آیا ضد آفتاب رنگی باعث لک می شود؟

مدت زمان مطالعه 3,4 دقیقه

آیا تا حالا در مورد به وجود آمدن لک روی پوست براثر استفاده از ضدآفتاب رنگی چیزی شنیده‌اید؟ اگر مطالب این‌چنینی را در گوگل سرچ کنید، لیست بلندی از سایت‌ها به شما نشان داده می‌شود! ضدآفتاب محصولی است که باید از پوست صورت در مقابل اشعه خطرناک خورشید و رادیکال‌های آزاد موجود در محیط محافظت کند؛ در اینصورت اگر همین محصول باعث آسیب رساندن به پوست شده و منجربه ایجاد لک شود، تکلیف چیست؟ در این مقاله قصد ما این است تا به این موضوع بپردازیم و ببینیم آیا شایعات درمورد ضد‌آفتاب‌های رنگی درست است یا نه.

دلیل استفاده از ضدآفتاب رنگی چیست؟

دلیل استفاده از ضدآفتاب رنگی چیست؟

دلیل استفاده از ضدآفتاب رنگی چیست؟

اگر سری به فروشگاه‌های لوازم آرایشی بزنید، ضدآفتاب‌های رنگی را در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست می‌بینید. این دسته از کرم‌ها در رنگ‌هایی نظیر بژ و هلویی موجود هستند که هرکدام از آن‌ها در چند تناژ رنگی مختلف عرضه می‌شوند. حالا چرا بعضی‌ها از ضدآفتاب معمولی و بی‌رنگ استفاده می‌کنند و بعضی افراد هم به ضدآفتاب رنگی علاقه دارند؟

ضد‌آفتاب‌های رنگی بیشتر توسط خانم‌ها استفاده می‌شود؛ داخل محتویات این ضدآفتاب‌ها علاوه‌ بر ترکیبات ضدآفتاب معمولی، رنگ‌دانه‌هایی وجود دارد که نقش کرم‌پودر در زیرسازی آرایش را ایفا می‌کنند. بسیاری از بانوان علاقه‌ای به استفاده هم‌زمان کرم پودر و ضدآفتاب ندارند؛ زیرا باعث افزایش حجم محصولات آرایشی و سنگینی پوست می‌شوند. رنگ‌بندی کرم رنگی ضدآفتاب هم شبیه به رنگ‌بندی کرم‌پودر است. رنگ‌های مختلفی نظیر بژ و هلویی را در تناژ‌های متنوع رنگی شامل می‌شوند تا با انواع پوست تیره، روشن و معمولی سازگاری داشته‌باشند.

مواد و ترکیبات اضافی ضدآفتاب‌های رنگی

اول باید بدانید که ضدآفتاب‌های رنگی تمام محتویات یک کرم ضدآفتاب معمولی برای محافظت از پوست را دارند. تنها تفاوت این دو محصول، وجود رنگ‌دانه‌های گوناگونی است که از اکسید آهن برای تولید آن استفاده می‌شود و در ضدآفتاب رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که این رنگ‌دانه‌ها هیچ تاثیری در لک صورت ندارد. این رنگ‌دانه‌ها فقط به دلیل پوشاندن عیوب صورت نظیر جوش، لکه‌های گوناگون و برای زیرسازی در آرایش در این محصولات آرایشی قرار دارند.

انواع ضد آفتاب رنگی از لحاظ پوشش دهی

انواع ضد‌آفتاب رنگی از لحاظ پوشش‌دهی

انواع ضد‌آفتاب رنگی از لحاظ پوشش‌دهی

فارغ از رنگ، دو دسته از کرم‌های رنگی ضدآفتاب در بازار موجود هستند. شما با توجه به وضعیت پوست خود می‌توانید یکی از این دو دسته را انتخاب و مصرف کنید.

ضد‌آفتاب‌های رنگی که پوشش معمولی و کمی ایجاد می کنند

این دسته از ضدآفتاب‌ها مناسب افرادی هستند که لک‌ها و جوش‌های سطحی صورت آن‌ها را دربر گرفته‌اند. این افراد نیازی به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با پوشانندگی بالا ندارند. این ضدآفتاب یک لایه نازک حاوی رنگ‌دانه روی صورت به وجود می‌آورد که پاسخگوی پوشاندن ایرادات سطحی پوست است.

ضدآفتاب‌های رنگی که میزان پوشش دهی بالایی دارند

این کرم‌ها مناسب افرادی است که لک‌های عمیق روی صورتشان وجود دارد. به‌علاوه اگر فردی روی صورت خود کک و مک داشته باشد و بخواهد آن را با یک کرم مناسب محو کند، کرم های ضدآفتاب رنگی با میزان پوشش دهی بالا گزینه بسیار مناسبی است. لایه‌ای که این کرم روی صورت ایجاد می‌کند حاوی رنگ‌دانه‌های بیشتری است که مخصوص پوشاندن لکه‌ها و جوش‌های عمیق و بزرگ است.

وظیفه کرم ضدآفتاب چیست؟

وظیفه کرم ضدآفتاب چیست؟

وظیفه کرم ضدآفتاب چیست؟

ضدآفتاب باید در برابر اشعه UV از پوست صورت شما مراقبت کند. این اشعه بسیار برای پوست خطرناک است و به دو دسته UVA و UVB تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو اشعه در طول موج خاصی روی پوست تاثیرات منفی می‌گذارند. اثر منفی این اشعه خطرناک شامل سوختگی پوست، پیری زودرس پوست، سرطان پوست و بسیاری دیگر از بیماری‌های پوستی می‌شود.

کرم ضدآفتاب معمولا به دو شیوه از پوست صورت محافظت می‌کند. بعضی از این کرم‌ها  نوری که از سمت خورشید به سطح پوست می‌رسد را با همان بسامد بازتاب می‌کنند تا پوست در خطر قرار نگیرد. بعضی از کرم‌ها بخشی از اشعه خورشید را جذب کرده و با قدرت و بسامد بیشتری آن را از سطح پوست بازتاب می‌کنند. به این ترتیب نور خورشید نمی‌تواند آسیبی به پوست وارد کند.

میزان استفاده از کرم ضدآفتاب باید حدود دو بند انگشت بوده و در تمام سطح پوست صورت با ضخامت مناسب پخش شود؛ در غیراینصورت محافظت از پوست به‌ درستی انجام نمی‌شود. در هنگام انتخاب کرم ضدآفتاب به میزان SPF آن توجه کنید و آن را مناسب با وضعیت پوست خود انتخاب کنید

SPF کوتاه‌ شده‌ی عبارت Sun Protection Factor به معنی فاکتور حفاظت خورشید است و میزان آن روی تمام کرم‌های ضدآفتاب بدون رنگ و ضدآفتاب‌های رنگی ذکر شده است. میزان اس پی اف بسته به رنگ پوست، جنس پوست، وجود بیماری‌های پوستی و میزان شدت آفتاب در محل زندگی هر فردی، می‌تواند متفاوت باشد.

انتخاب درست فاکتور SPF بسیار مهم است و نقش کلیدی در محافظت از پوست صورت را ایفا می‌کند. در صورتی که پوست حساس و آسیب‌دیده ‌ای دارید، برای انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ضدآفتاب رنگی مانع دریافت ویتامین D می‌شود!

شاید شنیده باشید که استفاده از ضدآفتاب‌های رنگی باعث جلوگیری از دریافت ویتامین D می‌شود. این گفته تا چه اندازه صحت دارد؟

ویتامین D برای بدن ضروری است و کمبود آن در درازمدت باعث بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان می‌شود. یکی از منابع سرشار این ویتامین، نور خورشید است. پزشکان اعتقاد دارند که کرم‌های ضدآفتاب بدون رنگ و رنگی هیچ تاثیری در جذب ویتامین D ندارد. حتی اگر این گفته واقعیت داشته باشد و ضدآفتاب‌ها مانع دریافت این ویتامین شوند، جای نگرانی وجود ندارد. حداقل کف و پشت دست شما همیشه در معرض نور خورشید است و ویتامین موردنیاز بدن از همین محل جذب می‌شود. بسیاری از غذاها نیز منبع ویتامین D هستند.

در کل اگر شما جزءافرادی هستید که در طول روز کمتر در معرض نور خورشید هستید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین D برای تامین مقدار مناسب آن، استفاده کنید.

ضدآفتاب رنگی باعث جوش صورت می‌شود!

ضدآفتاب رنگی باعث جوش صورت می‌شود!

ضدآفتاب رنگی باعث جوش صورت می‌شود!

بعضی از افرادی که برای محافظت از پوست صورت خود از ضدآفتاب‌های رنگی استفاده می‌کنند، معتقدند که رنگ‌دانه‌های این نوع ضدآفتاب‌ها باعث ایجاد جوش و حساسیت پوستی می‌شود. آیا این عقیده درست است و مبنای علمی دارد؟

پوست‌های مختلط و چرب، مستعد جوش و حساسیت پوستی هستند. در ایران بسیاری از افراد دارای پوست مختلط و چرب هستند. اگر در کرم ضدآفتاب این افراد چربی یا پارابن وجود داشته باشد، باعث ایجاد جوش و انواع حساسیت‌های پوستی می‌شود. نه تنها کرم ضدآفتاب بلکه انواع مرطوب‌کننده، ماسک و سایر محصولات مراقبت از پوست این افراد باید فاقد چربی باشد.

از مهمترین فاکتورها در استفاده از محصولات زیبایی و محافظت از پوست، می‌توان به انتخاب محصول مناسب و شیوه صحیح مصرف اشاره کرد.

نکات مهم در استفاده از ضدآفتاب

  • توصیه می‌شود که هم ضد‌آفتاب‌های رنگی و هم ضدآفتاب‌های بدون رنگ را در پایان روز از صورت خود پاک کنید. این پاک‌سازی می‌تواند با ژل شستشو صورت ، صابون و پاک‌کننده‌ آرایش صورت انجام شود. اگر این کار را پشت گوش بیاندازید، احتمال بروز جوش و حساسیت وجود دارد.
  • ضدآفتاب خود را در طول روز تمدید کنید. بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید و میزان حضور شما زیر نور مستقیم خورشید، نیاز به تمدید کرم ضدآفتاب خود دارید. در غیراینصورت کرم توان محافظت از پوست شما را ندارد که نتیجه آن آفتاب‌سوختگی ، جوش و ایجاد لک روی صورت است.
  • مقدار مناسب از ضدآفتاب را روی صورت خود پخش ‌کنید. خیلی از افراد مقدار کمی ضدآفتاب روی پوست خود می‌مالند؛ درنتیجه قسمت‌هایی از پوست به درستی پوشش داده نمی‌شود. پوشش ضعیف پوست توسط کرم ضدآفتاب رنگی یا بدون رنگ، باعث برخورد مستقیم اشعه خورشید با پوست شده و باعث جوش، آکنه، آفتاب‌سوختگی و لک می‌شود.
  • از کرم با اس پی اف مناسب پوست خود استفاده کنید. بالا بودن SPF هیچ ارتباطی با کیفیت کرم ضدآفتاب ندارد. درصورت استفاده بی‌مورد از کرم ضدآفتاب با اس پی اف بالا، کرم به خوبی روی پوست شما پخش نمی‌شود و میزان محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید کاهش پیدا می‌کند.

ضدآفتاب رنگی برای پوست صورت ضرر ندارد

بسیاری از افراد به دلیل استفاده از ضدآفتاب‌های غیراستاندارد یا استفاده از ضدآفتاب‌هایی که برای پوست آن‌ها ضرر دارد، گناه را به گردن رنگی بودن ضدآفتاب می‌اندازند. تا این لحظه هیچ حقیقت علمی ثبت شده‌ای در مورد آسیب رساندن رنگ‌‌دانه‌های این نوع کرم به پوست صورت وجود ندارد.

استفاده از پنکک و کرم‌پودرها روی ضدآفتاب باعث باز شدن منافذ پوست و کاهش اثر ضدآفتاب می‌شود. بنابراین متخصصین زیبایی این شیوه آرایش را توصیه نمی‌کنند. درواقع ضدآفتاب رنگی برای حل این مشکل طراحی و تولید شده است.

اگر اهل آرایش هستید و هرروز قبل از خارج شدن از منزل یا حتی در منزل صورت خود را آرایش می‌کنید، بهتر است از ضدآفتاب‌های رنگی بهره ببرید. مطمئن باشید که درصورت استفاده از محصول باکیفیت و مناسب جنس پوست خود، هیچ نوع لک، جوش و حساسیت پوستی شما را تهدید نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات