درمان لکه و تیرگی جای خال برداشته شده و روش های مراقبت خانگی و پزشکی

مدت زمان مطالعه 1,2 دقیقه

باقی ماندن تیرگی جای خال و ایجاد لک روی پوست یکی از معضلات مهم بعد از برداشتن خال است. با استفاده از روش هایی مثل لیزر و جراحی می توان خال های خوش خیم و بد خیم را برداشت و در برخی مواقع جای این خال ها به صورت لکه قرمز یا قهوه ای و تیرگی بروز می کند. مثلا زمانی که خال را با لیزر می سوزانند محل خال به صورت لک روی صورت نمود پیدا می کند. در جراحی برای برداشتن خال پوست برش می خورد و محل آن بخیه زده می شود ولی با روش لیزر درمانی بدون نیاز به برش و بخیه خال برداشته می شود. در حالی که جراحی طی یک جلسه انجام می شود ولی برداشتن خال با لیزر نیاز به چندین جلسه درمان دارد. احتمال برگشت خال در لیزر وجود دارد ولی در جراحی این احتمال کمتر است.

ماندن جای خال و تیرگی پوست به اندازه خال، محل وجود خال و مهارت پزشک معالج بستگی دارد. برای مثال در محل خال های مناطق برجسته پوست مثل سینه، گونه ها و گردن بعد از درمان جای زخم باقی می ماند؛ ولی در نواحی از صورت مثل خط خنده و بناگوش که حالت مقعر دارند برداشت خال هیچ گونه تیرگی و جایی زخمی روی پوست به جا نمی گذارد. اما معمولا بعد از لیزر درمانی یا جراحی خال روی پوست قرمزی بوجود می آید که با گذشت چند روی یا چند هفته بر طرف می شود.

روش های موثر و محصولات مفید برای درمان لکه و تیرگی جای خال

روش های موثر و محصولات مفید برای درمان لکه و تیرگی جای خال

روش های موثر و محصولات مفید برای درمان لکه و تیرگی جای خال

همان طور که در قسمت قبل گفتیم ممکن است بعد از برداشتن خال با استفاده از لیزر یا جراحی، محل خال به صورت تیرگی یا جای زخم باقی بماند که برای رفع این مشکل راه های متعدد و مفیدی وجود دارد. به عنوان مثال بعد از لیزر درمانی خال می توان از کرم ضد آب استفاده کرد و به مدت 2 تا 3 هفته از منزل خارج نشوید و در معرض آفتاب قرار نگیرید. دقت کنید که نباید بعد از برداشتن خال با لیزر از کرم های ترکیبی هیدروکینون و ترتینوئین استفاده کرد.

در مواقعی که خال اندازه ای بزرگ دارد و ریشه دار است جای آن به صورت لک قهوه ای باقی می ماند که ممکن است با لیزر یا کرم ضد آفتاب نیز از بین نرود. در این شرایط باید از برداشته شدن کامل خال و اینکه لک به جای مانده روی پوست ناشی از کاربرد لیزر است، مطمئن شد؛ سپس می توان از محصولات ضد لک که فاقد هیدروکینون هستند استفاده کرد. همچنین برای بر طرف کردن تیرگی جای خال بعد از لیزر استفاده مداوم از کرم های ترمیم کننده کلاژن ساز و ضد آفتاب توصیه می شود.

جای برداشتن خال از روی پوست های سبزه ممکن است کمی تیره تر شود که بعد از چند هفته یا ماه بر طرف می شود و جای نگرانی نیست. استفاده از لیزر کیوسویچ Nd- YAG می تواند با سرعت بیشتری تیرگی جای خال و جای جراحی و رد جوش را بهبود ببخشد. همچنین اگر قرمزی ناشی برداشت خال با لیزر و جراحی بعد از مدت زمان مشخصی مثال چند هفته بر طرف نشد می توان برای درمان و برطرف کردن آن از لیزرهای PDL یا IPL استفاده نمود.

