علت و راه‌های درمان جوش پیشانی

مدت زمان مطالعه 4,7 دقیقه

بروز انواع جوش خصوصا در نواحی که قابل مشاهده مانند صورت هستند، تجربه‌ای آزار دهنده است و تقریبا هرکسی در طول زندگی خود، حداقل یکبار این اتفاق را تجربه کرده است. هنگامی که منافذ پوست مسدود شوند، چربی و باکتری‌های عفونت‌زا خود را به‌صورت جوش صورت نشان می‌دهند.

با این همه، اکثر افراد جوش را به‌دلیل استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی نامناسب، در نواحی پیشانی و گونه تجربه می‌کنند. در این مقاله از سینره به بررسی علت جوش پیشانی و معرفی چند راه برای درمان سریع جوش پیشانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

جوش پیشانی نشانه چیست؟

تاوان مواد غذایی مضری را که ما می‌خوریم، باید بدنمان پس بدهد. در اکثر این موارد، مواد غذایی مضر میل‌شده توسط افراد، با نشانه‌هایی نظیر جوش خود را نشان می‌دهد که ظاهر ناخوشایندی دارد.

هنگامی که فست‌فود می‌خورید، دستگاه گوارش برای هضم دچار مشکل می‌شود و به همین ترتیب جوش روی پیشانی ظاهر می‌شود. عده زیادی از افراد برای اینکه بتوانند این جوش‌ها را رفع کنند، به سراغ روش‌هایی نظیر فشار دادن و تخلیه جوش‌ها می‌روند که نتیجه‌ای به‌جز پخش شدن عفونت روی صورت و تکثیر جوش ندارد.

درمان جوش‌های ریز پیشانی غیر ممکن نیست؛ اما نیاز به استمرار و صبر زیادی دارد. بیایید راه‌های درمان را برای هر علت جوش زیر پوستی پیشانی بیشتر بررسی کنیم.

جوش پیشانی نشانه چیست؟

دلایل بروز جوش پیشانی

در صورت مسدود شدن منافذ توسط چربی ترشح‌شده از غدد چربی زیر پوست، جوش به وجود می‌آید. با این حال علت جوش پیشانی، فراتر از این است و بسیاری موارد دیگر روی جوش پیشانی موثر هستند. در ادامه به بررسی علت جوش روی پیشانی می‌پردازیم.

نوسان‌های هورمونی

از مهم‌ترین دلایل بروز جوش پیشانی می‌توان به نوسانات هورمونی اشاره کرد. این نوسان‌های هورمونی در دوران بلوغ در دختران و پسران، دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی در خانم‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

سه هورمون آندروژن، تستوسترون و دی هیدروتستوسترون نقش بزرگی در ترشح چربی از غدد چربی زیر پوست دارند. جوش‌های هورمونی روی پیشانی در این دوران درمان سخت‌تری نیاز دارند و زمانبر هستند.

همچنین برای درمان این نوع از جوش‌های هورمونی باید دارودرمانی با تجویز پزشک در نظر گرفته شود. متخصصان نوسان‌های هورمونی را مهم‌ترین علت جوش پیشانی در نظر می‌گیرند.

دلایل بروز جوش پیشانی

مصرف برخی از داروها

دومین علت از لیست چند علت جوش پیشانی، متعلق به مصرف داروهاست. داروهای استروئیدی و ضدتشنج‌ها می‌توانند باعث تحریک غدد چربی پوست برای ترشح چربی بیش‌ازحد شوند. همین امر باعث می‌شود که فرد جوش‌های سرسختی را در صورت خصوصا پیشانی تجربه کند. تنها راه درمان این نوع جوش‌ها، قطع مصرف داروها تحت نظر پزشک یا تغییر داروها با صلاح‌دید پزشک است.

اضطراب و استرس

این علت جوش پیشانی کمی پیچیده است. استرس باعث تغییر سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول می‌شود. کورتیزول میزان چربی ترشح‌شده از غدد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین موضوع دلیل محکمی برای بروز انواع جوش است. پیشنهاد می‌کنیم اگر شغل استرس‌زایی دارید، تکنیک‌های کنترل استرس را یاد بگیرید.

محصولات نامناسب مراقبت از پوست و مو

استفاده از محصولات مراقبت پوست و مو که در ترکیباتشان دارای روغن هستند، می‌تواند باعث انسداد منافذ شود و جوش پیشانی بروز کند. حتی می‌تواند به صورت غیر مستقیم تولید سبوم را از غدد تحت‌تاثیر قرار دهد. انتخاب محصولات غیر کومدوژنیک می‌توانید تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند.

تحریک پوست

تحریک پوست از دیگر دلایل و علت جوش پیشانی در نظر گرفته می‌شود. خاراندن زیاد پوست، کلاه گذاشتن و آرایش‌های سنگین از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. از محصولات آرایشی سبک استفاده کنید و از لمس مکرر پوست بپرهیزید.

رژیم غذایی نامناسب

غذاهایی که شاخص گلایسمی بالایی دارند، می‌توانند باعث افزایش ترشح چربی شوند و احتمال بروز آکنه در صورت خصوصا پیشانی را بالاتر ببرند. منابعی که دارای پروتئین هستند و چربی کمی دارند، میوه‌ها و سبزیجات را وارد رژیم غذایی خود کنید تا بتوانید جلوی بروز آکنه را بگیرید.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

بروز آکنه در پیشانی می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای فرد به برخی بیماری‌ها باشد. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از این بیماری‌هاست که با به هم زدن تعادل هورمونی باعث بروز آکنه در بدن می‌شود و می‌تواند علت جوش پیشانی باشد.

در صورت مشاهده جوش مقاوم به درمان با راه‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. تخمدان پلی کیستیک می‌تواند به‌عنوان علت جوش پیشانی در بزرگسالی در نظر گرفته شود و نیاز به درمان دارویی دارد.

کمبود ویتامین‌ها

ویتامین‌های A، E و D در صورت کمبود می‌توانند ترشح سبوم را افزایش دهند و منافذ پوست را مسدود کنند که همین امر باعث می‌شود جوش و آکنه روی صورت بروز کند. مصرف مکمل‌های ویتامینی تحت نظر پزشک می‌تواند کمبود ویتامین‌ها را در بدن رفع کند.

راه‌های درمان جوش پیشانی

خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان جوش پیشانی وجود دارد که شما می‌توانید با بهره گرفتن از آن‌ها، جوش پیشانی را درمان کنید. در ادامه به بررسی و معرفی چند راه درمان سریع جوش پیشانی می‌پردازیم:

استفاده از کرم‌های ضد جوش

ژل ضد جوش سینره می‌تواند برای درمان جوش های ریز پیشانی استفاده شود و به‌سرعت تاثیر خود را در عرض چند روز نشان دهد.

یکی از ترکیبات ژل ضد جوش سینره، روغن درخت چای است. روغن درخت چای تاثیر شگفت‌انگیزی در از بین بردن روند تکثیر باکتری‌های موثر در بروز جوش و آکنه دارد. همچنین روغن درخت چای دارای خواص آنتی باکتریال است و چربی پوست را تنظیم می‌کند.

خاصیت لایه‌برداری ملایم، افزایش سرعت بازسازی پوست و خواص ضدالتهابی برای پوست‌های ملتهب از دیگر مزایای استفاده از ژل ضد جوش سینره است.

ژل ضد جوش سینره

ماسک روغن درخت چای و خاک رس

خواص روغن درخت چای بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پیش‌تر به بررسی خواص روغن درخت چای پرداختیم و گفتیم خواص آنتی‌باکتریالی قوی دارد.

برای تهیه ماسک روغن درخت چای و خاک رس، یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق چای‌خوری آب و یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای ترکیب کنید. این ماسک را برای مدت زمان یک شب تا صبح روی پیشانی خود بگذارید و صبح روز بعد با آب ولرم آن را بشویید.

برای جلوگیری از کثیف شدن بالشتان می‌توانید از یک حوله یا ملحفه تمیز روی بالشتان استفاده کنید. این ماسک می‌تواند به‌صورت طبیعی آکنه روی پیشانی شما را بهبود ببخشد.

ماسک عسل و آب لیمو

علت جوش پیشانی اگر باکتری‌های مضر باشند، ماسک عسل و آبلیمو بهترین گزینه است. عسل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و ماده‌ای آنتی باکتریال است. عسل علاوه‌بر اینکه می‌تواند باکتری‌های مضر پوست را از بین ببرد، می‌تواند مواد مغذی را به پوستتان برساند و آن را به صورت عمقی مرطوب کند.

آب لیمو ترش نیز خاصیت لایه‌برداری دارد. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر پوست خشک یا حساسی دارید از این ماسک استفاده نکنید.

برای تهیه ماسک عسل و آبلیمو به یک قاشق غذاخوری عسل و نصف آب نصف یک عدد لیموترش نیاز دارید. این دو ماده را با یکدیگر ترکیب کنید و با یک براش سیلیکونی روی پوستتان قرار دهید.

پس از مدت 20-15 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید و سپس با یک حوله نخی تمیز، صورتتان را خشک کنید. می‌توانید یک روز درمیان از این ماسک استفاده کنید. استفاده از مرطوب‌کننده پس از ماسک را فراموش نکنید.

ماسک عسل و آب لیمو

ماسک آلوئه‌ورا و زردچوبه

آلوئه‌ورا خواص آبرسانی قوی دارد و زردچوبه می‌تواند التهابات پوست را تا حد زیادی تسکین دهد. برای تهیه ماسک آلوئه‌ورا و زردچوبه، یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را با نصف قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید.

این مخلوط را برای مدت 20-15 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. مقدار زردچوبه را در این ماسک بیشتر نکنید؛ زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ پوستتان شود.

ماسک آلوئه‌ورا و زردچوبه

بهتر است برای این ماسک از ژل آلوئه‌ورای طبیعی استفاده کنید. با این حال در صورتی که گیاه آلوئه‌ورا در دسترس ندارید، می‌توانید از ژل آلوئه‌ورای سینره استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورای برند سینره حاوی 95 درصد ژل طبیعی آلوئه‌ورا است که التهابات پوست پس از اصلاح، آفتاب‌سوختگی و لیزر را تسکین می‌دهد. همچنین این ژل حاوی عصاره کالاندولا و شیرین بیان است و خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی دارد. استفاده از این ماسک تا 2 بار در هفته مجاز است.

ژل آلوئه‌ورای سینره

ماسک خیار و گوجه‌فرنگی

خیار منافذ را می‌بندد و می‌تواند جای اسکار را کمرنگ‌تر کند. همچنین توانایی لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست را دارد. از طرفی گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است که پوست را تغذیه می‌کند و جوانساز پوست محسوب می‌شود.

برای تهیه این ماسک نیاز به ۲ قاشق غذاخوری گوجه فرنگی رنده‌شده و یک قاشق غذاخوری خیار رنده‌شده دارید. این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید برای مدت 30 دقیقه روی پوستتان بماند.

سپس پوستتان را با آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. در صورتی که پوست خشک یا حساسی نداشته باشید، می‌توانید تا گرفتن بهترین نتیجه هفته‌ای 3-2 بار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک خیار و گوجه‌فرنگی

ماسک زردچوبه و عسل

اگر علت جوش پیشانی در افراد، آلودگی پوست تلقی شود، ماسک زردچوبه و عسل می‌تواند کاربردی واقع شود. زردچوبه خواص بیشماری دارد؛ اما از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به ضد میکروب بودن آن اشاره کرد. عسل هم یک آنتی‌اکسیدان قوی طبیعی است که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

برای تهیه ماسک عسل و زردچوبه، یک قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کنید تا بافت خمیری داشته باشند. این ترکیب را برای مدت 15 دقیقه روی پوستتان بگذارید و پس از این مدت، صورتتان را بشویید و با یک حوله نخی تمیز به صورت ضربه‌ای خشک کنید.

می‌توانید هر هفته دو بار از این ماسک استفاده کنید. ضمنا مقدار زردچوبه در این ماسک را بیشتر نکنید؛ زیرا در غیر این صورت پوستتان رنگ خواهد گرفت.

ماسک زردچوبه و عسل

ماسک گلاب و آبلیمو

گلاب خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند با از بین بردن قرمزی و التهاب، پوست را تا حد زیادی تسکین دهد. آب لیمو علاوه‌بر خواص لایه‌برداری می‌تواند منافذ را به‌طور چشمگیری کوچک کند.

برای استفاده از ماسک گلاب و آب لیمو، یک قاشق غذاخوری گلاب را به همراه یک قاشق چای‌خوری آبلیمو مخلوط کنید. یک پارچه نخی تمیز را درون این مخلوط خیس کنید و روی پوستتان بگذارید. 10 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا ماسک کاملا جذب پوستتان شود. سپس می‌توانید پوستتان را با آب سرد بشویید. استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید!

ماسک دارچین و عسل

اگر علت جوش پیشانی، آلودگی پوست باشد، می‌توانید از ماسک دارچین و عسل استفاده کنید تا مشکل را برطرف کنید. دارچین خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. تغذیه پوست و رطوبت‌رسانی هم از خواص بی‌شمار عسل است. برای تهیه ماسک دارچین و عسل، یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را به‌همراه سه قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید.

سپس این مخلوط را برای 30 ثانیه با پایین‌ترین درجه مایکرویو گرم کنید. پس از اینکه مطمئن شدید مخلوط پوستتان را نمی‌سوزاند، آن را روی پوست بگذارید. پس از گذشت 10 دقیقه پوستتان را با آب سرد بشویید. سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید. می‌توانید هر هفته دو بار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک دارچین و عسل

ماسک انار و گوجه فرنگی

انار یک آنتی‌اکسیدان قوی و طبیعی است که می‌تواند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. افزون بر این، انار خاصیت ضد التهابی زیادی دارد و برای بهتر کردن وضعیت آکنه پیشانی گزینه مناسبی است.

برای تهیه ماسک انار و گوجه فرنگی، دو قاشق غذاخوری دانه انار را با نصف یک عدد گوجه‌فرنگی متوسط درون غذاساز مخلوط کنید تا بافت خمیری به وجود بیاید. این خمیر را برای مدت 20-15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و با آب سرد پوستتان را بشویید.

اگر پوست حساس و خشکی نداشته باشید، می‌توانید هر یک روز در میان از این ماسک استفاده کنید.

ماسک پودر خردل و عسل

پودر خردل یک لایه‌بردار طبیعی است و با داشتن سالیسیلیک اسید می‌تواند مانند یک داروی ضد آکنه عمل کند.

یک قاشق غذاخوری پودر خردل را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این مخلوط را روی پیشانی خود گذاشته و پس از مدت 20-15 دقیقه صورتتان را بشویید. استفاده از مرطوب‌کننده پس از شستشوی ماسک را فراموش نکنید.

از این ماسک می‌توانید هفته‌ای دو بار استفاده کنید. علت جوش پیشانی اگر انسداد منافذ به‌علت سبوم و سلول‌های مرده باشد، ماسک پودر خردل و عسل بهترین انتخاب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید است.

ماسک پودر خردل و عسل

ماسک روغن درخت چای

اگر علت جوش پیشانی، انسداد منافذ باشد، روغن درخت چای بهترین گزینه است. روغن درخت چای در بسیاری از محصولات ضدجوش به کار می‌رود.

برای اینکه از خواص بی‌نظیر این روغن طبیعی برخوردار شوید، کافیست یک تکه پنبه را آغشته به روغن درخت چای کنید و روی جوش‌هایتان بزنید. این روغن می‌تواند باکتری‌های مضر و جوش‌زا را از بین ببرد.

اجازه دهید یک شب تا صبح پوستتان آغشته به روغن درخت چای باشد و صبح روز بعد پوستتان را با آب ولرم بشویید. سپس روتین پوستی خود را از سر بگیرید.

ماسک روغن درخت چای

درمان جوش پیشانی به کمک محصولات پوستی

برای درمان جوش پیشانی، راه‌های زیادی وجود دارد که تا الان چند مورد از این راه‌ها را بررسی کردیم. درمان به کمک محصولات پوستی نیز از دیگر راه‌ها برای درمان جوش پیشانی است. در این روش شما باید یک روتین پوستی مناسب برای خودتان داشته باشید تا جوش‌ها را از بین ببرید. البته فقط همین کافی نیست و باید برخی از عادات خود را هم حذف کنید تا نتیجه درستی بگیرید.

برای شروع ابتدا با میسلار واتر آرایش روزانه خود را پاک کنید و سپس با شوینده مناسب پوستتان، صورتتان را بشویید.

ژل شستشوی صورت سینره برای انواع مختلف پوست تولید شده است. شوینده صورت برند سینره مناسب پوست چرب، پوست را به‌شدت مرطوب می‌کند و چربی پوست را کنترل می‌کند.

ژل شستشوی صورت سینره

سپس باید از تونر استفاده کنید. لوسیون پاک کننده سینره بهترین انتخاب است! این لوسیون مکمل فرایند پاکسازی پوست است و منافذ را کوچک می‌کند. همچنین پوست‌های ملتهب را تسکین می‌دهد.

لوسیون پاک کننده سینره

پس از این مراحل باید از آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده پوست چرب سینره کاملا بدون تست حیوانی هستند و پوست را به صورت عمقی رطوبت‌رسانی می‌کنند. مهم است که مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، مناسب پوستتان باشد تا حساسیت ندهید.

مرطوب‌کننده پوست چرب سینره

و آخرین مرحله استفاده از ضد آفتاب است. ضد آفتاب پوست چرب سینره تست حیوانی ندارد. همچنین در دو نوع رنگی و بی‌رنگ تولید شده است:

این یک روتین کامل پوستی است و اگر از محصولات مناسب پوستتان استفاده کنید، تاثیر زیادی روی کم کردن جوش‌های پیشانی خواهد داشت.

مهم‌‌ترین مرحله برای از بین بردن جوش‌های پیشانی، استفاده از میسلار واتر برای پاک کردن آرایش است. تونر و شوینده مخصوص پوست نیز می‌تواند روی از بین بردن جوش پیشانی بسیار موثر باشد به شرطی که به صورت مستمر استفاده شوند.

درمان دارویی جوش پیشانی

علت جوش پیشانی اگر هورمونی باشد، باید درمان دارویی را برای برطرف کردن جوش‌ها آغاز کنید. این درمان دارویی باید تحت‌نظر پزشک و پس از انجام برخی آزمایش‌ها باشد.

شما نباید خودسرانه دارو مصرف کنید. فقط می‌توانید روتین پوستی خود را در کنار درمان دارویی پزشک متخصص پوست به‌صورت مرتب انجام دهید تا تاثیر درمان دارویی چندین برابر شود.

همچنین توجه داشته باشید که اگر در حال مصرف داروهای استروئیدی و ضدتشنج هستید، نباید خودسرانه داروهایتان را قطع کنید. همه چیز را تحت نظر پزشک جلو ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

انواع جوش پیشانی

جوش‌های پیشانی با توجه به اینکه چه علتی دارند به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود. علت جوش پیشانی را پیش‌تر ذکر کردیم . حالا به بررسی انواع جوش پیشانی می‌پردازیم.

به‌طور کلی جوش پیشانی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم‌بندی می‌شود. جوش‌های التهابی شامل پاسچول‌ها، پاپول‌ها، جوش‌های ندولار و کیستیک هستند. جوش‌های غیرالتهابی به دو دسته جوش‌های سرسیاه و سرسفید تقسیم می‌شوند.

جوش‌های غیرالتهابی نیاز به درمان دارویی دارند؛ ولی جوش‌های غیرالتهابی با داشتن روتین پوستی درست و پاکسازی به‌موقع پوست، قابل درمان هستند.

جوش‌های غیرالتهابی

جوش‌های غیرالتهابی شامل جوش‌های سرسیاه و سرسفید هستند. بیایید بیشتر به بررسی این دو نوع جوش بپردازیم.

جوش‌های سرسفید

اگر سلول‌های مرده پوست به‌همراه چربی پوست درون منافذ پوست محبوس شوند، جوش سرسفید به وجود می‌آید. درمان این نوع جوش‌ها کمی سخت‌تر از درمان جوش‌های سرسیاه است. محصولاتی که دارای سالیسیلیک اسید هستند، بسیار در درمان این نوع جوش‌ها موثر هستند.

جوش‌های سرسیاه

اگر منافذ باز صورت با ترکیبی از سبوم اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود شوند، شما جوش سرسیاه را تجربه خواهید کرد. دستکاری این نوع جوش‌ها فقط اوضاع را بدتر می‌کند و برای درمان آن‌ها بهتر است به کلینیک‌های پاکسازی پوست مراجعه کنید. روتین پوستی مرتب هم در پیشگیری از بروز این نوع جوش‌ها موثر است.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های التهابی

جوش‌های التهابی شامل پاسچول‌ها، پاپول‌ها، آکنه‌های ندولار و کیستیک هستند. در ادامه بیشتر این نوع جوش‌ها و راه‌های درمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

جوش‌های پاپول

شایع‌ترین انواع جوش‌های صورت همین انواع پاپول‌ها هستند. اگر دیواره منافذ پوست بر اثر التهاب شکسته شود، فرد جوش‌های پاپول را تجربه خواهد کرد. در چنین شرایطی پوست به لمس حساس‌تر از پیش خواهد شد.

جوش‌های پاپول

پاسچول یا جوش‌های چرکی

اگر دیواره اطراف منافذ پوست در اثر التهاب بکشند و منافذ پر از چرک شوند، فرد پاسچول‌ یا جوش‌های چرکی را تجربه خواهد کرد. پاسچول‌ها در چنین شرایطی خود را به‌صورت برجستگی قرمز رنگ با سری سفید یا زردرنگ نشان می‌دهند. شکل ظاهری پاسچول‌ها شبیه جوش‌های سرسفید غیرالتهابی است با این تفاوت که بسیار ملتهب و دردناک هستند.

پاسچول یا جوش‌های چرکی

جوش‌های ندولار

شدید‌ترین انواع جوش، ندولارها هستند. ندولارها معمولا هنگام لمس، پوست زیرشان سفت به نظر می‌رسد. اگر منافذ هم مسدود شوند و هم دیواره اطرافشان ملتهب شود، ما شاهد بروز جوش‌های ندولار خواهیم بود.

از آنجایی که جوش‌های ندولار عمیق هستند، درمان این جوش‌ها با درمان‌های خانگی و انواع ماسک امکان‌پذیر نیست و باید درمان دارویی را پیش گرفت.

جوش‌های ندولار

جوش‌های کیستیک

اگر منافذ با ترکیبی از سلول‌های مرده، سبوم و باکتری مسدود شود، جوش‌های کیستیک به وجود می‌آیند. جوش‌های کیستیک نسبت به ندولارها عمق بیشتری دارند. این نوع جوش‌ها پس از درمان هم اسکار از خود به جای خواهند گذاشت و باید حتما توسط پزشک درمان شوند.

در برخی مواقع باید این جوش‌های کیستیک در شرایط استریل توسط پزشک تخلیه شود تا از بروز عفونت بیشتر جلوگیری شود.

جوش‌های کیستیک

رژیم غذایی مناسب برای کنترل جوش پیشانی

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که رژیم غذایی می‌تواند یک علت جوش پیشانی باشد. در صورتی که رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از مواد مغذی باشد، جوش صورت خصوصا جوش پیشانی را تجربه نخواهید کرد. سعی کنید از سبزیجات دارای ویتامین A بیشتر استفاده کنید. کلم بروکلی، هویج و فلفل دلمه از جمله مواردی هستند که دارای ویتامین A هستند.

مکمل‌های ویتامین D و E را نیز به صورت مرتب دریافت کنید. همچنین از خوردن غذاهای فست‌فودی و شیرین بپرهیزید. این مواد غذایی میزان ترشح چربی از منافذ را بیشتر می‌کنند و احتمال اینکه جوش پیشانی را تجربه کنید بیشتر خواهد شد. با نوشیدن روزی 10-8 لیوان آب، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

راه‌های پیشگیری از بروز جوش پیشانی

راه‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند، می‌توانند در پیشگیری از جوش پیشانی موثر باشند. فلت جوش پیشانی هرچیزی که باشد، این راه‌ها بسیار موثر واقع خواهند شد.

  • صورت خود را دو بار در روز بشویید. توجه داشته باشید که این شست‌وشو باید با استفاده از شوینده مناسب پوستتان باشد
  • از شست‌وشو با لوازم خشن مانند لیف‌های زبر یا کیسه‌کشی پوست بپرهیزید. تنها کافی است کف حاصل از شوینده را روی پوستتان ماساژ دهید
  • از مصرف غذاهایی که در بروز آکنه موثر هستند بپرهیزید. کیک‌ها، بیسکوییت‌ها و فست‌فودها را تا حد امکان کمتر مصرف کنید
  • از فشردن یا دستکاری جوش‌ها بپرهیزید. خصوصا اگر جوش‌ها از انواع التهابی هستند
  • موهایتان را به‌صورت مرتب بشویید و از مصرف محصولات مراقبتی مو که جوش‌زا هستند بپرهیزید
  • نیم ساعت قبل از خارج شدن از خانه، از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید
  • از استفاده بیش از حد لایه‌بردارها و یا استفاده همزمان از چند لایه‌بردار بپرهیزید
  • از محصولات مراقبت پوستی که در ترکیباتشان روغن دارند، بپرهیزید
  • از استرس دوری کنید

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پاسخ سوال «جوش‌ های پیشانی نشانه چیست؟» پرداختیم.

مهم‌ترین کار این است که پس از شناسایی علت جوش پیشانی، بهترین و مناسب‌ترین راه را انتخاب کنید. اگر جوش پیشانی شما از نوع التهابی است، به هیچ وجه سراغ درمان خودسرانه نروید و پیش از هرگونه درمان، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با این حال اگر جوش‌های شما از نوع غیرالتهابی است می‌توانید با درمان‌های خانگی که گفتیم، جوش‌هایتان را تا حد زیادی درمان کنید. از آنجایی که افراد زیادی به علت جوش پیشانی، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند، باید بگوییم این مشکل به صورت کامل قابل درمان است.

 

سوالات متداول

آیا شستن بیش از دو بار صورت برای از بین بردن جوش راه مناسبی است؟

خیر. به هیچ وجه پوستتان را بیش از دو بار در روز نشویید؛ زیرا با این کار سد دفاعی پوستتان را تخریب می‌کنید.

 

چقدر طول می‌کشد تا آکنه ها از بین بروند؟

ماندگاری آکنه‌ها معمولا 2-1 هفته است. با این حال اگر آکنه شما پس از 6-4 هفته بهبود نیافت سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات