فواید شپش برای مو

مدت زمان مطالعه 0,4 دقیقه

شپش سر که روزگاری یکی از بزرگترین معضلاتی بود که جوامع با آن دست و پنجه نرم می کردند، حالا دیگر به راحتی قابل رفع شدن است و از سویی دیگر به اندازه گذشته شیوع نداشته و از طرفی دیگر از آن به عنوان یک مشکل بزرگ یاد نمی شود. در طول سال های اخیر تحقیقات زیادی روی شپش ها و تاثیرات آن ها روی بدن و مو انجام شده است که نتایج قابل توجهی بدست آمده است. در این مطلب به فواید شپش برای موی سر می پردازیم و روی دیگر سکه را درباره این موجودات ریز و ذره بینی نمایان می کنیم. ابتدا بگذارید با شپش کمی آشنا شویم.

شپش چیست؟

شپش چیست؟

شپش چیست؟

در واقع شپش ها و به خصوص شپش های موی سر به عنوان نوعی انگل انسان شناخته می شوند که از خون تغذیه می کنند. شپش سر نوعی حشره به حساب می آیند و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان زندگی می کنند. دقت کنید که به جز شپش سر، شپش بدن هم داریم که تفاوت زیادی میان آن ها وجود ندارد. شپش سر موجب آزار میزبان خود می شود و خارش های پی در پی را در بر دارد. حتی کار تا جایی پیش می رود که پوست سر میزبان پوست پوست می شود. اما به راستی آیا تمام این ها نشانه های بدی است؟

فواید شپش موی سر، از شایعات تا واقعیت

فواید شپش موی سر، از شایعات تا واقعیت

فواید شپش موی سر، از شایعات تا واقعیت

باید به این مسئله توجه داشت که شپش و به ویژه شپش سر در بین همه افراد جامعه دیده می شود. این یعنی تراکم خاصی بین وجود آن در میان افراد جامعه برقرار نیست. فقیر باشید یا غنی، مذهبی باشید یا غیرمذهبی یا اهل هر کشور یا قومی باشید شانس برابری در داشتن شپش سر نسبت به بقیه افراد جامعه خواهید داشت. شپش مو با وجود تمام مشکلاتی که در انسان ایجاد می کند فوایدی هم دارد که باید به آن ها اشاره کرد. فواید شپش برای موی سر به این شرح اند:

شپش ها انگلهای های بی ضرر!

شپش ها انگلهای های بی ضرر!

شپش ها انگلهای های بی ضرر!

شاید تعجب کرده باشید که مگر انگل بی ضرری هم در طبیعت وجود دارد؟ آیا واقعا انگلی که به واسطه یک میزبان می تواند زندگی کند، چگونه ضرری به آن میزبان نمی رساند؟ این درست است که انگل ها از میزبان خود تغذیه می کنند اما شپش ها به مکیدن تنها بخشی از خون شما رضایت می دهند که این امر نگران کننده ای نخواهد بود. به نوعی می توان ادعا کرد رابطه انگل و انسان تا حدی همیاری است. این درحالی است که نباید زیان های شپش را نادیده گرفت.

شپش ها بیماری زا نیستند

شپش ها بیماری زا نیستند

شپش ها بیماری زا نیستند

برخلاف باور عمومی که تصور می شود شپش همانند کک، کنه و حشرات ریز دیگر ناقل بیماری اند، شپش ها هیچ نقشی در بیماری زایی نداشته و در این موضوع دخالتی ندارند.

شپش ها در تحقیقات میدانی موثرند!

شپش ها در تحقیقات میدانی موثرند!

شپش ها در تحقیقات میدانی موثرند!

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شپش به محققان در حوزه پزشکی،باستان شناسی و … کمک های زیادی کرده است. این حشره ذره بینی در حوزه پزشکی به شناخت انواع گونه های بیماری زا حشرات کمک کرده است. همچنین در باستان شناسی به شناخت گونه های قبل کمک قابل توجهی کرده و موجب پیدا کردن قطعه های پازل سیر تکاملی موجودات از جمله دایناسورها شده است. از سویی دیگر در مقایسه گونه های مختلف جانوری و تغییرات ایجاد شده در دوره های گوناگون ابزار خوبی برای استناد زیست شناسان به آن محسوب می شود.

شپش سر قابل استفاده در صنعت داروسازی

شپش سر قابل استفاده در صنعت داروسازی

شپش سر قابل استفاده در صنعت داروسازی

از دیگر فواید شپش موی سر کاربرد آن در صنعت داروسازی است که در دنیای امروز عملا از آن استفاده زیادی می شود. شپش سر به منظور ساخت دارو در درمان برخی بیماری های عفونی و حتی غیر عفونی از جمله تیفوس به کار می روند. همچنین این موجودات ریز در ساخت واکسن نقش موثری ایفا می کنند.

تقویت فولیکول یک تصور رایج و اشتباه

تقویت فولیکول یک تصور رایج و اشتباه

تقویت فولیکول یک تصور رایج و اشتباه

برخی بر این باورند که این انگل ریز باعث تقویت فولیکول مو شده و در رشد و پرپشت شدن موی سر تاثیر دارد؛ در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است. هیچگونه شواهدی مبنی بر تقویت فولیکل مو توسط شپش وجود نداشته و این در حد یک شایعه است.

سخن آخر

در این مطلب به فواید شپش موی سر پرداختیم اما باید به این موضوع دقت کنید که شپش موی سر علی رغم فوایدی که دارد به طور کلی انگلی است که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و مسلما وجود آن امر خوشایندی برای بدن نخواهد بود. در نتیجه افرادی که به دنبال شپش ها هستند تا موارد مثبتی را دریافت کنند قطعا مسیر اشتباهی را طی می کنند. اگر شپش موی سر دارید بدانید که همه ماهیت آن مضر نیست و اگر شپش موی سر ندارید به دنبال آن نباشید.

11 دیدگاه

  1. شهاب 24 اسفند 1401 در 7:20 ق.ظ - پاسخ

    سلام .
    بعضی مردم می‌گویند که شپش سر
    به موها فایده داره و موها ره زیاد میکنه
    شما در اینجا د باره قوت مو صحبت نکردین

  2. علیرضا jojo 2 فروردین 1402 در 9:46 ق.ظ - پاسخ

    ما آخرشم درست نفهمیدیم ک چ خاصیتی داره واس چی فوایدی داره خخخ

  3. اذرگون 8 خرداد 1402 در 6:04 ب.ظ - پاسخ

    در دوران قدیم قبل از اینکه شامپو بیاد سرها پر از شپش بود وسرها با زیلی وقره شسته میشده سر با شانه مخصوص شونه میشد ولی به هر حال موها دیرتر سفید میشد وپرپشت تر از الان بوده این یعنی اینکه شامپوهای الان ویا مواد شوینده امروزه با وجود فواید ضررهای هم داشته

  4. نازی 13 تیر 1402 در 12:41 ق.ظ - پاسخ

    یعنی چی از اخرم نفهمیدم شپش چه فوایدی داره

  5. Mahsa 30 تیر 1402 در 7:41 ب.ظ - پاسخ

    انقدر مطلب را طول دادی ،لااقل یک فایده هم می نوشتی

  6. الین 3 مهر 1402 در 10:39 ب.ظ - پاسخ

    خب بنده خدا نویسنده مطلب که از فواید این حشره هم گفت،اینکه در صنعت دارو سازی استفاده میشه و در تحقیقات باستان شناسان نقش موثری داشته،این عزیزانی که میگن نفهمیدیم مطلبو یا میپرسن پس فوایدش رو چرا نگفتین،به راستی آیا مطلب رو مطالعه کردند.
    ممنونم از تیم خوب سینره بابت تهیه و اشتراک گذاری این مقاله.

  7. 1388 Hamid Almasi 28 مهر 1402 در 3:35 ق.ظ - پاسخ

    یه جوری میگی برای سرتون دنبال شپش هم نباشید انگار خیلی دنبالشیم

  8. 1388 Hamid Almasi 28 مهر 1402 در 3:37 ق.ظ - پاسخ

    داشتی میگفتی خوب بعدا….

  9. ممم 13 آبان 1402 در 11:32 ب.ظ - پاسخ

    حالا ما که دکتر نیستیم ولی میگن میگرن تومور ها وخون کثیف سر میخوره ولی بی ضرر هم نیست ولی خوب یک وجهه بد وترد شده اجتماعی داره اگه تو سر صورت ببینید دیگه بسه ته

  10. محیابادی 18 اسفند 1402 در 11:42 ب.ظ - پاسخ

    بعضی ها می گن شپش خون میمکه
    واقعا این جوریه؟؟؟؟؟
    لطفا لطفا لطفا جواب دهید!!!!!!!

    • mohegh 20 اسفند 1402 در 10:16 ق.ظ - پاسخ

      سلام دوست عزیز:
      شِپِشِ سر یکی از انگلهای انسان است. شپش سر حشره‌ای بدون بال است و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان می‌گذراند و از خون آن تغذیه می‌کند.
      اطلاعات بیشتر رو میتونید از این لینک ببینید:
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%BE%D8%B4_%D8%B3%D8%B1

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات