کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی

آیا کرم ضد آفتاب می تواند مانع جذب ویتامین دی در پوست و بدن شود؟

همه ما فواید زیادی برای کرم ضد آفتاب شنیده یا خوانده ایم که هریک از آن ها می تواند به تنهایی ما را مجاب به استفاده از کرم ضد آفتاب سینره کند. اما این عبارت که کرم ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین دی می شود، نگران کننده است.

ویتامین دی

بدن ما برای داشتن عملکردی صحیح و عضلاتی قوی نیاز به ویتامین دی دارد. هم چنین کمبود ویتامین دی در بدن، منجر به کاهش جذب کلسیم در بدن می شود و در نتیجه مشکلاتی جدی برای استخوان ها ایجاد می شود.

جالب است بدانید امروزه ویتامین دی را یک هورمون می دانند.

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن است که از راه های مختلفی به بدن می رسد. منبع قوی ویتامین دی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است نور خورشید است. تابش روزانه ۵ الی ۳۰ دقیقه نور خورشید به پوست دست ها و سر و گردن باعث تولید حدود ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی می شود و این مقدار برای سلامت انسان کافی است. البته عوامل مختلفی در میزان دریافت ویتامین دی از طریق نور خورشید تاثیر گذار است که عبارتند از :

  • شدت نور تابیده شده به بدن
  • ساعات مختلف در تعیین میزان ویتامین دی دریافتی تاثیر دارند.
  • فصول آب و هوایی
  • محل جغرافیایی
  • نوع هوا (غبار آلود یا ابری)
  • پوشش
  • روشن یا تیره بودن پوست بدن
  • نوع ضد آفتاب مورد استفاده

نور خورشید تنها راه تامین ویتامین دی بدن نیست و از راه های مختلف دیگر نیز می توان این ویتامین بدن را تامین نمود.

اما با توجه به این که خورشید منبعی بزرگ و رایگان برای تامین ویتامین دی بدن است، در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم که آیا کرم ضد آفتاب می تواند مانع جذب ویتامین دی در پوست و بدن شود؟

کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی D

کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی D
کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی D

همان طور که احتمالاً می دانید، نور خورشید دارای اشعه های مضری برای پوست از جمله اشعه UVA و UVB است. تابش مستقیم این اشعه به پوست، مشکلات زیادی را برای انسان به وجود می آورد که از جمله این مشکلات می توان به آفتاب سوختگی، خشکی پوست، ایجاد کک و مک و حتی سرطان پوست اشاره کرد.

متخصصان پوست با توجه به مضراتی که نور خورشید برای پوست انسان به بار می آورد، استفاده از ضد آفتاب را یکی از ضروریات برای همه افراد می دانند. تحقیقات نشان می دهند که استفاده منظم از ضد آفتاب به میزان کاهش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان سلول های سنگفرشی پوست، هم چنین کاهش ۵۰ درصدی ملانوما و حتی کاهش ۲۴ درصدی پیری زودرس پوست می شود.

روند تولید ویتامین دی در بدن به وسیله نور خورشید به این صورت است که برخورد اشعه های UV به پوست منجر به تولید ویتامین دی در بدن می شود. به همین علت اینگونه تلقی می شود که استفاده از ضد آفتاب مانعی برای تولید ویتامین دی به واسطه تابش نور خورشید است. اما بهتر است بدانید که حتی اگر از ضد آفتابی با SPF50 نیز استفاده کنید، باز هم مقداری از اشعه UV با پوست شما برخورد می کند و همان میزان برخورد برای تولید ویتامین دی بدن کافی است.

نکته قابل توجه این است که برای تامین ویتامین دی از طریق نور خورشید نیازی به قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید نیست و متخصصان بر این عقیده هستند که پوست نباید بیشتر از ۲ یا سه بار در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

استفاده از نور خورشید برای تامین ویتامین دی بدن به قیمت صدمات پوستی دیگری می باشد که اغلب این صدمات جبران ناپذیر هستند. به عبارتی می توان گفت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی بدن را تامین می کند ولی تابش اشعه خورشید بر بدن شما به مدت بالاتر چیزی جز صدمات پوستی باقی نخواهد گذاشت.

در سال ۲۰۱۵ در مجله سایِنس مقاله ای منتشر شد که در آن از آثار مخرب پرتوهای UVA گفته شده بود. صدمات این پرتوها، بعد از قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به مدت ۱ دقیقه، آغاز می شود. بنابراین هرچه مدت زمان قرار گیری در معرض نور خورشید بیشتر شود، آسیب های پوستی نیز شدیدتر و عمیق تر می شوند.

پیشنهاد و راه حل Cinere برای شما

پیشنهاد و راه حل Cinere برای شما
پیشنهاد و راه حل Cinere برای شما

همان طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، نور خورشید یکی از منابع تامین ویتامین دی بدن است. اما اگر سلامت پوست و هم چنین تامین ویتامین D مورد نیاز بدنتان برایتان اهمیت دارد می توانید از روش های دیگری به تامین ویتامین دی بدن خود بپردازید. هرچند استفاده از کرم ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین دی نمی شود، اما اگر باز هم با کمبود ویتامین دی مواجه هستید، استفاده از ضد آفتاب را به امید جذب ویتامین دی با استفاده از نور خورشید، کنار نگذارید. روش های دیگری که می توانید برای تامین ویتامین دی بدن خود استفاده کنید عبارتند از:

  • ماهی (مخصوصا ماهی آزاد و سالمون)، تخم‌مرغ، شیر، کره، پرتقال و برخی مغزها
  • جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ باعث جذب مقدار کمی ویتامین دی می شود.
  • روغن جگر ماهی نیز سرشار از ویتامین دی است.
  • قارچ ها منبع ویتامین D2 هستند.
  • در بین غلات، بلغور و جوی دو سر حاوی ویتامین دی هستند.
  • استفاده از غذاهای غنی شده با ویتامین دی : این غذاها برای مبارزه با راشیتیسم یا نرمی استخوان تولید شده اند.
  • استفاده از قرص های ویتامین دی

استفاده از روش های تامین ویتامین دی (مخصوصا استفاده از قرص ویتامین دی) منوط به این است که کمبود ویتامین دی، مورد تایید پزشک باشد و لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از ویتامین دی نیز مشکلاتی را به بار می آورد.

نتیجه گیری

استفاده از ضد آفتاب، موجب دفع کامل اشعه های UV نمی شود و بخشی از این اشعه ها باز هم با پوست برخورد می کنند و به تولید ویتامین دی بدن کمک می کنند. بنابراین کرم ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین دی نمی شود اما در صورت نیاز بیشتر به ویتامین دی می توان از روش های جایگزین و مواد حاوی ویتامین استفاده نمود و هیچگاه نباید استفاده از ضد آفتاب را متوقف نمود زیرا صدمات ناشی از این رفتار به مراتب بیشتر از کمبود ویتامین دی در بدن است.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات