

تشخیص نوع پوست
ویژگی‌های پوست معمولی

ویژگی ها

– میزان چربی و رطوبت متعادلی دارند

– به ندرت چرب یا پوسته پوسته می شوند

– منافذ کوچک اما قابل رویت دارند که به ندرت باز یا مسدود می گردند

– شفاف و دارای طراوت

– فاقد حساسیت شدید

رنگ پوست در همه جای صورت یکسان است

– چین و چروک کمی دارند

– به ندرت جوش می زنند

– پس از شستشو، نرم و لطیف می شوند

روش شناخت

برای شناخت پوست معمولی نیازی به بررسی فاکتورهای پیچیده نیست و با کمی دقت می توانید نوع پوستتان را تشخیص دهید. پوست معمولی، جزء آن دسته از پوست هایی است که نه رطوبت زیادی جذب می کند و نه آنچنان خشک است. درواقع پوست نرمال، توانسته توازن خوبی میان چربی و خشکی پوست برقرار کند. افرادی که پوست معمولی دارند، منافذ پوستشان کوچک بوده و به ندرت باز و بسته می شوند. بافت مخملی و نرم این پوست، همیشه طراوت اش را حفظ می کند و به ندرت مات یا براق می شود. یکی دیگر از راه های شناخت پوست معمولی، هنگام استفاده از موادآرایشی است. پوست های نرمال، معمولا مواد آرایشی را بهتر از سایر پوست ها تحمل میکنند و کمتر دچار آسیب های پوستی می شوند.

نکته آخر اینکه، اگر جزء افرادی هستید که پوست معمولی دارید، نباید از محصولات آرایشی و بهداشتی خیلی چرب یا خیلی خشک استفاده کنید. برای مراقبت صحیح از پوستتان، می توانید سری به محصولات روتین مخصوص پوست های معمولی تا خشک سینره زده و به سلامت پوستتان کمک کنید.

انواع پوست
ویژگی های پوست چرب

2- پوست چرب

ویژگی ها

– هرگز خشک نمی شوند

– منافذ بزرگی دارند

– در همه نقاط، چرب و براق به نظر می رسند

– در برخی نقاط دارای جوش اند

– چربی و آلودگی زیادی به خود جذب می کنند

روش شناخت

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در روز مدام احساس کنید پوستتان چرب شده و نیاز به شست و شو دارد. در این حالت، باید گفت که احتمالا پوست چربی دارید و منافذ بزرگ روی پوستتان، با جذب آنی آلودگی ها این احساس را در شما به وجود آورده است. داشتن پوست چرب، عادی است اما می تواند درعین حال بسیار آزار دهنده بوده و باعث ایجاد جوش های سرسیاه و جوش سرسفید در قسمت های مختلف صورت، شانه، کمر و سینه شود. این جوش ها، گاهی چرکین شده و باعث می شوند که مجبور شوید چندین بار در روز صورتتان را بشویید. از آنجایی که پوست های چرب، غدد چربی بیشتری نسبت به سایر پوست ها دارند، بعضی از افراد تصور می کنند این نوع پوست، جزء بدترین پوست ها است؛ اما باید گفت که این تصور درست نبوده و اگر روزانه ازآن ها مراقبت شود، طراوت و شادابی شان را حفظ می کنند.

پوست خشک

انواع پوست
ویژگی‌های پوست خشک

ویژگی

– چربی کافی برای مراقبت از پوست وجود ندارد

– با مشکل کم آبی و نداشتن رطوبت کافی مواجهند

– در برابر عوامل محیطی آسیب پذیرند

– شکننده، کدر و خشنند

– انعطاف پذیری و کشش کمی دارند

– دارای منافذ پوستی بسیار ریزند

– امکان ایجاد ترک های پوستی وجود دارد

– باعث ایجاد خارش، التهاب، چین و چروک و پیری پوست می شوند

روش شناخت

کمبود آب و چربی، خشکی این پوست ها را به وضعیت دائمی تبدیل کرده است. جالب است که بدانید، خشک بودن پوست، نه تنها باعث زبری پوست می شود، بلکه تا حدودی روی رنگ پوست نیز تاثیر گذار است و به همین علت است که پوست های خشک معمولا تیره رنگ بوده و جلای زیادی ندارند.

در آخر اگر بخواهیم پوست های خشک را به صورت کلی بررسی کنیم، باید گفت که افرادی که پوستشان خشک است، معمولا بعد از هر بارشست و شوی صورت، احساس خشکی شدیدی می کنند. این پوست ها به علت کمبود چربی درمنافذشان، توانایی کمتری در حفظ رطوبت داشته و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

3- پوست حساس

انواع پوست
پوست حساس

ویژگی

– واکنش نسبت به خشکی هوا و محصولات آرایشی و بهداشتی با ترکیبات شیمیایی قوی

– التهاب، قرمزی ولک های پوستی

– خارش های شدید پوستی

– حساسیت به آفتاب و اشعه فرابنفش

روش شناخت

پوست های حساس، معمولا با کوچک ترین تغییرات آب و هوایی، از خود حساسیت نشان می دهند. در واقع هر کدام از انواع پوست ها، درصورتی که به آسانی تحریک شوند، می توانند در دسته ی پوست های حساس قرار بگیرند.

درنهایت اگر پوست حساسی دارید که با کوچک ترین موردی ملتهب می شود، باید به این نکته توجه کنید که پوستتان بیشتر متمایل به چرب است یا خشک و با توجه به این موضوع، محصول مناسب پوستتان را انتخاب کنید. برای مثال، کرم های مرطوب کننده و پاک کننده پوست چرب سینره دو نمونه از بهترین محصولات سینره برای پوست های چرب حساس می باشند.

4- پوست مختلط

ویژگی

– دارای لکه های چرب و دانه های سرسیاه در ناحیه T

– خشک و پوسته پوسته شدن در ناحیه گونه

– جوش های قرمز روی گونه

روش شناخت

مختلط بودن پوست، گویای ترکیب دوگانه ای است که در این نوع از پوست ها وجود دارد. پوست های مختلط، در واقع ترکیبی از پوست های چرب و خشک هستند. این نوع پوست، در قسمت های مختلف صورت، بافت متفاوتی داشته وهمین موضوع، تشخیص این نوع از پوست ها را سخت کرده است.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که احساس می کنید پوست یکدستی ندارید، باید بدانید که نوع پوستتان مختلط است و غدد چربی در بعضی از قسمت های صورتتان فعالیت بیشتری دارند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات