ماسک صورت

مدت زمان مطالعه 11,5 دقیقه

ماسک‌های صورت یکی از داغ‌ترین ترندهای جهانِ زیبایی و سلامت، به شمار می‌روند. سؤالات رایجی درباره آن‌ها وجود دارد. از نوع تهیه‌شان در خانه گرفته تا عملکرد هر کدام‌ روی پوست. این روزها بلاگرهای زیادی درباره ماسک‌های صورت صحبت می‌کنند و آموزش‌شان می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد میزان استفاده خانم‌های ساکن قاره آسیا، از این محصولات (چه به صورت خانگی و چه کارخانه‌ای) به اندازه چشمگیری، بیشتر از زنان در نقاط دیگر جهان است. این محصولات اگر در خانه و با مواد اولیه سالم ساخته شوند یا اگر آن‌ها را از برندهای معتبر خریداری کنید، هفته به هفته پوست را هیدراته‌تر و درخشان‌تر می‌کنند.

ماسک صورت
تهیه ماسک‌های صورت خانگی

ماسک صورت چیست و برای پوست چه کار می‌کند؟

فهرست مطالب

پیش از پرداختن به موضوع مفصل ماسک‌ها، بیایید کمی درباره هویت این محصولات صحبت کنیم. ماسک‌های صورت از هر نوعی که باشند، رطوبت را داخل پوست به دام می‌اندازند و بسته به مواد اولیه‌ای که در آن‌ها به کار رفته یکی از اعمال کنترل چربی، آبرسانی، لایه‌برداری، درمان لک‌ها، از بین بردن جای جوش و پر کردن خطوط سطحی و عمیق صورت را انجام می‌دهند. در واقع مسئولیت‌شان این است که مواد مغذی را در زمان کوتاه‌تری نسبت به دیگر محصولات بهداشتی به پوست برسانند.

تفاوت ماسک صورت با مرطوب کننده‌ها

شاید از خودتان بپرسید با اینکه می‌توانید مواد مغذی را از طریق کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها به پوست برسانید، چرا باید همزمان از ماسک صورت هم استفاده کنید. ممکن است ماسک‌ها و کرم‌ها دارای مواد اولیه یکسانی باشند، اما غلظت ترکیبات‌شان متفاوت است. غلظت مواد مغذی در ماسک‌ها بسیار بالاتر از کرم‌هاست. به همین دلیل با سرعت بیشتری جذب پوست می‌شوند و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند در زمان کمتری شاهد تغییرات روی پوست‌شان باشند.

 زمان استفاده از ماسک صورت

با توجه به غلظت بالای ماسک‌ها معمولا استفاده روزانه از آن‌ها توصیه نمی‌شود. مگر آنکه از فرمول بسیار ملایمی تشکیل شده باشند. معمولا ماسک‌های صورتِ آبرسان پس از مصرف روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما ماسک‌های لایه‌بردار و انواع مختلفی از این محصولات که به عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کنند، نباید بیش از یک بار در هفته مورد استفاده قرار گیرند.

زمانی که ماسک‌ها برای اثربخشی نیاز دارند

همه ماسک‌ها، اعم از خانگی یا کارخانه‌ای بین 10 تا 20 دقیقه زمان لازم دارند تا به پوست شما نفوذ کنند و تأثیرشان را بگذارند. توصیه می‌کنیم، ماسک‌ها را بیش از این زمان روی پوست خود نگه ندارید. چرا که ممکن است تعادل pH پوست را به هم بزنند. در این صورت نتیجه‌ای که به شما می‌دهند کاملا خلاف انتظارتان است. مثلا اگر از ماسک آبرسان به مدت 30 الی یک ساعت استفاده کنید خواهید دید پوست‌تان خشک‌تر و دهیدراته‌تر خواهد شد. پس در این مورد وقت شناس باشید.

شرایط اولیه استفاده از ماسک صورت

در قدم اول، قبل از اینکه دست به ساخت یک ماسک خانگی بزنید یا محصولی را از قفسه فروشگاه بردارید و داخل سبد خریدتان بگذارید، باید بدانید ماسک‌های صورت روی پوست خشک و تمیز عمل می‌کنند. بنابراین قبل از استفاده از آن‌ها پوست را شسته و خشک کنید. در غیر این صورت وقتی ماسک را روی انبوهی از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها قرار می‌دهید، در واقع آن‌ها را به لایه‌های عمیق‌تر پوست هدایت می‌کنید. در این صورت ممکن است به عوارض مختلفی دچار شوید که کمترین‌شان ایجاد جوش‌های سرسیاه یا چرکی است.

ماسک صورت
پیش‌نیاز استفاده از ماسک‌های صورت

ماسک‌های صورت هم‌گام با مرطوب کننده و ضدآفتاب

اگر دنبال معجزه روی پوست‌تان هستید، توصیه می‌کنیم همراه با استفاده از ماسک‌ها، به صورت مرتب ضدآفتاب و مرطوب‌کننده هم بزنید. این دو محصول به ماسک‌های صورت برای اثربخشی بهتر کمک می‌کنند.

زمان مناسب برای استفاده از ماسک‌ها

بسیاری از افراد ماسک‌های صورت را قبل از خواب استفاده می‌کنند. اما تجربه ثابت کرده که اگر صبح اول وقت، قبل از انجام فعالیت روزانه، از آن‌ها استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید دید.

نکات اولیه برای استفاده از ماسک‌های صورت

می‌دانیم بسیار هیجان زده‌اید تا ماسک صورت دلخواه‌تان را استفاده کنید. اما قبل از آنکه مواد اولیه را با هم ترکیب کنید یا ماسک مورد نظر را از بسته‌بندی‌اش خارج کنید، لازم است این پنج مرحله را به خاطر داشته باشید و به آن عمل کنید:

  1. باز هم تأکید می‌کنیم، ابتدا پوست صورت را تمیز کنید.
  2. ماسک صورت را روی پوست بمالید.
  3. منتظر بمانید تا مواد مغذی به پوست نفوذ کنند.
  4. ماسک را بردارید و صورت را با آب ولرم بشوئید. اگر از ماسک آبرسان استفاده می‌کنید نیاز به آبکشی ندارید.
  5. بلافاصله از یک مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید.

مرطوب کننده و ضدآفتاب را هر چند ساعت یک‌بار تمدید کنید.

پس از گذر از این مرحله، به بحث شیرین انتخاب ماسک می‌رسیم. ماسک‌هایی که شما به محض ورودتان به یک فروشگاه با آن‌ها رو به رو می‌شوید.

انواع ماسک‌های صورت

شاید باورتان نشود، اما میلیون‌ها ماسک صورت در سراسر جهان وجود دارد، تعدادی از آن‌ها به صورت آماده در بازار عرضه می‌شوند، برخی از آن‌ها را می‌توانید در خانه با مواد اولیه طبیعی تهیه کنید و باقی‌شان نیز در مؤسسات و کلینیک‌های زیبایی برای مشتریان تولید می‌شود.

شما در مرحله‌ای از زندگی ناگزیر به استفاده از یکی از آن‌ها خواهید بود. حتی اگر زیر 25 سال دارید و پوست‌تان بر اثر عوامل ژنتیکی بسیار درخشان است، پس از این سن، با چالش بزرگی رو به رو خواهید شد. چالش مبارزه با التهابات، لکه‌ها، خشکی یا چربی پوست و حتی چین و چروک پوست. با استفاده از یک ماسک مناسب می‌توانید با تمام این عوامل ناخوشایند مبارزه کنید و آن‌ها را در کمترین زمان ممکن، از بین ببرید. به همین دلیل، انواع مختلفی از ماسک‌های صورت توسط شرکت‌ها و برندهای تولید لوازم بهداشتی در جهان ساخته و روانه بازار می‌شود:

  1. ماسک‌های ورقه‌ای
  2. ماسک‌های کرمی
  3. ماسک ویتامین C
  4. ماسک‌های ژله‌ای
  5. ماسک‌های حرارتی
  6. ماسک‌های هیدروژل
  7. ماسک‌‌های لایه بردار
  8. ماسک خاک‌رس

انواع مختلفی از این محصولات هستند.

ماسک صورت
ماسک نقابی صورت

هر کدام از ماسک‌های صورت چه خواصی دارند؟

اگر ماسک‌ها را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید، می‌توانید از روی محصول اطلاعات لازم را به دست آورید. با این حال، اینجا مختصر و مفید، درباره برخی از انواع آن‌ها توضیح می‌دهیم تا قبل از صرف هزینه بدانید چه ماسکی را باید انتخاب کنید:

اول: ماسک‌های ژله‌ای: آن‌ها بهترین انتخاب برای پوست‌های خشک و حساس هستند. پوست‌هایی که نیاز به آبرسانی مداوم دارند، با این ماسک‌ها متعادل می‌شوند. در این محصولات معمولا عصاره‌های خیار، چای‌سبز و نعنا یافت می‌شود. چرا که پوست را مرطوب و آرام نگه می‌دارد.

دوم: ماسک‌های کرمی: این ماسک‌ها را افرادی با پوست معمولی تا خشک استفاده می‌کنند. آن‌ها وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارند و نرمی و لطافتش را تضمین می‌کنند. اگر می‌خواهید پوستی سالم‌تر و شفاف‌تر داشته باشید، بهتر است آن‌ها را امتحان‌ کنید. این محصولات معمولا دارای AHA و BHAهستند و مواد مغذی ضروری برای پوست را تأمین می‌کند.

سوم: ماسک‌های هیدروژل: این ماسک‌ها رطوبت بسیار بیشتری را نسبت به سایر محصولات مشابه‌شان، برای پوست تأمین می‌کنند. به ترمیم چین و چروک و خطوط پوستی می‌پردازند و برای از بین بردن علائم پیری پوست به کار گرفته می‌شوند و آثار التهاب و قرمزی را از بین می‌برند.

چهارم: ماسک‌های ورقه‌ای: این ماسک‌ها کاملا بی دردسر هستند و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی از آن‌ها را روی صورت بگذارید و فشار دهید تا مایع آن به خوبی جذب پوست شود. یادتان باشد در طول مدتی که ماسک روی صورت‌تان قرار دارد، عضلات خود را منبسط کنید. سپس ماسک را به آرامی بردارید. بسیاری از افراد قبل از خواب از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند، تا روز بعد با پوست شفاف‌تری از خواب بیدار شوند. این محصولات کاملا سبک‌اند و با انواع پوست مطابقت دارند. خواص آبرسانی‌شان، آن‌ها را به بهترین ماسک‌های صورت برای پوست‌های خشک تبدیل کرده است.

پنجم: ماسک‌های لایه‌بردار: افرادی که می‌خواهند پوست شفاف و روشنی داشته باشند معمولا از ماسک‌های لایه‌بردار استفاده می‌کنند. آن‌ها هر نوع آلودگی را از سطحی‌ترین لایه پوست پاک کرده و سلول‌های مرده را جدا می‌کنند. درمان جوش‌های سر سیاه در گرو استفاده از آن‌هاست. انواع گوناگونی از ماسک‌های میوه‌ای و زغال در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها کاملا گیاهی و طبیعی بوده و حاوی اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا آنزیم‌های میوه پاپایا و آناناس هستند. اینگونه‌ به آرامی پوست شما را لایه برداری کرده و سپس به طور کامل ترمیم می کنند. یادتان باشد، پس از استفاده از این ماسک‌ها نیازی به شستشوی صورت نیست و اگر پوست حساسی دارید کمتر از هفته‌ای یک‌بار، از این ماسک‌ها استفاده کنید.

ششم: ماسک‌های خاک‌رس: اگر دارای پوست چرب و مستعد جوش هستید، به یک ماسک برای متعادل کردن چربی نیاز دارید. با استفاده از ماسک‌های خاک‌رس می‌توانید از شر چربی اضافی و گرد و غبارهای روی پوست صورت خلاص شوید. آن‌ها پوست شما را صاف و نرم می‌کنند، جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برند و در عین حال روی از بین بردن چین و چروک و محکم شدن پوست کار می‌کنند. اگر پوست‌تان بسیار چرب است، دقت کنید در ترکیبات آن‌ها حتما اسیدهای لاکتیک و سیتریک وجود داشته باشد.

هفتم: ماسک‌های خواب: آن‌ها معمولا برای جوان‌سازی و رطوبت‌رسانی هر چه بهتر پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است در تمام طول شب آن‌ها را روی پوست خود نگه‌دارید. در این صورت پوست شما با گذر زمان، خشک، تیره، کدر و پر از چین و چروک نخواهد شد.

هشتم: ماسک ویتامین C: با افزایش سن، ظرفیت پوست برای تولید کلاژن کاهش می‌یابد و علائم پیری و چروک‌های عمیق ظاهر می‌شوند. به همین دلیل به ماسکی برای پر کردن خطوط و افزایش تولید کلاژن نیاز داریم. ماسک‌های ویتامین C دارای AHA و آسکوربیک اسید هستند و همزمان بهترین انتخاب برای داشتن پوستی جوان و شاداب به حساب می‌آیند. بهتر است هر چند هفته یک بار (حداکثر ماهی یک بار) از این نوع ماسک استفاده کنید. چرا که بسیار قوی بوده و نتایج آن به سرعت نمایش داده می‌شود.

نهم: ماسک‌های حرارتی: این ماسک‌ها با قرار گرفتن در معرض آب یا هوا از خود گرما تولید کرده و با این کار عمیقا پوست را پاکسازی می‌کنند. آن‌ها با باز کردن منافذ پوست، ناخالصی‌ها را از عمق به سطح هدایت می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشند. ماسک‌های حرارتی برای استفاده در فصل زمستان طراحی شدند.

چه نوع ماسکی را باید انتخاب کنیم؟

پس از آشنایی با انواع مختلف ماسک‌های کارخانه‌ای نوبت به انتخاب‌شان می‌رسد. نوع پوست شما معمولی، خشک، چرب یا حساس است؟ اگر پاسخ این سؤال را بدانید، می‌توانید ماسک مناسبی انتخاب کنید. در این مرحله باید به ویژگی‌های پوست‌تان دقت کنید. چرا که نیاز پوست‌های جوان و مستعد جوش به مواد مغذی با پوست‌های مسن و ظریف‌تر متفاوت است. برای انتخاب نوع ماسک به این سؤالات پاسخ دهید:

  1. آیا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما مبتلا هستید؟
  2. آیا پوست‌تان زیادی در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید قرار گرفته است؟
  3. در طول پاییز و زمستان پوست‌تان به شدت خشک می‌شود؟
  4. پوست‌تان در هوای مرطوب نسبت به هوای خشک واکنش متفاوت‌تری دارد؟
  5. تا چه اندازه خطوط عمیق و چین و چروک روی پوست‌تان دارید؟

اگر به درستی تا این مرحله پیش بروید می‌توانید به تأثیر محصول انتخابی‌تان مطمئن باشید.

ماسک‌های صورت خانگی

اگر شما از آن دسته افراد هستید که دوست دارند به جای ماسک‌های کارخانه‌ای وارد بازی هیجان‌انگیز ساخت ماسک‌های خانگی شوند، ما 11 ماسک صورت معتبر و توصیه شده در مقالات علمی معتبر پوست و مو را، در ادامه آموزش می‌دهیم.

ماسک صورت
طرز تهیه ماسک های خانگی صورت

دستورالعمل‌های ساخت ماسک‌های خانگی

از شما چه پنهان، تمام موادی که برای ساخت یک ماسک خانگی خوب نیاز دارید، مخفیانه در یخچال شما پنهان شده است. کافی است با کمی جستجو، پیدایشان کنید. اگر از ترکیبات مفید و مناسب برای ساخت ماسک صورت استفاده کنید، تقریبا هیچ مسئله‌ای روی پوست صورت حل نشده باقی نمی‌ماند. این ماسک‌ها به شما کمک می‌کنند لک‌های ناخوشایند و جوش‌ها را از بین ببرید. همچنین تا جایی که امکان دارد منافذ را می‌بندند تا پوست بهتر و زیباتری داشته باشید. با این اوصاف اگر می‌خواهید به هر ترتیبی، برای داشتن یک پوست شفاف و زیبا به فروشگاه‌ها، سالن‌ها و کلینیک‌های مراقبت از پوست مراجعه نکنید. ما راه‌کارهای ویژه‌ای برای‌تان داریم:

ماسک صورت امیلیا هرتینگ:

اگر دنبال یک ماسک صورت با خاصیت آب‌رسانی بالا می‌گردید؛ مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

  1. شش قاشق چای‌خوری خاک رس
  2. دو قاشق چای‌خوری آلوئه‌ورا
  3. یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی
  4. چند قطره آب جوشیده

این ماسک طراوت خاصی به پوست می‌بخشد و خاصیت آب‌رسانی قوی دارد. اگر پوست‌تان دارای التهاب است، برای آرام کردن آن می‌توانید چند قطره اسطوخودوس به محتویات آن، اضافه کنید. این ماسک حالت خمیری دارد، پس حواس‌تان باشد میزان آب آن را زیاد نکنید. خمیر را روی صورت و گردن بمالید و 20 دقیقه بعد با آب گرم بشوئید.

ماسک صورت HyperPigmentation:

این ماسک را بلاگری به نام کلوئی پیر ابداع کرده است. پس از آموزش آن در فضای مجازی و امتحان کردن دنبال کنندگان او، نتایج خوبی به دست آمد و در مقالات علمی ثبت شد. دستورالعمل این است که:

  1. یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه تازه
  2. یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
  3. یک قاشق غذاخوری عسل
  4. نصف آووکادوی پوره شده

را با هم مخلوط کنید. اگر در نقاطی از پوست صورت احساس سوزش و التهاب دارید این ماسک می‌تواند آن را برطرف کند. همچنین ثابت شده است که زردچوبه، چین و چروک‌ها را نیز از بین می‌برد. این خمیر را باید پس از 10 الی 15 دقیقه بشوئید. فقط ممکن است صورت‌تان کمی رنگ بگیرد که با چند بار شستشو از بین خواهد رفت. یادتان باشد این ماسک را چهار هفته یک بار استفاده کنید.

ماسک رزماری فرگوسن:

در روزگاری که پرهیز از ناملایمات اجتناب ناپذیر است، حتما پوست ما دچار تحریک و آسیب می‌شود. اینجا ماسک رزماری فرگوسن، متخصص تغذیه، جواب می‌دهد. این محصول در مدت زمانی کوتاه پوست شما را آرام می‌کند. مواد لازم برای تهیه آن:

  1. یک قاشق چایخوری عسل
  2. یک قاشق چایخوری روغن نارگیل
  3. یک چهارم آووکادوی پوره شده
  4. دو قطره روغن اسطوخودوس

این ماسک یک راه ساده برای افزایش میزان درخشندگی پوست به شمار می‌رود. روغن نارگیل با خاصیت آب‌رسانی قوی، عسل به عنوان آنتی اکسیدان در کنار اسطوخودوس، هر گونه التهابی را برطرف می‌کنند. این ماسک بهتر است 20 دقیقه روی صورت بماند و سپس با آب ولرم شسته شود.

یک ماسک رطوبت‌رسان قوی، برای پوست‌های خیلی خشک:

پوسته پوسته شدن پیشانی، اطراف بینی و گونه‌ها اصلا خوشایند نیست. اگر انواع مختلفی از مرطوب‌کننده‌ها تا امروز کاری برای‌تان انجام ندادند، بهتر است این ماسک خانگی را امتحان کنید.

  1. نصف آووکادوی پوره شده
  2. یک قاشق غذاخوری عسل
  3. یک مشت جو یا سبوس جو دو سر

این مواد یک صبحانه کامل و مغذی برای پوست محسوب می‌شوند. ماساژ آن روی صورت پوسته‌ها و آثار خشکی را از بین می‌برد و به بهبود بازسازی بافت پوست کمک می‌کند. عسل در این ماسک نقش آب‌رسان قوی را ایفا می‌کند. جو دوسر پوست را به گونه‌ای تغذیه می‌کند تا آرام و درخشان شود. همچنین پوره آووکادو هر گونه زبری را از پوست دور می‌کند و بافت ابریشمی تحویل‌تان می‌دهد. البته اگر تهیه آووکادو برای‌تان ممکن نیست می‌توانید 3 قاشق غذاخوری شیر را جایگزین آن کنید. شیر به آرامی پوست را لایه‌برداری می‌کند و خاصیت روشن‌کنندگی هم دارد. راستی گذاشتن این ماسک روی صورت به مدت 15 دقیقه کافی است.

ماسکی برای اصلاح رنگ پوست:

برای داشتن پوستی صاف و شفاف حتما نیازی به صرف هزینه‌های گزاف نیست. با تهیه مواد زیر می‌توانید یک ماسک خانگی مفید برای اصلاح قسمت‌های تیره پوست تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری ماست پاستوریزه نشده
  2. یک قاشق غذاخوری عسل
  3. یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه

در این ماسک، ماست به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و سلول‌های سطحی خشن و مرده پوست را جدا می‌کند. عسل نیز حالت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و زردچوبه مسئولیت مبارزه با رنگدانه‌های اضافی را به عهده دارد. این ماسک برای افرادی که مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفتند، عالی است.

ماسکی برای درخشش هر چه بیشتر

اگر بزرگ‌ترین مشکل‌تان کدر بودن پوست صورت است، به شما تهیه مواد اولیه و استفاده از این ماسک را پیشنهاد می‌کنیم. در ضمن این خمیر معجزه‌گر به افرادی با پوست‌ حساس کمک می‌کند تا حال خوبی داشته باشند.

  1. یک قاشق غذاخوری پودرکاکائو
  2. یک چهارم میوه پاپایا
  3. ژل طبیعی آلوئه‌ورا (به مقدار لازم)

آلوئه ورا سرشار از ویتامین‌های A، C، E، B1، B2، B3، B6 و B12 است. این یعنی پوست شما را به مقدار کافی تقویت و آب‌رسانی می‌کند. تسکین دهنده خوبی به حساب می‌آید و درخشندگی هر چه بهتر پوست در گرو استفاده از آن است. پاپایا هم سرشار از آنزیم‌های لایه‌بردار است. کاکائو نیز وقتی روی پوست تمیز قرار بگیرد، باعث روشن شدن و تقویت گردش خون می‌شود. این سه ماده را زمانی که با هم ترکیب کردید، روی پوست بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس با یک دستمال مرطوب صورت خود را تمیز کنید.

یک ماسک برای مبارزه با جوش‌ها

تعداد زیادی از جوش‌های سر سفید مزاحم روی پوست، شما را آزار می‌دهد؟ ما کاملا این موضوع را درک می‌کنیم و با شما همراه می‌شویم. اگر می‌خواهید کمی از داروهای ضد جوش رها شوید و به درمان‌های طبیعی و ارگانیک فکر کنید، پیشنهاد ویژه‌ای برای‌تان داریم. مواد زیر را با هم ترکیب کنید و به پاراگراف بعدی بروید:

  1. یک قاشق غذاخوری عسل مانوکا
  2. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  3. نصف قاشق چایخوری نمک دریا

خاصیت باکتری‌زدایی عسل مانوکا قابل انکار نیست. این ماده برای کاهش قرمزی و التهاب شدید پوست استفاده می‌شود. زردچوبه در کنار آن، ترکیبی عالی برای پوست‌های جوش‌دار به شمار می‌آید. نمک دریا هم که به این ترکیب اضافه شود، یک حمله سه جانبه به آکنه‌ها صورت می‌گیرد. این ماسک را 10 الی 15 دقیقه روی پوست خود نگه‌دارید و سپس با آب ولرم پوست خود را شستشو دهید.

دستور تهیه یک ماسک برای کوچک کردن منافذ باز پوست

برخلاف نظریه‌های زیادی که می‌گوید، هیچ راهی برای بستن منافذ باز پوست وجود ندارد، ما راه بسیار مؤثری را برای کوچک کردن منافذ باز به شما آموزش می‌دهیم. این کار باعث می‌شود دیگر از عکس گرفتن با رزولوشن بالا نترسید و احساس بهتری هنگام نگاه کردن در آینه داشته باشید.

  1. یک عدد سفیده تخم‌مرغ
  2. یک قاشق غذاخوری عسل
  3. مقداری آب لیمو ترش

سفیده تخم‌مرغ و آبلیمو هر دو پوست را محکم کرده و منافذ باز را تا حدی که امکان دارد، می‌بندند. عسل نیز سطح رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. فقط در حدود 15 الی 20 دقیقه‌ای که این ماسک روی صورت‌تان هست، حواس‌تان را جمع کنید محتویات آن داخل دهان‌تان نرود، چرا که ممکن است دچار مسمویت دستگاه گوارش شوید.

ماسکی برای مبارزه با پوست چرب

زمانی که از میزان چربی تولید شده در پوست‌تان به شدت ناراضی هستید، این ماسک را امتحان کنید:

  1. نصف آووکادو پوره شده
  2. 2-    یک چهارم خیار

این ماسک پوست را از چربی اضافی پاک می‌کند و بر حس پاکیزگی و طراوت آن می‌افزاید. خیار حاوی مقادیر زیادی آب و ویتامین C است که تولید جوش، آکنه و دیگر التهابات ناشی از تجمع چربی زیر پوست را کاهش می‌دهد. آووکادو نیز به طرز هوشمندانه‌ای تولید چربی را کنترل می‌کند. این ماسک را هر چقدر می‌خواهید روی صورت‌تان نگه دارید و پس از آن با آب بشوئید.

یک ماسک محافظ پوست در برابر آلودگی‌ها

افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، از 40 سالگی به بعد آثار مخرب آلودگی‌های محیطی، از جمله دی اکسید کربن، را روی پوست‌شان خواهند دید. به آن‌ها توصیه می‌کنیم قبل از اینکه کار از کار بگذرد، این ماسک خانگی را امتحان کنند.

  1. یک مشت بادام آسیاب شده
  2. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

با استفاده از این ماسک، محتوای اسیدچرب موجود در بادام به پوست شما نفوذ می‌کند و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون هم مانند یک زره از پوست شما در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کند. اگر می‌خواهید این زره را تقویت کنید، می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر ماچا به ماسک‌تان اضافه کنید. این ماده مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد و باعث عدم تجزیه کلاژن می‌شود. کافی است آن را 10 دقیقه روی صورت‌تان ماساژ دهید تا تمام آلودگی‌ها از بین برود. چند نمونه دیگر هم از انواع ماسک‌های صورت خانگی وجود دارند مانند ماسک حنای بی‌رنگ، ماسک گچی، ماسک نشاسته و آبلیمو، ماسک نشاسته، ماسک گوجه فرنگی، ماسک خاک‌رس و گلاب و انواع ماسک خانگی برای از بین رفتن لک‌های صورت که با کلیک روی هر کدام می‌توانید درباره نحوه ساخت و خواص‌شان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نکاتی که باید قبل از ساخت ماسک‌های خانگی به یاد داشته باشید

  1. از قرار دادن لیمو و سرکه سیب به صورت مستقیم، روی پوست، خودداری کنید. این مواد می‌توانند پوست را به شدت تحریک کرده و لکه‌های سفید رنگ روی آن ایجاد کنند.
  2. تاریخ انقضای مواد اولیه ماسک‌ها را بررسی کنید. برای مثال هیچوقت از سطل ماست تاریخ گذشته‌ای که داخل یخچال‌تان مانده برای تولید ماسک صورت استفاده نکنید.
  3. تمام ماسک‌ها را ابتدا روی پوست گردن تست کنید. اگر ناگهان آن‌ها را روی تمام صورت‌تان بمالید، ممکن است با واکنش آلرژیک رو به رو شوید. ماسک‌هایی که شما در خانه تهیه می‌‎کنید با محصولات موجود در بازار که تحت آزمایش‌های دقیق قرار گرفتند و ضد حساسیت هستند، متفاوت است. همیشه بهتر است ماسک‌های طبیعی را در نقطه کوچکی از پوست، تست کنید.
  4. از ماسک‌ها همان روزی که ساخته می‌شوند استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده آن‌ها به دلیل طبیعی بودن، به سرعت در معرض باکتری‌ها قرار می‌گیرد. در این صورت می‌تواند به پوست آسیب برساند. سعی کنید ماسک‌ها را با مواد تازه بسازید و حداکثر تا یک ساعت پس از تولید، تمام‌شان کنید.

نحوه استفاده صحیح از ماسک‌های صورت خانگی

برای اینکه تأثیر مثبت ماسک‌ها را روی پوست صورت ببینید، باید نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید. پس با ما، این چهار مرحله را هنگام استفاده از ماسک‌های خانگی دنبال کنید.

  1. صورت خود را تمیز کنید

پیش از استفاده از ماسک‌های خانگی، باید پوست صورت‌تان را با پاک کننده‌های مختلف تمیز کنید. به این صورت که یک ژل شستشوی مناسب انتخاب کرده و روی صورت ماساژ دهید و با آب ولرم آبکشی کنید.

  • یک تکه پنبه آغشته به تونر را روی پوست بکشید تا باقی مانده آلودگی‌ها را از منافذ پوست بیرون بکشد. در این مرحله خط فک خود را فراموش نکنید. مواد مغذی ماسک‌های طبیعی از پوست این ناحیه بیشتر جذب صورت می‌شود.
  • ماسک مناسب برای رفع مشکلات پوست‌تان را بسازید.
  • پس از استفاده از ماسک خانگی، از مرطوب کننده استفاده کنید. این آخرین و مهم‌ترین مرحله در نحوه استفاده صحیح از ماسک‌های صورت است. یک مرطوب کننده خوب میزان ماندگاری اثر ماسک‌ها را ده برابر بیشتر می‌کند.

 متخصصان پوست و مو چه ماسک‌هایی را پیشنهاد می‌کنند

در این قسمت، موضوع استفاده از ماسک‌های صورت را کمی تخصصی‌تر بررسی می‌کنیم. می‌خواهیم بدانیم با وجود این همه تنوع در تولید و تهیه ماسک‌ها، متخصصان پوست در مقالات مختلف علمی چه پیشنهاداتی برای‌مان دارند.

زمانی که یک متخصص با پوست به شدت دهیدراته، دارای لک‌های تیره و بزرگ، همراه با جوش‌های فراوان رو به رو می‌شود، انواع گوناگونی از ماسک‌های صورت را برای صاحب آن‌ها، تجویز می‌کند. اما برخی از متخصصان در نقاط مختلف جهان استفاده از ماسک‌های زیر را به تمام افراد توصیه کردند:

  1. ماسک های ساخته شده از هیدروژل یا بیوسلولز
  2. ماسک‌های حاوی اسید هیالورونیک، اسکوالان یا سرامید
  3. ماسک‌های حاوی گوگرد (برای افراد دارای جوش و آکنه)
  4. ماسک‌های دارای ویتامین E و روغن درخت چای
  5. ماسک‌های حاوی سولفور، نیاسین آمید و ویتامین B3 (برای از بین بردن انواع آکنه)
  6. ماسک‌های دارای عصاره شیرین‌بیان، اسید آزالئیک، ویتامین C و اسید کوجیک (برای از بین بردن لکه‌های تیره و کک و مک)
  7. ماسک‌های حاوی عصاره گل رز و انار (به عنوان یک لایه‌بردار و آنتی اکسیدان)
  8. ماسک‌های دارای عصاره پوست درخت بید سفید (برای روشن کردن پوست)
  9. 9-    ماسک‌های ویتامین C و رتینوئید (برای از بین بردن آثار پیری پوست و روشن کردن آن)

متداول‌ترین سؤالات درباره ماسک‌های صورت

اگر با خواندن این مقاله، هنوز موضوعاتی درباره ماسک‌های صورت ذهن‌تان را مشغول کرده است، می‌توانید پاسخ سؤالات‌تان را در پرسش‌های دیگران پیدا کنید. آن‌ها از ما پرسیدند:

  1. آیا پس از استفاده از ماسک‌ها، می‌توانم از انواع سرم‌های پوست استفاده کنم؟

در واقع اگر از یک ماسک استاندارد استفاده می‌کنید، می‌توانید پس از آن با مصرف سرم‌ها، پوست بهتری داشته باشید.

  • آیا ماسک‌های صورت به رفع چین و چروک کمک می‌کنند؟

ماسک‌ها می‌توانند چین و چروک سطحی و عمیق پوست را پر کرده و به حذف سلول‌های مرده پوست کمک کنند. روشن کردن پوست و کوچک کردن منافذ هم از دیگر کارایی‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

  • ماسک‌های کُره‌ای قابل اعتماد هستند؟

این ماسک‌ها به عنوان مینی فیشیال‌های ارزان قیمت، در بازار عرضه می‌شوند. آن‌ها از نظر عملکرد با هم متفاوت‌اند. اما عمده کاری که برای پوست صورت انجام می‌دهند، آب‌رسانی به آن است.

  • آقایان هم می‌توانند از ماسک‌های صورت استفاده کنند؟

البته. آقایان هم باید به ماسک‌ها به عنوان یک محصول درمانی و مراقبت از پوست نگاه کنند. راستش را بخواهید میزان مشکلات پوستی که مردان (به خصوص در سن بلوغ) با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دو برابر خانم‌هاست. پس به آن‌ها توصیه می‌کنیم برای رفع مشکلات پوستی‌شان از انواع ماسک‌های صورت استفاده کنند.

  • اثربخشی ماسک‌های صورت در خانم‌ها و آقایان متفاوت است؟

بله، مردان به دلیل داشتن پوست ضخیم‌تر ممکن است در هفته نیاز به دفعات بیشتری از مصرف ماسک‌های صورت داشته باشند.

بهترین برندهای تولید ماسک‌های صورت کدام است؟

در میان برندهای مختلفی از ماسک‌های صورت، تعدادی از آن‌ها بیشتر از سایرین مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفتند. برای مثال:

  • ماسک‌های صورت نقابی بیوآکوا:

آن‌ها مرطوب‌کننده و آبرسان‌های قوی هستند. جوش‌ها را درمان می‌کنند و خواص ضد چروک هم دارند. پوست را روشن و شفاف می‌کنند و به کسانی که منافذ پوست بازی دارند، توصیه می‌شود. این برند معمولا از عصاره‌های گیاهی برای تولید ماسک‌های نقابی استفاده می‌کند.

  • ماسک صورت دارای خاک رس و کانی های دریایی وارمی:

ماسک صورت حاوی ترکیباتی از کانی‌های دریایی است که پوست را تقویت کرده و موجب آرامش آن می‌شود. خاک‌رس موجود در ترکیبات این محصول، منافذ پوست را پاکسازی کرده و لایه سطحی پوست را لایه برداری می‌کند. لایه برداری سطحی این ماسک صورت، موجب از بین بردن جوش‌های سر سیاه و لطافت پوست می‌شود.

  • ماسک صورت فریمن:

فریمن یکی از معتبرترین برندهای ماسک و اسکراب اروپا و امریکا است و معتبرترین جایزه آرایشی و بهداشتی را دریافت کرده است. ترکیبات طبیعی و گیاهی، یکی از امتیازات ماسک فریمن محسوب می‌شود.

  • ماسک صورت نیوآ:

دارای فرمولاسیون خاص حاوی عصاره چای سبز و برنج سیاه برای پاک کرده آلودگی‌ها از روی پوست است. این محصول یک لایه‌بردار محسوب می‌شود و پوست را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند.

  • ماسک صورت آدرا:

حاوی عصاره خیار است که باعث روشن‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست صورت می‌شود.

  • ماسک صورت جانا:

این ماسک اثر مرطوب‌کنندگی قوی دارد و به بهبود التهابات پوستی کمک می‌کند. همچنین پوست‌های به شدت خشک را آب‌رسانی می‌کند.

  • ماسک صورت رینوزیت:

این ماسک برای پوست‌های جوش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثر لایه‌برداری قوی دارد.

  • ماسک نمک دریایی سون هون:

این ماسک نمک دریایی ساییده شده دارد، یعنی غنی از مواد معدنی است. عصاره‌های جلبک قهوه‌ای و قرمز دریایی هر دو، در این محصول به پاکسازی پوست و رفع خستگی آن کمک می‌کند. این ماسک آرام‌بخش و تسکین دهنده است.

ماسک صورت
پاسخ سوالات متداول درباره ماسک های صورت

خلاصه اینکه:

استفاده از ماسک‌ها، از هر نوعی که باشند، چه خانگی و چه غیر خانگی، می‌توانند شما را به سمت داشتن پوستی بهتر هدایت کنند. توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب و استفاده از هر نوع ماسکی، مشکلات پوستی‌تان را بشناسید. مهم است از نوع بافت پوست‌تان آگاه باشید و بدانید دقیقا چه مشکلی را می‌خواهید برطرف کنید. پس از آن یا می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی سر بزنید یا وارد آشپزخانه شوید و مواد اولیه ساخت ماسک مورد نظرتان را از یخچال انتخاب کنید. در هر دو صورت، اگر اصول گفته شده درباره استفاده از ماسک‌ها را رعایت کنید، حتما به نتیجه مطلوبی خواهید رسید. این گوی و این میدان…

منابع:

مجلات الکترونیکی و سایت‌های تخصصی سلامت پوست:

 www.healthline.com

https://www.byrdie.com/

https://www.elle.com

https://www.sk-ii.com

https://www.wellandgood.com

https://www.quora.com

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات