روتین پوست

مدت زمان مطالعه 21,2 دقیقه

روتین پوست

فهرست مطالب

با توجه به اینکه پوست یکی از مهم ترین و حساس ترین اعضای بدن است؛ مراقبت از آن به صورت روزانه و روتین از اهمیت بالایی برخوردار است. هریک از انواع پوست چرب، خشک، حساس یا مختلط باید از روتین مخصوص پوست خود استفاده کنند. هدف از روتین یا روال مراقبتی، این است که مشکلات پوستی خود را به صورت کامل شناسایی و سپس برطرف کنید تا همواره پوستی جوان و با طراوت داشته باشید.

روتین پوست چیست؟

کلیه کارهایی که ما برای شادابی و سلامتی پوست خود به شکل روزانه و در طول هفته و یا ماهیانه انجام می دهیم روتین پوست گفته می شود. مقصود از روتین پوست همان رسیدگی های لازم جهت جلوگیری از ایجاد چین و چروک و یا پیری زودرس می باشد. به طور کلی روتین پوست می تواند شامل پاکسازی، تعادل و مهمتر از آن هیدراته کردن سلول های پوست باشد.

جنس پوست هر فردی با دیگری متفاوت است و توجه به این موضوع می تواند کمک شایانی به انجام درست و اصولی روتین پوست روزانه شما باشد. به طور کلی ما 5 دسته از انواع جنس برای پوست ها در نظر می گیریم که شامل:

  • پوست معمولی
  • پوست خشک
  • پوست چرب
  • پوست مختلط
  • و در نهایت پوست حساس

توجه کنید که شما بر اساس نوع پوست خود باید از روتین مخصوص به آن استفاده نمایید. در این بخش می خواهیم مراقبت از پوست چرب و جوش دار را بررسی کنیم.

بسیاری از افراد سوال می کنند از کجا باید بدانیم که پوست ما چرب می باشد. یک راه آسان برای تشخیص این مسئله آن است که در پوست چرب، پوست معمولا حالتی براق به خود می گیرد. مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه‌ها و پشت‌ وجود دارد. در این نوع پوست برای بسیاری از افراد پیش آمده برخی از اوقات روز نظیر بعد از ظهرها، که تولید چربی در اوج خود است، نیاز مجدد به شستن پوست صورت خود را احساس می نمایید.

در این حالت، منافذ پوست بزرگترند یا آسان‌تر مسدود می‌شوند و بعد از مدتی به راحتی جوش ها بر روی پوست صورت و حتی بدن ظاهر خواهند شد. به همین علت مراقبت از پوست چرب و جوش دار به عنوان یک توصیه ضروری توسط پزشکان متخصص پوست مطرح می شود.

مراقبت از پوست چرب و جوش دار چگونه است؟

مراقبت از پوست چرب و جوش دار به صورت یک روتین پوست روزانه به عنوان عملکردی ضروری برای آن محسوب می شود و به طور کلی شامل چند مرحله می باشد.

  • مرحله پاکسازی

این مرحله به عنوان مهمترین مرحله برای پوست های چرب و جوش دار مطرح می گردد. بخش پاکسازی، خود شامل سه مرحله می باشد که به ترتیب: استفاده از شوینده های مناسب پوست های چرب، جهت از بین بردن هر گونه آلودگی ها از روی پوست؛ دوم استفاده از تونرها به عنوان مهمترین عامل در تمیزی پوست و بستن منافذ باز آن و مرحله سوم استفاده از اسکراب پوست است. توجه کنید در صورتیکه بر روی پوست خود جوش های ملتهب دارید بخش اسکراب را نباید زیاد انجام دهید و برای آن حتما از پزشک متخصص پوست خود مشورت بگیرید.

  • آبرسانی پوست با استفاده از مرطوب کننده ها

توجه کنید در هنگام استفاده از مرطوب کننده ها نوع سبک آن ها را بکارببرید. کرم های مرطوب کننده بر پایه آب (Waterbase) و نیز فاقد روغن به عنوان بهترین مرطوب کننده برای پوست های چرب محسوب می شود. باید در نظر بگیرید چرب بودن پوست شما نباید سبب شود تا آن را با استفاده از مواد مختلف خشک نمایید؛ چراکه یک پوست خشک به درمان به هیچ وجه جواب نخواهد داد. در بازار مرطوب کننده هایی بسیاری برای پوست های چرب تولید شده است.

  • مرحله استفاده از محصولات درمانی مناسب برای پوست های چرب و جوش دار

یک سری محصولات مراقبتی جهت درمان پوست های چرب و جوش دار وجود دارد که شما پس از مدتی استفاده از آن ها، شاهد داشتن پوستی نرمال خواهید بود. حال ممکن است این محصولات به صورت کرم باشند یا به صورت داروهای خوراکی توسط پزشک تجویز گردند. استفاده از محصولات مراقبتی پوست های چرب و جوش دار در کنار داروهای تجویزی پزشک متخصص، نتایج درمان سریع تر و قطعی تری را به ما خواهد داد.

  • در نهایت استفاده از کرم های ضد آفتاب

داشتن پوست چرب دلیل نمی شود که شما از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید. بلکه بهتر است در صورت خروج از منزل حتی در هوای ابری نیز به کاربردن آن را فراموش نکنید. تنها توجه نمایید برخی کرم های ضد آفتاب با فرمولاسیون مختص پوست های چرب و جوش داری تولید شده است که حتما باید از آن ها استفاده کنید.

مراحل گفته شده شکل مختصری از روتین و مراقبت روزانه از پوست چرب و جوش دار بود که برای شما عزیزان بیان شد.

روتین پوست معمولی تا خشک

1. قدم اول: صورت خود را پاک کنید

پوست، به صورت روزانه نیاز به زدودن چربی و آلودگی ها دارد. اکثر بانوان به دنبال محصولی هستند تا به ساده ترین شکل و کوتاه ترین زمان ممکن صورت خود را با آن پاک کنند. پاک کننده پوست های معمولی تا خشک سینره (شیرپاک کن)، حاوی روغن گل همیشه بهار است که بدون ایجاد خشکی، آلودگی ها را از سطح پوست برداشته و به کاهش التهاب و ترمیم پوست کمک می کند.

2. سپس از ژل شست و شو استفاده کنید

بیشتر صابون ها قلیایی هستند و پوست را کدر و خشک می کنند. به همین علت از لحاظ pH برای پوست مناسب نیستند. ژل های شستشو، با بهره گیری از فرمولاسیونی ملایم، جایگزین مناسب برای صابون ها هستند و پوست را مرطوب نگه می دارند. اگر به دنبال محافظ طبیعی برای پوست خود هستید، سری به ژل های شستشوی صورت مخصوص پوست های معمولی تا خشک بزنید. عصاره مورینگا موجود در این فرآورده ها، یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می کند و بدون ایجاد تحریک، از جذب آلودگی ها به پوست جلوگیری می کند.

3. بعد از شستشو، تونر بزنید

در این مرحله بعد از اینکه صورت خود را با شیرپاک کن و ژل شست و شوی صورت پاک کردید، از تونر به عنوان مکمل پاکسازی استفاده کنید. تونر، آلودگی های باقی مانده روی پوست را از بین می برد و از ورود ذرات معلق به لایه های زیرین پوست جلوگیری می کند. تونرهای سینره به دو صورت لوسیون پاک کننده و اسپری در دسترس هستند و با داشتن عصاره گیاهان بابونه، آقطی سیاه، رزماری و اسطوخودوس به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک می کنند.

4- حالا نوبت به مرطوب کننده می رسد

با سرد شدن هوا، پوست بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به مرطوب کننده دارد. مرطوب کننده پوست معمولی تا خشک سینره، حاوی روغن میوه آرگان است. این روغن به دلیل داشتن ویتامین E و امگا 3 و 6، اکسید چربی های پوست را به تاخیر انداخته و از ایجاد چروک بر روی پوست جلوگیری می کند.

5. در آخر از ضدآفتاب استفاده کنید

قدم زدن در هوای آفتابی، در صورتی که آسیبی برای پوست ایجاد نکند، لذت بخش است. کرم ضدآفتاب، از تاثیر اشعه های مضر نور خورشید جلوگیری کرده و مانع آسیب به پوست می شود. یک کرم ضدآفتاب خوب، علاوه بر آنکه رطوبت پوست را حفظ می کند، پوشانندگی نسبتا قوی داشته و پوست را شفاف می کند. کرم های ضدآفتاب سینره ، در انواع مختلف جهت استفاده پوست های متنوع فرموله شده که به راحتی جذب پوست می شوند. کرم ضدآفتاب بی رنگ اس پی اف60 و کرم ضد آفتاب رنگی اس پی اف30 مخصوص پوست های معمولی و خشک هستند. این کرم ها درفرمولاسیون خود حاوی ویتامین E و ترکیبات گیاهی ضد التهاب هستند که علاوه بر محافظت از پوست دربرابر آفتاب، از ایجاد چین و چروک نیز پیشگیری می کنند.

نکته آخر اینکه علاوه بر موارد ذکر شده، میوه هایی همچون سیب، آووکادو، هلو و نوشیدن مرتب آب، به طرزشگفت انگیزی به بهبود وضعیت پوست خشک کمک کرده و باعث نرمی آن می شود.

روتین پوست چرب  

روتین مراقبت از پوست
روتین پوست چرب

1. قدم اول همانند پوست خشک، استفاده از پاک کننده صورت

پاک کردن پوست از آرایش و آلودگی فقط مخصوص پوست های خشک و معمولی نیست و افرادی که پوست چربی دارند نیز باید روزانه به پوست خود رسیدگی کنند. پاک کننده پوست چرب سینره، حاوی عصاره بابونه است و بدون ایجاد هیچ گونه چربی، پوست را ضدعفونی می کند و مواد زائد را از روی پوست بر می دارد.

2. قدم دوم استفاده از ژل شستشوی صورت

بعد از آنکه صورتتان را پاک کردید، برای اطمینان از آنکه هیچ آلودگی و مواد آرایشی روی پوستتان باقی نمانده است، می توانید از ژلهای شستشو استفاده کنید. pH مناسب پوست بین 5/4 تا 5 است و مزیت این ژل ها به نسبت صابون ها و دیگر شوینده ها، در نظر گرفتن pH طبیعی پوست است. ژل شستشوی صورت مخصوص پوست های چرب سینره، حاوی عصاره روغن درخت چای است که علاوه بر اینکه پوست را خشک نمی کند، رطوبت مورد نیاز پوست را نیز تامین می کند.

3. پس از شستن صورت، نوبت به تونر است

ممکن است کلمه تونر برایتان آشنا باشد اما کاربری آن را ندانید. تونر با به کارگیری عصاره گیاهان و اسانس های مختلف، پوست را پاکسازی می کند، رطوبت لازم را به سلول ها می رساند و چربی اضافی را جذب می کند.

4. مرحله چهارم استفاده از کرم مرطوب کننده پوست چرب

همه پوست ها، حتی پوست های چرب نیاز به رطوبت رسانی دارند. کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب سینره ، حاوی عصاره گیاه هاماملیس است و با کوچک کردن منافذ باز پوست، مانع تبخیر آب از سطح پوست شده و از ایجاد ظاهر چرب و براق جلوگیری می کند.

5. و در آخر؛ ضدآفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افتادگی، قرمزی و التهاب پوست می شود. کرم ضد آفتاب از پوست در برابر این آسیب ها مراقبت می کند. به طور کلی فیلترهای تشکیل دهنده ی کرم های ضدآفتاب به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند. مناسب ترین فیلتر برای کرم های ضدآفتاب مخصوص پوست های چرب، فیلترهای شیمیایی است، زیرا این فیلترها بافت رقیق تری دارند، پوشانندگی طبیعی ایجاد می کنند و از لکه ها و پیری پوست جلوگیری می کنند. کرم ضدآفتاب بدون رنگ SPF50 و کرم ضدآفتاب رنگی SPF60 سینره، علاوه بر اینکه حاوی فیلترهای شیمیایی هستند و از پوست در برابر اشعه های UVB و UVA مراقبت می کنند، ظاهری مات روی پوست ایجاد می کنند. همان طور که می دانید، پوست های چرب به مراقبت زیادی نیاز دارند؛ پس علاوه بر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب، مصرف گریپ فروت، خیار، موز، آووکادو، اسفناج، پرتقال و لیمو می تواند به سلامت بافت های پوست چرب کمک زیادی کند.

روتین پوست حساس 

روتین پوست
روتین پوست حساس

1. استفاده از پاک کننده مناسب

پوست های حساس با کوچک ترین تغییرات آب و هوایی، از خود حساسیت نشان می دهند. در واقع هر کدام از انواع پوست ها در صورتی که به آسانی تحریک شوند، می توانند در دسته ی پوست های حساس قرار بگیرند. به همین علت اگر پوست حساسی دارید باید از آن به شدت مراقبت کنید. افرادی که پوستشان خشک و ملتهب است؛ برای پاک کردن پوست خود، می توانند از شیر پاک کن استفاده کنند. اما افرادی که پوست چرب و با منافذ باز دارند، بهتر است به سراغ پاک کننده پوست چرب رفته تا از ایجاد جوش روی آن جلوگیری کنند.

2. مرحله دوم استفاده از تونر

پاکسازی کامل پوست در چند مرحله انجام می شود. علاوه بر پاک کننده، نیاز است باقی مانده ی آلودگی ها به وسیله تونر پاک شود. تونر های سینره فاقد مواد صابونی اند و با داشتن ترکیباتی مثل رزماری، نعنا و بابونه، رگهای خونی را گشاد کرده و به تدریج باعث سفیدی و طراوت پوست می شوند.

3. سپس کرم مرطوب کننده

از آنجایی که پوست های حساس به شدت آسیب پذیر هستند؛ ممکن است دچار خارش، قرمزی، جوش و التهاب شوند؛ استفاده روزانه از کرم های مرطوب کننده، پوست را متعادل کرده و از ایجاد چروک روی آن جلوگیری می کنند. کرم های مرطوب کننده پوست های حساس، با توجه به اینکه بافت پوست بیشتر چرب است یا خشک به دو دسته تفکیک می شوند. کرم های مرطوب کننده پوست چرب با داشتن خواص گیاهی، متابولیسم سلول ها را افزایش داده و اثر مثبت روی گردش خون پوست می گذارند و کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست خشک با ایجاد رطوبت پوست را لطیف و شاداب می کنند.

4. در آخر کرم ضدآفتاب مخصوص پوست های حساس

با توجه به حساسیت پوست این دسته از افراد، کرم های ضد آفتاب مناسب پوست های حساس باید حاوی فیلترهای فیزیکی باشند تا به داخل پوست نفوذ نکنند و برای پوست حساسیتی نداشته باشند. کرم ضد آفتاب اس پی اف 30 بدون رنگ سینره، مناسب پوست های حساس است و مانع تعریق پوست می شود. نکته قابل توجه در مورد این کرم ضدآفتاب، این است که به سرعت جذب می شود و از جذب اشعه های مضر نور آفتاب به پوست نیز جلوگیری می کند. در آخر باید گفت، از آنجا که پوست های حساس در مقایسه با سایر پوست ها، بیشتر در معرض آسیب هستند،به مراقبت بیشتری نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از ویتامین ها و مواد غذایی ضدالتهاب مانند ماهی و اسفناج از آسیب های احتمالی به این نوع پوست جلوگیری می کند.

روتین پوست مختلط 

روتین پوستی
روتین پوست خشک و مختلط

1. استفاده از پاک کننده مناسب

اگر می خواهید پوست سالم و شفافی داشته باشید؛ باید هرشب قبل از خواب و صبح ها بعد از بیدار شدن،پوست صورتتان را با پاک کننده های مناسب پاک کنید. افرادی که پوست مختلطی دارند، باید هنگام استفاده از پاک کننده ها به این نکته توجه کنند که پوستشان بیشتر متمایل به چرب است یا خشک. اگر چربی پوست بیشتر است، باید از پاک کننده مخصوص پوست چرب و اگر پوست متمایل به خشک است باید از شیرپاک کن برای از بین بردن آلودگی ها استفاده کنند.

2. مرحله دوم استفاده از ژل شستشوی مناسب

بعد از پایان یک روز طولانی، باید مواد آرایشی و آلودگی ها به صورت کامل از روی پوست برداشته شود؛ به همین دلیل پس از پاک کردن پوست با پاک کننده مناسب، توصیه می شود حتما از ژل شستشوی مخصوص پوست های خشک استفاده کنید تا پوستی پاکیزه و چهره ای درخشان داشته باشید.

3. گام بعدی استفاده از تونر

اکثر مشکلات پوستی ناشی از باقی مانده آلودگی بر روی پوست صورت است. تونر این مشکل راحل کرده و پوست را از هر ماده آلوده ای که در منافذ آن باقی می ماند پاک می کند. تونر ها همان لوسیون های پاک کننده ای هستند که مانع از ورود ذرات آلوده به لایه های زیرین می شوند و پوست را جوان و شاداب نگه می دارند.

4. پس از تونر استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب

یکی از نیاز های اولیه پوست، آبرسانی و تامین رطوبت به بافت های آن است. کرم های مرطوب کننده سینره، به دلیل ویتامین ها و عصاره های گیاهی، لایه محافظی روی پوست ایجاد می کنند و مانع از تبخیر آب می شوند. از آنجا که پوست های مختلط ترکیب دوگانه ای از پوست های چرب و خشک هستند، با توجه به اینکه پوست بیشتر متمایل به خشک است یا چرب، می توان ازکرم های مرطوب کننده مناسب پوست های خشک و یا چرب استفاده کرد.

5. و بالاخره کرم ضدآفتاب

پوست های مختلط، یکی از شایع ترین انواع پوست هستند. در این نوع پوست معمولا گونه ها خشک، و سایر نقاط چرب و براق اند. از آنجا که بیشتر قسمت های صورت در این پوست چرب است، بهترین گزینه، استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست های چرب است.

به طور کلی، اگر شما هم جزء افرادی هستید که پوست یکدستی ندارید و به دنبال راهکار مناسبی برای مراقبت از پوستتان هستید، علاوه بر مراقبت های مخصوص پوست های مختلط، می توانید ازآویشن و لیمو ترش نیز برای از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده کنید.

روتین مراقبت از پوست 

روتین پوستی
روتین مراقبت از پوست

امروزه محصولات متنوع و مختلفی برای پاکسازی و مراقبت از پوست در بازار موجود شده‌اند. اما راه رسیدن به پوست سالم و شاداب کدام است؟ اگر شما هم به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید؛ ما مهم‌ترین راه رسیدن و نگهداری از پوست زیبا را پایبندی بر روتین مراقبت پوست می‌دانیم و آن را به شما توصیه می‌کنیم.

اما روتین مراقبت پوست چیست؟ چطور محصولات مورد نیاز خود را برای مراقبت از پوست انتخاب کنیم؟ و پس از انتخاب و خرید محصول، چگونه آن‌ها را مصرف کنیم؟ در این مطلب به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

روتین مراقبت از پوست مجموع کارهایی است که برای پاکسازی، درمان و حفظ رطوبت پوست انجام می‌دهیم. این چرخه روتین روزانه، هفتگی و فصلی است. درواقع هرچه قدرت عمل مراقبتی انجام شده بیشتر باشد، فواصل انجام آن طولانی‌تر خواهد بود.

چرا باید روتین مراقبت از پوست را رعایت کرد؟

اهمیت زیبایی پوست صورت بر هیچکس پوشیده نیست. اما قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، هوای سرد و گرم و آلودگی مراقبت صورت را سخت‌تر می‌کند. تمام این‌ها عامل: خشکی، چین و چروک زودرس، تیرگی، لک و در موارد حادتر سرطان پوست هستند.

رعایت درست روتین مراقبت از پوست، علاوه بر جلوگیری از موارد بالا، روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد و مشکلاتی مانند جوش، منافذ باز پوست را درمان کرده یا کاهش می‌دهد.

روتین مراقبت روز

تفاوتی ندارد در خانه بمانید، یا روز پرمشغله‌ای را خارج از خانه شروع کنید. برای حفظ سلامت پوستتان، ابتدا باید آلودگی‌های شب گذشته و چربی‌های ترشح شده از پوست را پاکسازی کنید و صورت را برای طول روز آماده کنید. مراحل روتین روز:

1. شوینده:

صبح را با یک شوینده صورت مناسب شروع کنید. پوست مرطوب را حداکثر یک دقیقه با نوک انگشتان دست یا براش مخصوص شستشوی صورت، ماساژ دهید. بعد از آبکشی، صورت را با یک حوله تمیز خشک کنید. پاکسازی صحیح صورت را در مقاله دابل کلینزینگ به طور کامل توضیح دادیم. اگر می‌خواهید فواید و راهنمای کامل این بخش را ببینید حتما به آن مقاله سر بزنید.

2. تونر:

بعد از خشک شدن صورت، با یک پد آغشته به تونر صورت را پاک کنید. تونر pH پوست را متعادل می‌کند و پوست را آماده جذب مواد بعدی می‌کند. فراموش نکنید تونر را هرگز آبکشی نکنید.

3. سرم:

سرم‌ها، محلول‌هایی غنی از مولکول‌های کوچک هستند که نفوذ بالایی به عمق پوست دارند و غلظت بالایی از مواد فعال را به پوست می‌رسانند. تفاوت سرم ‌ها با کرم ‌ها و لوسیون‌ها این است که در سرم‌ها بسیاری از ترکیبات غیرضروری حذف شده و ترکیبات موثر با غلظت بالا، جایگزین شده است.

سرم‌ها می‌توانند بسته به مواد سازنده کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. سرم‌ها را روی دست بریزید سپس روی پوست صورت وگردن پخش کنید. به دلیل بافت رقیق، سرم‌ها نیازی به ماساژ دادن روی پوست ندارند.

4. مرطوب کننده یا آبرسان:

این مرحله را جدی بگیرید! باید تفکر اشتباهی که می‌گوید فقط پوست خشک نیاز به آبرسانی دارد را کنار بگذاریم. در واقع انواع پوست‌ بعد از شستشو، به آبرسانی با محصول مناسب نیاز دارد.

تفاوت آبرسان و مرطوب‌کننده در غلطت و میزان چربی موجود در آن‌هاست. آبرسان ها درصد بیشتری از آب را دارند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند. آبرسان‌ها برای روزهای گرم تابستانی یا افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند گزینه مناسبی هستند.

اگر پوستتان خشک یا پوسته پوسته است، از مرطوب کننده با غلظت مناسب استفاده کنید.

5. کرم دور چشم:

از سن 25 سالگی، استفاده از کرم دور چشم اهمیت پیدا می‌کند. کرم دور چشم برای افراد جوان بیشتر خاصیت مرطوب کننده و پیشگیری از چروک را دارد. با گذشت سن و ورود به سن 40 سالگی، پوست به کرم دورچشم غلیظ‌تر و با خاصیت لیفت و محکم کنندگی نیاز دارد.

کرم دور چشم را در اندازه کم، و با ضربه‌های ملایم انگشت حلقه، اطراف چشم‌ها بزنید.

6. ضدآفتاب:

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از پوست، استفاده مرتب و مداوم از ضدآفتاب است. ضدآفتاب ‌ها پوست را از اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کنند. این اشعه‌ها باعث خشکی، پیری زودرس پوست، لک و تیرگی و چروک‌های عمیق پوستی می شوند.

به دلیل اهمیت ضدآفتاب، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد. برای انتخاب ضدآفتاب مناسب پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین ضد آفتاب ایرانی را مطالعه کنید.

حتی اگر در خانه باشید، نیاز به مصرف ضدآفتاب دارید. ضدآفتاب ها معمولا هر 2 تا 4 ساعت نیاز به تجدید دارند و بعد از این مدت اثر خود را از دست می‌دهند. اگر پوست خشک و حساس دارید، انتخاب ضدآفتاب فیزیکی یا مینرال برای شما مناسب است.

دقت کنید برای هر استفاده حدودا دو بند انگشت ضدآفتاب را روی تمام صورتتان پخش کنید.

روتین مراقبت صبح پوستتان تا اینجا به پایان می‌رسد. بعد از این می‌توانید از محصولات آرایشی استفاده کنید.

روتین مراقبت شب:

تفاوت اساسی روتین مراقبت شب و روز، تمرکز بیشتر آن روی پاکسازی پوست و تغذیه آن است. در واقع در روتین مراقبت روز شما پوست را دربرابر آلودگی و اشعه‌های آفتاب محافظت می‌کنید؛ اما در روتین شب باید تمام آلودگی و آرایش (در صورت آرایش کردن) روزانه را به خوبی پاک کنید.

پوست در طول شب در حال ترمیم و بازسازی است، استفاده از مواد مغذی پوست را در ترمیم و بازسازی بهتر کمک می‌کند.

1. پاک کننده:

اولین مرحله، استفاده از یک میسلار واتر یا شیرپاک کن است. وظیفه اصلی این محصولات پاک کردن چربی و آلودگی از روی پوست است. اینجا هم به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله دابل کلینزینگ سر بزنید و روش‌ پاکسازی کامل را به صورت یک‌جا و کامل بخوانید.

2. شوینده:

هرچند بیشتر میسلارواتر‌ها بدون نیاز به آبکشی هستند، اما بهتر است پس از مصرف آن‌ها صورتتان را با شوینده مناسب بشویید.

3. تونر

4. سرم

5. کرم دور چشم

6. آبرسان یا مرطوب کننده

7. لایه بردار

ویتامین سی یا ضدلک: تمام مراحل قبلی را مانند روتین صبح تکرار کنید، حالا زمان لایه برداری و روشن کردن پوست است. ضدلک‌ها برای درمان یا کاهش لکه‌ها هستند و محصولات حاوی ویتامین سی خاصیت روشن کنندگی پوست، جوانسازی و پیشگیری از لک شدن پوست هستند.

استفاده از ضدلک در روتین شب، به خصوص در فصول پاییز و زمستان توصیه می‌شود. محصولات ویتامین سی را می‌توانید در روتین صبح و شب استفاده کنید.

8- بعد از این با توجه به نیاز صورتتان می‌توانید از یک کرم مغذی یا کرم شب، کرم‌های لیفت کننده، محصولات ضدچروک و محصولات مراقبت لب و ناخن استفاده کنید.

روتین هفتگی:

لایه برداری:

پوست به طور طبیعی هر 28 روز به صورت کامل بازسازی می‌شود. در این روند سلول‌های مرده به همراه برخی آلودگی‌ها روی سلول‌های جوان پوست تجمع می‌کنند. وظیفه لایه بردارها از بین بردن این سلول‌های مرده پوست است.

لایه برداری به صورت کلی به شفاف شدن پوست، کاهش لک، تیرگی، خشکی و منافذ باز کمک می‌کند. برای لایه برداری خانگی می‌توان از اسکراب، لایه بردار‌های شیمیایی (مانند AHA) و ماسک‌های پیل آف (peel off) استفاده کرد. به صورت کلی استفاده از لایه‌بردارها بعد از حمام و روی پوست تمیز توصیه می‌شود. برای اینکه هرکدام را بهتر بشناسیم، در ادامه می‌خوانیم:

اسکراب:

اسکراب‌ها با داشتن دانه‌های ریز در بافت خود، علاوه بر لایه برداری صورت، منافذ را به صورت عمیق پاکسازی می‌کنند. بعد از حمام و روی پوست تمیز بهترین زمان استفاده از اسکراب است. اسکراب‌ها چربی پوست را کنترل کرده، باعث جدا شدن لایه‌های مرده از پوست می‌شوند.

اگر پوست چرب و مختلط دارید می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار از اسکراب استفاده کنید. دقت کنید جوش سرسفید و چرکین را نباید با اسکراب ماساژ دهید، تا آلودگی آن به نقاط دیگر پوست منتقل نشود.

انواع لایه بردار‌ها:

لایه بردارها انواع مختلفی از جمله AHA و رتینوئیک اسیدها دارند. رتینوئیک اسید‌ها معمولا در درمان خانگی استفاده نمی‌شود و لایه برداری عمیق‌تری نسبت به AHA دارند.

لایه بردارهای AHA اسید‌هایی هستند که از قند میوه استخراج می‌شوند. این محصولات به کاهش منافذ باز، کم کردن عمق چروک‌ها‌ و روشن شدن پوست کمک می‌کنند.

انواع ماسک‌های صورت:

ماسک‌ها در دو نوع مغذی و پیل آف موجودند. برای لایه برداری از پوست می‌توان از ماسک‌های پیل آف، یا ماسک‌هایی با خاصیت لایه برداری استفاده کرد. ماسک‌های مغذی خواص مختلفی از جمله آبرسانی، کاهش چروک و … می‌توانند داشته باشند.

اگر پوست خشک یا حساس دارید از لایه بردارها استفاده نکنید.

اگر پوست شاداب و شفاف برای شما مهم است، باید دو اصل را به صورت مداوم رعایت کنید: از محصولات مناسب استفاده کنید و روتین پوستی را قدم به قدم رعایت کنید. شاید در ابتدا انجام تمام این‌کارها برای شما گیج کننده باشد اما پس از چند روز خواهید دید انجام روتین صبح و شب کمتر از 10 دقیقه زمان‌بر است.

با رعایت صحیح روتین پوست تغییرات پس از 1 تا 2 هفته به خوبی نمایان می‌شود.

11 دیدگاه

  1. نیکا 8 دی 1401 در 9:30 ق.ظ - پاسخ

    روتین روزانه مراقبت از پوست مبحثی کاملا مفصل هست ک ب خوبی آن را بیان کردید همه مطالب را زیرکاته در یک پست گردهم آوردید

    • پشتیبانی سایت 12 دی 1401 در 1:36 ب.ظ - پاسخ

      ممنون از توجه و نظر شما

  2. نیکا 8 دی 1401 در 9:31 ق.ظ - پاسخ

    روتین روزانه مراقبت از پوست برای یک کودک چهار ساله از چه شامپویی می‌توان استفاده کرد نام محصول را میخاستم بدونم

    • پشتیبانی سایت 12 دی 1401 در 1:37 ب.ظ - پاسخ

      سلام شامپوی موی سر مد نظرتون هست یا شامپوی بدن؟

  3. نیکا 8 دی 1401 در 9:32 ق.ظ - پاسخ

    مراقبت از پوست یک کودکی دچار پسوریازیس میباشد چگونه است

    • پشتیبانی سایت 12 دی 1401 در 1:39 ب.ظ - پاسخ

      سلام پیشنهاد میشه حتما به پزشک مراجعه کنید. در کنار محصولاتی که پزشک تجویز می کنه می تونین از کرم مرطوب کننده کودک سینره استفاده کنین.

  4. کیمیا 11 اسفند 1401 در 2:09 ب.ظ - پاسخ

    سلام ممنون مطالب برای من مفید بود

  5. زهرا 16 تیر 1402 در 1:18 ق.ظ - پاسخ

    ببخشید من فقط صابون دارم برای روتین میشه به جای ژل استفاده کنم

    • پشتیبانی سایت 17 تیر 1402 در 9:43 ق.ظ - پاسخ

      استفاده از صابون رو پیشنهاد نمی کنیم به دلیل اینکه پی اچ پوست رو بهم میزنه و پوست رو خشک و حساس میکنه

  6. سقایی 30 دی 1402 در 8:33 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

    • mohegh 9 بهمن 1402 در 2:41 ب.ظ - پاسخ

      بله دوست عزیز
      https://www.instagram.com/cinerecosmetics/

ارسال دیدگاه

مطالب مرتبط

پرطرفدارترین محصولات

دسته مقالات