معمولا بعد از لیزر درمانی خال پزشک پمادهای خاصی را تجویز می کند که باید مرتب از آن ها روی ناحیه لیزر شده استفاده کرد.

کرم هایی که برای رفع تیرگی جای خال بعد از برداشته شدن بسیار مفید هستند شامل موارد زیر هستند.

  1. کرم آبرسان و ترمیم کننده پوست ژیورل فرانسه دارای خاصیت آبرسانی عمیق و ترمیم کننده قوی است که برای پوست های چرب، خشک و مختلط استفاده می شود.
  2. سرم های ضد لک و روشن کننده نیز از دسته محصولات برطرف کردن تیرگی جای برداشتن خال هستند و از آن ها برای درما میکرودرم و جای لیزر استفاده می شود.

روش های مراقبت خانگی برای درمان لکه و تیرگی جای خال

روش های مراقبت خانگی برای درمان لکه و تیرگی جای خال

روش های مراقبت خانگی برای درمان لکه و تیرگی جای خال

برای درمان لکه و تیرگی جای خال روش های خانگی و ماسک های مختلف و کاربردی وجود دارد که در ادامه بهبرخی از مهم ترین این روش های درمانی اشاره می کنیم.

1.آب گوجه‌فرنگی برای رفع تیرگی جای خال

برای رفع تیرگی پوست ناشی از برداشت خال باید محل را با آب گوجه به خوبی ماساژ داد و سپس برای مدت کمی پوست را به حال خود رها کنید. بعد از 15 دقیقه پوست را خشک کرده و آن باید شست. برای درمان کامل تیرگی پوست باید این کار را تا 15 روز پیوسته انجام داد. وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان فراوان در آب گوجه باعث بسته شدن منافذ باز شده در اثر آکنه می شود. همچنین روشن شدن لکه های تیره با استفاده از آب گوجه به دلیل وجود مقدار زیاد لیکوپن در آن است.

2.استفاده از عسل برای درمان لکه پوست

استفاده از یک قاشق چای خوری عسل و مالیدن آن روی لکه های به جا مانده از برداشتن خال می تواند در رفع تیرگی پوست موثر باشد. باید عسل به مدت 15 دقیقه روی پوست و محل تیرگی بماند سپس با آب سرد محل را بشویید و تا 15 روز پیوسته این کار را انجام دهید. برای افزایش خاصیت ضد التهابی و ضد آنتی اکسیدانی عسل می توان مقداری زردچوبه به آن اضافه کرد و سپس روی لک های صورت قرار داد.

یکی از روش های از بین بدن لکه های تیره و روشن کردن رنگ پوست استفاده از عسل و زردچوبه است زیرا این دو ماده از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی برخودار هستند.

3.استفاده از لیمو برای درمان تیرگی جای خال

برای اینکه با استفاده از آبلیمو پوستی روش داشته باشید و از شر تیرگی های جای خال برداشته شده خلاص شوید، توصیه می کنیم به مدت 15 روز و به مدت 10 دقیقه هر روز مقداری آب لیمو را بر روی پوست و محل تیرگی بمالید و سپس پوست را با آب سرد شست و شو دهید. همان طور که می دانیم آبلیمو یکی از سفید کننده های طبیعی پوست است که تاثیر زیادی برای بهبود جای لک و زخم ناشی از جای برداشتن خال دارد.

4.ماسک عسل و دارچین برای درمان لکه و تیرگی جای خال

ماسک عسل و دارچین از روش های کاربردی خانگی در درمان تیرگی پوست است؛ برای درست کردن این ماسک باید یک قاشق دارچین را با 2 قاشق عسل ترکیب کرد تا به شکل خمیر در آیند. سپس مقداری از آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه باید روی پوست و محل تیره قرار داد تا کاملا خشک شود و بعد باید پوست را با آب شستو شو داد. برای استفاده از این ماسک باید قبل از گذاشتن خمیر صورت را کاملا تمیز کرد.

طبق تحقیقات صورت گرفته ترکیب عسل و دارچین اثرات ضد باکتریایی دارد؛ بنابراین این ماسک برای از بین بردن باکتری ها و التهابات پوستی که موجب ایجاد آکنه و بروز لک روی صورت می شود، مفید است.

جمع بندی بحث درمان لکه و تیرگی جای خال برداشته شده و روش های مراقبت خانگی و پزشکی آن

جمع بندی بحث درمان لکه و تیرگی جای خال برداشته شده و روش های مراقبت خانگی و پزشکی آن

جمع بندی بحث درمان لکه و تیرگی جای خال برداشته شده و روش های مراقبت خانگی و پزشکی آن

خال ها سلول هایی هستند که در جایی غیر از جای اصلی خود تجمع یافته اند؛ بسته به جنس سلول ها، خل ها با هم متفاوت هستند. خال های روی ایجاد شده روی صورت، سر و بدن از جنس سلول های رنگدانه ساز هستند. اکثر خال ها بی خطر اند و نیازی به برداشتن آن ها نیست ولی از چنبه زیبایی ممکن است برای فرد ناخوشایند باشند.

دو روش لیزر و جراحی برای برداشتن خال وجود دارد که هریک مزایاو معایب خاصی دارند و می توانند بعد از برداشتن خال جای زخم را روی پوست به جا بگذارند. جالب اینکه از لیزر و دستگاه های مخصوصی برای درمان جای لک و تیرگی پوست نیز می توان استفاده کرد. بعد از برداشتن خال برای درمان تیرگی پوست می توان از ضد آفتاب و کرم های آب رسان و سرم های ضد لک استفاده کرد. همچنین در این مقاله روش های خانگی و ماسک های مفیدی را برای درمان تیرگی ناشی از برداشتن خال معرفی کردیم.

6 دیدگاه

  1. هلن 3 مهر 1402 در 1:26 ق.ظ - پاسخ

    سلام من چندتا از خال های صورتمو با لیزر برداشتم و پزشکم کرم زینک اکسید رو برام تجویز کرده تقریبا 3 هفته ای میشه این کرمو میزنم تقریبا جای خال پر شده و تیرگیش مونده فقط.
    آیا این کرم ب رفع تیرگی حاصل ازبرداشت خال کمکی می‌کنه ؟ یا باید کرم دیگه ای بزنم میشه ی راهنمایی کنید . ممنون

    • mohegh 9 بهمن 1402 در 3:59 ب.ظ - پاسخ

      دوست عزیز
      کرم‌های روشن کننده سینره به طور کلی به روشن کردن تیرگی ها کمک می‌کنن ولی اول باید دلیل تیرگی مشخص بشه
      شما مشخصه که دلیلش چیه، اما قبل از هر کاری حتما با پزشکتون مشورت کنید و از ایشون راهنمایی بخواهید

      • رامین 2 اردیبهشت 1403 در 12:25 ق.ظ - پاسخ

        سلام وقتتون بخیر من یک ماه میشه خال های صورتم برداشتم الان ردش قرمزه از چ پمادیی استفاده کنم خب شه

        • mohegh 2 اردیبهشت 1403 در 1:40 ب.ظ - پاسخ

          سلام دوست عزیز
          میتونید از کرم ترمیم کننده پوست سینره استفاده کنید:
          https://cinere.ir/product/skin-relief-and-repair-cream-enriched-with-copper-zinc/

  2. ارمیتا 28 اسفند 1402 در 6:17 ق.ظ - پاسخ

    اگر لیزر و برداشتن خال نکردیم و با دست خال مان رو کنده باشیم و جای لکه تیره و قرمز رنگ بمونه اون موقع چیکار کنیم تا از بین بره؟

    • mohegh 14 فروردین 1403 در 11:37 ق.ظ - پاسخ

      سلام دوست عزیز
      شما حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات