درمان موخوره

مدت زمان مطالعه 0,7 دقیقه

موخوره آنقدر رایج است که احتمالا هیچ‌کس نمی‌‌‌تواند ادعا کند «تا به حال موخوره نداشته»؛ مگر این که همیشه موهای خود را خیلی کوتاه نگه داشته باشد. در این مقاله، قصد داریم راهنمایی‌های ساده و خانگی برای درمان موخوره و پیشگیری از آن را با هم بیاموزیم. پیشنهاد می‌‌‌کنیم حتی اگر موخوره ندارید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید و مطالب را به دقت بخوانید. موخوره زدن انتهای مو آن‌‌‌قدر رایج است که همه باید راجع به درمان و پیشگیری از آن آگاه باشیم؛ زیرا این دانسته‌ها حتما روزی برای ما مورد نیاز خواهند بود.

موخوره چیست؟

انواع موخوره و درمان آن نام علمی موخوره، اسکیزوتریشیا (schizotrichia) یا تریکوپتیلوزیس (trichoptilosis) است و با تغییرات ظاهری تارهای مو تشخیص همراه است. این عارضه ناشی از ساییدگی یا شکافت فیبر مو است و معمولا در انتها یا وسط مو ایجاد شود. تحقیقات نشان می‌‌‌دهند موخوره تقریبا 15 نوع دارد.

شایع‌ترین انواع موخوره و علت ایجاد آن‌‌‌ها:

موخوره را معمولا به چند شاخه شدن انتهای تار موها می‌‌‌شناسیم؛  که درادامه علت شایع‌‌‌ترین آن‌‌‌ها را بررسی می‌‌‌کنیم.
شایع‌ترین انواع موخوره

شایع‌ترین انواع موخوره

1. موخوره دوشاخه

موخوره دوشاخه، رایج‌‌‌ترین نوع موخوره است که به راحتی هم تشخیص داده می‌‌‌شود. این نوع موخوره ناشی از ساییده‌‌‌ شدن یا آسیب‌‌‌دیدن تار مو است. بعد از ضعیف شدن مو، تار موها بر اثر فشار یا عوامل مختلف شکسته و دوشاخه می‌‌‌شوند. اصطکاک یکی از دلایل اصلی در دو‌‌‌شاخه شدن تار موهاست؛ بنابراین شانه کردن نامناسب، سفت یا گوجه‌‌‌ای بستن مو می‌‌‌تواند باعث شکستن تارمو شود. خوابیدن روی بالشت ابریشمی، باز کردن گره موها قبل از خواب، بافتن موها و استفاده از سرم و روغن مخصوص، می‌‌‌تواند از دوشاخه شدن تارمو تا حد زیادی جلوگیری کند.

2. موخوره جزئی

برخلاف موخوره دوتایی،که نشان‌‌‌دهنده شکستگی و ساییده‌‌‌ شدن تارهای مو است؛ این موخوره که با دوشاخه شدن‌‌‌های بسیار ریز، در انتهای مو مشخص می‌‌‌شود، ناشی از خشکی و آسیب دیدن تار مو است. برای جلوگیری از پارگی بیشتر تار مو، به سرعت این موخوره را کوتاه کنید و به‌‌‌صورت مرتب، سرم ترمیم‌‌‌کننده مو بزنید. برای ترمیم موها هفته‌‌‌ای دو تا سه بار، درحمام از ماسک مو استفاده کنید. استفاده از رنگ‌‌‌های حاوی آمونیاک و دکلره مو را کاهش دهید و از کارهای زیبایی مانند کراتین،  فرکردن مدت دار مو، استفاده از سشوار و ابزارهای حالت دهنده‌‌‌ی مو دوری کنید؛ تا دیگر دچار موخوره نشوید.

3. موخوره درختی

یکی از شدیدترین انواع موخوره و آسیب مو، موخوره درختی است. اگر این موخوره را مشاهده کردید، هر 6 تا 8 هفته موهای خود را حدود 5 سانت (دو اینچ) کوتاه کنید؛ این‌‌‌کار را تا زمانی ادامه دهید که تار مو دوباره سالم و براق شود.

4. موخوره سوزنی

با از بین‌رفتن کوتیکول (لایه بیرونی) انتهای مو، تار مو نازک شده و حالت سوزنی پیدا می‌‌‌کند. در این روش هم تار مو مستعد آسیب بیشتر و پارگی است، پس باید بخش نازک شده مو را کوتاه کرد و از سرم‌‌‌های موثر برای ترمیم آن استفاده کرد.

5. موخوره گره خورده

این نوع موخوره معمولا در موهای فر و حالت‌‌‌دار دیده می‌‌‌شود و ناشی از درهم تنیده بودن تارهای مو و گره‌‌‌خوردن آن‌‌‌هاست. برای جلوگیری از این موخوره، حتما از نرم‌‌‌کننده و ماسک مو استفاده کنید؛ بعد از حمام با استفاده از سرم‌‌‌ها و محصولات گره‌‌‌بازکن، موها را باملایمت شانه و مرتب کنید.

6. موخوره سفید

این موخوره به علت سوختن مو با مواد شیمیایی به وجود می‌‌‌آید.

چطور از موخوره پیشگیری کنیم؟

راه‌های پیشگیری از موخوره

راه‌های پیشگیری از موخوره

بلند کردن موها، زحمت و مراقبت خاصی به همراه دارد. بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن زحمت خود، از موخوره جلوگیری کنید؛ چون اگر موخوره بگیرید، راهی جز کوتاه کردن موها نخواهید داشت. در بخش‌‌‌های قبلی علت و روش پیشگیری هر کدام از انواع موخوره را بیان کردیم و در این بخش به صورت خلاصه آن‌‌‌ها را یادآوری می‌‌‌کنیم:
  • موها را هر 6 تا 8 هفته نوک گیری کنید.
  • شامپو را فقط به کف سر بزنید و تار مو را درحمام چنگ نزنید.
  • از نرم‌‌‌کننده یا ماسک مو استفاده کنید.
  • موها را با شانه مناسب و با ملایمت، شانه کنید.
  • موها را با فاصله طولانی، رنگ و دکلره کنید.
  • بعد از حمام از سرم‌‌‌های ترمیم کننده یا ضدحرارت (درصورتی که سشوار می‌‌‌کنید) استفاده کنید.
  • از کراتین، فر مدت دار و کارهایی از این قبیل که به بافت مو آسیب می‌‌‌زنند، دوری کنید.
  • آب کافی بنوشید تا پوست و موهایتان هیدراته شوند.
  • موقع خوابیدن موهای خود را ببافید
  • موها را سفت و محکم نبندید و به هم‌‌‌ نپیچید.
  • از بالشت ابریشمی استفاده کنید.
در کنار این کارها سعی کنید استرس‌‌‌تان را کنترل کنید.

درمان موخوره

درمان موخوره شدید با کوتاه کردن مو

درمان موخوره شدید با کوتاه کردن مو

دوشاخه شدن تارهای مو تقریبا اجتناب‌‌‌ ناپذیر است و علیرغم وجود انواع مختلف موخوره، همه ناشی از آسیب دیدن ساقه مو هستند. باید بدانیم درمان انواع موخوره «کوتاه کردن مو» است؛ تنها تفاوت موجود بین آن‌‌‌ها شدت آسیب، خشکی و علت ایجاد آن‌‌‌هاست. پس در اولین فرصت از آرایشگر خود بخواهید موها را تا کمی بالاتر از جایی که موخوره دارد، کوتاه کند. برای درمان موخوره روش های مختلفی وجود دارد که برخی از این روش ها به شرح زیر است:

روش‎‌های خانگی برای درمان موخوره:

فواید روغن‌تراپی برای موخوره:

می‌توانید از روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا و کرچک استفاده کنید.۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغن مورد نظر یا ترکیبی از روغن‌ها را بر روی موها بریزید و با حوله‌ای گرم موها را بپوشانید. دقت داشته باشید که قبل از استفاده از روغن ها، آن ها را گرم کنید و روغن را به پوست سر خود بمالید و به مدت ۴۵ دقیقه روی موها بگذارید. پس از آن بایستی موها را با آب ولرم و شامپوی ملایم، شستشو دهید.

فواید حنا برای موخوره:

یکی از مواد پرطرفدار برای احیاء موها، حنا است که تاثیر خوبی برای درمان موخوره نیز دارد. برای استفاده از حنا، کافی است حنا را در آب خیس کنید و به موها بمالید.

فواید عسل برای موخوره:

به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارد می تواند شکنندگی مو را از بین ببرد و موجب پیشگیری از موخوره شود.2 یا 3 قاشق عسل را در چهار فنجان آب گرم حل کنید، بعد از شستن مو با شامپو آن‌ را روی سر بریزید و پس از گذشت چند دقیقه آن را بشوئید.

فواید قهوه برای موخوره:

از سریع ترین راه های درمان موخوره، استفاده از قهوه است که برای استفاده از آن کافی است یک قاشق غذا خوری قهوه را با یک فنجان آب مخلوط کنید. پس از اینکه موهای خود را با شامپو شستشو دادید، مخلوط قهوه را روی ریشه های مو بزنید و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه موهای خود را دوباره بشوئید.

فواید بالش ابریشم و ساتن برای موخوره:

درهنگام خواب، احتمال شکستن تارهای مو وجود دارد؛ بنابراین از بالش ابریشم یا ساتن استفاده کنید. در غیر این صورت شب‌ها موی خود را ببافید و با پارچه‌ای نرم ببنیدید.

فواید ماسک موی خانگی برای موخوره:

ماسک موهای مختلفی را می توانید با استفاده از مواد طبیعی در منزل تهیه کنید و با استفاده از آن ها از ایجاد موخوره پیشگیری کنید.
دستگاه موخوره گیر

دستگاه موخوره گیر

آیا استفاده از «دستگاه موخوره‌‌‌گیر» برای درمان موخوره موثر است؟

به تازگی تبلیغات زیادی راجع به دستگاه‌‌‌های رفع موخوره بدون کوتاهی مو، میبینیم. اما سوال این است که:  این دستگاه‌‌‌ها واقعا موخوره را از بین می‌‌‌برند و برای مو ضرری ندارند؟ باید بدانیم: این دستگاه موخوره را درمان نمی‌‌‌کند، بلکه شاخه‌‌‌های ایجاد شده روی ساقه اصلی تار مو را جدا می‌‌‌کند؛ یعنی آسیب مو در این روش درمان نمی‌‌‌شود اما برای چند هفته، ظاهر مو یک‌‌‌دست می‌‌‌شود. پس استفاده از این دستگاه‌‌‌ها، صرف هزینه اشتباه و بی‌‌‌تاثیر است، مگر این که بزودی قصد شرکت در یک مراسم را داشته باشید و بخواهید بدون کوتاه کردن موهای خود، از آن لذت ببرید.
سرم روغن آرگان

سرم روغن آرگان

برای درمان موخوره و پیشگیری از آن، به چه محصولاتی نیاز داریم؟

  • یک شامپوی ملایم که پوست سر و تار موی شما را خیلی خشک نکند.
  • نرم‌‌‌کننده عمیق مو، تا خشکی مو را کاهش دهد، موها را هیدارته کند و شانه‌‌‌پذیری مو را راحت کند.
  • اگر بعد از حمام از سشوار یا حالت دهنده استفاده می‌‌‌کنید، از سرم ضدحرارت استفاده کنید، تا موها کمتر آسیب ببینند.
  • از سرم ترمیم کننده استفاده کنید تا با وجود روغن آرگان، موها را نرم کرده و ترمیم کند.
از مواد و اسپری‌‌‌های حاوی الکل استفاده نکنید، تا باعث خشکی و کدر شدن ساقه موها نشوند.

جمع بندی

هر زن، سالانه حدود 240 ساعت (معادل با ده روز کامل) را صرف شستشو، مراقبت و حالت دادن به موهای خود می‌‌‌کند. موخوره درمانی جز کوتاهی ندارد و درمان‌‌‌هایی از قبیل «دستگاه موخوره گیر»، چندشاخه شدن مو را درمان نمی‌‌‌کنند بلکه ظاهر مو را یکدست می‌‌‌کنند؛ پس بهتر است به فکر پیش‌گیری از ایجاد موخوره باشیم. هرچند درمان موخوره ممکن نیست اما جلوگیری از آن با هیدراته نگه داشتن تار مو امکان‌‌‌پذیر است. برند سینره با تولید محصولات موثر از جمله شامپوهای ملایم، نرم‌‌‌کننده و سرم‌‌‌های ترمیم‌‌‌کننده مو، همراه شما در داشتن موهای سالم و زیباست. فراموش نکنید ما مشتاق شندین نظرات شما راجع به درمان موخوره و محصولات برند سینره، هستیم.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات