درمان پوست چرب

مدت زمان مطالعه 1,4 دقیقه

پوست چرب نتیجه ترشح بیش‌ ازحد چربی در پوست است و همین امر باعث چرب شدن پوست به‌خصوص در ناحیه صورت و پدید آمدن منافذ باز بر روی پوست می شود. چربی زیاد روی پوست، به آن ظاهری براق و روغنی می‌دهد و به‌دلیل منافذ باز، پوست زمخت و ضخیم به‌نظر می‌رسد. پوست چرب نسبت به پوست خشک دیرتر دچار چروک می‌شود اما به‌علت چربی زیاد، آلودگی و گردوغبار را به خود جذب می‌کند و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

افرادی که پوست چرب دارند، به‌دلیل تجمع چربی در روزنه‌های پوست، بیشتر دچار جوش‌های سرسیاه و جوش سرسفید می‌شوند؛ بنابراین پوست چرب بیشتر نیاز به مراقب دارد. اگر شما هم پوست چربی دارید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، مصرف سبزیجات و میوه، زیاد نوشیدن آب و محدود کردن مصرف غذاهای چرب و شیرینی می‌توانید به سلامت پوستتان کمک کنید. در این مقاله دلایل داشتن پوست چرب و راه‌های درمان آن بیان می‌شود.

علائم و نشانه‌های پوست چرب

پوست چرب معمولا علائم ظاهری زیر را دارند:

  • ظاهر براق یا چرب
  • منافذ باز و آشکار
  • ظاهری ضخیم و خشن
  • وجود جوش‌های سرسیاه، جوش‌های قرمز التهابی یا آکنه روی سطح پوست
  • وجود جوش و دانه‌های ریز و سفید چربی روی سطح پوست

علت چرب شدن پوست صورت و بدن چیست ؟

علت چرب شدن پوست

علت چرب شدن پوست

  • ژنتیک

یکی از مهمترین دلایل داشتن پوست چرب، ژنتیک و ارث است. اگر یکی از والدین شما پوست چرب داشته باشد، احتمال اینکه غدد چربی شما نیز بیش‌از اندازه فعال باشند، وجود دارد.

  • محل زندگی و آب‌وهوا

افرادی که در مناطقی با آب‌وهوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، پوست چرب‌ و چسبناک‌تری دارند. هوای گرم و مرطوب، پوست را تحت تأثیر قرار داده و ترشح چربی را افزایش می‌دهد.

  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های نامناسب

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به‌صورت روزانه برای حفظ سلامت و شادابی پوست مفید است؛ اما افرادی که پوست چرب دارند باید از نوع خاصی از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. اگر پوست صورت شما چرب است هیچ‌وقت از کرم‌های مرطوب‌کننده غنی استفاده نکنید؛ زیرا این کرم‌ها رطوبت پوست را افزایش داده و موجب می‌شوند که پوستی چرب‌تر داشته باشید.

کرم‌های آنتی اکسیدان مرطوب‌کننده مخصوص پوست‌های چرب فاقد روغن و مات‌کننده هستند؛ این کرم‌ها علاوه‌بر خاصیت آب‌رسانی  از تولید چربی زیاد و ایجاد ظاهری براق جلوگیری می‌کنند. در انتخاب کرم‌های مرطوب‌کننده روزانه حتما به نوع پوستتان دقت کرده و محصولات باکیفیت را تهیه کنید. کرم‌ مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب سینره برای حفاظت از پوست شما گزینه مناسبی هستند.

  • افراط در مراقبت از پوست

برخلاف باور عموم مردم، شستن صورت یا لایه‌برداری بیش‌ازحد آن، می‌تواند باعث چرب شدن پوست شما شود. وقتی برای از بین بردن چربی پوستتان در شستن آن زیاده‌روی کنید، غدد چربی به حالت اضطراری درآمده و برای جبران چربی ازدست‌رفته، چربی بیشتری تولید می‌کند. برای پاکیزه ماندن پوست چرب و از بین بردن چربی اضافی آن، دو بار شست‌وشوی پوست کافی است.

  • اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب، استفاده از داروهای ضدبارداری و قاعدگی، یائسگی و مصرف مکمل‌های ورزشی و … ایجاد می‌شوند. تغییرات هورمونی روی غدد چربی‌ساز پوست تأثیر گذاشته و موجب تولید بیش‌از اندازه آنها می‌شود.

  • مصرف زیاد لبنیات

انواع لبنیات به‌ویژه شیر موجب تحریک غدد چربی در پوست و در نتیجه چرب شدن پوست می‌شوند. هورمون‌های موجود در محصولات لبنی باعث  عدم تعادل در تولید چربی و در نتیجه چربی بیش‌از حد پوست می‌شوند.

  • استفاده از داروها و مکمل‌ها

داروهای مختلف از جمله مولتی ویتامین‌ها می‌توانند روی پوست اثر بگذارند. قبل از شروع هر دارویی عوارض جانبی آنرا مطالعه و با پزشک معالجتان مشورت کنید.

  • استرس

استرس علاوه‌بر تأثیر روی سلامت روان، سلامت جسمانی شما را نیز به خطر می‌اندازد. وقتی دچار استرس و اضطراب می‌شوید، سطح ترشح هورمون کورتیزول یا هورمون استرس افزایش یافته و موجب بالا رفتن میزان تولید چربی در بدن می‌شود؛ در نتیجه با افزایش استرس، چربی پوست و  ایجاد جوش‌های پوستی بیشتر می‌شود. بالا بردن هوش هیجانی و مدیریت استرس می‌تواند شما را در بهبود این روند کمک کند.

  • آرایش زیاد

کرم‌های آرایشی با بافت سنگین، چربی پوست را بالا برده و موجب بوجود آمدن دانه‌های سرسیاه می‌شوند. برای انتخاب محصولات آرایشی با پزشک خود مشورت کرده و از کرم‌های مات‌کننده استفاده کنید؛ همچنین برس‌های آرایشی خود را مرتب تمیز کرده و از پاک‌کننده‌های آرایشی و تونر مرغوب و باکیفیت برای تمیز کردن پوستتان استفاده کنید.

  • کم نوشیدن آب

شما می‌توانید با نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز و استفاده‌ روزانه از کرم مرطوب‌کننده، به میزان لازم به بدنتان آب‌رسانی کنید. وقتی بدن با کمبود آب مواجه می‌شود، ترشح چربی را افزایش می‌دهد تا فقدان رطوبت را جبران کند. سعی کنید روزانه دو لیتر آب بنوشید تا پوستی شفاف و متعادل داشته باشید.

  • استفاده از کرم‌ و ضدآفتاب نامناسب

در انتخاب محصولات پوستی دقت کنید و کرم‌های فاقد چربی (oil-free) و محصولاتی که روی آنها واژه غیرکومودوژنیک (non-comedogenic) درج شده است، خریداری کنید. همچنین کرم‌های ضدآفتاب هم باید فاقد چربی، حاوی نیاسین آمید و غیرکومودوژنیک باشند . مرطوب‌کننده‌های سبک با پایه آب برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است.

  • منافذ باز پوست

گاهی اوقات منافذ پوست می‌توانند به دلیل افزایش سن، تغییرات وزنی و یا جوش‌های قبلی بازتر شوند. منافذ باز پوست می‌توانند باعث تولید چربی بیشتری شوند. شما نمی‌توانید منافذ باز پوست خود را بپوشانید، اما می‌توانید از نواحی که روزنه‌های باز دارند مراقبت بیشتری کنید.

راه‌های درمان پوست چرب

روشهای درمان پوست چرب

روشهای درمان پوست چرب

  • تغییر عادات غذایی

برای متعادل کردن میزان چربی پوست حتما در رژیم غذایی‌تان مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه را بگنجانید؛ همچنین با کم کردن میزان غذاهای سرخ‌کردنی و شیرینی‌ها علاوه‌بر سلامت پوست، سلامتی بدن خود را تأمین کنید.

  • کم کردن استرس

برای کم کردن استرس و درمان پوست چرب یک بار در روز حمام کنید. ورزش‌هایی مثل یوگا، شنا، پیاده‌روی و گوش کردن به موسیقی آرام و مدیتیشن می‌تواند شما را در کاهش استرس کمک کند. اگر اضطراب و استرس شما بالاست حتما از یک مشاور یا روانشناس کمک بخواهید.

  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب مخصوص پوست چرب

حتما در خرید محصولات بهداشتی و آرایشی دقت کرده و کرم‌های مخصوص پوست چرب را تهیه کنید. برای کم کردن احساس سنگینی و براقی پوست از مصرف روغن نارگیل اجتناب کنید. از کرم‌های مرطوب کننده‌ صورت فاقد چربی که حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین هستند، استفاده کنید. برای مراقبت از پوست خود در مقابل اشعه آفتاب، کرم‌های ضد آفتاب‌ آب رسان، مرطوب‌کننده، فاقد چربی و دارای SPF بالا تهیه کنید.

  • پاک‌سازی پوست چرب

روزی دو بار پوست خود را پاک‌سازی کنید. در نوبت صبح می‌توانید پوست صورت‌تان را به‌وسیله شوینده‌ها شستشو و میسلار واتر صورت سینره دهید، اما در نوبت شب پاک‌سازی عمیق‌تری انجام دهید. در نوبت شب بهتر است بعد از استفاده از شوینده‌ ملایم حتماً از تونر استفاده کنید.

هفته‌ای یک تا دو بار به‌‌خصوص در فصل پاییز و زمستان از اسکراب‌های خانگی یا اسکراب‌هایی که در محصولات آرایشی بهداشتی موجود هستند، استفاده کنند؛ البته اسکراب‌ها فقط برای افرادی که جوش و آکنه ندارند مناسب هستند. اسکراب‌ها موجب لایه‌برداری، نفوذ بهتر کرم های مرطوب کننده و داروهای درمانی به پوست می‌شوند.

  • عدم استفاده از محصولاتی با پایه الکل

استفاده از محصولاتی که پایه الکل دارند موجب خشک شدن پوست می‌شود و غدد چربی برای رفع این خشکی، چربی بیشتری ترشح می‌کنند و در نتیجه پوست چرب می‌شود.

  • استفاده از ماسک‌های گیاهی خانگی

برای درمان پوست چرب و جوش دار می‌توانید از سفیده تخم‌مرغ و لیمو استفاده کنید. این مواد برای بستن منافذ باز پوست به‌کار برده می شود. اسیدی که در لیمو و دیگر میوه‌های مشابه وجود دارد برای جذب چربی بسیار مناسب هستند. البته این روش برای افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، پیشنهاد نمی‌شود.

مواد دیگری مثل آب گوجه‌فرنگی، عسل، خیار، الوورا، سیب و هویج نیز برای درمان پوست چرب مناسب هستند. می‌توانید هر کدام از این مواد را به‌عنوان ماسک طبیعی روی سطح پوست بمالید و بعد از بیست دقیقه با پنبه آغشته به گلاب آنرا پاک کنید.

  • اقدامات درمانی

محصولات مختلف موضعی که مخصوص پوست‌های چرب هستند، فقط نقش پاک‌کننده چربی را دارند و تأثیر چندانی روی میزان ترشح چربی نمی‌گذارند. بعضی داروهای خوراکی و هورمونی هم می‌توانند میزان ترشح چربی پوست را کاهش دهند. برای درمان پوست چرب، جوش و آکنه حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

سایر نکات برای درمان پوست چرب

  • اگر روی سطح پوستتان جوش و آکنه دارید از اسکراب استفاده نکنید، زیرا اسکراب‌ها باعث سایش و تحریک پوست می‌شوند.
  • تونرها را فقط در نقاط چرب مثل پیشانی و اطراف بینی به‌کار ببرید.
  • جوش‌های صورت را دست‌کاری نکنید.
  • از کرم‌های فاقد چربی و بر پایه آب استفاده کنید.
  • روزی دو بار پوست خود را بخور دهید.
  • مصرف پروتئین‌ها را افزایش دهید.
  • ورزش و تمرین‌های کاردیو را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.
  • مصرف ویتامین‌های A،C،E، ب کمپلکس و زینک را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • از محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب پوست چرب استفاده کنید.
جمع‌بندی

دلالیل زیادی می‌تواند علت پوست چرب شما باشد. برای مثال ممکن است پوست چرب در خانواده شما ارثی باشد یا محل زندگی شما آب و هوای مرطوبی داشته باشد. در چنین مواردی باید تمام این عوامل را برای دستیابی به پوستی تمیز و شفاف‌تر مورد توجه قرار دهید.

برای درمان پوست چرب، یک برنامه مراقبتی ویژه برای پوستتان در نظر بگیرید و روزانه برای آن زمان بگذارید. مصرف مواد غذایی تازه و کاهش استرس می‌تواند در زیبایی و شفافیت پوست شما مؤثر باشد، سعی کنید برای سلامت بدنتان یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی دقت کرده و فقط از محصولات مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات