ویتامین سی

مدت زمان مطالعه 17,3 دقیقه

اکثر ما از تأثیرات شفت انگیز و معجزه آسای ویتامین C برای بدن مطلع هستیم، خصوصاً اینکه این ویتامین به ترمیم و بازسازی سلول های بدن کمک می کند و باعث می شود روند پیری سلول ها به تعویق بیفتد. استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه یکی از اصلی ترین راه های دریافت ویتامین C  است که می تواند به سادگی جذب بدن شود. هم چنین مکمل های ویتامین C نیز امروزه کاملاً متداول هستند که به صورت مجزا یا ترکیب شده با سایر ویتامین ها یا مواد معدنی، به وفور در دسترس هستند. در محصولات آرایشی بهداشتی اغلب ویتامین C به صورت کرم و سرم تولید می شود و وقتی این سرم به صورت روزانه استفاده شود، می تواند به روشن شدن پوست های کدر، کاهش اسکارهای آکنه و جوش، یکدست شدن رنگ پوست، آبرسانی به پوست و محافظت از آن در برابر آلودگی ها کمک کند. به همین دلیل در این مقاله سرم ویتامین C را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و درباره فواید آن بیشتر صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

سرم ویتامین C چیست؟

ویتامین سی
سرم ویتامین سی چیست؟

اگر به پوست خود اهمیت ویژه ای می دهید و مراقبت های لازم را از آن به عمل می آورید، حتماً تاکنون نام سرم ویتامین C به گوش شما هم خورده است. بهترین محصول برای مراقبت از پوست با ویتامین C سرم است، زیرا مؤثرتر از تونر ها یا کرم ها است. سرم ویتامین C به عنوان یکی از بهترین ترکیبات ضد پیری در بازار شناخته می شود – و کلید حفظ یک چهره صاف، یکدست و درخشان است.

ویتامین سی هم چنین به عنوان اسید اسکوربیک و اسید L اسکوربیک نیز شناخته می شود و یک آنتی اکسیدان قوی است که از الکترون ها برای خنثی سازی رادیکال های آزاد (آلودگی) که در سطح پوست شما باقی مانده اند، استفاده می کند. علاوه بر این ، سرم ویتامین C آنزیم مسئول تولید ملانین (یا رنگدانه) را مسدود می کند، به این معنی که پوست را روشن کرده و از ایجاد لکه های تیره جلوگیری می کند. بنابراین، همان طورکه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان به بدن شما در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند، آنتی اکسیدان های موضعی موجود در سرم ویتامین C نیز با کمک به خنثی کردن عوامل روزانه مانند آسیب های ناشی از اشعه  UV و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، همین کار را برای پوست شما انجام می دهند. این قدرت مبارزه با رادیکال های آزاد فقط برای کمک به جلوگیری از علائم پیری زودرس مهم نیست. در خنثی سازی این رادیکال های آزاد ، سرم ویتامین C هم چنین می تواند به محافظت از پوست در برابر تغییرات پیش سرطانی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

ویتامین C در شکل خالص آن بسیار مؤثر است، اما فرمول بندی این ماده پیچیده است زیرا بسیار ناپایدار است و می تواند با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، نور خورشید، آب و pH بالا تجزیه شود. این بدان معناست که در حالی که ویتامین سی یک عنصر بسیار سودمند است، تثبیت خواص آن دشوار است – و به همین دلیل، برخی از سرم های ویتامین C و سایر محصولات مراقبت از پوست، بهتر و بیشتر از دیگر محصولات کار می کنند.

کارایی سرم ویتامین C در زیبایی و محافظت از پوست چیست؟

ویتامین
کارایی سرم ویتامین سی

سرم های ویتامین سی به اندازه ای برای پوست شما مفید هستند که لازم است از آن ها در برنامه مراقبت روزانه از پوست خود، استفاده کنید. به عنوان مثال، از آنجا که سرم ویتامین سی  بسیار اسیدی است، وقتی از آن به صورت موضعی استفاده می شود، پوست با تسریع در تولید کلاژن و الاستین باعث ترمیم خود می شود. کلاژن و الاستین هر دو فیبرهای پروتئینی طبیعی هستند که به سفت شدن و محکم نگه داشتن پوست کمک می کنند. بنابراین  به منظور ارتقاء تولید کلاژن، ویتامین C موضعی می تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. نکته جالب دیگر اینکه سرم ویتامین سی حاوی خاصیتی است که مانع از تولید ملانین در پوست شما می شود، ملانین همان چیزی است که باعث تغییر رنگ پوست و لک شدن پوست می شود. با استفاده مداوم این سرم، ویتامین C می تواند از ایجاد لکه های تیره در وهله اول جلوگیری کند. هم چنین سرم ویتامین سی یک روشن کننده است که لکه های قهوه ای را محو می کند.

خواص سرم ویتامین C چیست؟

خواص سرم ویتامین سی

در ادامه به خواص معجزه آسای ویتامین سی اشاره خواهیم داشت:

  • سرم ویتامین C برای اکثر انواع پوست بی خطر است.

استفاده از سرم ویتامین C  کاملاً ایمن است و اکثر مردم می توانند از آن برای مدت طولانی، بدون بروز هیچ گونه عوارض جانبی استفاده کنند. فقط در موارد نادر، افرادی که دارای پوست بیش از حد حساس هستند، ممکن است سوزش را تجربه کنند.

استفاده ازسرم ویتامین C همراه با سایر داروهای مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول ها و کرم ضد آفتاب نیز کاملاً بی خطر است.

  • سرم ویتامین C یک آبرسان قوی است.

ماده منیزیم آسکوربیل فسفات که یکی از مشتقات اصلی ویتامین C مورد استفاده در سرم های مراقبت از پوست است، یک منبع آبرسانی قوی به پوست محسوب می شود. این ماده باعث کاهش هدر رفتن آب از طریق پوست می شود و به پوست اجازه می دهد رطوبت را بهتر حفظ کند.

  • سرم ویتامین C پوست را روشن می کند.

ویتامین C می تواند رنگدانه ها را محو کرده و سطح پوست را برای کاهش تیرگی صاف کند. این خاصیت ویتامین C به پوست درخشندگی و جوانی می بخشد.

  • سرم ویتامین C به کاهش قرمزی و یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند.

هم چنین ویتامین C برای درمان انواع زیادی از بیماری های التهابی پوست مفید است و باعث به حداقل رساندن قرمزی پوست می شود که همین امر می تواند رنگ یکنواخت تری در پوست ایجاد کند.

  • سرم ویتامین C به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند.

هیپرپیگمانتاسیون – شامل لکه های ناشی از تابش آفتاب، لکه های پیری و ملاسما – زمانی رخ می دهد که ملانین در مناطق خاصی از پوست بیش از حد تولید می شود. هم چنین این عارضه می تواند در مناطقی رخ دهد که آکنه بهبود یافته است. مصرف ویتامین C مانع تولید ملانین می شود. این مسأله می تواند به محو شدن لکه های تیره کمک کند و منجر به ایجاد رنگی یکدست تر شود.

  • سرم ویتامین C کبودی حلقه چشم را کاهش می دهد.

این سرم ها با آبرسانی به ناحیه زیر چشم می توانند به صاف شدن خطوط ریز کمک کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی پوست مؤثرتر است، اما هم چنین می تواند به کاهش تغییر رنگ زیر چشم کمک کند.

  • سرم ویتامین C باعث تولید کلاژن می شود.

ویتامین C به دلیل افزایش تولید کلاژن به خوبی شناخته شده است. کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان کاهش می یابد. سطوح پایین تر کلاژن می تواند خطوط ریز و چین و چروک ایجاد کند.

  • سرم ویتامین C از افتادگی پوست جلوگیری می کند.

تولید کلاژن با کشش و استحکام پوست ارتباط دارد. هنگامی که سطح کلاژن پوست شروع به کاهش می کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند. استفاده از سرم ویتامین C می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و در نتیجه باعث سفت شدن کلی پوست شود.

  • سرم ویتامین C  از آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند.

آسیب ناشی از نور خورشید توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود و مشکلات و عوارض زیادی را برای پوست ایجاد می کنند.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به این رادیکال های آزاد از سلول های سالم پوست محافظت می کنند و آن ها را برای پوست شما بی ضرر می کند.

  • سرم ویتامین C به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند.

ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن آفتاب سوختگی و قرمزی پوست، ترمیم سلول ها را نیز تسریع می کند و سلول های آسیب دیده را با سلول های سالم و جدید جایگزین می کند.

  • سرم ویتامین C  به طور کلی به بهبود زخم کمک می کند.

با توجه به اثرات این سرم بر آفتاب سوختگی ، نباید تعجب کرد که استفاده از ویتامین C می تواند روند بهبود کلی زخم را تسریع کند. بهبود سریع زخم خطر ابتلا به التهاب و عفونت را کاهش می دهد.

بهترین سرم ویتامین سی برای پوست کدام است؟

ویتامین سی
بهترین سرم ویتامین سی برای پوست

همان طور که گفتیم فرمول بندی ویتامین C پیچیده است زیرا بسیار ناپایدار است و می تواند با قرار گرفتن در معرض هوا، نور خورشید، آب و pH بالا تجزیه شود به همین دلیل استفاده از هر سرم ویتامین C نمی تواند برای پوست مفید باشد. برخی از سرم های ویتامین C و سایر محصولات مراقبت از پوست بیشتر از دیگر محصولات بهداشتی پوست کارایی دارند. کرم ویتامین C سینره نیز از این جمله است که علاوه بر دارا بودن خواص گوناگون از جمله پیشگیری از پیری زودرس، روشن کنندگی پوست صورت، آبرسانی به پوست، رفع تیرگی زیر چشم، از بین بردن لک های صورت و درمان جای جوش و آکنه و لک های ناشی از آفتاب، از ماندگاری و تأثیرگذاری بالایی هم برخوردار است.

نحوه استفاده از سرم ویتامین C چگونه است؟

ویتامین سی
نحوه استفاده از سرم ویتامین C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی برای انواع پوست مناسب است، اما همه محصولات پوستی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. به همین منظور همیشه باید یک آزمایش پچ (آزمایش محصول روی یک قسمت کوچک از پوست بدنتان) برای ارزیابی خطر ابتلا به واکنش آلرژیک انجام دهید.

  1. ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید، معمولاً پوست ساعد از همه مناسب تر است.
  2. مقدار کمی از سرم ویتامین سی را در این محل بمالید و 24 ساعت صبر کنید.
  3. در صورت عدم بروز عوارض جانبی، می توانید از این سرم روی صورت خود نیز استفاده کنید. در صورت بروز جوش، قرمزی یا کهیر روی پوست ساعد دست، از مصرف آن اجتناب کنید.
  4. وقتی از عدم حساسیت به سرم ویتامین سی مورد نظر مطمئن شدید، دستورالعمل های برچسب روی محصول را دنبال کنید.

سرم ویتامین C معمولاً یک یا دو بار در روز (صبح ها و شب ها) استفاده می شود. بهتر است قبل از استفاده از سرم ویتامین سی، پوست خود را تمیز کنید و پس از استفاده از سرم، از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

سرم ویتامین سی را می توان با خیال راحت همراه با سایر مواد فعال استفاده کرد، اگرچه استفاده از نیاسینامید ممکن است ویتامین C را کمتر اثر کند.

نکته: از تاریخ مصرف سرم ویتامین C موردنظر اطمینان حاصل کنید. اگر رنگ محصول تیره شده است یا تغییر کرده باشد، احتمالاً ویتامین C اکسیده شده است. اگرچه استفاده از این محصول هنوز ایمن است، اما دیگر خاصیتی ندارد.

عوارض و خطرات احتمالی استفاده از سرم ویتامین C

ویتامین سی
عوارض و خطرات احتمالی استفاده از سرم ویتامین سی

هر چند استفاده از این سرم عوارضی مانند سوزش پوست به دنبال ندارد، با این حال بهتر است قبل از مصرف آن، روی قسمتی از پوست ساعد خود سرم را تست کنید چراکه این تنها راه تعیین نحوه واکنش پوست شما به سرم است.

اگر پوست شما بسیار حساس است، از محصولات حاوی اسید اسکوربیک L اجتناب کنید. محصولات دارای منیزیم آسکوربیل فسفات ممکن است کمتر باعث تحریک شوند.

معرفی بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی دارای ویتامین سی موجود در بازار

اگر تا اینجا تمایل به استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای ویتامین سی پیدا کردید و قرار است قفسه فروشگاه‌ها را به صورت حضوری و مجازی برای یافتن آن‌ها زیر و رو کنید. محصولات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1- سرم روشن‌کننده و ضد لک ویتامین C50 آردن: این محصول یک ضد لک و آنتی اکسیدان قوی است. همچنین برای درمان هایپرپیگمنتاسیون نیز از آن استفاده می‌شود. گرچه کار اصلی آن کمک به شفافیت و درخشندگی پوست است.

2- سرم ویتامین سی ضد چروک و روشن‌کننده مدیلن: ویتامین سی به کار رفته در این محصول به عنوان یک لایه‌بردار عمل می‌کند و همزمان از پوست نیز در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند. این سرم برای جلوگیری از پیری زودرس پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- سرم پوست لافارر مدل Anti Ageing and Lightening: این محصول دارای مقادیر زیادی ویتامین E و ویتامین سی است. این سرم با خاصیت لایه‌برداری ملایمی که دارد باعث ایجاد شفافیت و درخشندگی پوست می‌شود. ترکیبات موجود در آن نیز به کلاژن‌سازی را در پوست تقویت کرده و از پیریزودرس آن جلوگیری می‌کند.

4- کرم احیا کننده و شاداب کننده الارو مدل Vitamin C: این کرم محکم کننده دارای ویتامین سی است و همین باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. افزایش خاصیت الاستیسیته پوست، بازسازی پوست آسیب دیده و تغذیه آن از کارهای مهمی است که انجام می‌دهد.

5- کرم روشن کننده ویتامین سی سینره: این محصول حاوی ویتامین سی پایدار با خواص آنتی اکسیدانی، روشن کنندگی و ضدچروک است. تولید ملانین را در پوست کاهش می‎‌دهد، پس می‌توان به عنوان یک ضدلک هم روی آن حساب کرد. این کرم با نفوذ تدریجی به لایه‌های عمیق پوست شما را از شر لک‌ها، جای جوش، اسکار و چین و چروک‌ها خلاص می‌کند.

سخن پایانی

ویتامین C می تواند به درمان لکه های پوستی ناشی از بالارفتن سن، کاهش هایپرپیگمنشن و درخشندگی پوست شما کمک کند. هم چنین با تسریع روند بهبودی و ترمیم سلول های آسیب دیده، از پیری زودرس پیشگیری می کند و با آبرسانی به پوست طراوت و شادابی پوست شما را تضمین می کند. از سرم های ویتامین سی می توانید به عنوان پوششی برای محافظت در برابر اشعه های مضر آفتاب هم استفاده کنید که در این صورت بهتر است صبح ها از این سرم روی پوست خود بمالید. استفاده از این سرم در روتین شب می تواند به روشن شدن پوست کمک زیادی بکند.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات