تاثیر خمیردندان بر لک صورت، درمان جوش با خمیر دندان و خطرات آن

مدت زمان مطالعه 0,8 دقیقه

عده ای از افراد معتقدند که با استفاده از خمیردندان می توان به درمان لک و جوش ها پرداخت. امروز می خواهیم به بررسی صحت و سقم این گفته بپردازیم و نتایج استفاده از خمیر دندان را روی سلامت و زیبایی پوست بررسی کنیم.

تأثیر خمیردندان بر لک صورت و راه درمان جوش

تأثیر خمیردندان بر لک صورت، درمان جوش

تأثیر خمیردندان بر لک صورت، درمان جوش

در ترکیبات به کار رفته در تمامی خمیر دندان ها ماده ای ضد باکتریایی به نام تریکلوسان وجود دارد که به خشک کردن سریع جوش کمک زیادی می کند. علاوه بر آن وجود جوش شیرین در خمیردندان هم به عنوان ماده مؤثری برای رفع جوش ها بوده و حتی نعناع به کار رفته داخل خمیر دندان به طور موقت منجر به تسکین درد و قرمزی جوش می شود. بسیاری از افراد متوجه شدند که اگر مقداری از خمیر دندان را روی جوش خود قرار دهند پس از مدتی تورم و قرمزی جوش کاهش پیدا می کند. اما آیا واقعاً استفاده از خمیر دندان برای رفع جوش ها مفید است؟ برای بررسی این موضوع بهتر است در ابتدا کمی با ترکیبات موجود در خمیر دندان آشنا شویم.

مواد استفاده شده داخل اکثر خمیردندان ها عبارتند از:

  1. گلیسیرین
  2. سوربیتول
  3. کلسیم کربنات
  4. سدیم لوریل سولفات
  5. سدیم بی کربنات (جوش شیرین)

مشخصاً کسی که اندکی تخصص در زمینه سلامت پوست دارد پس از دیدن مواد به کار رفته داخل خمیر دندان می تواند از آثار نامطلوب آن روی پوست آگاه شود. ترکیبات به کار رفته داخل خمیر دندان سبب خشک شدن بیش از اندازه پوست می شود و می تواند آثاری نامطلوب روی پوست به خصوص برای پوست های حساس داشته باشد.

pH خمیردندان از خاصیت قلیایی برخوردار است و اگر آن را روی پوست صورتی که به طور طبیعی pH اسیدی دارد قرار دهیم سبب تحریک بیش از اندازه پوست می شود. پزشکان بارها تاکید کرده اند که جوش شیرین نباید به طور مستقیم روی پوست صدمه دیده گذاشته شود. پس چنانچه برای بهبود جوش روی آن خمیردندان بزنیم ممکن است جوش شیرین موجود در خمیر دندان سبب سوختگی بیشتر پوست شود.

در ضمن زمانی که پوست بیش از اندازه خشک شود به طور ناخواسته تحریک شده و غدد چربی موجود در آن شروع به ترشح چربی بیشتر روی سطح پوست می کنند و به دنبال آن منافذ پوست توسط چربی ها مسدود شده و جوش های بیشتری تولید می شوند.

طبق گزارش و مطالعات سازمان غذا و دارو (FDA) که در سال 2017 صورت گرفت تحقیقات کارشناسان نشان داد تریکلوسان که یک ماده ضد باکتریایی می باشد با اختلالات هورمونی در ارتباط است. از آن زمان به بعد بسیاری از تولید کنندگان خمیردندان از این ماده دیگر در فرمول خمیر دندان های تولیدی خود استفاده نمی کنند. پس می توان نتیجه گرفت استفاده از این ماده روی پوست نیز کار درستی نخواهد بود.

به همین علت پزشکان درمان های طبیعی یا دارویی را برای درمان جوش و لک ها توصیه می کنند چراکه هدف رسیدن به زیبایی و سلامت پوست می باشد نه آسیب و صدمه رساندن با به کاربردن مواد نامناسب روی پوست که بافت حساسی از بدن است.

راهکارها و جایگزین مناسب خمیر دندان، برای درمان جوش و لک ها کدام است؟

راهکارهای مناسب و جایگزین برای درمان جوش و لک ها کدام است؟

راهکارهای مناسب و جایگزین برای درمان جوش و لک ها کدام است؟

بر اساس آنچه که در قسمت بالا گفتیم بهتر است حالا که متوجه مضرات استفاده از خمیر دندان برای درمان جوش و لک شدیم از درمان های طبیعی و یا پزشکی کمک بگیریم. در این قسمت تعدادی از این راهکارهای درمانی را می گوییم.

استفاده از محصولات بهداشتی تخصصی قابل اعتماد که شامل ژل ها، کرم ها و پاک کننده صورت می باشد.

با مراجعه به داروخانه می توانید انواع محصولات مناسب برای درمان جوش را تهیه کنید. ترکیبات داخل این مواد متناسب با پوست و برای درمان جوش ها تولید شده است. به عنوان مثال اسید سالیسیلیک، اسیدهای آلفا هیدروکسی، سولفور و مواد دیگر به کار رفته در این کرم ها و پاک کننده ها جهت درمان جوش ها بسیار مؤثر است.

استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک متخصص پوست

مداومت بر استفاده از کرمهای تخصصی به درمان و کاهش انواع مشکلات پوستی کمک می کند؛ اما برای اثر گذاری سریعتر می توانید از درمان پزشکی کمک بگیرید.

بهترین راهکار برای درمان جوش و لک ها استفاده از درمان با مواد طبیعی نظیر ماسک های خانگی می باشد که در این قسمت به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

روغن درخت چای، درمان موثر جوش ها

ترکیبات موجود در روغن درخت چای از خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی قوی برخوردار است و با داشتن مواد آنتی باکتریال خود به راحتی می تواند به درمان جوش و جای آن و نیز التیام پوست تحریک شده در آن ناحیه بپردازد.

حتماً متوجه شده اید که پوست های چرب بیشتر مستعد جوش هستند چراکه در این پوست ها میزان اسید لینولئیک پوست پایین است و به همین دلیل سبوم یا چربی پوست چسبنده شده و منافذ پوست را می‌بندد و درنهایت باعث ایجاد جوش می‌شود. به همین دلیل بهتر است علاوه بر روغن درخت چای از یک روغن مناسب برای پوست چرب و مستعد آکنه همانند روغن هسته انگور استفاده کنیم تا با میزان بالای اسید لینولئیک داخل خود چربی پوست را به تعادل برساند و از بسته شدن منافذ جلوگیری کند. روغن درخت چای تولید سبوم پوست را کاهش داده و به عنوان یک بنزوئیل پراکسید در درمان جوش عمل می کند.

استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا در درمان جوش و جای لک

آلوئه ورا دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و آنتی باکتریالی قوی است. برای استفاده از آلوئه ورا جهت درمان جوش و جای لک می توان آن را به هنگام شب روی پوست صورت مالید و اجازه داد تا صبح روی پوست باقی بماند این کار سبب از بین رفتن جوش ها و التهابات آن ها خواهد شد. در ضمن استفاده از آلوئه ورا روی صورت به‌عنوان یک پاک‌کننده باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتری‌های مضر می‌شود. گفته می شود چنانچه هفته ای دو بار از ماسک عسل، دارچین و آلوئه ورا روی پوست استفاده کنید پس از مدت کوتاهی رفع جوش و لک ها را خواهید دید و در ضمن پوستی شفاف و جوان خواهید داشت.

داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی سبزی و میوه ها و نیز استفاده روزانه از محصولات پروبیوتیک

مصرف مقادیر مناسب از آب در طول روز

داشتن خواب کافی در شب

کلام آخر

کلام آخر

کلام آخر

با مطالعه مطلب تاثیر خمیردندان بر لک صورت، درمان جوش با خمیر دندان و خطرات آن می توان نتیجه گرفت به جای استفاده از خمیردندان و آسیب بیشتر به پوست از راه حل های مناسب و منطقی برای درمان جوش و لک ها بهره بود. چنانچه دچار آکنه شدید هستید با مراجعه به پزشک متخصص پوست به سادگی و با خیال آسوده به درمان آن بپردازید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات