پوست حساس

مدت زمان مطالعه 0,4 دقیقه

متخصصین پوست، پوست حساس را تحت عنوان پوست بسیار خشک تعریف می‌کنند که مستعد واکنش‌های پوستی مانند جوش، ورم و یا چروک پوست است و گرایشی به سرخ شدن و گُرگرفتگی پوست دارد. خشکی پوست، اختلالات پوستی و یا واکنش‌های آلرژیک پوستی مثل اگزما، روزاسه و یا قرار گرفتن زیاد در معرض عوامل محیطی مانند خورشید و باد از جمله علل واکنش‌های پوست حساس است.

پوست حساس به شدت به نور خورشید، مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست، آرایش زیاد و کم آبی بدن واکنش نشان می‌دهد و بیشتر مستعد خشکی، خارش و قرمزی است. درجه‌ی حساسیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در نتیجه‌ی این واکنش‌ها مراقبت از پوست و توجه خاص به آن لازم است. در این مطلب قصد داریم به شما چند راهکار برای محافظت از پوست حساس معرفی کنیم.

چند راه محافظت از پوست‌های حساس عبارتند از:

1.آب ‌لیمو بنوشید.

2. از کرم‌های ضد آفتاب در طول سال استفاده کنید.

3. محصولات مراقبت از پوست را با دقت انتخاب کنید.

4. پوست حساس را با شیر پاک‌سازی کنید.

5. پوست حساس را با روغن نارگیل مرطوب کنید.

6. چای سبز بنوشید.

7. غذای سالم بخورید.

1) آب ‌لیمو بنوشید

کسانی که پوست حساس دارند، باید روز خود را با یک لیوان آب ‌لیمو شروع کنند. ویتامین C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در لیمو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، آب ‌لیمو سموم خون شما را تصفیه می‌کند و کمک می‌کند که پوستی درخشان و بدون آکنه، جوش، لک، چین‌ و چروک داشته باشید.

 

برای درست کردن آب‌ لیمو، آب یک‌ دوم لیمو را در یک لیوان آب ولرم بریزید. عسل طبیعی را به آن اضافه کرده و هر روز صبح آن را با معده خالی بنوشید. حداقل 30 دقیقه صبر کنید و سپس از صبحانه خود لذت ببرید. علاوه بر این، مصرف منظم آب نوشیدنی در طول روز برای آب‌رسانی و مرطوب نگه‌ داشتن و محافظت از پوست مفید است.

2) از کرم‌های ضد آفتاب در طول سال استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست حساس در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید مهم است. از آنجا که اکثر کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد سمی یا مواد شیمیایی هستند که ممکن است به پوست حساس آسیب برسانند از کرم‌های ضد آفتاب حاوی موادی مانند زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید.

هیچگاه در تابستان، زمستان یا روزهای ابری، خانه را بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ترک نکنید. 20 یا 30 دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید کرم ضد آفتاب بزنید. همچنین، سعی کنید در اواسط روز بیرون نباشید چون در این ساعات اشعه‌های خورشید قوی‌تر هستند.

3) محصولات مراقبت از پوست را با دقت انتخاب کنید

در هنگام خرید محصولاتی مانند مرطوب‌کننده، صابون و یا محصولات جوان‌سازی صورت، سعی کنید محصولات مناسب برای پوست حساس خود انتخاب کنید. از لوازم آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و محصولاتی که حاوی الکل، لایه‌بردارهای زبر، سدیم لوریل سولفات، اسیدها، یا رایحه مصنوعی هستند، استفاده نکنید چون این نوع محصولات ممکن است پوست را تحریک کنند.

در عوض، محصولاتی که بدون بو و یا دارای آنتی‌اکسیدان قوی و همچنین مواد ضدالتهابی هستند مانند چای سفید، چای سبز، عصاره آلوئه ورا، بابونه، گیاهان دریایی، گل همیشه بهار را انتخاب کنید.

4) پوست حساس را با شیر پاک‌سازی کنید

شیر خام یک پاک‌کننده‌ی بسیار عالی برای پوست‌ حساس است. علاوه بر این، شیر دارای خواص ضد التهابی و تسکین‌دهنده است که به رفع خشکی و خارش پوست کمک می‌کند، پوست را مرطوب نگه می‌دارد و رنگ پوست را بهتر و روشن‌تر می‌کند. برای استفاده از شیر به عنوان یک پاک‌کننده، یک پد پنبه را در شیر خام فرو برده و آن را روی صورت بزنید. مدت 5 تا 15 دقیقه روی صورت نگه دارید و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید.

برای ساخت ماسک شیر مرطوب‌کننده صورت، یک‌ دوم قاشق چای‌خوری آرد نخود را به مقدار شیر خام کافی اضافه کنید تا خمیر تهیه شود.این خمیر را در چند قطره عسل خام و آب ترکیب کنید. از این ماسک روی صورت و گردن خود بزنید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. از این ماسک صورت یک‌بار در هفته استفاده کنید.

5) پوست حساس را با روغن نارگیل مرطوب کنید

روغن نارگیل خالص یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی برای پوست‌ حساس است. مقدار مناسبی اسیدهای چرب دارد و کمک به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن می کند. روغن نارگیل به منافذ پوست نفوذ کرده و پوست را مرطوب و تقویت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل خواص ضد ‌التهابی و ضد میکروبی، روغن نارگیل در درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، درماتیت و اگزما مفید است. از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. قبل از خواب، روغن نارگیل را روی صورت، بازوها و پاهای خود بمالید و این قسمت‌ها را ماساژ دهید. سپس در صبح این نواحی را بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

6) چای سبز بنوشید

چای سبز برای مراقبت از پوست حساس مفید است چرا که پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک کرده و شادابی، طراوت و جوانی پوست را حفظ می‌کند. نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز به مبارزه با علائم مختلف پیری و کاهش آسیب‌های ناشی از نور خورشید و نرم شدن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید چای سبز دم‌ کشیده را در یخچال یا فریزر نگه دارید و از آن برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

7) غذای سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم خوب برای محافظت از پوست حساس و همچنین تمام بدن ضروری است. توجه به تعادل مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، امگا 3 و چربی‌های اشباع نشده در رژیم غذایی، پوست شما را سالم نگه داشته و از تحریک و خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

مصرف مواد غذایی ضد التهابی مانند روغن زیتون، سیر، زردچوبه، زنجبیل، گیلاس ترش، ماهی قزل‌آلا، اسفناج، سیب‌زمینی، زغال ‌اخته، گردو و آووکادو را افزایش دهید. بعضی از مواد غذایی که واکنش‌های پوستی در افراد دارای پوست حساس ایجاد می‌کنند، عبارتند از گندم، سس سویا، آبجو، غلات، حبوبات و هر چیز دیگری که حاوی آرد گندم، دانه چاودار و جو باشد. در نهایت، مراقبت از پوست به صبر و حوصله نیاز دارد اما هنگامی که بدانید چگونه از پوست حساس خود مراقبت کنید، می‌توانید از پوستی درخشان و سالم لذت ببرید.

منبع: مجله داروپلاس

یک دیدگاه

  1. سارا 28 شهریور 1401 در 8:29 ق.ظ - پاسخ

    خیلی مفید بود

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات