پاکسازی منافذ باز بینی

مدت زمان مطالعه 2,8 دقیقه

پوست ناحیه بینی مانند سایر قسمت‌‌های پوست صورت، نیازمند پاکسازی و اسکراب است. با توجه به اینکه تجمع غدد چربی در کنار منافذ پوست پیشانی، بینی و قسمت‌‌های اطراف آن بیشتر است، به همین علت پوست این بخش‌‌ها، زودتر  از پوست سایر بخش های صورت چرب و براق می‌‌شود. تولید زیاد چربی در این ناحیه باعث می‌‌شود بیشتر افرادی که پوست چرب دارند را با جوش‌‌های سرسیاه درگیر کند. در این مطلب علت ایجاد جوش سرسیاه را بررسی می‌‌کنیم و راه‌‌های پاکسازی خانگی آن‌‌ها را با هم یاد می‌‌گیریم.

منافذ باز پوست چیست؟

روی تمام پوست میلیون‌‌ها حفره وجود دارد که پوست از طریق آن‌‌ها مواد زائد را دفع می‌‌کند؛ این حفره‌‌ها «منافذ پوست» هستند و اصطلاحا به عنوان دریچه تنفس پوست شناخته می‌‌شوند. فولیکول‌‌های مو درون این منافذ قرار دارند و اطراف آن‌‌ها غدد سباسه وجود دارد، که وظیفه تولید چربی (سبوم) مورد نیاز پوست را به عهده دارند.

چرا منافذ قابل دیدن می‌‌شوند؟

علت منافذ باز بینی

علت منافذ باز بینی

سبوم تولید شده، برای حفظ و سلامت پوست ضروری است و از خشکی و پیری پوست جلوگیری می‌‌کند اما تولید بیش از حد چربی، منجر به بسته شدن منافذ پوست با چربی و آلودگی می شود. وقتی منافذ پوست بسته باشند، خطر جوش زدن و باز شدن منافذ را به همراه دارد.

تولید بیش از حد چربی و بزرگ شدن منافذ باز به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن
  • ژنتیک
  • هورمون‌‌ها

و علاوه بر این، عوامل موقتی مانند استفاده از محصولات آرایشی بی‌‌کیفیت، محصولاتی که موجب چرب‌‌تر شدن پوست می‌‌شوند یا دوران بارداری، در بزرگ شدن منافذ باز تأثیرگذارند.

چرا باید منافذ باز بینی را پاکسازی کنیم؟

همان‌‌طور که گفتیم، بعد از تجمع چربی در منافذ پوست، احتمال جوش زدن و بزرگ شدن منافذ بالا می‌‌رود؛ پس بهتر است قبل از ورود این آلودگی‌‌ها به لایه‌‌های پایین‌‌تر پوست، به فکر پاکسازی باشیم. پاکسازی پوست منافذ را تمیز می‌‌کند، جوش‌‌های سرسیاه را از بین می‌‌برد و تاثیر ترکیبات محصولات درمانی و  ماسک‌‌ها را افزایش می‌‌دهد.

در این بخش پاکسازی منافذ پوست بینی با روش‌‌های خانگی را بررسی می‌‌کنیم.

مراحل پاکسازی منافذ باز پوست بینی

مرحله 1: شستشوی پوست

شستن صورت و پاکسازی منافذ باز بینی

شستن صورت و پاکسازی منافذ باز بینی

در ابتدا باید پوست صورت، به خصوص ناحیه بینی را تمیز کنید. اگر از مواد آرایشی یا کرم ضدآفتاب استفاده می‌‌کنید، با پد یا پنبه آغشته به میسلارواتر، صورت خود را پاک کنید؛ سپس باید یک شوینده ملایم، صورت خود را بشویید. شستشو با آب ولرم و یک شوینده مناسب پوست باعث از بین رفتن هرگونه چربی اضافی، آلودگی، گرد و خاک از روی پوست می‌‌شود.

مرحله 2: استفاده از بخور گرم جهت پاکسازی منافذ پوست بینی

بخور برای پاکسازی منافذ باز بینی

بخور برای پاکسازی منافذ باز بینی

کار اصلی بخور باز کردن منافذ پوست است. بخور سبب می‌‌شود تا باکتری‌‌ها، سلول‌‌های مرده، آلودگی‌‌ها و چربی‌‌های اضافی دیگر، از منافذ پوست به راحتی خارج شوند. همچنین، قابلیت نفوذ‌پذیری پوست را افزایش می‌‌دهد. پس چنانچه مایل باشید از محصولات مراقبت پوست استفاده کنید، بعد از بخور، بهترین زمان برای جذب محصولات تولید شده برای مراقبت از پوست و اثرگذاری آن‌‌ها روی پوست است.  بخور، گردش خون پوست را افزایش می‌‌دهد و به دنبال آن کلاژن و الاستین بیشتری در پوست تولید می‌‌شود. به همین دلیل است که بعد از بخور، ظاهر پوستتان جوان‌‌تر، سفت‌‌تر و شاداب‌‌تر به نظر می رسد.

برای بخور گرم نیازی به ابزار خاصی ندارید، یک ظرف آب جوش و چند قطره عصاره اکالیپتوس، روغن درخت چای یا…  نیاز دارید. صورت را در فاصله 30-40 سانتی‌‌متر از ظرف قرار دهید و اجازه دهید منافذ باز به خوبی در معرض بخار گرم قرار بگیرند. بخور گرم منافذ را بازتر می‌کند و پوست را برای پاکسازی، آماده می‌‌شود.

دقت کنید با این‌‌کار پوست صورت خود را نسوزانید.

مرحله 3: استفاده از یک اسکراب یا ماسک مناسب جهت پاکسازی منافذ پوست بینی

ماسک خانگی پاکسازی منافذ باز بینی

ماسک خانگی پاکسازی منافذ باز بینی

اسکراب به شما کمک می‌‌کند تا سلول‌‌های مرده روی پوست بینی را به راحتی بردارید. شما می‌‌توانید با استفاده از مواد موجود در منزل، از اسکراب‌‌های طبیعی برای پیلینگ پوست بینی استفاده کنید. در ادامه تعدادی از این ماسک‌‌های لایه‌‌بردار طبیعی را برای آموزش می‌‌دهیم:

3-1. پاکسازی منافذ باز بینی با آب لیمو ترش

کافی است تا لایه نازکی از لیموترش را بریده و آن را روی پوست بینی خود بکشید. لیمو ترش با داشتن «اسید سیتریک طبیعی» به باز شدن منافذ بسته پوست بینی کمک می‌‌کند. توجه کنید، شاید پوست شما به اسید سیتریک واکنش و حساسیت نشان دهد؛ در این صورت، بلافاصله آن ناحیه را با استفاده از آب بشویید.

3-2. پاکسازی منافذ باز بینی با ماسک سفیده تخم مرغ

ابتدا سفید تخم مرغ را از زرده آن جدا کنید، سپس سفیده تخم مرغ را با چنگال خوب هم بزنید. با استفاده از یک پد یا پنبه، مقداری از سفیده تخم مرغ را برداشته و بر روی پوست بینی -که قبلا آن را با آب و شوینده مناسب شسته‌‌اید- قرار دهید. کمی صبر کنید تا سفیده روی پوست خشک شود. سپس با استفاده از آب ولرم آن را بشویید. سفیده تخم مرغ سبوم اضافه پوست را پاک کرده و با پاکسازی منافذ، اندازه آن‌‌ها را کوچک‌تر می‌کند. از گذشته سفیده تخم مرغ به عنوان یک اسکراب طبیعی جهت کوچک کردن منافذ باز پوست صورت استفاده می‌‌شود.

3-3. پاکسازی منافذ باز بینی با ماسک آرد جو دوسر

جو دوسر را در آب داغ حل کنید و اجازه دهید حالت خمیری پیدا کند. استفاده از این ماسک، برای از بین بردن لک و جای جوش بسیار موثر است. ماسک جو دو سر با خاصیت لایه‌‌برداری، سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف می‌‌کند و موجب پاکسازی منافذ بینی می‌‌شود؛ علاوه بر این در تعادل pH پوست موثر است.این ماسک را در حدود  2 تا 3 دقیقه روی پوست قرار دهید، سپس آن را آبکشی کنید. پاکسازی منافذ پوست بینی با استفاده از آرد جو دوسر، سبب لایه‌برداری ملایم پوست از هرگونه آلودگی و چربی اضافه می‌‌شده و درعین حال یک ماسک مغذی برای آن به شمار می رود.

3-4. پاکسازی منافذ باز بینی با استفاده از زغال فعال

از خاصیت مهم زغال فعال برای پاکسازی پوست، نفوذ آن به عمق منافذ پوست است. این ماسک باعث می‌‌شود پوست در کوتاهترین زمان ممکن، از هر گونه چربی اضافی و جوش سرسیاه پاکسازی شود. این ماسک یک لایه‌‌بردار قوی محسوب می‌‌شود و می‌‌تواند با از بین بردن کامل سلول‌‌های مرده پوست، ظاهری شفاف و زیبا به شما هدیه بدهد.

3-5. پاکسازی منافذ باز بینی با استفاده از ماسک خاک رس

ماسک خاک رس نیز خاصیت لایه‌‌برداری، حذف چربی‌‌ها و آلودگی‌‌ها دارد و می‌‌تواند در کمترین زمان پوست صورت، به خصوص در نواحی بینی را، عاری از هرگونه جوش سرسیاه کند.

مرحله چهارم: استفاده از تونر

تونر کوچک کننده منافذ باز بینی

تونر کوچک کننده منافذ باز بینی

پس از استفاده از اسکراب یا ماسک خانگی، پوست را بشویید. حالا نوبت استفاده از تونر است. تونر با داشتن ترکیبات موثر به سرعت در پوست نفوذ کرده، pH پوست را تنظیم و پوست را رطوبت رسانی می‌کند. تونر سینره یک تونر کاملا طبیعی است که خاصیت ضدالتهاب، التیام بخش و تسکین دهنده پوست را دارد و به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک می‌کند.

برای اثرگذاری بهتر روی کوچک شدن منافذ، پد یا پنبه‌ی آغشته به تونر را  روی صورت و گردن بکشید.

مرحله پنجم: استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده برای پاکسازی منافذ باز بینی

مرطوب کننده برای پاکسازی منافذ باز بینی

پس از اسکراب پوست بینی، نوبت به استفاده از مرطوب‌‌کننده می رسد. بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند مرطوب کننده‌‌ها عامل افزایش چربی پوست هستند؛ در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است. خشک بودن بیش از اندازه پوست یک علت اصلی برای تحریک غدد سبابه ، جهت ترشح بیش از اندازه چربی است. افرادی که پوست چرب دارند، استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست چرب سینره می‌‌توانند تعادل مناسب رطوبت و چربی را برای پوست فراهم کنند.

مرحله ششم: استفاده از ضد آفتاب

ضدآفتاب برای منافذ باز بینی

ضدآفتاب برای منافذ باز بینی

پس از اتمام عملیات پاکسازی، ضد آفتاب را فراموش نکنید. بهتر است پاکسازی منافذ پوست بینی با روش‌‌های خانگی را هفته‌‌ای دو بار انجام دهید؛ تا به هرچه زیباتر شدن پوست خود کمک کنید. این روزها تکنیک‌‌های زیادی برای اسکراب و پاکسازی پوست وجود دارد که ساده‌‌ترین آن‌‌ها، استفاده از روش‌‌های خانگی است.

محصولاتی برای پاکسازی و کوچک کردن منافذ باز بینی:

از بین بردن منافذ باز و جوش سرسیاه بینی

از بین بردن منافذ باز و جوش سرسیاه بینی

لایه‌‌بردار شیمیایی:

یکی از لایه‌‌بردارهای شیمیایی موثر که از اسید میوه تولید می‌‌شود، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است. کرم لایه‌‌بردار آلفا هیدروکسی اسید سینره (AHA 10%) یکی از محصولات پرطرفدار سینره است که علاوه بر لایه‌‌برداری ملایم از سطح پوست، به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک می‌‌کند. از دیگر ویژگی‌‌های این محصول کاهش چین و چروک سطحی و تاخیر در روند پیری پوست است.ضدجوش حاوی سالیسیلیک اسید:

اگر علاوه بر منافذ باز، جوش‌‌های سرسیاه هم دارید؛ استفاده از کرم ژل ضدجوش سینره برای شما بسیار موثر است. وجود سالیسیلیک اسید در این محصول منافذ پوست را لایه‌‌برداری می‌‌کند و چربی و آلودگی‌‌های درون منافذ را از بین می‌‌برد.

این محصول همچنین برای درمان جوش‌‌های سرسفید، زیرپوستی و التهابی بسیار موثر است و جای جوش را کمرنگ می‌‌کند.

جمع بندی:

منافذ باز بینی و نواحی اطراف آن، نه تنها روی جلوه و زیبایی ظاهری پوست تأثیر می‌‌گذارند، بلکه مشکلاتی مانند ایجاد جوش‌‌های التهابی و سرسیاه را افزایش می‌‌دهند. ساده‌‌ترین راه برای پیش‌‌گیری از این مشکلات، پاکسازی پوست و استفاده از محصولات بهداشتی موثر است. در این مقاله خواندیم که برای پاکسازی پوست باید «پوست را با میسلار واتر پاک کنیم و با شوینده بشوییم» سپس از «بخور گرم» استفاده کنیم و در ادامه چند «ماسک خانگی برای پاکسازی منافذ باز» را خواندیم و دانستیم استفاده از «تونر»، «مرطوب کننده و ضدآفتاب» برای داشتن منافذ کوچک موثر است.

در این مطلب تأثیر «ژل کرم ضدجوش» و «لایه‌‌بردار آلفا هیدروکسی اسید» برند سینره برای کاهش منافذ باز و جوش‌‌های سرسیاه پوست بینی را خواندیم.

منتظر مطالب بعدی مجله سینره باشید.

منبع: کافه نبض

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات