اسید آزالائیک

مدت زمان مطالعه 3,2 دقیقه

سلامتی و درخشندگی پوست یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در زیبایی هر فرد است و مراقبت از آن و استفاده از محصولات مناسب اهمیت زیادی دارد. همه ما در طول زندگی بارها و بارها شاهد به‎وجود آمدن جوش در سطح پوستمان بوده ‎ایم جوش یا آکنه به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب، عوامل ژنتیک، استرس و واکنش بدن به هورمون‌ها به ‎وجود می‎ آید.

راه‎ های مختلفی برای درمان جوش و لک به‎ جا مانده از آن وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اسید آزلائیک است. شاید شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر اسم این ماده مؤثر در درمان جوش را نشنیده باشید، پس تا انتهای این مطلب با ما باشید تا از خواص اعجاب‎ انگیز و منحصربه‎ فرد این ماده در درمان جوش مطلع شوید.

اسید آزلائیک چیست؟

اسید آزلائیک یکی از دی‎کربوکسیلیک اسیدهاست که به لایه ‎برداری پوست کمک می‎کند که به ‎صورت طبیعی توسط مخمرهایی روی پوست سالم و طبیعی ایجاد می‎ شود و به مرطوب‎ سازی و باز شدن منافذ پوست کمک می‎کند. این اسید دارای خاصیت ضدمیکروب، آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است و موجب کاهش عوامل حساسیت ‎زا می‎ شود.

اسید آزلائیک در مواد غذایی مثل جو، غلات و گندم وجود دارد البته امروزه این اسید در محصولات شیمیایی مربوط به مراقبت از پوست در قالب ژل، فوم و کرم تهیه می‎ شود و شما می ‎توانید از آن برای بهبود و سلامت پوستتان استفاده کنید؛ معمولا در این محصولات 10 تا 20 درصد اسید آزلائیک وجود دارد. از ژل و کرم‎ های حاوی اسید آزلائیک برای درمان جوش صورت و از فوم برای درمان مناطق بزرگتر بدن مثل کمر، پاها و دست‎ها استفاده می‎شود.

آزالائیک اسید
اسید آزالائیک چیست؟

فواید اسید آزلائیک

اسید آزلائیک یک ماده چندمنظوره است که برای مراقبت و شادابی پوست؛ همچنین برطرف کردن جوش، التهاب پوستی و لکه ناشی از جوش استفاده می‎ شود.

  • لایه‎ بردار: اسید آزلائیک می‎تواند به درون منافذ پوستی نفوذ کرده و سلول‎های مرده را که موجب تیرگی و مسدود شدن منافذ پوست می ‎شوند، از بین ببرد.
  • از بین برنده جوش و آکنه: با توجه به اینکه این ماده خاصیت ضدباکتریایی دارد و عامل به‎ وجود آمدن جوش و آکنه، باکتری است، اسید آزلائیک با از بین بردن باکتری‎ ها در درمان جوش بسیار مؤثر است.
  • ضدالتهاب: این ماده در تسکین تحریکات پوستی و بهبود تورم‎ های ناشی از التهاب پوستی مؤثر است؛ همچنین در درمان التهاب ناشی از جوش که منجر به هایپرپیگمانتاسیون می‎ شود، بسیار مفید است.
  • یکنواخت کردن رنگ پوست: این ماده موجب مهار تیروزیناز و کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جوش می‎ شود و در نتیجه پوست را صاف و یکنواخت می ‎کند.
  • مؤثر در درمان روزاسه: اسید آزلائیک می ‎تواند برای برطرف کردن انسداد منافذ پوستی، التهاب و عفونت‎ های ثانویه ناشی از روزاسه مفید باشد. در این بیماری پوست بسیار تحریک‎ پذیر و حساس است و به همین دلیل اکثر پزشکان اسید آزلائیک را که خاصیت تحریک‎ کنندگی کمی دارد، تجویز می ‎کنند.
  • بی‎ خطر در دوران بارداری: اسید آزلائیک جزء معدود گزینه‎ های درمانی برای جوش، آکنه، روزاسه، لک‎ های پوستی و التهاب بوده که برای زنان باردار کاملا بی‎ خطر است.
  • ضد کراتینیزه: اسید آزلائیک با کنترل تولید کراتین، از به ‎وجود آمدن سلول‎ های مرده که موجب شکستن ناخن‌ها و پوسته‎ پوسته شدن پوست می‎ شود، جلوگیری می‎کند.
  • مفید برای درمان آلوپسی و ریزش مو: محصولات مراقبتی مو که دارای اسید آزلائیک هستند، در درمان ریزش مو بسیار مؤثر هستند.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی: از آنجایی‎ که رادیکال ‎های آزاد موجب آسیب پوستی، چین و چروک و شل شدن پوست می ‎شوند، اسید آزلائیک با خنثی کردن رادیکال‏ های آزاد در جهت جوان‎سازی پوست بسیار مؤثر است.

اثرات جانبی اسید آزلائیک

نحوه اثربخشی آزالائیک اسید روی پوست

اگر به پروپیلن گلیکول (نوعی الکل مورد استفاده در محصولات مراقبتی) یا آزلائیک اسید حساسیت دارید از مصرف محصولات حاوی این ماده خودداری کنید. با توجه به اینکه این ماده یک اسید بسیار ضعیف است و عوارض جانبی کمی دارد اما در مواردی ایجاد خشکی، حساسیت، سوزش، قرمزی یا پوسته‎ پوسته شدن پوست می‎ شود.

عوارض جانبی محصولاتی که دارای 15 درصد اسید آزلائیک هستند، نسبت به محصولات 20 درصدی کمتر است. گاهی اسید آزلائیک در بعضی از افراد عوارض جدی‎تری از قبیل تاول، کهیر، تورم، سفتی مفاصل، تب یا مشکلات تنفسی ایجاد می‎کند؛ همچنین روی پوست‎ های تیره موجب روشن شدن بخش‎ هایی از پوست و ناهمگون شدن آن می‎ شود. در صورت مشاهده هر کدام از این علایم، مصرف دارو را قطع کرده و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

همچنین پیشنهاد می دهیم برای روشن کردن و شفاف سازی پوست تیره خود حتما مقاله مربوط به آن را سایت سینره مطالعه فرمایید.

نحوه استفاده از اسید آزلائیک

قبل از استفاده از مواد بهداشتی حاوی اسید آزلائیک مقدار کمی از آن را روی پوست بمالید و تست لک ه‎ای انجام دهید؛ معمولا در اولین استفاده کمی احساس خارش و سوزش دارید، اگر بعد از گذشت چند ساعت سوزشی احساس نکردید می‎ توانید از آن محصول استفاده کنید.

معمولا توصیه می‎شود که از محصولات حاوی اسید آزلائیک، روزی دو بار و در ساعات معین استفاده شود؛ البته افرادی که پوست حساس و تحریک ‎پذیر دارند بهتر است ابتدا یک روز در میان از این محصولات استفاده کرده و به مرور میزان آن را افزایش دهند. نحوه استفاده از محصولات حاوی اسید آزلائیک:

  • موضع مورد نظر را با آب گرم و صابون ملایم شستشو داده و با حوله نرم کاملا خشک کنید. توجه داشته باشید که از پاک ‎کننده‎ های الکلی و حاوی مواد لایه‎ بردار خودداری کنید.
  • قبل از مصرف، ظرف حاوی دارو را خوب تکان دهید.
  • لایه نازکی از کرم یا ژل را روی پوست بمالید و برای جذب بهتر آن را به‎ آرامی روی پوست ماساژ دهید.
  • از بانداژ یا پانسمان در موضعی که دارو را استفاده کرده‎ اید، خودداری کنید.
  • اجازه دهید دارو روی پوست شما کاملا خشک شود و بعد از یک کرم مرطوب‎ کننده مناسب با نوع پوستتان استفاده کنید. در دوران استفاده از داروهای حاوی اسید آزلائیک، از کرم ‎ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

از تماس اسید آزلائیک با چشم یا دهان جدا خودداری کنید و بعد از استفاده از این دارو، حتما دستان خود را خوب بشویید.

آزالائیک اسید
نحوه استفاده از آزالائیک اسید

مدت زمان درمان جوش با اسید آزلائیک

با توجه به نوع پوست و تجویز پزشک، مدت زمان اثرگذاری دارو در افراد مختلف، متغیر است؛ اما معمولا اگر به‎ صورت روتین از این ماده استفاده کنید، در طول سه ماه شاهد درمان جوش و لکه ‎های ناشی از جوش خواهید بود. البته در بعضی از افراد تأثیر دارو در چهار یا شش هفته مشاهده می ‎شود. فراموش نکنید که مصرف دارو را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

سوالات متداول درباره اسید آزلائیک

در این قسمت به بیشترین سؤالات شما درباره اسید آزالائیک پاسخ دادیم:

1- چگونه می‌توان عملکرد اسید آزالائیک را افزایش داد؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای اینکه اسید آزالائیک عملکرد بهتری داشته باشد، افراد ابتدا از محصولات دارای AHA و BHA یا رتینول، استفاده کنند تا پوست برای پذیرش آزالائیک اسید بیشتر آماده شود.

2- با شروع استفاده از آزالائیک اسید چه اتفاقی می‌افتد؟

این ماده اثرات آرام‌بخش قابل توجهی دارد. به بهبود قرمزی پوست کمک و رنگ آن را یکنواخت می‌کند. همچنین این ماده با مهار آنزیم تیروزیناز از هایپرپیگمانتاسیون جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای درمان اسکارها و ملاسما عالی است.

3- چقدر طول می‌کشد تا اثرات آزالائیک اسید را ببینیم؟

آزالائیک اسید، بسته به دفعات استفاده در روز، بین 6 تا 8 هفته طول می‌کشد تا اثر کند. معمولا محصولات درمانی، اغلب تا دو ماه طول می‌کشند تا تأثیرشان را روی پوست بگذارند.

4- آیا می‌توان روی آزالائیک اسید از مرطوب کننده استفاده کرد؟

مطالعات بالینی نشان می‌دهد، مرطوب کننده‌ها عملکرد آزالائیک اسید را مختل نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند قبل یا بعد از استفاده از این ماده روی پوست مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل می‌توانید به راحتی مرطوب کننده‌ها را قبل یا بعد از آزالائیک اسید روی پوست خود قرار دهید.

5- آیا اسید آزالائیک باعث درخشش پوست می‌شود؟

آزلائیک اسید یک ماده مراقبت از پوست بسیار موثر است که می تواند به شما کمک کند پوستی شفاف و درخشان داشته باشید و در بسیاری از محصولات بدون نسخهنیز وجود دارد.

6- اسید آزالائیک موجب جوانسازی پوست می‌شود؟

شواهد نشان می‌دهد با یک ماده ضدچروک طرف هستیم. این ماده با اصلاح رنگ و لایه‌برداری پوست، باعث می‌شود این اندام شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

7- آزالائیک اسید برای چه نوع پوستی مناسب است؟

اسید آزلائیک برای انواع پوست مناسب است و می تواند به کاهش حساسیت پوست کمک کند.
8- آیا می‌توان از آزالائیک اسید برای پوست زیر چشم استفاده کرد؟
 استفاده از آزالائیک اسید، یک یا دو بار در روز، روی پوست اطراف چشم، منجر به کاهش تیرگی این ناحیه شده و مشکلی به وجود نمی‌آورد.
9- پس از استفاده از ازالائیک اسید می‌توانم زیر نور آفتاب قرار بگیرم؟
از آنجایی که این ماده یک لایه‌بردار است، توصیه می‌کنیم پس از استفاده از آن در معرض آفتاب قرار نگیرید یا در صورت لزوم از ضد آفتاب مناسب پوست استفاده کنید.
10- آزلائیک اسید در چه PH بهترین عملکرد را دارد؟
pH 4 تا 5 بهترین حالت برای عملکرد آزالائیک اسید محسوب می‌شود. 
سخن پایانی

آزلائیک اسید یکی از مواد مؤثر در جهت بهبود و درخشندگی پوست است. این ماده می‎ تواند موجب برطرف شدن لکه‎ های پوستی، جوش و آکنه شود و پوست را یکنواخت و شفاف کند. نتایج درمان با آزلائیک اسید، نیاز به گذر زمان و تداوم در استفاده از آن دارد و ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب ماه‎ها صبر کنید. برای آگاهی از نحوه مصرف و میزان دوز کرم‎های حاوی اسید آزلائیک حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

  • دسته بندی: نکات زیبایی

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات