آیا داخل خانه هم باید کرم ضدآفتاب استفاده کرد؟

مدت زمان مطالعه 3,1 دقیقه

داخل خانه هم باید کرم ضد آفتاب بزنیم؟

باور عمومی جامعه این است که تنها در فصل تابستان و آن هم زمانی که برای انجام کارهای خود به بیرون از منزل می رویم نیاز به استفاده از ضدآفتاب برای مراقبت از پوست خود داریم. اگر شما هم چنین باورهایی دارید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

ابتدا مضرات نور خورشید را برای شما شرح خواهیم داد تا با نگاهی عمیق تر به مطالعه ادامه مطلب بپردازید.

مضرات نورخورشید بر پوست

شایع ترین آسیبی که در اثر نورخورشید بر پوست ایجاد می شود، خشکی و سوختگی پوست می باشد. با بالا رفتن سن و همچنین قرار گرفتن ساعات بیشتر در معرض نور خورشید، چین و چروک، لک های پوستی، شل شدن و افتادگی پوست بیشتر می شود. اینکه در فصل تابستان یا زمستان هستیم یا یک روز آفتابی یا ابری را آغاز کردیم هیچ فرقی ندارد؛ به منظور پیشگیری از عواقب و کاهش عوارض پوستی، در هر شرایطی باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

فواید استفاده از کرم ضدآفتاب

فواید استفاده از کرم ضدآفتاب

هنگامی که آفتاب مستقیما بر پوست می تابد، اشعه های مضر موجود در نور خورشید ممکن است باعث ایجاد سوختگی، قرمزی و انواع بیماری های پوستی شود. هم چنین می تواند زمینه ساز پیری زودرس پوست شود. بنابراین برای اینکه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم واجب است که از پوست خود مراقبت کنیم و بهترین راه برای در امان ماندن از اشعه های خطرناک خورشید استفاده از کرم های ضدآفتاب است.

افرادی که پوست چرب دارند عمدتا دو سوال در مورد ضدآفتاب دارند :

  • آیا پوست های چرب و آکنه ای نیازی به ضدآفتاب دارند؟
  • ضدآفتاب برای پوست های چرب مضر نیست؟

باید در نظر داشت که مراقبت از پوست در برابر اشعه های خطرناک خورشید برای انواع پوست الزامی است و پوست های چرب هم باید در برابر خورشید محافظت شوند و از آنجا که پوست های چرب و ملتهب حساس تر می باشند لذا به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارند. برای اینگونه پوست ها کرم های ضدآفتاب مناسبی وجود دارد و کافی است به هنگام خرید به این نکته توجه کرد که روی ضدآفتاب عبارت oil-free نوشته شده باشد. یعنی این نوع ضدآفتاب ها معمولا از چربی کم تری برخودار هستند یا اصلا چرب نیستند.

هم چنین پیشنهاد می شود که از کرم های ضدآفتاب ضدجوش (non-comedogenic) استفاده شود. در واقع این نوع از ضدآفتاب ها باعث می شوند که منافذ پوست بسته نشوند و هم چنین جای جوش و لکه ها تیره نشوند.

با استفاده از ضد آفتاب ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید

تاثیرات منفی اشعه ی ماوراء بنفش روی پوست و ایجاد سرطان پوستی یکی تاثیرات خطرناک نور خورشید است که افراد را برای استفاده از کرم های ضدآفتاب و پیش گیری از مشکلات احتمالی ترغیب می کند.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب در خانه

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب در خانه

پرتو های (UVA) می توانند از طریق شیشه عبور کنند. بنابراین اگر شما در محیط بسته ای قرار دارید که دارای پنجره است، پرتوها از شیشه عبور می کنند. به همین دلیل استفاده از کرم ضدآفتاب در اتاق نیز بسیار مهم است. پرتو های (UVA) بر سلول های پوستی اثر می گذارند و عامل اصلی پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک پوست می شوند. از طرف دیگر پرتوهای (UVB) عامل اصلی آفتاب سوختگی هستند و به (DNA) در سلول های پوست آسیب می رسانند و علت اصلی سرطان های پوستی هستند. شیشه هایی که در منزل،محل کار و… مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی شده اند که از عبور اشعه های UVB جلوگیری می کنند ولی اشعه های UVA اینگونه نیستد. بنابراین اگر در خانه باشیم و نزدیک پنجره قرار گرفته باشیم، در معرض برخورد پوست با اشعه UVA و آسیب های احتمالی ناشی از اشعه های خورشید هستیم.

با خواندن مطالب بالا ممکن است تصور کنید اگر در منزل خود پنجره ای ندارید که نور خورشید را به داخل خانه عبور دهد پس دیگر نیازی به استفاده از ضدآفتاب ندارید. اما باید بگوییم حتی اگر در منزل شما هیچگونه اثری از نور خورشید وجود نداشته باشد باز هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید زیرا در منزل شما حتما وسایلی مانند تلفن، لپ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و یا حتی لامپ های ال ای دی وجود دارد که همگی این وسایل، نوری مرئی با انرژی بالا تولید می کنند که ممکن است برای سلامت پوست شما ضرر فراوانی داشته باشند.

ضروررت استفاده از کرم ضدآفتاب در فصل های سرد

عده ای از افراد تصور می کنند که باید از کرم های ضد آفتاب فقط در تابستان استفاده شود و به همین دلیل در پاییز و زمستان از کرم های ضدآفتاب استفاده نمی کنند. در حالی که در امان بودن پوست از اشعه های خورشید فقط مختص فصل تابستان نیست. جالب است بدانید بیش از 20 درصد آمریکاییان به سرطان پوست مبتلا شده اند و این مشکل در فصل سرد سال رخ داده است.

معمولا وقتی هوا سرد است و یا مشغول نوشیدن یک فنجان قهوه ی داغ هستیم به نور خورشید توجهی نمی کنیم. در صورتیکه پرتوهای خورشید در این شرایط به اندازه ی فصل تابستان زیان بار هستند. به همین دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب در تمامی فصول سال توصیه می شود. پرتوهای UVB در فصل های سرد شدت کم تری دارند در حالی که پرتوهای UVA همچنان قدرتمند هستند.

درست است که ما در فصل زمستان لباس بیشتری می پوشیم اما صورت و دستان ما معمولا بدون محافظ هستند و سرطان پوست نیز اغلب در همین نواحی ایجاد می شود؛ لذا استفاده از کرم های ضدآفتاب در فصل سرد سال نیز امری ضروری می باشد. همچنین از آنجایی که در زمستان هوای سرد پوست را خشک می کند استفاده از کرم ضدآفتاب در کنار کرم مرطوب کننده توصیه می شود.

در هنگام خرید کرم های ضدآفتاب به چه نکاتی باید توجه نمود؟

در هنگام خرید باید به این دو نکته توجه نمود که اولا کرم ضدآفتاب شما “طیف گسترده”باشد. یعنی کرم ضدآفتاب باید پوست را در برابر هر دو اشعه ی UVA و UVB محافظت کند.

SPF30 یا بالاتر داشته باشد. SPF مخفف فاکتور حفاظتی در برابر خورشید است و اشاره به مقدار زمانی دارد که شما می توانید در مقابل نور خورشید بدون اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید، قرار بگیرید.

نکاتی در مورد کرم ضدآفتاب

  1. لازم است که 20 الی 30 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا نیم ساعت طول می کشد تا پوست، کرم ضدآفتاب را جذب خود کند.
  2. هم چنین هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب باید به مقدار آن نیز توجه کرد. لازم نیست که ضدآفتاب به مقدار زیاد روی پوست مالیده شود بلکه باید طوری باشد که تنها لایه ی نازکی از پوست را بپوشاند تا اثر محافظتی داشته باشد و هر دو ساعت یک بار تمدید شود.
  3. کرم های ضدآفتاب انواع مختلفی دارند و باید متناسب با پوست انتخاب شوند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که متناسب با نوع پوست، از کرم ضدآفتاب مخصوص استفاده شود.

کلام آخر

شیوع پیری پوست و سرطان های پوست وابسته به نور خورشید در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است. برای کاهش آسیب های پوستی و سرطان های پوستی ناشی از نور خورشید، پیشگیری اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از مهم ترین آن، استفاده از محصولات ضدآفتاب می باشد. توصیه می شود با توجه به مطالبی که گفته شد استفاده از ضدآفتاب در خانه نیز ضروری است.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید و با استفاده کردن از ضدآفتاب در تمامی فصول و تمام مکان ها از جمله در خانه بتوانید نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات